Regeling vervallen per 16-09-2010

Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen

Geldend van 08-09-2008 t/m 15-09-2010

Intitulé

Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen

De raad der gemeente Harlingen

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders

Gelet op de

• Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

• Wet bescherming persoonsgegevens

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende Verordening:

Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a. de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b. Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c. basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Harlingen als bedoeld in artikel 2 vaan de wet

  • d. d. basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde

    verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behorentot de bevolking van de gemeente Harlingen

  • e. e. GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit

  • f. f. verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoeringvan het autorisatiebesluit

  • g. g. beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer vanhet autorisatiebesluit

  • h. h. autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten

  • i. i. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen

  • j. j. geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Harlingen en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen

  • k. k. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht

  • l. l. binnengemeentelijk afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente

  • m. m. derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde

  • n. n. vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;

  • o. o. authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op

  • 36. grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

  • 1. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie

    personen is het college van burgemeester en wethouders;

  • 2. Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die

    daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

  • De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • 1. de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke

    afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze

    afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de

    wet;

  • 2. de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien vangegevens

  • 3. een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien

  • 4. gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen engeregistreerden

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

  • 1.

    De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan

    binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie

    alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen vande gemeente;

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de

    basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik

    op grond van artikel 3b van de wet;

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke

    afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in

    het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

1. Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie verstrekken in

de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

2. Zij stellen hiervoor nadere regels.

Overige bepalingen

Artikel 7

De Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 20 augustus 2008wordt ingetrokken.

Artikel 8

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie

Artikel 9

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisregistratie

personen gemeente Harlingen (Verordening BRP).

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 september 2010

De griffier, De voorzitter,

Bijlage Toelichting

Algemeen

Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding

met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde datum moeten alle overheidsorganen die

persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie

personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen

dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende

authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.

De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die

zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van

die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens

over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van

deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of

uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.

De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan

binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van

de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije

derden dient bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet

daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet

gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk

ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn

van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen gemeente

Harlingen opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen

(zie voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d), en vandaar uit gedistribueerd naar de

afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens

van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer

De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als

verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de

verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid

en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de

basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.

Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan.

Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke

organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan

ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4: Categorieën van personen in de basisregistratie personen

Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de

basisadministratie van gemeente Harlingen zijn opgenomen c.q. in gemeente Harlingen

woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens

van woningeigenaren die niet in gemeente Harlingen woonachtig zijn, in verband met de

belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De

begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners

en niet inwoners.

Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen

de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten

aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.