Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR108203
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR108203/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Regeling krediet- en budgetbeheer gemeente Geldermalsen 2009
Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2009
Intitulé
Regeling krediet- en budgetbeheer gemeente Geldermalsen 2009REGELING KREDIET- EN BUDGETBEHEER GEMEENTE GELDERMALSEN
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen;
gelet op
het “Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten”, volgend uit artikel 186 van de Gemeentewet, gepubliceerd in het Staatsblad d.d. 17 januari 2003 alsmede
“de financiële verordening” en “de controleverordening” ex. artikel 212 en 213 van de Gemeentewet, vastgesteld door de raad van de gemeente
Geldermalsen op 28 oktober 2003
BESLUIT:
vast te stellen de “Regeling krediet- en budgetbeheer gemeente Geldermalsen 2009”
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen;
- b.
Mandaat: bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;
- c.
Budgetbeheersingsysteem: het geheel van mensen, procedures, gegevens en hulpmiddelen voor de beheersing en sturing van prestaties en geldmiddelen. Door middel van planningen dienen te verrichten activiteiten te worden beheerst door een budgethouder, die ook het bij die activiteiten behorende budget moet bewaken;
- d.
Krediet: een taakstelling op basis van een investeringstraject al dan niet tot uitdrukking komende in een meerjarig-investeringsplan;
- e.
Budget: een taakstelling op basis van de programmabegroting (inclusief wijzigingen) tot uitdrukking komend in een bedrag dat verbonden is aan één of meer producten en/of kostenplaatsen van de productenraming van de gemeente Geldermalsen, welke door het college wordt toegekend aan een budgethouder. Tot het budget worden tevens gerekend de bij het budget opgenomen beleidsdoelstellingen, prestatie-eenheden, kwaliteitseisen en overige kerncijfers;
- f.
Budgethouder: een door het college aangewezen functionaris die uit hoofde van zijn functie, binnen de hem via een budget gegeven machtiging, verantwoordelijk is voor het beheer van de gemeentelijke middelen, waaronder het aangaan van verplichtingen;
- g.
Sub-budgethouder: een aan de budgethouder hiërarchisch ondergeschikte functionaris die de verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor de uitvoering van de werkzaamheden omtrent het beheer van een nader beschreven budget opgedragen krijgt;
- h.
Taakstelling: de opdracht aan budgethouders en sub-budgethouders om met een bepaald budget een afgesproken prestatie te leveren;
- i.
Product: Onderverdeling van de programma’s conform de indeling van de productenraming;
- j.
Termijnbetalingen: termijnbetalingen vormen deel van een grote opdracht; degene die de opdracht heeft verstrekt, dus die daar budgethouder voor is, parafeert de termijnfacturen af;
- k.
Verplichting: het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten aan c.q. door de gemeente Geldermalsen.
Hoofdstuk 2 Aanwijzing budgethouders
Artikel 2.1 Aanwijzing budgethouders
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders wijst, conform de toedeling van budgetten naar de organisatieonderdelen in de productenraming een budgethouder aan. De budgethouder is binnen de aan hem, via budget of krediet, gegeven machtiging verantwoordelijk voor het beheer van de gemeentelijke middelen. De budgethouders binnen de gemeente Geldermalsen zijn de gemeentesecretaris/ algemeen directeur, adjunct-directeur, brandweercommandant, afdelingshoofden en de teamleiders.
- 2.
Voor beschikbaar gestelde investeringskredieten gedurende het begrotingsjaar wordt per krediet afzonderlijk aangegeven wie de budgethouder wordt. Dit gebeurt in het betreffende voorstel.
Artikel 2.2 Aanwijzing sub-budgethouders
- 1.
Onverminderd zijn eigen verantwoordelijkheid kan de budgethouder de bevoegdheden en verantwoordelijkheden voor de uitvoering van de aan zijn budget verbonden werkzaamheden opdragen (doormandateren)aan jegens hem hiërarchisch ondergeschikte functionarissen, hierna te noemen sub-budgethouders.
- 2.
De onder 2.2.1 vermelde bevoegdheid wordt gelimiteerd voor werken tot € 50.000,-- en voor levering van goederen of diensten tot € 25.000,--.
- 3.
Indien de budgethouder gebruik maakt van de mogelijkheid gegeven in artikel 2.2 lid 1, wordt gebruik gemaakt van het model “Besluit aanwijzing sub-budgethouders”. Deze aanwijzing geschiedt op functie.
Hoofdstuk 3 Budgetbeheer
Artikel 3.1 Taken (sub-)budgethouder
- a.
De (sub-)budgethouder zorgt voor een efficiënt en effectief beheer van het budget;
- b.
Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat de (sub-) budgethouder heeft geconstateerd dat ter zake een toereikend budget beschikbaar is. Het is een (sub-) budgethouder niet toegestaan verplichtingen aan te gaan indien daaruit een overschrijding volgt van de beschikbaar gestelde budgetten in dat jaar of daaropvolgende jaren. Indien geen toereikend budget aanwezig is, wordt vooraf bij het college aanvullende budgetruimte aangevraagd;
- c.
De (sub-)budgethouder is verantwoordelijk voor de verplichtingen die behoren bij zijn budget;
- d.
Een (sub-)budgethouder mag alleen namens de gemeente verplichtingen aangaan binnen het doel en de middelen van zijn budgetten. Daarbij volgt hij de hiervoor binnen de gemeente geldende standaarden en richtlijnen, zoals het Protocol inkoop en aanbesteding en de mandaatregeling, alsmede wet- en regelgeving ter zake;
- e.
Het aanleveren van gegevens t.b.v. de budgetcyclus alsmede het analyseren en toelichting geven op de producten;
- f.
Zorg dragen voor een tijdige en volledige ontvangst van inkomsten;
- g.
Zo nodig tijdig voorstellen doen voor budgetaanpassingen;
- h.
Bij afwezigheid van de budgethouder wordt de budgethouder vervangen door een andere budgethouder.
Artikel 3.2 Taken taakveld Financiën
Het taakveld Financiën draagt zorg voor:
- a.
Het registreren van budgetten (verwerken van begrotingswijzigingen) en werkelijke uitgaven en inkomsten;
- b.
Het verstrekken van budgetoverzichten aan de budgethouders;
- c.
Het adviseren en ondersteunen van de budgethouders en sub-budgethouders;
- d.
Het coördineren van de budgetcyclus conform de integrale bestuurlijke- en ambtelijke planning van de budgetcyclus (= “het spoorboekje”).
Hoofdstuk 4 Verslaglegging
Artikel 4.1 Informatieverstrekking
De budgethouder verstrekt tijdig alle gewenste gegevens ten behoeve van een juiste verzorging van de administratie, budgetbewaking en verslaglegging aan het taakveld Financiën. De budgethouders rapporteren op de momenten zoals die zijn opgenomen in het “spoorboekje”. De budgethouders dienen tijdig en volledig de stukken aan te leveren op basis waarvan er een rapportage kan worden opgesteld.
Artikel 4.2 Bestuurs-/tussentijdse rapportages
De budgethouders dienen overeenkomstig artikel 7 (Tussentijdse rapportage en informatie) en artikel 8 (Jaarstukken) ex. artikel 212 Gemeentewet verantwoording af te leggen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze verantwoording gebeurt via een rapportage op productniveau (en kostenplaatsen), waarin de gesignaleerde en verwachte afwijking van de budgetten worden vermeld.
Artikel 4.3 Concerncontroller
Aangezien beheersing van de werkprocessen een taak is van de concerncontroller valt de bewaking van deze regeling, alsmede het actueel houden van deze regeling, onder de verantwoording van de concerncontroller.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 5.1 Citeerartikel
Dit besluit kan worden aangehaald als: “Regeling krediet- en budgetbeheer 2009”.
Artikel 5.2 Inwerktreding
-
1. Dit besluit treedt in werking op 01-01-2009;
-
2. Met ingang van die datum komt de voorgaande Regeling krediet- en budgetbeheer 2007 te vervallen.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl