Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR11601
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR11601/2
Regeling vervallen per 01-01-2013
Verordening op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Geldend van 01-05-2003 t/m 31-12-2012
Intitulé
Verordening op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensDe raad van de gemeente Zijpe; Nr. 15
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 februari 2003;
gelezen het advies van Commissie Samenlevingszaken van 10 maart 2003;
gelet op de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens;
gelet op de Wet Bescherming Persoonsgegevens (staatsblad 2000, nr. 302);
BESLUIT:
vast te stellen de:
VERORDENING OP DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
Wet GBA de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (Staatsblad 2001, nr. 180);
- b.
verordening GBA : de Verordening op de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens;
- c.
verantwoordelijke : het college van burgemeester en wethouders
- d.
(informatie) beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als (informatie) beheerder;
- e.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- f.
afnemer : bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1 Algemene Wet Bestuursrecht;
- g.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling Sociale- en Burgerzaken.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan binnengemeentelijke afnemers genoemd in het hieraan toegevoegde reglement voor de Gemeentelijke Basisadministratie Personen, de in het genoemde reglement gegevens verstrekt ten behoeve van de door deze afdelingen bij te houden eigen registraties. De verwerkingen worden beheerd door de op deze afdelingen aangewezen functionarissen die onder verantwoordelijkheid van de houder zijn belast met de dagelijkse zorg voor de registraties.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Rechtstreeks toegang tot de GBA hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken;
- c.
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de in het Reglement voor de Gemeentelijke Basisadministratie Personen genoemde binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de eigen administraties, voor wat betreft de eveneens op de in het reglement aangegeven gegevens.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA kan op verzoek aan een binnengemeentelijke afnemer systematische algemene en/of verwijsgegevens worden verstrekt,die noodzakelijk zijn voor de vervulling van zijn taak. Een zodanig verzoek dient schriftelijk ingediend te worden bij de beheerder en bevat de reden van het verzoek. Voorts dient aangetoond te worden dat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van zijn taak.
Artikel 6 Overige verstrekkingen en gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan rechtspersonen zonder winstoogmerk en particulieren (ten behoeve van een persoonlijk, niet commercieel belang), informatie worden verstrekt, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen en de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Verstrekkingen op grond van dit artikel vinden uitsluitend plaats ter beoordeling van de informatiebeheerder en kunnen uitsluitend gegevens bevatten omtrent: de algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot dan wel (eerdere) geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot of (eerdere) geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Artikel 7 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging alle maatregelen die nodig zijn en als zodanig moeten worden vermeld in het beveiligingsplan.
Artikel 8 Slotbepaling
-
1. Het reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie van 18 april 1995 wordt ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2003.
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
-
4. De verordening ligt ter inzage bij de beheerder voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
-
5. Dit besluit is referendabel op grond van artikel 8 van de Tijdelijke Referendumwet. Binnen 3 weken na deze bekendmaking, kan een inleidend verzoek voor een referendum worden ingediend.
Ondertekening
Schagerbrug, 25 maart 2003
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl