Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR105956
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR105956/1
Regeling vervallen per 31-12-2011
Ondermandaat Concernstaf 2010
Geldend van 01-07-2010 t/m 30-12-2011
Intitulé
Ondermandaat Concernstaf 2010Ondermandaat Concernstaf 2010
Ondermandaatbesluit Concernstaf nr. 2010-1
Artikel 1 Ondermandaat
-
1. De directeur ontleent zijn bevoegdheden aan de Organisatieverordening Zaanstad, het Algemeen Mandaatbesluit Zaanstad en eventueel andere bestuursbeslissingen. Aan de nader in de bijlagen bij dit besluit genoemde personen geeft hij toestemming om bij wijze van ondermandaat gebruik te maken van de genoemde bevoegdheden binnen de voor de eigen afdeling of team bestemde budgetten en binnen de door de gemeenteraad bij de
begrotingsvaststelling verstrekte middelen.
Het betreft de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, het voeren van correspondentie over- en alle
andere daarbij behorende feitelijke- en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot deze onderwerpen.
In ondermandaat mogen al deze feitelijk- en rechthandelingen worden uitgevoerd door de functionarissen die in het besluit en de bijlagen
zijn aangegeven. De directeur is te allen tijde bevoegd deze bevoegdheden zelf uit te oefenen en/of het ondermandaatbesluit
direct te wijzigen danwel in te trekken.
-
2. De ondergemandateerde blijft bij de uitoefening van de bevoegdheden binnen de kaders gesteld in de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van het GMT en binnen de voor zijn afdeling of team geldende budgetten.
-
3. De leidinggevende van een ondergemandateerde is altijd bevoegd om de bevoegdheid die is ondergemandateerd aan een van zijn medewerkers, zelf uit te oefenen.
Artikel 2 Mandaat, volmacht, machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
- ·
a. Volmacht;
- ·
b. Machtiging.
Artikel 3 Algemene bevoegdheden voor afdelingshoofden en teamleiders
De volgende algemene bevoegdheden kunnen door alle afdelingshoofden en teamleiders worden uitgevoerd:
Budgetten
Het goedkeuren, ondertekenen en uitbetalen van facturen voortvloeiende uit verplichtingen.
Hierop kan in “Facturen in omloop” (facturenadministratie), op een door de directeur te accorderen wijze, nadere invulling worden gegeven.
Correspondentie
Het voeren van alle correspondentie betreffende de bevoegdheden die men heeft op basis van het ondermandaat, zoals genoemd in dit besluit.
Wet openbaarheid van bestuur
Het nemen van een besluit op een verzoek om informatie gericht aan het college van burgemeester en wethouders op basis van de Wet openbaarheid van bestuur.
Artikel 4 Ondertekeningsmandaat
Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekeningsmandaat om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende correspondentie, besluiten en overeenkomsten te ondertekenen. Aan het ondermandaat is gekoppeld de volmacht van de burgemeester, kenmerk Z/2010/117458, om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende correspondentie en overeenkomsten te ondertekenen en de gemeente op basis van artikel 171 van de Gemeentewet te vertegenwoordigen.
Artikel 5 Waarneming bij afwezigheid/vervanging
-
1. De volgende regeling geldt bij afwezigheid:
Bij afwezigheid van:
Wordt deze vervangen door:
de directeur
afdelingshoofd
de concerncontroller
de directeur of aangewezen functionaris
een afdelingshoofd
de directeur, een afdelingshoofd of een aangewezen functionaris
De directeur kan besluiten van deze regeling af te wijken.
-
2 In geval van verhindering of ontstentenis van de directeur komt het aan hem verleende mandaat toe aan een door hem aan te wijzen afdelingshoofd.
-
3. In geval van verhindering of ontstentenis van een afdelingshoofd komt het verleende
ondermandaat toe aan het door hem als vervangend afdelingshoofd aangewezen
persoon, alsmede aan de daartoe door de directeur als plaatsvervanger
aangewezen functionaris(-sen).
-
3. Afdelingshoofden binnen de Concernstaf kunnen elkaar in voornoemde omstandigheden onderling vervangen met toestemming van de directeur.
-
4. Degene die een andere functie waarneemt heeft op dat moment de bevoegdheden die aan die
functie zijn verbonden en is, alleen tijdens deze waarneming van taken, bevoegd om over de budgetten
van deze functionaris te beschikken.
Artikel 6 Personeelsaangelegenheden
De bevoegdheden van de directeur op personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de “P-bijlage”. Het ondermandaat is wordt gegeven aan de functionaris zoals is aangekruist in de tabel.
Artikel 7 Ondertekening
Bij gebruik van de in de bijlage bij dit besluit genoemde bevoegdheden wordt in de ondertekening van besluiten tot uitdrukking gebracht dat in mandaat wordt gehandeld namens de burgemeester of
namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad, conform de daarvoor geldende regels volgend het Algemeen Mandaatbesluit.
Artikel 8 Uitsluitingen
Onverminderd de uitsluitingen volgend uit het Algemeen Mandaatbesluit is hetondermandaat niet van toepassing op kwesties waarin de directeur dat heeft bepaald.
Artikel 9 Inwerkingtreding en bekendmaking
-
1. 1.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2010 en vervangt alle eerdere
Ondermandaatbesluiten van de Concernstaf.
2.Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad.
Zaanstad, 24 juni 2010.
Dhr. M. A. Jonker,
directeur Concernstaf
Bijlagen: 2
- 1.
Bijlage 1
- 2.
P-tabel BIJLAGE 1
BEVOEGDHEID
ORGAAN
MANDAAT AAN
ONDERMANDAAT AAN
BIJZONDERHEDEN
Directeur
Overeenkomsten
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.
B&W
Directeur Concernstaf
Strategie en Coördinatie
Het aangaan van overeenkomsten en het doen van uitgaven
Overeenkomsten
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.
B&W*
Directeur Concernstaf
Hoofd Strategie en Coördinatie
Ondermandaat tot een maximum van
€ 20.000,= incl. BTW per transactie
Secretariaat Concernstaf
Het aangaan van overeenkomsten en het doen van uitgaven
Overeenkomsten
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.
B&W*
Directeur Concernstaf
Hoofd BMO
Ondermandaat tot een maximum van
€ 20.000,= incl. BTW per transactie
Openbare Orde en Veiligheid
Het aangaan van overeenkomsten en het doen van uitgaven
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.
Burgemeester*
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Ondermandaat tot een maximum van
€ 20.000,= incl. BTW per transactie
Algemene Plaatselijke Verordening
Het verlenen, weigeren en intrekken van een ontheffing voor het zich begeven op afgezette terreinen, wegen of weggedeelten en het verlenen, weigeren en intrekken van een ontheffing voor het omver halen of wegnemen van voorwerpen die zijn geplaatst ter afsluiting van de openbare weg (o.b.v. 2.1 APV)
Burgemeester
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Het voor een of meer horecabedrijven tijdelijk, andere dan de krachtens artikel 2.29 APV geldende, sluitingsuren vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen
Burgemeester
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Het verlenen, weigeren en intrekken van een vergunning voor het exploiteren of het doen exploiteren van een speelgelegenheid (art. 4, 8 en 10 Verordening Speelautomaten)
Burgemeester
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Het bevelen tot sluiting van gebouwen, waarin gelegenheid wordt gegeven prostitutie te plegen dan wel waarin prostitutie wordt toegelaten (art. 3.7 APV)
Burgemeester/B&W
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Het verlenen, weigeren en intrekken van een vergunning voor het gebruik van een inrichting als seksbioscoop, seksclub of seksautomatenhal (art. 3.4, 3.13 en 1.6 APV)
Burgemeester/B&W
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Het opleggen van een aanlijn- en/of muilkorfgebod aan de eigenaar of houder van gevaarlijk of hinderlijk geachte honden (2.59 APV)
B&W
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Wet openbare manifestaties
Het verbieden of het stellen van voorschriften en beperkingen aan een openbare manifestatie (art. 5 Wet openbare manifestaties)
Burgemeester
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Opiumwet
Het waarschuwen voor en het toepassen van bestuursdwang indien in voor het publiek toegankelijke lokalen en daarbij behorende erven verdovende middelen worden verkocht, afgeleverd of verstrekt, dan wel daartoe aanwezig zijn (art. 13b Opiumwet)
Burgemeester
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Winkeltijdenwet
Het verlenen, weigeren of intrekken van een ontheffing, ingevolge artikel 6 van de Verordening Winkeltijden, van de verboden zoals genoemd in artikel 2 van de Winkeltijdenwet ten behoeve van openstelling van avondwinkels op zon- en feestdagen (art. 6 Verordening Winkeltijden)
B&W
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Het opvragen van gegevens ten behoeve van de beoordeling van een aanvraag voor de verlening van onder andere een drank- en horecavergunning, een vergunning voor het exploiteren of het doen exploiteren van een speelgelegenheid (art. 13 Besluit justitiële gegevens, art. 14, lid 1 sub q Besluit Politieregisters)
Burgemeester
Directeur Concernstaf
Hoofd Openbare Orde en Veiligheid
Concerncontrol
Overeenkomsten
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.
B&W *
Directeur Concernstaf
Concerncontroller/Hoofd Concerncontrol
Ondermandaat tot een maximum van
€ 100.000,= incl. BTW per transactie
BIJLAGE 2: P tabel
Bevoegdheden directeur
(Omschrijving / art. AGZ)
Ondermandaat toegestaan
ondermandaat verleend aan afdelingshoofd
Ondermandaat verleend aan teamleider
Instroom
Hoofdstuk 2 AGZ
-Openstellen vacature
Ja
Ja
-Aanstelling
Ja
Ja
-Verlenging aanstelling van tijdelijk naar vast
Ja
Ja
-Stageovereenkomst / Stageregeling
Ja
Ja
Hoofdstuk 4 AGZ
Arbeidsduur en werktijden
Ja
Ja
Werktijdwijziging
Ja
Ja
Beloningen, Toelagen en Vergoedingen
Hoofdstuk 3 AGZ / bezoldigingsverordening/ regels toelagen en vergoedingen
-Bevordering
Ja
Ja
-Extra periodiek
Ja
Ja
-Gratificatie
Ja
Ja
-Ambtsjubileumgratificatie
Ja
Ja
-Mobiliteitspremie
Ja
Ja
-Persoonlijke toelage
Ja
Ja
-Arbeidsmarkttoelage
Ja
Ja
-Garantietoelage
Ja
Ja
-Waarnemingstoelage
Ja
Ja
-Beschikbaarheids & Bereikbaarheidsdienst
Ja
Ja
-Garantie wachtdiensttoelage
Ja
Ja
-Onregelmatigheidstoelage
Ja
Ja
-Tarieftoelage
Ja
Ja
-Toelage bedrijfshulpverlening
Ja
Ja
- E.H.B.O. toelage
Ja
Ja
-Toelage inzetbaarheid bij rampen
Ja
Ja
-Koffiegeldvergoeding
Ja
Ja
-Verhuiskostenvergoeding
Ja
Ja
-Telefoonvergoeding
Ja
Ja
-Fietsvergoeding
Ja
Ja
-Premie Schadevrij rijden
Ja
Ja
-Verschuivingsvergoeding
Ja
Ja
-Overlijdensuitkering
Ja
Ja
-Overwerkvergoeding
Ja
Ja
-Reiskosten woon-werkverkeer
Ja
Ja
Doorstroom
-Overplaatsing /
Ja
Ja
-Herplaatsing na reorganisatie /
Ja
Ja
-Herplaatsing ivm arbeidsongeschiktheid
Ja
Ja
Uitstroom
Hoofdstuk 8 AGZ
-Ontslag op eigen verzoek/ 8:1
Nee
-Ontslag ivm FPU / 8:11
Nee
-Ontslag ivm ouderdomspensioen / 8:2
Nee
-Ontslag wegens boventalligheid / reorganisatie
Nee
-Ontslag ivm arbeidsongeschiktheid / 8:4 / 8:5
Nee
-Ontslag ivm ongeschiktheid / Onbekwaamheid / 8:6
Nee
-Ontslag als disciplinaire maatregel (strafontslag) / 8:13
Nee
-Ontslag ivm overige gronden 8:7
Nee
Verlof
Hoofdstuk 6
-Vakantieverlof / 6:1 / 6:1:1
Ja
Ja
Ja
-Zwangerschaps- & bevallingsverlof/ 6:7
Ja
Ja
Ja
-Kortdurend zorgverlof / 6:4:3
Ja
Ja
Ja
-Langdurend zorgverlof / 6:4:1a
Ja
Ja
-Verlof overschrijven naar volgend Kalenderjaar / 6:2:4
Ja
Ja
-Uitbetaling (restant) verlof / 6:2:3:1
Ja
Ja
-Aan- en verkoop verlof / Cafetariamodel
Nee
-Buitengewoon verlof / 6:4
Ja
Ja
-Onbetaald verlof / 6:9
Ja
Ja
-Omwisseling lokale feestdagen in tijd of Geld / Sociaal Convenant (SC)
Nee
-Omzetten ouderschapsverlof in kinderopvang of afbetaling fietsenplan / SC
Nee
-Toekenning verlof o.b.v. levensloopregeling / 6:9
Ja
Ja
Ziekte / Arbeids-
-Loonkorting
Ja
Ja
ongeschiktheid
-IZA-bedrijfszorgpakket
Ja
Ja
-In rekening brengen No-show consult
Ja
Ja
Ja
-Proefplaatsing
Ja
Ja
Bijzondere besluiten
-Disciplinaire maatregelen hfdst 16
Nee
-Schorsing 8:15:1 AGZ
Nee
-Ontzegging toegang gebouwen 15:1:19 AGZ
Nee
-(tijdelijk) ontheffen uit functie
Nee
-Vaststellingsovereenkomst
Nee
-Schadeloosstelling 15:1:25 AGZ
Nee
Overige besluiten
-Detachering
Ja
Ja
-Vaststelling personeelsbeoordeling
Ja
Ja
-Nevenwerkzaamheden
Ja
Ja
-Deelname fietsenplan
Ja
Ja
Ja
-Kledingvoorschriften
Ja
-Beeldschermbril
Ja
-dienstongeval
Ja
-Vergoeding schade bij dienstongeval
Ja
-Vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie
Ja
-Studiefaciliteiten
Ja
-Spaarovereenkomst
Ja
-Dienstauto-overeenkomst
Ja
-Functieprofiel incl. waardering
Nee
-Renteloze lening bij verplichte dienstplicht Turkse medewerker
Ja
-Instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen
Nee
-Aanvragen assessment/ loopbaanbegeleiding/coaching
Nee
* Bij de directeur is expliciet aangegeven waarvoor wel en waarvoor geen ondermandaat verleend mag worden d.m.v. "Ja en Nee".
Bij afdelingshoofd en teamleider worden alleen de ondermandaten die wél verleend worden aangegeven d.m.v. "ja".
Voor het overige is geen ondermandaat verleend.
- 1.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl