Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR122278
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR122278/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2012
Geldend van 09-12-2011 t/m 31-12-2012
Intitulé
Verordening reinigingsrechten 2012De raad van de gemeente Waalwijk;
gelezen het voorstel over de belastingverordeningen 2012 van het college van burgemeester en wethouders van 27 september 2011;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
“Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2012”
(Verordening regelende de tarieven voor het gebruik van de milieustraat, het ophalen van grof huisvuil en het beschikbaar stellen en ledigen van minicontainers voor het kantoor-, winkel- en dienstenafval, alsmede voor het verstrekken van extra containers).
Algemeen
De bedragen genoemd in deze verordening zijn exclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.
Artikel 1 Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. huishoudelijke afvalstoffen:
de in huishoudens vrijkomende afvalstoffen, inclusief groente-, fruit- en tuinafval, en klein gevaarlijk afval;
b. gescheiden aanlevering:
het afzonderlijk aanbieden van afvalfracties waarvoor een ontvangstvoorziening op de milieustraat aanwezig is;
c. milieustraat: de milieustraat aan de Weteringweg te Waalwijk.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam "Reinigingsrechten" worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege de gemeente verstrekte diensten en het gebruik van bezittingen, werken en inrichtingen, bestaande uit al dan niet periodiek ophalen van bedrijfsafval en/of het gebruik maken van de gemeentelijke milieustraten.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig voor de reinigingsrechten is degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen, bedoeld in artikel 2, gebruik maakt.
Artikel 4 Tarieven
- 1.
Het tarief voor het gebruik maken van het overslagstation bedraagt:
- a.
voor afvalcomponenten, geschikt voor hergebruik, met uitzondering van puin en hout, voor zover deze gescheiden worden aangeleverd gratis
- a.
- b.
voor restafval, puin en hout, alsmede groente- en fruitafval, per kg € 0,19 met een minimum van € 0,95
- c.
per aangeleverde band met velg, afkomstig van een personenauto € 5,80
- d.
per (maximaal vier) aangeleverde band(en) zonder velg, afkomstig van een personenauto gratis
- e.
per aangeleverde band, afkomstig van een tractor of vrachtwagen € 23,10
- 2.
Het tarief bedraagt voor het op aanvraag ophalen van grof huisvuil per keer:
- 2.
- a.
voor de eerste halve kubieke meter € 26,50
- b.
te vermeerderen met een bedrag voor elke volgende halve kubieke meter van € 13,30
c. Het tarief bedraagt voor het op aanvraag ophalen van restafval per halve kubieke meter € 13,30
3. Het tarief voor het beschikbaar stellen en wekelijks ledigen van minicontainers voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten, bedraagt per container, per jaar € 280,45
4. Het tarief voor het op aanvraag beschikbaar stellen en ledigen van extra mini-containers bedraagt per minicontainer, per jaar, indien het ledigen per week plaatsvindt € 221,70
5. Het tarief voor het beschikbaar stellen en tweewekelijks ledigen van mini-
containers voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten, bedraagt per container, per jaar € 171,90
6. Tenzij omwisseling geschiedt binnen een maand na verhuizing, bedraagt het tarief voor het omwisselen van een grijze minicontainer van groot naar klein of van klein naar groot € 26,60
Artikel 5 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Wijze van heffing
De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving, nota, aanslag of andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag wordt vermeld.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
1. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt zijn de naar jaartarieven geheven reinigingsrechten verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat tijdvak verschuldigde belasting als er in dat tijdvak, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor de naar jaartarieven geheven reinigingsrechten voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat tijdvak verschuldigde reinigingsrechten als er in dat tijdvak, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder dan € 5,00 bedraagt.
Artikel 8 Termijnen van betaling
De rechten moeten worden betaald:
1. indien de kennisgeving, nota of andere schriftuur wordt uitgereikt: op het moment van uitreiken;
2. indien de kennisgeving, nota of andere schriftuur wordt toegezonden: binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving, nota of andere schriftuur.
3. indien een aanslagbiljet wordt verzonden: de aanslag moet worden betaald uiterlijk op de laatste dag van de maand, volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
Artikel 9 Kwijtschelding
Bij de invordering van de reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsrechten.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De "Verordening reinigingsrechten 2011" van 11 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan;
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking;
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012;
- 4.
De verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten 2012".
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 november 2011.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE WAALWIJK
De griffier, De voorzitter
G.H. Kocken drs. A.M.P. Kleijngeld
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl