Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR122734
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR122734/2
Regeling vervallen per 13-02-2015
Verordening betalingstermijn vorderingen sociale zaken gemeente Maassluis
Geldend van 01-01-2012 t/m 12-02-2015
Intitulé
Verordening betalingstermijn vorderingen sociale zaken gemeente MaassluisHoofdstuk 1 Verordening betalingstermijn vorderingen sociale zaken gemeente Maassluis
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
1. In deze verordening wordt verstaan onder:a. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeenteMaassluis;b. vorderingen: alle schulden die op grond van een beschikking gebaseerd op deterugvorderingparagraaf van de Wet Werk en Bijstand, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en Bijstandsbesluit zelfstandigen betaald moeten worden. 2. De begripsomschrijvingen in de wet zijn van toepassing op de begrippen die in dezeverordening worden gebruikt.
Artikel 2 Betalingstermijn
De betalingstermijn voor alle vorderingen ontstaan op grond van de Wet Werk en Bijstand, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en Bijstandsbesluit zelfstandigen wordt vastgesteld op dertig dagen, nadat de beschikking op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt.
Artikel 3 Onvoorziene en onbillijke gevallen
Van de bepalingen in deze verordening kan door het college worden afgeweken indien rechtstreekse toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.
Artikel 4 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op het moment dat het wetsvoorstel tot ‘wijziging van de Wet werk en bijstand en samenvoeging van die wet met de Wet investeren in jongeren’ in werking is getreden, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening betalingstermijn vorderingen sociale zaken gemeente Maassluis, geldend sedert mei 2011.
Artikel 5 Citeertitel
De verordening wordt aangehaald als: Verordening betalingstermijn vorderingen sociale zaken gemeente Maassluis 2012.
Hoofdstuk 1 Sluiting
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis, gehouden op, 29 november 2011.
De griffier, De voorzitter,
mr R. van der Hoek drs. J.A. KarssenToelichting bij de Verordening betalingstermijn vorderingen sociale zaken gemeente Maassluis
InleidingOp 1 januari 2012 worden de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren samengevoegd. Als gevolg van deze samenvoeging moet de verordening betalingstermijn vorderingen sociale zaken worden aangepast. Deze verordening is met ingang van 1 januari 2012 niet langer van toepassing op de Wet investeren in jongeren.
Algemene toelichtingNa invoering van de 4e tranche van de Algemene wet bestuursrecht is de hoofdregel een betalingstermijn van zes weken voor schulden die op grond van een beschikking betaald moeten worden. Met deze termijn is aansluiting gezocht bij de termijn voor bezwaar en beroep. Deze hoofdregel wijkt af van het beleid in de gemeente Maassluis en de jarenlange uitvoeringspraktijk. Vorderingen in het kader van de Wet Werk en Bijstand dienen binnen dertig dagen na bekendmaking van de beschikking te worden betaald. De Awb geeft de mogelijkheid door middel van een verordening af te wijken van de hoofdregel. Met de Verordening betalingstermijn vorderingen Wet Werk en Bijstand gemeente Maassluis wordt de betalingstermijn in overeenstemming met het beleid en de jarenlange uitvoeringspraktijk vastgesteld op dertig dagen. In die gevallen waarin bezwaar tegen de terugvordering wordt gemaakt zal uitstel van de betaalverplichting worden verleend, totdat op het bezwaar is besloten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl