Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR106317
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR106317/1
Regeling vervallen per 06-01-2014
Privacyreglement GBA gemeente Wijchen
Geldend van 16-12-2009 t/m 05-01-2014
Intitulé
Privacyreglement GBA gemeente WijchenBurgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
besluiten:
Het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Wijchen vast te stellen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a.
wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad 3-12-2009;
- c.
Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
- d.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- e.
basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Wijchen als bedoeld in artikel 2 van de wet;
- f.
GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;
- g.
beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- h.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- i.
binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
- j.
authentiek gegeven: een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.
Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
- 1.
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de manager Publiekszaken.
- 2.
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;
- a.
Artikel 3 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
- 1.
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
- a.
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van het cluster Burgerzaken;
- b.
voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
- a.
- 2.
De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
- 3.
Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
- 1.
Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
- 2.
De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 9 Terugmeldplicht
- 1.
Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V, doet hiervan mededeling aan de beheerder.
- 2.
De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;
- 3.
De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit.
- 4.
In bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.
Artikel 10 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan.
Artikel 11 Slotbepaling
- 1.
Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement GBA gemeente Wijchen”.
- 2.
Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.
Ondertekening
BIJLAGE 1
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Wijchen hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie:
Organisatie onderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Burgerzaken zelf |
Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen. Wet 29/09/1815 Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw. Verordening lijkbezorgingsrechten Wet ramopen en zware ongevallen,CRIB Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en artikel 95 Gemeentewet |
Alle gegevens op PL en verwijsgegevens |
Afdeling Publiekszaken, cluster Vraagwijzer |
WMO, Art 2 Wet voorzieningen gehandicapten en Verordening voorziening gemeente Wijchen. |
Persoonsgegevens, oudergegevens. huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens,verwijsgegevens,reisdocumentgegevens en verblijfstitel |
Afdeling Publiekszaken, cluster informatiecentrum |
BW, besluit gevonden voorwerpen |
Persoonsgegevens. huwelijksgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens,verwijsgegevens |
Afdeling Bouwen en Leefomgeving |
Gemeentelijke WOZ verordening, Woningwet, BW, APV,Winkeltijdenwet, Drank- en Horecawet, Wet op de kansspelen,WABO |
Persoonsgegevens, oudergegevens. huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens,verwijsgegevens,reisdocumentgegevens en verblijfstitel. |
Afdeling Welzijn en Onderwijs |
Artikel 19 van de Leerplichtwet en artikel 3 van de Leerplichtregeling 1995, artikel 2 en 22 Leerplichtwet, Wet inburgering |
Persoonsgegevens, oudergegevens. huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens,verwijsgegevens,reisdocumentgegevens en verblijfstitel. |
Afdeling Sociale Zaken |
Wet Werk en Bijstand Wet inburgering |
Persoonsgegevens, oudergegevens. huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens,verwijsgegevens,reisdocumentgegevens en verblijfstitel. |
Medewerkers van het instituut Bijzonder Onderzoek t.b.v. fraudebestrijding (onderdeel van Sociale Zaken) |
BW |
Persoonsgegevens, ouders, nationaliteit, overlijden, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens. |
Afdeling Ruimtelijke Ordening, Milieu en Economie |
Wet milieubeheer, Wet verontreiniging Oppervlaktewater, Woningwet Ter uitvoering van opgedragen taken |
Persoonsgegevens, oudergegevens. huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens,verwijsgegevens,reisdocumentgegevens en verblijfstitel |
Afdeling Financiën |
Gemeentelijke WOZ verordening, BW, Titel IV, Hoofdstuk XV Gemeentewet, Invorderingswet, Wet milieubeheer |
Persoonsgegevens, oudergegevens. huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens |
Afdeling Facilitaire zaken |
Ter uitvoering van de opgedragen taken, postregistratie Artikel 15,derde lid, Archiefwet 1995 |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens. |
Afdeling BMO |
Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens |
De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling, Gemeenschappelijk Belastingkantoor BHW, die organisatorisch is ondergebracht bij de gemeente Beuningen |
Gemeentelijke WOZ verordening, BW, Titel IV, Hoofdstuk XV Gemeentewet, Invorderingswet, Wet milieubeheer |
Persoonsgegevens, oudergegevens. huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, |
Systeembeheer |
Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens. |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
BIJLAGE 2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Afdeling Publiekszaken |
Vraagwijzer |
Mutatiegegevens: emigraties, overlijden, binnenverhuizingen, vertrek van personen ouder dan 60 jaar. |
Afdeling Sociale Zaken |
Uitvoering Wet Inburgering Nieuwkomers. |
Mutatiegegevens: vestigingen uit buitenland niet Nederlandse personen van 12 jaar en ouder. |
Afdeling Financiën |
Uitvoering belastingwetgeving. |
Mutatiegegevens: binnenverhuizingen, vestigingen, emigraties, vertrekken, overlijden, huwelijken- en geregistreerde partnerschappen, geslachtsnaamwijzigingen. |
Griffie |
Project te gast bij de raad |
Een willekeurige trekking uit de GBA van 10 personen iedere raadscyclus; 2 keer per jaar een trekking van een specifieke doelgroep bijvoorbeeld ouderen of jongeren, naw-gegevens |
Regiopolitie Wijchen |
Documentatiedienst |
Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden van personen van 16 jaar en ouder. |
BIJLAGE 3
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
|
|
|
DDS (basisregistratie) |
Verschillende wettelijk taken |
persoonsgegevens, burgerlijke staat gegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, de indicatie geheimhouding van gegevens, adresgegevens , verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens. |
Afdeling Welzijn onderwijs |
Koppelen van de leerlingenadministratie |
Persoonsgegevens, oudergegevens. huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,verblijfplaatsgegevens,verwijsgegevens,reisdocumentgegevens en verblijfstitel. |
Afdeling Openbare werken |
Koppelen geautomatiseerd meldingen registratieprogramma |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens,verwijsgegevens |
BIJLAGE 4
Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Geheimhouding |
Leges |
Basis |
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau Art. 76 WBP) www.cbpweb.nl |
Ter uitvoering van de opgedragen taken en er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang! Advies: toestemming burger vragen. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA Art. 76 WBP |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja[1] |
Art. 100 Wet GBA |
Reclassering/verslaafden-zorg |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
BIJLAGE 5
Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.
Organisatieonderdeel |
Gegevens |
Alle afdelingen |
Paspoort, kiesrecht en andere administratieve gegevens |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl