Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR111021
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR111021/1
Verordening Antidiscriminatievoorziening
Geldend van 28-01-2010 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 28-01-2010
Intitulé
Verordening AntidiscriminatievoorzieningDe raad van de gemeente Heerde;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;
gelet op artikel 1 en artikel 2 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening
Artikel 1 Begripsbepalingen
- 1.
Wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen, gepubliceerd op 27 juli 2009.
- 2.
Besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen, vastgesteld op 16 september 2009.
- 3.
De antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.
- 4.
Klacht: klacht bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet.
- 5.
Klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit.
- 6.
Klager: Klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit.
- 7.
Ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet.
Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.
Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening
Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.
- 1.
De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.
- 2.
De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden:
- •
per post;
- •
per e-mail;
- •
telefonisch;
- •
bij het daarvoor aangewezen gemeentelijk loket dat slechts een doorverwijsfunctie heeft;
- •
fysiek bij de antidiscriminatievoorziening op spreekuur;
- •
op een door de gemeente beschikbaar gestelde locatie als bedoeld in artikel 5 van deze verordening.
- •
Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling
Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in ieder geval:
- 1.
De afdoeningstermijn van klachten;
- 2.
De wijze van afdoening van klachten;
- 3.
De registratie van klachten.
Artikel 5 Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening
- 1.
Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht in hun directe leefomgeving te melden.
- 2.
Klager wordt door de medewerkers van het gemeentelijk loket doorverwezen naar de antidiscriminatievoorziening.
- 3.
Het college draagt zorg voor deskundigheid van de medewerkers die deze meldingen op een adequate manier doornemen en doorverwijzen.
- 4.
Wanneer bij (telefonische) intake blijkt dat klacht om discriminatie gaat, kan een intakegesprek op een locatie in de gemeente plaatsvinden.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht tot 28 januari 2010.
Artikel 7 Citeertitel
Deze verordening kan aangehaald worden als: Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente Heerde
Heerde, 19 april 2010.
De voorzitter, De griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl