Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR12284
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR12284/1
Regeling vervallen per 01-03-2008
Legesverordening 2007 Tarieventabel
Geldend van 01-01-2007 t/m 29-02-2008
HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN
EURO |
||
1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
1.1.1 |
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina (A4-formaat) |
5,00 |
1.1.2.1 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina (A4-formaat) |
5,00 |
1.1.2.2 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van schriftelijke stukken welke vallen onder de werking van de Wet openbaarheid van bestuur, per pagina (excl. portikosten) |
0,30 |
1.1.3 |
Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk |
17,50 |
1.1.4 |
Een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
13,00 |
1.1.5 |
Stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
6,00 |
HOOFDSTUK 2 BESTUURSSTUKKEN
Euro |
||
2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
2.1.1 |
a.een afschrift van de productenbegroting |
42,00 |
b.een afschrift van de programmabegroting |
23,50 |
|
c.een afschrift van de gemeenterekening |
42,00 |
|
2.2.1 |
a.een abonnement op uitsluitend de agenda’s voor de gemeenteraad, per kalenderjaar |
12,50 |
b.een enkele agenda of een afschrift van de besluitenlijst |
2,00 |
|
c.een abonnement op de agenda’s (inclusief de daarbij behorende raadsvoorstellen en conceptbesluiten) van de gemeenteraad, per kalenderjaar |
72,00 |
|
d.een enkele agenda (inclusief de daarbij behorende raadsvoorstellen en conceptbesluiten) |
7,00 |
|
2.3.1 |
a.een abonnement op de agenda’s van de commissievergaderingen, per commissie en per kalenderjaar |
12,50 |
b.een enkele agenda van een commissievergadering |
2,00 |
|
c.een abonnement op de agenda’s van de commissievergaderingen met toelichting, per commissie en per kalenderjaar |
44,00 |
|
d.een enkele agenda van een commissievergadering met toelichting |
6,50 |
|
e.een abonnement op de notulen van de commissievergaderingen, per commissie en per kalenderjaar |
34,00 |
|
f.een enkel exemplaar van de notulen van een commissievergadering |
5,50 |
|
2.4.1 |
een exemplaar van Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) |
29,00 |
HOOFDSTUK 3 BURGERLIJKE STAND
Euro |
||
3.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere dag en uur dan waarop de voltrekking ingevolge artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 kosteloos plaatsvindt: (op maandag en woensdag tussen 09.00 en 10.00 uur) |
|
3.1.1 |
op maandag tot en met vrijdag |
|
a.tussen 09.00 en 16.00 uur |
105,00 |
|
b.op andere tijden |
150,00 |
|
3.1.2 |
op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur |
300,00 |
3.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte |
|
3.2.1 |
op maandag tot en met vrijdag |
|
. |
a.tussen 09.00 en 16.00 uur |
105,00 |
b.op andere tijden |
150,00 |
|
3.2.2 |
op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur |
300,00 |
3.3 |
Het tarief bedraagt ter zake de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek |
|
3.3.1 |
op maandag tot en met vrijdag |
|
. |
a.tussen 09.00 en 16.00 uur |
300,00 |
b.op andere tijden |
350,00 |
|
3.3.2 |
op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur |
450,00 |
3.5 |
Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van: |
|
3.5.1 |
een trouwboekje / partnerschapsboekje in een normale uitvoering |
15,00 |
3.5.2 |
een trouwboekje / partnerschapsboekje in een luxe uitvoering |
25,00 |
3.8 |
Het tarief bedraagt ter zake het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier |
13,00 |
3.9 |
Het tarief bedraagt terzake het optreden van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk / geregistreerd partnerschap, voor ieder daaraan besteed kwartier, per ambtenaar |
13,00 |
HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASIS-ADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
Euro |
|||
4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. |
||
4.2 |
het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
4.2.1 |
tot het verstrekken van gegevens: |
||
per verstrekking |
4,50 |
||
4.3 |
voor de toepassingen van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens: |
||
4.4 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
4.4.1 |
tot het verstrekken van gegevens: |
||
per verstrekking |
22,10 |
||
4.5 |
In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
2,27 |
|
4.6 |
Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier |
13,00 |
|
4.7 |
het tarief bedraagt voor het verstrekken van statistiekgegevens leeftijdsopbouw: |
||
per pagina (A4-formaat) |
1,50 |
||
per set |
7,00 |
||
4.8 |
het tarief bedraagt voor het verstrekken van een selectie op alternatief medium t.b.v. landelijke afnemers |
||
per gegevensdrager |
22,70 |
HOOFDSTUK 5 BOUWVERGUNNINGEN
Euro |
|||||
Definities |
|||||
5.0.1 |
Bouwkosten Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingsom, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk of, voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten, bedoeld in het normblad NEN2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Voor de berekening van de leges wordt uitgegaan van de bouwkosten exclusief omzetbelasting. |
||||
5.0.2 |
Heffingsgrondslag Voor de berekening van het legesbedrag wordt uitgegaan van de bouw-, aanleg en sloopkosten. Deze kosten worden afgerond op € 500,-- naar boven. Met betrekking tot de bouwvergunningen vormen de ambtshalve vastgestelde bouwkosten de grondslag voor de legesberekening. Deze worden bepaald door de opgegeven bouwkosten te toetsen aan de eenheidsprijzen voor bouwwerken die jaarlijks door het college van burgemeester en wethouders wordt vastgesteld. |
||||
5.0.3 |
Legesplicht en moment van legesheffing De aanvrager c.q. hij/zij die een dienst vraagt aan de gemeente is legesplichtig vanaf het moment waarop de (aan-) vraag is ingenomen. De leges worden geheven op of vanaf het moment dat aan het verzoek is voldaan of op de aanvraag is besloten of anderszins de behandeling is beëindigd. Alle legesbedragen worden bij heffing naar boven afgerond op een veelvoud van € 1,00. |
||||
5.0.4 |
Reguliere legesproducten Producten die door de klant worden aangevraagd, als bouwvergunning, principeplan, aanlegvergunning en sloopvergunning |
||||
5.0.5 |
Additionele legesproducten Producten die aan de reguliere legesproducten worden toegevoegd om de procedure te completeren (als vrijstellingen en adviezen van de welstandsadviescommissie) waarvoor leges worden berekend ter verhoging van de reguliere leges . |
||||
5.0.6 |
Vergunningvrij bouwwerk Een bouwwerk dat in de AmvB vergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken als een vergunningvrij bouwwerk is aangemerkt. |
||||
5.0.7 |
Lichte bouwvergunning Een bouwwerk dat in de AmvB vergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken wordt aangeduid als een bouwwerk waarmee met een lichte bouwvergunning kan worden volstaan. |
||||
5.0.8 |
Reguliere bouwvergunning Bouwvergunning voor een bouwwerk, niet zijnde een vergunningvrij bouwwerk of een bouwwerk waarvoor een lichte bouwvergunning kan worden afgegeven. |
||||
5.0.9 |
Welstandsadvies Een advies dat is uitgebracht door ingevolge de Woningwet / bouwverordening ingestelde welstandscommissie |
||||
5.0.10 |
Schetsplan/principeplan Een schetsplan/principeplan is aan de indiening van een bouwaanvraag voorafgaand ingediend ontwerp bouwplan om een antwoord te krijgen op de haalbaarheid daarvan volgens de planologische bouwregeling en de redelijke eisen van welstand. |
||||
5.0.11 |
Sloopvergunning Een vergunning als bedoeld in artikel 8.1.1. van de bouwverordening |
||||
5.0.12 |
Sloopmelding Een melding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de bouwverordening |
||||
5.0.13 |
Aanlegvergunning Een vergunning als bedoeld in artikel 14 of artikel 21 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. |
||||
5.1 |
Verklaring vergunningvrij bouwwerk |
||||
5.1.1 |
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een schriftelijke verklaring dat een bouwwerk vergunningvrij is: |
0,00 |
|||
5.2 |
Schetsplan/principeplan |
||||
5.2.1 |
Minimumtarief Het minimumtarief voor de behandeling van een schetsplan/principeplan bedraagt bij voorgenomen bouwkosten tot € 15.000,--. |
100,00 |
|||
5.2.2 |
Indien het plan wegens strijdt met het bestemmingsplan, ter advisering, in het kader van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) wordt voorgelegd aan het college (principe verzoek), worden de kosten verhoogd met |
150,00 |
|||
5.2.3 |
Standaardtarief Bij voorgenomen bouwkosten van € 15.000,-- of meer: € 100,-- vermeerderd met 0,2 % van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 15.000,-- te boven gaan. |
||||
5.2.4 |
Verrekening Indien binnen 6 maanden nadat van gemeentewege een schetsplan is goedgekeurd, een aanvraag voor lichte of reguliere bouwvergunning wordt ingediend die volledig overeenkomt met dit schetsplan worden de geheven leges verrekend met de voor de beschikking op de aanvraag te heffen leges. |
||||
5.3 |
Lichte bouwvergunning |
||||
5.3.1 |
Minimumtarief Het minimumtarief voor de behandeling van een lichte bouwvergunning, bedraagt bij bouwkosten tot € 5.000,-- |
150,00 |
|||
5.3.2 |
Standaardtarief Het standaardtarief voor lichte bouwvergunningen bedraagt bij bouwkosten: |
||||
·€ 5.000,-- tot en met € 15.000,-- |
200,00 |
||||
·€ 15.000,--tot en met € 100.000,-- |
280,00 |
||||
·boven € 100.000,-- |
350,00 |
||||
5.3.3 |
Legalisering Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het onder de punten 5.3.1 en 5.3.2 bepaalde legesbedrag met 100% verhoogd, met een minimum van € 200,00 |
||||
5.3.4 |
Restitutie: intrekking Indien een aanvraag om een lichte bouwvergunning, binnen één maand na indiening van de aanvraag doch voor het verlenen van de vergunning deze aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken wordt op de onder punt 5.3.1 of 5.3.2 bepaalde legeskosten boven het minimumbedrag een restitutie van 75% verleend, met dien verstande dat legeskosten voor additionele legesproducten en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 5.2.1, niet voor restitutie in aanmerking komen. |
||||
5.3.5 |
Restitutie: niet in behandeling nemen Indien een aanvraag om een lichte bouwvergunning gedurende de procedure blijkt niet te voldoen aan de criteria die gelden voor het in behandeling nemen van een aanvraag, wordt in plaats van het tarief zoals genoemd in 5.3.1 en 5.3.2, het aangegeven tarief gehanteerd van |
100,00 |
|||
5.3.5.1 |
Legeskosten voor additionele legesproducten als bedoeld in paragraaf 5.5, 5.6 en 5.7 en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 5.2.1, komen niet voor restitutie in aanmerking.. |
||||
5.3.6 |
Restitutie: weigering Indien een aanvraag om lichte bouwvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet in aanmerking voor restitutie. |
||||
5.3.7 |
Extra advisering Indien een verzoek wordt gedaan op basis van (extra) aangereikte gegevens een uitgebreidere bouwtechnische toets te doen dan wettelijk vooraf vereist is, zijn voor het hierop uitbrengen van een schriftelijk advies leges verschuldigd. Deze bedragen bij bouwkosten: |
||||
·tot en met € 100.000,-- |
100,00 |
||||
·boven € 100.000,-- |
200,00 |
||||
5.4 |
Reguliere bouwvergunning |
||||
5.4.1 |
Minimumtarief Het minimumtarief voor de behandeling van een reguliere bouwvergunning in één keer bedraagt bij bouwkosten tot € 15.000,00- |
350,00 |
|||
5.4.2 |
Standaardtarief Het standaard tarief voor de behandeling van een reguliere bouwvergunning in één keer bedraagt bij bouwkosten: |
||||
·van € 15.000,00 tot € 50.000,00 € 350,00 vermeerderd met 0,65% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 15.000,00 te boven gaan. |
|||||
·van € 50.000 tot € 150.000: € 570,00 vermeerderd met 1,10% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 50.000,00 te boven gaan. |
|||||
·van € 150.000,00 tot € 500.000,00 € 1.670,00 vermeerderd met 0,95% van het bedrag waarmee die bouwkosten hoger zijn dan € 150.000,00 |
|||||
·van € 500.000,00 tot € 2.250.000,00 € 4.995,00 vermeerderd met 0,85% van het bedrag waarmee die bouwkosten hoger zijn dan € 500.000,00 |
|||||
·van € 2.250.000,00 en hoger € 19.870,00 vermeerderd met 0,75% van het bedrag waarmee de bouwkosten hoger zijn dan € 2.250.000,00 |
|||||
5.4.3 |
Behandeling in twee fasen Wanneer de aanvrager kiest voor een gefaseerde behandeling van de aanvraag voor reguliere bouwvergunning, bedragen de kosten per fase 60% van het bij 5.4.1 of 5.4.2 berekende bedrag. |
||||
5.4.4 |
Legalisering Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het onder de punten 5.4.1 of 5.4.2 bepaalde legesbedrag met 100% verhoogd. |
||||
5.4.5 |
Restitutie: intrekken Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning binnen één maand na indiening van de aanvraag doch voor het verlenen van de vergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op de onder punt 5.4.1, 5.4.2 of 5.4.3 bepaalde legeskosten boven het minimumtarief een restitutie van 75% verleend, met dien verstande dat legeskosten voor additionele legesproducten, als bepaald in het zevende en negende punt en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 5.2.1, niet voor restitutie in aanmerking komen. |
||||
5.4.6 |
Restitutie: niet in behandeling nemen Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning gedurende de procedure blijkt niet te voldoen aan de criteria die gelden voor het in behandeling nemen van een aanvraag, wordt in plaats van het tarief zoals genoemd in 5.4.1, 5.4.2 of 5.4.3, een tarief gehanteerd van |
150,00 |
|||
5.4.6.1 |
Legeskosten voor additionele legesproducten als bedoeld in artikel 5.5, 5.6 en 5.7 en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 5.2.1, komen niet voor restitutie in aanmerking.. |
||||
5.4.7 |
Restitutie: weigering Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet in aanmerking voor restitutie. |
||||
5.5 |
Welstandsadvies (additionele kosten) |
||||
5.5.1 |
Indien ten behoeve van de beoordeling van een andere aanvraag een advies van de Welstandsadviescommissie benodigd is, worden de reguliere leges per behandeling verhoogd met |
55,00 |
|||
5.5.2 |
Indien een schetsplan méér dan drie maal door de welstandscommissie moet worden beoordeeld bedraagt het tarief, voor het meerdere, per behandeling |
55,00 |
|||
5.6 |
Bijzondere procedures (additionele kosten) |
||||
5.6.1 |
Lichte vrijstellingen Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om toepassing van artikel 15. 17 of 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van: |
260,00 |
|||
5.6.2 |
Andere vrijstellingen Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om toepassing van Wet op de Ruimtelijke Ordening: artikel 10, 11, 19 lid 1 of 19 lid 2 of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt worden de volgende standaardtarieven in rekening gebracht |
||||
-bestemmingsplanherziening ex artikel 10 WRO |
2.300,00 |
||||
-wijzigingsprocedure ex artikel 11 WRO |
900,00 |
||||
-vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 1 WRO |
1.000,00 |
||||
-vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 2 WRO zonder verklaring van géén bezwaar |
550,00 |
||||
-vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 2 WRO met verklaring van géén bezwaar |
775,00 |
||||
5.6.3 |
Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning zal moeten worden verleend, nadat hiervoor speciaal een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is opgenomen dan wel een bestemmingsplan gewijzigd is, wordt een bedrag in rekening gebracht van |
290,00 |
|||
eventueel te verhogen met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van een begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum van |
250,00 |
||||
5.6.4 |
Ruimtelijke onderbouwing Indien voor de aanvraag een goede ruimtelijke onderbouwing (planologisch kader) dient te worden vervaardigden aanvrager hier niet zelf in voorziet, wordt het onder lid 5.6.1 of 5.6.2 van dit punt verschuldigde bedrag, verhoogd met de kosten van deze activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde vrijstellingsprocedure en/of procedure op grond van artikel 50 van de Woningwet aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 14 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing. |
||||
5.6.5 |
Wijziging bestemmingsplan op aanvraag Voor een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 11 WRO wordt het onder 5.6.1 en 5.6.2 van deze tabel verschuldigde bedrag verhoogd met de kosten van het (laten) opstellen van een wijzigingsplan zoals deze voorafgaand aan de aanvrager zijn meegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||||
5.6.6 |
Herziening bestemmingsplan op aanvraag Voor een aanvraag tot herziening van een bestemmingsplan ex artikel 10 WRO wordt het onder 5.6.1 en 5.6.2 van deze tabel verschuldigde bedrag verhoogd met de kosten van het (laten) opstellen van een bestemmingsplan zoals deze voorafgaand aan de aanvrager zijn meegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||||
5.6.7 |
Publicatie Staatscourant Indien een publicatie in de Staatscourant wettelijk vereist is, wordt het onder 5.6.1 en 5.6.2 van deze tabel verschuldigde bedrag verhoogd met de kosten van deze publicatie. |
||||
5.7 |
Additionele kosten |
||||
5.7.1 |
Bodemgesteldheidonderzoek (additionele kosten) Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetgesteldheid van de bodem als bedoeld in bedoeld in paragraaf 1.2.5 beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de onderdeel e van het besluit indieningvereisten aanvraag bouwvergunning, juncto artikel 2.1.5 en 2.4.1 van de gemeentelijke bouwverordening |
135,00 |
|||
5.7.2 |
Akoestisch onderzoek (additionele kosten) Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een geluidsberekening in het kader van industrie-, weg- en railverkeerlawaai als bedoeld in afdeling 3.1 van het Bouwbesluit |
135,00 |
|||
5.7.3 |
Stankcirkels (additionele kosten) Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het berekenen van stankcirkels als bedoeld in "Regeling stankemissie veehouderijen in landbouwontwikkelings- en verwevingsgebieden" bedraagt bij: |
||||
-de berekening van de stankcirkel van één enkel bedrijf : |
55,00 |
||||
-een cumulatieve berekening: |
135,00 |
||||
5.7.4 |
Waterhuishouding (watertoets) (additionele kosten) Het tarief voor het in behandeling nemen van een onderzoek in het kader vande waterhuishouding (watertoets) zoals is vastgelegd in het Besluit op de Ruimtelijke Ordening |
135,00 |
|||
eventueel te verhogen met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van de begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum |
250,00 |
||||
5.7.5 |
Archeologisch bodemonderzoek (additionele kosten) Het tarief voor het in behandeling nemen van een onderzoek in het kader van de mogelijk aanwezige cultuurhistorische waarden |
135,00 |
|||
eventueel te verhogen met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van de begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum van |
250,00 |
||||
5.8 |
Sloopvergunningen |
||||
5.8.1 |
Tarief Het tarief voor het behandelen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in de bouwverordening bedraagt |
110,00 |
|||
5.8.2 |
Restitutie weigering Indien de sloopvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet voor restitutie in aanmerking. |
||||
5.8.3 |
Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het onder de punten 5.8.1 of 5.9.1 verhoogd met 100% met een minimum van |
200,00 |
|||
5.9 |
Sloopmelding |
||||
5.9.1 |
Het tarief voor het in behandeling nemen van een sloopmelding bedraagt: |
0,00 |
|||
5.10 |
Aanlegvergunning |
||||
5.10.1 |
Tarief Het tarief bedraagt voor het behandelen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanlegvergunning als bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening bedraagt |
110,00 |
|||
5.10.2 |
Restitutie weigering Indien de aanlegvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet voor restitutie in aanmerking. |
||||
5.11 |
Overschrijven vergunning op naam |
||||
5.11.1 |
Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een lichte bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning, een sloopvergunning of een aanlegvergunning bedraagt: |
55,00 |
|||
5.12 |
Wijzigingsaanvraag |
||||
5.12.1 |
Het in behandeling nemen van een wijzigingsaanvraag op een eerder afgegeven vergunning is alleen mogelijk als de werkzaamheden waarop de primaire vergunning betrekking hebben nog niet gereed zijn. Het tarief voor het in behandeling nemen van een wijzigingsaanvraag wordt berekend op basis van het verschil in kosten tussen de primaire aanvraag en wijzigingsaanvraag, en bedraagt altijd het minimumbedrag voor het desbetreffende product genoemd in deze verordening. Additionele legeskosten die van toepassing zijn dienen altijd voor 100% opnieuw te worden betaald. |
||||
5.13 |
Intrekken vergunning |
||||
5.13.1 |
Wanneer van een vergunning om ongeacht welke reden geen gebruik wordt gemaakt en door de vergunninghouder of gemeente wordt ingetrokken, wordt op verzoek 25% restitutie verleend van de bepaalde legeskosten boven het minimumbedrag. |
||||
5.14 |
Commerciële dienstverlening |
||||
5.14.1 |
Voor het beantwoorden van vragen over bestemmingsplannen, bodemgesteld e.d. ten behoeve van commerciële activiteiten wordt een standaard tarief per adres in rekening gebracht van: |
55,00 |
|||
5.16 |
Gebruiksvergunning |
||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk/inrichting als bedoeld in de gemeentelijke bouwverordening/brandveiligheidverordening: |
|||||
5.16.1 |
Gebouwen met een woonfunctie |
||||
Woningen niet-zelfstandige en niet-zelfredzame bewoners |
375,00 |
||||
Tehuizen,klooster/abdijen,woongebouwen met inpandige gangen |
792,00 |
||||
Gevangenissen, bejaardenoorden |
1.280,00 |
||||
5.16.2 |
Gebouwen met een logiesfunctie |
||||
10-50 personen |
840,00 |
||||
>50 personen |
840,00 |
||||
Kampeerterrein/jachthaven |
|||||
50-250 personen |
375,00 |
||||
>250 personen |
840,00 |
||||
5.16.3 |
Gebouwen met een onderwijsfunctie |
||||
50-250 personen |
375,00 |
||||
250-500 personen |
840,00 |
||||
>500 personen |
1.280,00 |
||||
Kinderdagverblijf/peuterspeelzaal |
375,00 |
||||
5.16.4 |
Gezondheidszorggebouwen |
1.500,00 |
|||
5.16.5 |
Bedrijfsgebouwen (kantoren, fabrieken) |
||||
50-250 personen |
375,00 |
||||
250-500 personen |
900,00 |
||||
>500 personen |
1.280,00 |
||||
Loods, veem, opslagplaats <1000m2 |
350,00 |
||||
Loods, veem, opslagplaats >1000m2 |
792,00 |
||||
Studio’s (opnamen bijv.TV) |
900,00 |
||||
5.16.6 |
Garage-inrichtingen |
||||
<1000m2 |
375,00 |
||||
>1000m2 |
840,00 |
||||
5.16.7 |
Gebouwen met een publieksfunctie |
||||
50-250 personen |
600,00 |
||||
250-500 personen |
900,00 |
||||
500-1000 personen |
1.280,00 |
||||
>1000 personen |
1.584,00 |
||||
stationsgebouwen<1000m2 |
528,00 |
||||
stationsgebouwen>1000m2 |
1.056,00 |
||||
5.16.8 |
Een bouwwerk waarin een seksinrichting zoals omschreven in de APV is gevestigd |
900,00 |
|||
5.17 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een deelvergunning (voor objecten waarvoor al een gebruiksvergunning is afgegeven en die wijziging/verandering behoeven) een percentage van het betreffende legestarief vermeld in onderdeel 5.16 dat wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde/verbouwde gedeelte ten opzichte van de totale oppervlakte met als minimum |
160,00 |
|||
5.18 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning voor: een tijdelijk bouwsel, een bestaand gebouw ten behoeve van het éénmalig gebruik voor een evenement: |
||||
-bij een oppervlakte van meer dan 500 m2 |
140,00 |
||||
-bij een oppervlakte van 500 m2 of minder |
72,50 |
||||
5.22 |
Brandpreventief advies (additionele kosten) |
||||
Indien in verband met de procedure, die moet leiden tot de verlening van een bouwvergunning, een brandpreventief advies moet worden ingewonnen bij de brandweer worden de op grond van deze tabel verschuldigde leges verhoogd met de daaraan verbonden kosten. De verhoging wordt berekend op basis van de door de brandweer opgegeven standaardtarief van € 38,00 vermeerder met 0,25% van de bouwkosten. |
variabel |
||||
5.23 |
Overschrijven vergunning op naam |
||||
Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk/inrichting bedraagt |
55,00 |
||||
5.24 |
Overige |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen, bedraagt: |
55,00 |
HOOFDSTUK 6 GEMEENTEARCHIEF
Euro |
||
6.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken voor ieder daaraan besteed kwartier: |
13,00 |
6.2 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
|
6.2.1 |
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina |
1,00 |
6.2.2 |
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk |
5,00 |
HOOFDSTUK 7 KIEZERSREGISTER
Euro |
||
7.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
5,00 |
HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE
Euro |
||
8.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:voor: |
|
8.1.1 |
het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier |
13,00 |
8.1.2 |
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting |
13,00 |
8.1.3 |
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aan belanghebbende verstrekken van afschriften van, of uittreksels uit de vorenbedoelde bescheiden, nevens de onder 8.1.1 genoemde rechten |
27,50 |
8.1.4 |
vervallen |
|
8.1.5 |
het verstrekken van inlichtingen ten behoeve van makelaars middels het vastgestelde taxatie-infoformulier, per aanvraag |
52,50 |
8.2 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift: |
|
8.2.1 |
van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid van de Monumentenwet 1988 |
7,00 |
8.2.2 |
uit het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 |
7,00 |
8.2.3 |
verstrekken van een afschrift uit de kadastrale, massale output |
|
-over een object, per object |
5,72 |
|
-over een persoon, per object |
5,72 |
HOOFDSTUK 9 REISDOCUMENTEN
Euro |
||
9.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
9.1.1 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
|
voor personen vanaf 16 jaar |
47,45 |
|
9.1.2 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort) |
51,90 |
9.1.3 |
tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) |
47.45 |
9.1.4. |
tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument |
8,20 |
9.1.5 |
tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 |
19,20 |
9.1.6 |
tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 9.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9..1.2 en 9.1.3 |
n.v.t. |
9.1.7 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) |
31,25 |
9.2.1 |
De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3 alsmede in 9.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van |
40,40 |
9.2.2 |
Het tarief als genoemd in 9.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend. |
|
9.2.3 |
Het tarief als genoemd in onderdeel 9.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van |
19,20 |
9.3 |
Indien voor de verstrekking van een reisdocument als genoemd in 9.1.1, 9.1.2, 9.1.3 en 9.1.7 het oorspronkelijke document niet kan worden overgelegd, wordt het tarief verhoogd met |
19.50 |
HOOFDSTUK 10 RIJBEWIJZEN
Euro |
||
10.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag |
|
10.1.1 |
tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
31,00 |
10.1.2 |
Het tarief genoemd in 10.1.1. wordt bij een spoedlevering vermeerder met |
40,00 |
10.2 |
Indien voor de verstrekking van een rijbewijs het oorspronkelijke document niet kan worden overgelegd, wordt het tarief verhoogd met |
13,50 |
HOOFDSTUK 11 WET OP DE KANSSPELEN
Euro |
||
11.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
|
11.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat |
56,50 |
11.1.2 |
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, |
|
voor de eerste speelautomaat |
56,50 |
|
en voor iedere volgende speelautomaat |
34,00 |
|
11.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
14,00 |
HOOFDSTUK 12 DRANK- EN HORECAWET
Euro |
||
12.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
262,50 |
12.2 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet |
105,00 |
12.3 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
25,00 |
HOOFDSTUK 13 WINKELTIJDENWET
Euro |
||
13.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
13.1.1 |
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb.1996,182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996,183) |
32,00 |
13.1.2 |
tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander |
32,00 |
13.1.3 |
tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing |
32,00 |
HOOFDSTUK 15 VERKEER EN VERVOER
Euro |
||
15.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:: |
|
15.1.1 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
31,00 |
15.1.2 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voerrtuigreglement |
31,00 |
15.1.3 |
tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
17,50 |
HOOFDSTUK 16 WET OP DE OPENLUCHTRECREATIE
Euro |
||
16.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
16.1.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie |
302,80 |
16.1.2 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a tot en met c, van de Wet op de openluchtrecreatie |
75,00 |
16.1.3 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 13 van de Wet op de openluchtrecreatie |
75,00 |
16.1.4 |
tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 24 van de Wet op de openluchtrecreatie |
127,50 |
HOOFDSTUK 17 DIVERSEN
Euro |
||
17.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
17.1.1 |
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag |
30,05 |
17.1.2 |
tot het verkrijgen van een attestatie de vita |
6,00 |
17.1.3 |
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
5,00 |
17.1.4 |
Tot het verstrekken van een medisch paspoort |
2,50 |
17.2 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
17.2.1 |
tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening |
57,50 |
17.3 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: |
|
17.3.1 |
Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: |
|
17.3.1.1 |
ten hoogste 100 pagina’s |
4,50 |
17.3.1.2 |
meer dan 100 pagina’s |
22,50 |
17.3.1.3 |
bij verstrekking anders dan op papier |
4,50 |
17.3.2 |
dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie |
22,50 |
17.3.3 |
Een bericht als bedoeld in artikel 29 en 32 van de Wet persoonsregistraties |
4,50 |
17.4 |
Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 17.4.1 en 17.4.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd. |
|
17.7 |
gemeente-plattegrond |
2,50 |
17.8.1 |
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet |
30,00 |
17.8.1.1 |
Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met |
1,20 |
17.8.1.2 |
Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken e.d., voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met |
1,20 |
17.8.1.3 |
Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
30,00 |
17.8.1.4 |
Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
17.8.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 17.8.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
Algemene Plaatselijke Verordening |
||
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van |
||
17.9.1 |
Een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening of een andere strafverordening van de gemeente |
16,00 |
17.9.2 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.1 van de A.P.V. (feest, muziek e.d.) |
13,00 |
17.9.3 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 2.14.2 van de A.P.V. (dienstverlening op of aan de weg) |
|
a.voor één dag, of gedeelte ervan |
13,00 |
|
b.voor één maand |
25.00 |
|
c.voor één jaar |
70,00 |
|
17.9.4 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de A.P.V. (voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg) |
32,00 |
17.9.5 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2 van de A.P.V. (evenementen-vergunning) |
32,00 |
17.9.6 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 2.4.1.6. van de A.P.V. tot het hebben van een alarminstallatie in, op of aan een onroerende zaak, met een geldigheidsduur van 5 jaren |
32,00 |
17.9.7 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1. voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf |
1250,00 |
17.9.7.1 |
Indien voor een vergunning als bedoeld onder 17.9.7 een zgn. BIBOB-intake en screening plaatsvindt, wordt het onder 17.9.7 genoemde bedrag verhoogd met |
110,-- |
17.9.2 |
Indien na de zgn. BIBOB-intake en screening een advies bij het landelijk bureau BIBOB wordt ingewonnen, wordt de som van de hiervoor genoemde bedragen onder 17.9.7 en 17.9.7.1 verhoogd met |
500,-- |
17.9.8 |
Een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1. van de A.P.V. in verband met gewijzigd beheer |
500,00 |
17.9.9 |
Een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.7 van de A.P.V. (geluidhinder in de openlucht) per dag |
15,00 |
17.9.10 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 4.5.2 van de A.P.V. (kapvergunning) |
13,00 |
17.9.11 |
Een vergunning voor het hebben van een tot reclame dienende lichtbak, lantaarn, uithangteken, van reclame voorziene luifel en ander tot reclamedoeleinden gebezigd voorwerp, voor zover terzake geen precariorechten verschuldigd zijn |
50,00 |
17.9.12 |
Een ontheffing als bedoeld in artikel 5.1.5 van de A.P.V. (plaatsing caravans ed) |
32,00 |
17.9.13 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2. van de A.P.V. (ventvergunning) met een geldigheidsduur van: |
|
a.één dag |
13,00 |
|
b.één maand |
25,00 |
|
c.één jaar |
70,00 |
|
17.9.14 |
Een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 van de A.P.V. (standplaats) |
|
per standplaats |
||
a.indien de vergunning een geldigheidsduur heeft van een of meer dagen,per dag |
32,00 |
|
b.indien de vergunning een geldigheidsduur heeft van een maand op een dag per week |
32,00 |
|
c.indien de vergunning een geldigheidsduur heeft van een jaar op een dag per week |
155,00 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl