Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR113042
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR113042/1
Regeling vervallen per 16-09-2010
Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen
Geldend van 08-09-2008 t/m 15-09-2010
Intitulé
Verordening Gemeentelijke basisregistratie personenDe raad der gemeente Harlingen
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders
Gelet op de
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Wet bescherming persoonsgegevens
BESLUIT:
Vast te stellen de volgende Verordening:
Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
a. de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
-
b. Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
-
c. basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Harlingen als bedoeld in artikel 2 vaan de wet
-
d. d. basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde
verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behorentot de bevolking van de gemeente Harlingen
-
e. e. GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit
-
f. f. verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoeringvan het autorisatiebesluit
-
g. g. beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer vanhet autorisatiebesluit
-
h. h. autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten
-
i. i. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen
-
j. j. geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Harlingen en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen
-
k. k. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht
-
l. l. binnengemeentelijk afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente
-
m. m. derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde
-
n. n. vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;
-
o. o. authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op
-
36. grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.
Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer
-
1. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie
personen is het college van burgemeester en wethouders;
-
2. Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die
daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.
Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen
-
De basisregistratie personen heeft tot doel:
-
1. de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke
afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze
afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de
wet;
-
2. de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien vangegevens
-
3. een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien
-
4. gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek
Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt
In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen engeregistreerden
Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V
-
1.
De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan
binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie
alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen vande gemeente;
-
2.
De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de
basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik
op grond van artikel 3b van de wet;
-
3.
De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke
afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in
het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.
Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden
1. Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie verstrekken in
de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.
2. Zij stellen hiervoor nadere regels.
Overige bepalingen
Artikel 7
De Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 20 augustus 2008wordt ingetrokken.
Artikel 8
Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie
Artikel 9
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisregistratie
personen gemeente Harlingen (Verordening BRP).
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 september 2010
De griffier, De voorzitter,
Bijlage Toelichting
Algemeen
Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding
met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde datum moeten alle overheidsorganen die
persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie
personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen
dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende
authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.
De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die
zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van
die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens
over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van
deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of
uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.
De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan
binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van
de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije
derden dient bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet
daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).
Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk
ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn
van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen gemeente
Harlingen opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen
(zie voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d), en vandaar uit gedistribueerd naar de
afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens
van toepassing.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer
De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als
verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de
verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid
en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de
basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.
Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan.
Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke
organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan
ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 4: Categorieën van personen in de basisregistratie personen
Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de
basisadministratie van gemeente Harlingen zijn opgenomen c.q. in gemeente Harlingen
woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens
van woningeigenaren die niet in gemeente Harlingen woonachtig zijn, in verband met de
belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De
begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners
en niet inwoners.
Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen
de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten
aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl