Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR108173
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR108173/2
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening behandeling bezwaarschriften
Geldend van 25-07-2012 t/m 31-12-2014
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Spijkenisse;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college d.d. 2 maart 2010;
gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 84 van de Gemeentewet;
besluiten:
- 1.
de Verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 17 november 1993, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit d.d. 8 september 2004 in te trekken;
- 2.
de Verordening behandeling bezwaarschriften vast te stellen.
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
commissie: de vaste commissie van advies voor de behandeling van bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 2;
- b.
indiener: degene die tegen een besluit een bezwaarschrift heeft ingediend bij een bestuursorgaan;
- c.
verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.
Artikel 2 Instelling commissie
-
1. Er is een commissie, genaamd Algemene bezwaarcommissie, ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.
-
2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van (gemeentelijke) belastingaangelegenheden of de Wet waardering onroerende zaken.
-
3. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten die genomen zijn in mandaat, met uitzondering van besluiten aangaande personele aangelegenheden.
Artikel 3 Splitsing in Kamers
De commissie is gesplitst in twee Kamers, te weten:
- a.
Kamer 1, welke belast is met het adviseren over bezwaarschriften voor zover de behandeling ervan niet aan Kamer 2 is opgedragen;
- b.
Kamer 2, welke belast is met het adviseren over bezwaarschriften voor zover deze gericht zijn tegen een besluit dat is genomen op grond van de Ambtenarenwet, de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (C.A.R.), alsmede de Uitwerkingsovereenkomst (U.W.O.) en de voor Spijkenisse geldende arbeidsvoorwaarden.
Artikel 4 Samenstelling kamers
-
1. Elke kamer bestaat uit een voorzitter en twee leden.
-
2. De voorzitters en de leden, alsmede hun plaatsvervangers, worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.
-
3. De voorzitters en de leden kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van één van de bestuursorganen.
-
4. De voorzitters regelen de onderlinge vervanging.
Artikel 5 Zittingsduur
-
1. De voorzitters en de leden, alsmede hun plaatsvervangers worden benoemd voor de duur van zes jaar. Zij kunnen worden herbenoemd.
-
2. De voorzitter en leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij dienen hun ontslag schriftelijk, rechtstreeks in bij het college.
-
3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden blijven hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien.
Artikel 6 Secretaris
De secretaris van de commissie is de teamcoördinator van het team Rechtsbescherming. Zijn plaatsvervangers zijn de medewerkers van het team Rechtsbescherming.
Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift
-
1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.
-
2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken, wordt zo spoedig mogelijk in handen van de secretaris gesteld.
Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge artikel 2:1, tweede lid, artikel 6:6 voor zover het betreft het stellen van een termijn waarbinnen de indiener het verzuim kan herstellen, artikel 6:17 voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie, artikel 7:4, tweede lid, artikel 7:6, tweede en vierde lid en artikel 7:10, derde en vierde lid, van de wet [Red: de Algemene wet bestuursrecht] worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter.
Artikel 9 Vooronderzoek
-
1. De voorzitter is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.
-
2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de Kamer bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen.
-
3. De voorzitter kan vorderen dat ambtenaren zonodig mondeling de nodige informatie verschaffen en desgewenst een plaatsopneming of een behandeling bijwonen.
Artikel 10 Hoorzitting
Onverminderd artikel 7:3 van de wet [Red: de Algemene wet bestuursrecht] bepaalt de voorzitter plaats en tijdstip van de hoorzitting, waarin belanghebbenden en het verwerende orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich in persoon of bij gemachtigde door de Kamer te doen horen.
Artikel 11 Oproeping belanghebbenden
-
1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.
-
2. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken van de genoemde termijn in het eerste lid.
Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding is. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 13 Openbaarheid van zitting
-
1. De zittingen van Kamer 1 zijn openbaar. De deuren kunnen gesloten worden, indien de voorzitter of een van de leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. Indien Kamer 1 vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.
-
2. De zittingen van Kamer 2 zijn niet openbaar.
Artikel 14 Orde ter zitting
De voorzitter handhaaft de orde ter zitting. Hij is bevoegd, wanneer de orde op enigerlei wijze wordt verstoord, maatregelen te nemen.
Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging
Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet [Red: de Algemene wet bestuursrecht], vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een melding van hun hoedanigheid. Het houdt een zakelijke vermelding in van al hetgeen over en weer is gezegd en van al hetgeen voor het overige ter zitting is voorgevallen. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk niet openbaar was of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de plaatsvervangend secretaris.
Artikel 16 Nader onderzoek
-
1. Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de leden dit onderzoek houden.
-
2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden, het verwerend orgaan, de indiener en de belanghebbenden toegezonden.
-
3. De leden, het verwerend orgaan, de indiener en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.
-
4. Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 17 Raadkamer en advies
-
1. De Kamer beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door deze aan het verwerend orgaan uit te brengen advies.
-
2. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien degene die dat standpunt inneemt dit verlangt.
-
3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel aan het bestuursorgaan voor de te nemen beslissing.
-
4. Het advies wordt door de voorzitter en de plaatsvervangend secretaris ondertekend.
Artikel 18 Uitbrengen van het advies
Het schriftelijk uitgebrachte advies wordt, onder medezending van alle op de zaak betrekking hebbende stukken, tijdig aan het verwerend orgaan uitgebracht.
Artikel 19 Overgangsrecht
Bezwaarschriften, bedoeld voor Kamer 2, die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze verordening worden behandeld overeenkomstig de bepalingen van de oude verordening. [Red: volgens de Verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften is dit Kamer II]
Artikel 20 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften.
Artikel 21 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2010.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Spijkenisse d.d. 9 maart 2010
de griffier,
mr. H.C. Landheer
de voorzitter,
M. Salet
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 16 maart 2010
de secretaris,
J. Pol
de burgemeester,
M. Salet
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 16 maart 2010
de burgemeester,
M. Salet
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl