Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR110413
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR110413/1
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Geldend van 28-06-2004 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
De Raad van de gemeente Heerde;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 mei 2004;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
besluit vast te stellen:
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Artikel 1. Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- c.
GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- e.
beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;
- f.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;
- g.
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
- h.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
- i.
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
- j.
aangehaakte gegevens: in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;
- k.
houder: degene die zeggenschap heeft over de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- l.
geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente.
Artikel 2. Beheer van de GBA
Beheerder van de GBA is de functionaris eerste beleidsmedewerker burgerzaken.
Artikel 3. Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden systematisch gegevens verstrekt aan de volgende binnengemeentelijke afnemers:
Afdeling/Werkeenheid |
Doel: |
Beheerder: |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
burgerlijke stand |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
naturalisatie/nationaliteit |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
Pas 65+ |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
reisdocumenten |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
rijbewijzen |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
verklaring omtrent gedrag |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
kiesregister ingeschrevenen en uitgeslotenen |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
uitvoering verordening begraafplaatsen |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
statistieken |
medewerker burgerzaken |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
uitvoering decoratiestelsel Koninklijke onderscheidingen |
bestuurs-juridisch medewerker |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
uitvoering Drank- en Horecawet |
bestuurs-juridisch medewerker |
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting |
Huwelijksjubilea |
bestuurs-juridisch medewerker |
Financiën |
uitvoering gemeentelijke belastingen |
medewerker beleid en belastingen |
Financiën |
debiteuren en crediteuren administratie |
applicatiebeheerder FBS |
Milieu |
beheer afvalinzameling/ registratie afvalcontainers |
administratief-juridisch medewerker milieu |
Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Bouwzaken |
uitvoering Huursubsidiewet |
Medewerker Bouw- en Woningtoezicht |
Sociale Zaken |
uitkeringenadministratie: aanvragen en besluiten |
u.a.-medewerker |
Sociale Zaken |
debiteurenadministratie: terugvordering en verhaal |
u.a.-medewerker |
Welzijn, Onderwijs en Cultuur |
leerplichtadministratie |
medewerker Onderwijs en Cultuur |
Welzijn, Onderwijs en Cultuur |
leerlingenvervoer |
medewerker Welzijn, Onderwijs en Cultuur |
Welzijn, Onderwijs en Cultuur |
uitvoering Wet voorzieningen gehandicapten |
administratief-financieel medewerker Wvg |
Welzijn, Onderwijs en Cultuur |
verstrekking invaliden- parkeerkaarten |
administratief-financieel medewerker Wvg |
Artikel 4. Rechtstreeks toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de ambtenaren die werkzaam zijn op de werkeenheid Burgerzaken van de afdeling Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting;
- c.
de ambtenaren die werkzaam zijn op de werkeenheid Automatisering van de afdeling Personeel, Organisatie en Automatisering ten behoeve van het systeembeheer;
- d.
overige door het college te bepalen binnengemeentelijke afnemers met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA.
Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden systematisch gegevens verstrekt aan de volgende binnengemeentelijke afnemers:
- a.
Bestuurszaken, Burgerzaken en Voorlichting en Interne Zaken ten behoeve van het overbrengen van het overbrengen van gelukwensen bij huwelijksjubilea en jarigen van 90 jaar en ouder voor uitsluitend gegevens omtrent de naam, adres, geboortegegevens en huwelijksgegevens;
- b.
Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Bouwzaken ten behoeve van ruimtelijke planning voor uitsluitend gedepersonifieerde demografische gegevens;
- c.
Welzijn, Onderwijs en Cultuur ten behoeve van bevolkingsonderzoek voor uitsluitend gedepersonifieerde demografische gegevens.
Artikel 6. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet kunnen in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt aan:
- -
door de gemeente gesubsidieerde lokale instellingen, verenigingen en stichtingen;
- -
regionale organisaties op levensbeschouwelijke grondslag die niet participeren in de Stichting Interkerkelijke Leden Administratie;
- -
organisaties/ instellingen gericht op maatschappelijke en/ of medisch-sociale dienstverlening of werkzaam ten behoeve van een wetenschappelijk doel;
voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 7. Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in de Beheersregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Artikel 8. Slotbepalingen
- 1.
De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 16 december 2002 wordt ingetrokken.
- 2.
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op september 2001.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
- 4.
De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2004.
de voorzitter, de griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl