Verordening inzake de verlening van inzamelvergunningen en inzamelpremies aan non-profit inzamelaars van oud papier

Geldend van 03-04-2008 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2008

Intitulé

Verordening inzake de verlening van inzamelvergunningen en inzamelpremies aan non-profit Inzamelaars van oud papier.

De raad van de gemeente Landerd;

overwegende dat er in verband met een nieuwe organisatie rond de inzameling,

bewerking en afzet van het uit huishoudens afkomstige oud papier nieuwe regels moeten worden vastgesteld voor de verlening van inzamelvergunningen en inzamelpremies aan non-profit inzamelaars van het voormelde papier;

gezien het voorstel van Burgemeester en wethouders d.d. 25 april 1995;

gezien het advies van de commissie V.R.O.M. d.d. 5 april 1995;

gelet op artikel 10.10 van de wet Milieubeheer en artikel 150 van de

Gemeentewet;

B E S L U I T

vast te stellen de navolgende verordening:

"Verlening van inzamelvergunningen en inzamelpremies aan non-profit inzamelaars van oud papier"

Titel 1: Inzamelvergunningen

Artikel 1

Inzameling van uit huishoudens afkomstig oud papier is slechts toegestaan met een inzamelvergunning van Burgemeester en wethouders. De inzamelvergunning moet schriftelijk bij hen worden aangevraagd. Op grond van de voorbereidingsprocedure volgens afdeling 4.1.2 van de algemene Wet Bestuursrecht en met inachtneming van de bepalingen in deze verordening wordt door Burgemeester en wethouders beslist op de aanvraag.

Artikel 2

De inzamelvergunning kan slechts worden toegekend aan in de gemeente gevestigde scholen, verenigingen of instellingen met een sociaal of cultureel doel of aan sportverenigingen welke uit huishoudens afkomstig oud papier inzamelen in de gemeente.

Artikel 3

Bij de inzameling van het in deze verordening bedoelde oud papier moet rekening worden gehouden met eventuele door Burgemeester en wethouders vastgestelde inzamelgebieden en/of richtlijnen welke zijn gericht op een doelmatige en ordelijke afvalinzameling in de gemeente.

Artikel 4

Er mag alleen oud papier worden ingezameld dat afkomstig is uit huishoudens.

Inzameling van oud papier dat afkomstig is uit bedrijven is verboden.

Aanwijzingen dienaangaande van of namens Burgemeester en wethouders moeten worden opgevolgd.

Artikel 5

Het ingezamelde oud papier moet worden afgeleverd bij een door Burgemeester en wethouders aangewezen bedrijf hetwelk een bewerkingscontract dient te hebben met de Coöperatieve Vereniging van Aanbieders van Oud Papier.

Artikel 6

Voor de acceptatie door het in artikel 5 bedoelde bedrijf gelden de begripsomschrijving en de kwaliteitseisen ten aanzien van oud papier welke zijn vastgelegd in het bewerkingscontract van de Coöperatie VAOP met het bedrijf.

Na acceptatie door het bedrijf wordt het geaccepteerde oud papier eigendom van de Coöperatie VAOP.

Door het bedrijf geweigerd oud papier moet na overleg met de gemeente worden verwijderd op kosten van de inzamelaar.

Artikel 7

De vaststelling en de registratie van de geaccepteerde hoeveelheden oud papier geschieden door het in artikel 5 bedoelde bedrijf volgens de betreffende richtlijnen van de Coöperatieve Vereniging van Aanbieders van Oud Papier.

Titel 2: Inzamelpremies

Artikel 8

Een inzamelaar welke een inzamelvergunning heeft ingevolge deze verordening en welke oud papier heeft afgeleverd bij het in artikel 5 bedoelde bedrijf ontvangt per kilo geaccepteerd oud papier volgens de in artikel 7 bedoelde registraties een inzamelpremie als vergoeding voor inzameling, inzamelmaterieel en vervoer.

Artikel 9

De hoogte van de inzamelpremie kan jaarlijks nader worden vastgesteld door Burgemeester en wethouders. Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening wordt een minimale inzamelpremie gegarandeerd van 8 cent per geaccepteerde kilo oud papier volgens de in artikel 7 bedoelde registraties. Kosten van inzameling, inzamelmiddelen en vervoer welke ten laste van de gemeente komen worden in mindering gebracht op de inzamelpremie.

Artikel 10

De uitbetaling van de inzamelpremies geschiedt per kwartaal op basis van de in artikel 7 bedoelde registraties over het voorgaande kwartaal.

Artikel 11

Indien de voorschriften ingevolge deze verordening niet worden nageleefd kan de inzamelvergunning door Burgemeester en wethouders worden ingetrokken en kunnen uitbetaalde inzamelpremies worden teruggevorderd.

Titel 3: Verhouding tot andere verordeningen en inwerkingtreding

Artikel 12

Deze verordening vervangt de milieupremieregeling d.d. 17 april 1990 voor het ophalen van oud papier en karton van de voormalige gemeente Schaijk en de regeling garantieprijs oud papier d.d. 27 januari 1987 van de voormalige gemeente Zeeland.

Artikel 13

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 september 1995.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering op 11 mei 1995,

De raad voornoemd

De secretaris
De voorzitter