Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR100410
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR100410/1
Nota verbonden partijen 2006
Geldend van 28-09-2006 t/m heden
Intitulé
Nota verbonden partijen 20061. Een oriëntatie op het onderwerp
Wat zijn verbonden partijen?
Verbonden partijen zijn derde rechtspersonen waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft. Het betreft deelnemingen in vennootschappen, gemeenschappelijke regelingen, alsook verenigingen en stichtingen.
Onder een bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van een participatie of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is ingeval van faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.
Welke juridische verschijningsvormen van verbonden partijen kennen we?
Het belangrijkste onderscheid is dat tussen publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke verbonden partijen.
Bij publiekrechtelijke verbonden partijen gaat het met name om gemeenschappelijke regelingen. De gemeenschappelijke regeling met een openbaar lichaam is de "zwaarste" vorm. Deze regeling heeft als enige rechtspersoonlijkheid en een algemeen bestuur dat het dagelijks bestuur controleert. Gemeenschappelijke regelingen bestaan veelal op vrijwillige basis, maar voor sommige taken is door de wetgever verplichte samenwerking opgelegd (bijv. regionale brandweer). De gemeente Kampen heeft thans deelnemingen in de hierna genoemde gemeenschappelijke regelingen:
- •
Regio IJssel-Vecht (incl. Halt)
- •
Regionale Sociale Recherche
- •
Werkvoorzieningsschap Kampen — Dronten
Bij privaatrechtelijke verbonden partijen gaat het met name om vennootschappen en stichtingen. Een vennootschap heeft een raad van bestuur én afhankelijk van wat daarover statutair is bepaald dan wel de omvang van de vennootschap eventueel een raad van commissarissen. De raad van bestuur wordt gecontroleerd door de vergadering van aandeelhouders. Bij stichtingen is geen controlerend mechanisme, tenzij dat in de statuten is geregeld. De gemeente Kampen heeft private deelnemingen in:
- •
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
- •
Essent N.V.
- •
Koekoekspolder Beheer B.V.
- •
Ontwikkelingsmaatschappij Koekoekspolder C.V.
- •
Rock Vastgoed B.V. (Regionaal Overslag Centrum Kampen)
- •
N.V. ROVA
- •
Vitens N.V.
- •
WMO Beheer N.V.
- •
Zuiderzeehaven Beheer B.V.
- •
Ontwikkelingsmaatschappij Zuiderzeehaven C.V.
- •
Stichting Algemene Armenstraat
- •
Stichting Grootburgerweeshuis
- •
Stichting Stadstoezicht Kampen
Waarom zijn verbonden partijen relevant ?
De eerste reden is dat verbonden partijen beleid uitvoeren dat de gemeente ook zelf kan (blijven/gaan) doen, waarbij de centrale vraagstelling is: welk openbaar belang wordt gediend? De gemeente mandateert als het ware de verbonden partij. De gemeente blijft de verantwoordelijkheid houden voor het realiseren van de beoogde doelstellingen (zoals die ook zijn vastgelegd in de begrotingsprogramma's).
In de tweede plaats is het financiële aspect van belang. Het betreft hier de kosten — het budgettaire beslag — en de financiële risico's die de gemeente met verbonden partijen kan lopen. Als de gemeente deelneemt in een vennootschap en die vennootschap gaat failliet, dan is de gemeente alleen haar kapitaal in aandelen kwijt. Neemt de gemeente deel in een gemeenschappelijke regeling dan zal zij moeten bijdragen in de exploitatietekorten. Inzicht hierin is wezenlijk binnen het bredere perspectief van de bedrijfsvoering van de gemeente.
Tenslotte zijn er ook de bestuurlijk-organisatorische risico's, waarbij de denken valt aan de dubbele rollen die de gemeente heeft bij een verbonden partij en het risico van afstand tussen de gemeente en de verbonden partij. Met de "dubbele rollen" wordt gedoeld op de rol die de gemeente heeft als bestuurder/eigenaar enerzijds en die van klant/opdrachtgever anderzijds. Als deze belangen niet parallel lopen dan kan dat problemen opleveren. Het "risico van afstand" stelt eisen aan de informatievoorziening en wordt concreet als de verbonden partij de doelen van de gemeente niet realiseert en/of er aanzienlijke financiële tekorten (zijn) ontstaan.
Waarom een nota verbonden partijen?
Teneinde de raad een goed inzicht te geven in de verbonden partijen en ook een instrument te bieden voor sturing daarop, is deze nota geschreven. Hierover is in artikel 21 van de Financiële verordening gemeente Kampen het volgende vastgelegd:
- 1.
Het college biedt tenminste eenmaal per vier jaar een nota verbonden partijen aan. De raad stelt de nota vast.
- 2.
Van elk van de verbonden partijen wordt weergegeven het openbaar belang, het eigen vermogen en het financieel resultaat voor de gemeente.
- 3.
De nota bevat voorts de kaders aangaande (het aangaan van nieuwe) participaties met name de condities waaronder het publiek belang is gediend met behartiging door verbonden partijen, de taken verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en de financiële voorwaarden.
- 4.
In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen in elk geval ingegaan op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen, het wijzigen van bestaande verbonden partijen en eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.
Het hierna in deze nota voorgestelde kader kan voor de gemeente Kampen als uitgangspunt dienen bij vragen als:
- -
hoe gaan we om met het verbonden partijen als instrument om gemeentelijke doelen te realiseren;
- -
hoe is de rolverdeling tussen raad en college bij verbonden partijen;
- -
hoe is de aansturing van de verbonden partij;
Het kader kan houvast bieden bij beslissingen over wie gemeentelijke taken gaat uitvoeren -de gemeente zelf dan wel een derde rechtspersoon — en biedt daarnaast vooral ook duidelijkheid die nodig is voor adequate borging van bestuurlijke en financiële belangen van de gemeente in verbonden partijen.
In de notitie zal niet worden ingegaan op de aspecten zoals bedoeld in artikel 21 lid 2 van de Financiële verordening gemeente Kampen. Daarin is aangegeven dat de nota verbonden partijen per verbonden partij een weergave bevat van het openbaar belang, het eigen vermogen en het financieel resultaat voor de gemeente. Teneinde doublures te voorkomen en informatie over betreffende aspecten actueel te houden wordt er de voorkeur aan gegeven deze informatie in de financiële jaarstukken op te nemen (als bijlage bij deze nota is de paragraaf Verbonden partijen behorende bij de begroting 2006 gevoegd).
Een notitie als deze staat overigens niet op zichzelf. Ingevolge het Besluit Begroting en Verantwoording is nl. het opstellen van een paragraaf Verbonden partijen verplicht. Hierin zal meer inhoudelijk worden ingegaan op de verschillende deelnemingen van de gemeente Kampen. Daarbij dient te worden gedacht aan onder meer de stand van zaken zoals het financieel resultaat, het eigen vermogen en (actuele)ontwikkelingen in de relatie met de verbonden partij. Tenslotte is er ook een relatie met de verschillende begrotingsprogramma's.
2.1 Uitgangspunten voor verbonden partijen als instrument voor gemeentelijk beleid
- 1.
Verbonden partijen zullen slechts als instrument worden ingezet als de balans tussen voor- en nadelen (zie toelichting hierna) substantieel gunstiger uitvalt dan bij andere mogelijke instrumenten.
Toelichting:
Verbonden partijen hebben, als elk beleidsinstrument, voor- en nadelen. De mogelijke voordelen van een verbonden partij zijn:
- o
efficiencyvoordelen;
- o
risicospreiding;
- o
bestuurlijke kracht en effectiviteit;
- o
kennisvoordeel;
- o
katalysatorfunctie (in gezamenlijkheid komt meer tot stand)
De nadelen van een verbonden partij zijn vooral gelegen in de combinatie van afstand en de dubbele rol van de gemeente. Door de afstand zijn informatievoorziening en beïnvloedingsmogelijkheden voor het gemeentebestuur minder vanzelfsprekend dan bij een eigen gemeentelijke dienst. De gemeente moet dus meer moeite doen om zijn rol als klant/opdrachtgever waar te maken. Tegelijkertijd is zij als bestuurder/eigenaar wél medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de verbonden partij.
Naast organisatie van de uitvoering van gemeentelijke taken middels een verbonden partij zijn er zoals gesteld ook "andere" instrumenten. Het betreft:
- o
zelf doen (door de eigen gemeentelijke dienst);
- o
uitbesteding aan een andere organisatie die verder geheel losstaat van de gemeente.
Wanneer de keuze voorligt een taak al dan niet bij een verbonden partij te beleggen, zal aan de hand van hiervoor genoemde criteria een afweging van voor- en nadelen plaatsvinden.
- 2.
Binnen de gemeente worden de rol van bestuurder/eigenaar en de rol van klant/eigenaar bij verschillende wethouders belegd.
Toelichting:
Teneinde de bedoelde dubbelrol van bestuurders te voorkomen is het wenselijk de rollen te scheiden en bij afzonderlijke personen te beleggen.
- 3.
Raadsleden en ambtenaren treden in beginsel niet op als vertegenwoordiger van de gemeente in het bestuur van een verbonden partij.
Toelichting:
In een duaal stelsel ligt het niet in de rede dat raadsleden als gemeentelijk vertegenwoordiger optreden door plaats te nemen in het bestuur van een verbonden partij. Uitzondering hierop kan zijn dat de raad onmogelijk meerjarige kaders kan vaststellen en de naleving daarvan te controleren via financiële jaarstukken of eventueel andere met het college afgesproken rapportages. Voor ambtenaren geldt dat zij bij voorkeur ook niet in een dubbelrol (bestuurder versus klant/opdrachtgever) behoren terecht te komen.
- 4.
De gemeente maakt met elke verbonden partij concrete afspraken over de gemeentelijke doelen die zij moet bereiken, de prestaties (producten, diensten) die zij daarvoor moeten leveren, de kosten die daaraan voor de gemeente verbonden zijn en de beheersing van de risico's voor de gemeente.
Toelichting
De afspraken waarop hier gedoeld wordt richten zich op:
- o
SMART geformuleerde gemeentelijke doelen;
- o
prestaties gerelateerd aan de kosten voor de gemeente;
- o
afspraken over risicobeheersing;
- o
afspraken over informatievoorziening;
- o
afspraken over beïnvloedingsmogelijkheden, waaronder in ieder geval:
Het spreekt voor zich dat de raad hierin een rol heeft te vervullen (zie ook hierna).
3. De rolverdeling tussen raad en college
In algemene zin geldt: de raad stelt kaders, het college voert uit en de raad controleert. Raad en college hebben hiertoe hun eigen bevoegdheden en bijbehorende verantwoordelijkheden. Hierna wordt daarop nader ingegaan.
- 1.
Verbonden partijen zijn primair de verantwoordelijkheid van het college.
Toelichting:
Deelname aan een verbonden partij is een manier, een instrument, om een gemeentelijk doel te bereiken. De beslissing tot deelname aan een verbonden partij, alsook de aansturing van de verbonden partij behoort in de geldende duale setting primair tot de taak van het college. Voor wat betreft de deelname geldt daarbij een wettelijk voorbehoud, waarbij de raad een rol heeft te vervullen (zie ook 3.2 en 3.3).
- 2.
De raad bepaalt bij elke verbonden partij of de taken die de partij voor de gemeente gaat uitvoeren het openbaar belang dient van de gemeente.
Toelichting:
De raad bepaalt wat de doelen en de taken zijn van de gemeente, wat er wel en niet tot het gemeentelijk publiek belang behoort. Dat betekent dat de raad zich bij elk voornemen tot deelname een oordeel moet vormen over de vraag of de taken die de verbonden partij voor de gemeente zou moeten gaan uitvoeren wel tot het openbaar belang behoren.
- 3.
Het college legt elk ontwerpbesluit tot deelname voor aan de raad; de raad kan dan zijn wensen en bedenkingen kenbaar maken. De raad kan daarbij meerjarige kaders (gemeentelijke doelen, kosten enz.) vaststellen, een evaluatiebepaling opnemen en controleren of het college over voldoende beïnvloedingsmogelijkheden beschikt. Daarnaast kan de raad zijn informatie-behoefte formuleren, en controleren of de informatievoorziening van de verbonden partij aan het college adequaat is. Tenslotte kan de raad controleren of de risico's die de deelname aan de verbonden partij voor de gemeente met zich meebrengt voldoende worden beheerst.
Toelichting:
De raad heeft een wettelijk verankerde positie waar het betreft het "aangaan" van deelnemingen (Gemeentewet) en oprichting c.a. van gemeenschappelijke regelingen (Wet Gemeenschappelijke Regelingen). Vanuit de kaderstellende en controlerende functie die de raad heeft (ten opzichte van het college) kan de raad diverse zaken regelen.
- 4.
Het college bewaakt de taakuitvoering door de verbonden partijen en stuurt waar nodig bij. De raad controleert het college op dit punt.
Toelichting:
Het college kan de taakuitvoering door de verbonden partij slechts "bewaken" ingeval tevoren duidelijk meetbare doelen zijn geformuleerd en de daarbij toegestane middeleninzet is bepaald.
Vanuit de informatieplicht van het college aan de raad geldt dat het college in ieder geval bij de (weerjaren )begroting en in de verslaglegging bij de jaarrekening de raad informeert over middeleninzet, doelen en prestaties bij verbonden instellingen. Dit volgt uit het Besluit begroting en verantwoording waarin hierover in artikel 15 het volgende is bepaald:
"De paragraaf betreffende de verbonden partijen bevat tenminste:
- a.
de visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen in de begroting;
- b.
de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen.
- 5.
Bij elke (nieuwe) verbonden partij binnen de gemeente wordt een ambtelijk functionaris aangewezen die ambtelijk verantwoordelijk is voor de verbonden partij.
Toelichting:
De aangewezen ambtelijk functionaris kan bijvoorbeeld worden belast met de ondersteuning van de gemeentelijk vertegenwoordiger, bewaking van de informatievoorziening en monitoring van de uitvoering van de gemeentelijke taak door de verbonden partij. Binnen de organisatie wordt hiermee een centraal aanspreekpunt gecreëerd.
4. Uitgangspunten voor de aansturing van verbonden partijen
- 1.
Het college is er voor verantwoordelijk dat de gemeente voldoende beïnvloedingsmogelijkheden heeft ten opzichte van de verbonden partij.
Toelichting:
Voordat de gemeente deelneemt in een verbonden partij zal het college de beïnvloedingsmogelijkheden moeten borgen. De raad kan bij het ontwerp-besluit hierop ook toetsen. Concrete beïnvloedingsmogelijkheden zijn:
- o
Beëindiging deelname (wat zijn de mogelijkheden en voorwaarden);
- o
Vastlegging afspraken over de consequenties ingeval van niet-nakoming van de gestelde prestatiedoelen in relatie met beschikbare middelen;
- o
Beperking bevoegdheden bestuur van de verbonden partij. Tot welke rechtshandelingen is het bestuur bevoegd ? Welke besluiten moet het bestuur eerst ter goedkeuring voorleggen aan de deelnemende gemeenten ?
- o
Inrichting bedrijfsvoering van de verbonden partij (wil er sprake zijn van een helder zicht op de bedrijfsvoering, dan dient de verbonden partij over voldoende formatie en deskundigheid te kunnen beschikken);
- o
Periodieke evaluatie.
- 2.
Het college is verantwoordelijk voor de afspraken met de verbonden partij over de informatievoorziening.
Toelichting:
De afspraken over de informatievoorziening zullen betrekking moeten hebben op:
- o
Tijdige, juiste, volledige, betrouwbare en relevante informatie (ten behoeve van de sturende rol van het college en aansluitend de controlerende rol van de raad).
De relevante informatie waarop wordt gedoeld, heeft gelet op het bepaalde in artikel 21 van de Financële verordening gemeente Kampen respectievelijk artikel 69 van het Besluit begroting en verantwoording betrekking op:
- -
het openbaar belang dat door de verbonden partij behartigd wordt;
- -
het eigen vermogen;
- -
het financieel resultaat voor de gemeente;
- -
ontwikkelingen in het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft.
De binnen de gemeente Kampen zelf aangewezen ambtenaar die verantwoordelijk is voor een verbonden partij heeft hierin een belangrijke (proces )rol vervullen (zie ook het gestelde onder 3.5).
- 3.
Het college is verantwoordelijk voor adequate risicobeheersing.
Toelichting:
Besturen zonder financiële risico's te lopen is onmogelijk. Dat geldt zowel voor gemeenten zelf als bij taakuitoefening door verbonden partijen. Het college moet zicht hebben op de aard en omvang van de risico's die de gemeente loopt en moet zorgen dat deze risico's worden beheerst (afgedekt). De raad controleert of het college deze taak uitvoert. Het risicobeheer kan op verschillende wijzen worden georganiseerd
Vanuit het oogpunt van control zal het college met de verbonden partijen afspraken (moeten) maken waarin wordt vastgelegd wanneer en op welke wijze over de financiële risico's en de wijze waarop zij deze beheerst rapportages worden opgesteld en aan de deelnemende gemeenten overlegt.
Voor zover de risico-beheersing door de verbonden partij er in bestaat dat de risico's worden verdeeld over de deelnemende partijen zal de gemeente Kampen zelf een voorziening treffen.
Een handvat voor de risicobeheersing door het college enerzijds en de controlerende taak van de raad anderzijds wordt gevonden in de wettelijk verankerde wijze van informatievoorziening over verbonden partijen (zie ook 4.2 van deze nota).
- 4.
De raad stelt kaders voor de taakuitoefening door de verbonden partij en controleert (tussentijds) hierop, heroverweegt periodiek de deelname op basis van evaluatie en controleert of het college beschikt over voldoende beïnvloedingsmogelijkheden, over een adequate informatievoorziening, en of de financiële risico's voldoende worden beheerst.
Toelichting:
Onder de paragraaf "Uitgangspunten voor verbonden partijen als instrument voor gemeentelijk beleid" is aan het inhoudelijke aspect hiervan reeds het een en ander beschreven. Als er belangrijke wijzigingen optreden zal hierover in de paragraaf verbonden partijen behorende bij de financiële jaarstukken van de gemeente gerapporteerd (moeten) worden.
5. Het hanteren van het geformuleerde beleid
In deze nota is een aantal uitgangspunten geformuleerd, zijn rollen benoemd en is de aansturing bepaald ter zake van de verbonden partijen. In samenhang geldt één en ander na vaststelling (door de raad) als het beleid van de gemeente Kampen betreffende verbonden partijen. Het beleid dient na vaststelling te worden geïmplementeerd. Daarbij is concreet de vraag te stellen of het beleid wordt "toegepast" op alle bestaande deelnemingen of "slechts" geldt voor (eventuele) nieuwe deelnemingen. Hierover het volgende.
Het beleid betreffende verbonden partijen zoals dat in deze nota is verwoord, kent geen onderscheid tussen bestaande- en nieuwe deelnemingen. Met "nieuwe deelnemingen" wordt in dit verband gedoeld op toekomstige besluitvorming omtrent het al dan niet aangaan van een deelneming.
Nu er geen onderscheid is gemaakt, zal het beleid na vaststelling in beginsel algemeen geldend zijn. In bestaande situaties (bestaande deelnemingen) is de keuze of een taak al dan niet tot het openbaar belang moet worden gerekend alsook of de gemeente die taak zelf dient uit te voeren (impliciet) reeds gemaakt. Het beleid zal dan met name toegepast worden waar het betreft de beheersmatige aspecten er van.
Is hiermee een heroverweging van een eerder gemaakte keuze tot voorziening in een taak middels een verbonden partij onomkeerbaar? Neen, ook in bestaande situaties kan het beleid desgewenst over de volle breedte worden toegepast. Echter, in een dergelijk geval zal dat veelal wel de nodige consequenties hebben. Dit zowel voor de gemeente alswel voor de verbonden partij (dit laatste lijkt minder relevant, echter het kan onder omstandigheden ook lokaal politieke gevoeligheden met zich mee brengen).
Mogelijke consequenties/aandachtspunten in dit verband kunnen bijvoorbeeld zijn:
- •
condities waaronder uittreding mogelijk is (bijv. afkoopsom);
- •
continuïteit van de (bedrijfsvoering en werkgelegenheid bij de) verbonden partij;
- •
is er een reële inschatting te maken van kosten bij uitvoering in eigen organisatie;
- •
wat zijn de financiële- en bestuurlijke risico's wanneer de gemeente zelf de taak op zich neemt;
Meer concreet wordt voor de uitvoering van het beleid het volgende voorgesteld:
- -
het beschreven beleid als uitgangspunt nemen bij eventuele nieuwe deelnemingen;
- -
bij nu bestaande deelnemingen het volledige beleid als uitgangspunt nemen —uitgezonderd het aspect als genoemd onder 2.1.1. van deze notitie — waarbij de periode 2005 — 2009 zal worden benut om dit vorm en inhoud te geven;
- -
periodiek (eens per 4 jaar) algehele evaluatie van de respectievelijke deelnemingen door het college. Voor zover daartoe aanleiding bestaat zal het college tussentijds in algemene zin dan wel in een specifiek geval tot evaluatie overgaan (dit laatste bijvoorbeeld als de structuur van een bepaalde verbonden partij ter discussie staat);
6. Afspraken over onderhoud en herziening nota verbonden partijen
Het in deze nota opgenomen beleid, behoort na vaststelling en toepassing in de bestuurspraktijk, te worden geëvalueerd. In de Financiële verordening gemeente Kampen is vastgelegd dat tenminste eenmaal in de vier jaar een nota verbonden partijen aan de raad ter vaststelling wordt aangeboden. Dit is dan (tevens) het moment van evaluatie van het tot dan geldend beleid.
Nu met deze nota voor het eerst een beschrijving is gegeven van de wijze waarop wij met verbonden partijen wensen om te gaan, zal de praktijk aanleiding kunnen geven reeds eerder dan over 4 jaar (zie hiervoor) tot een herziening te komen. Als deze omstandigheid zich voordoet zal het college hierin het initiatief nemen.
BIJLAGE: Paragraaf verbonden partijen begroting 2006
Inleiding
In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de relatie van de gemeente met derde rechtspersonen, in totaal achttien, waarin de gemeente Kampen een bestuurlijk en financieel belang heeft. Bestuurlijk belang betekent dat de gemeente een zetel in het bestuur heeft van een rechtspersoon of stemrecht heeft. Onder een financieel belang wordt verstaan dat de gemeente de ter beschikking gestelde middelen kwijt is in geval faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente. Verbonden partijen betreffen I (participaties in) deelnemingen, II gemeenschappelijke regelingen en III stichtingen en verenigingen.
I Deelname in vennootschappen
ABN AMRO Bouwfonds Nederlandse Gemeenten N.V.
Het Bouwfonds (ABN AMRO Bouwfonds Nederlandse Gemeenten NV) behoort tot de grootste vastgoedondernemingen van Nederland en is in toenemende mate ook internationaal actief. Het Bouwfonds is in economische zin een volledige dochter van ABN AMRO.
- •
Op dit moment vindt er een gefaseerde verkoop van aandelen plaats met als einddatum 2005.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de Bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De BNG bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de Bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer warden doorgegeven aan de decentrale overheden en aan de instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
- •
De gemeente Kampen heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de 100.893 aandelen die zij bezit (een stem per aandeel van nominaal € 2,50) op het totaal van 31.715.432 geplaatste aandelen.
Het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij per 1 januari en 31 december 2004:
Eigen vermogen per 01-01-2004 |
€ 2.565 miljoen |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 2.592 miljoen |
Vreemd vermogen (v.v) per 01-01-2004 |
€ 81.065 miljoen |
Vreemd vermogen (v.v) per 31-12-2004 |
€ 85.719 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 01-01-2004 |
€ 173 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 31-12-2004 |
€ 173 miljoen |
Het resultaat van de verbonden partij voor winstverdeling:
Nettowinst 2004 (2003) |
€ 301 miljoen (€ 304 miljoen) |
Essent N.V.
Essent is actief in de sectoren energie, kabel en telecommunicatie en milieu en afval. Essent is in Nederland marktleider in de energiemarkt, het tweede kabeltelevisiebedrijf en heeft een vooraanstaande positie in afvalverwerking.
Het belang van de deelneming van de gemeente is gelegen in het behartigen als aandeelhouder van het publieke belang van een betrouwbare en continue nutsvoorziening tegen de laagst mogelijke prijs.
- •
De gemeente Kampen heeft 64.662 aandelen in Essent van nominaal € 1 per aandeel.
Ultimo 2003 zijn 149.732.196 aandelen geplaatst en volgestort op de 300 miljoen aandelen.
Het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij per 1 januari en 31 december 2004:
Eigen vermogen per 01-01-2004 |
€ 2.727,2 miljoen |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 3.154,4 miljoen |
Vreemd vermogen per 01-01-2004 |
€ 5.797,9 miljoen |
Vreemd vermogen per 31-12-2004 |
€ 5.425,9 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 01-01-2004 |
€ 82,2 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 31-12-2004 |
€ 82,2 miljoen |
Het resultaat van de verbonden partij voor winstverdeling:
Nettowinst 2004 (2003) |
426,3 miljoen |
(€ 388,8 miljoen) |
Koekoekspolder Beheer B.V. en Ontwikkelingsmaatschappij Koekoekspolder C.V.
Op 7 november 2003 zijn zowel Ontwikkelingsmaatschappij Koekoekspolder Commanditair Vennootschap (C.V.) en haar beherend vennoot Koekoekspolder Beheer B.V. opgericht. In de Beheer B.V. participeren de gemeente Kampen, Grontmij Advies & Techniek Projecten B.V. en de GLTO Projecten B.V. In de ontwikkelingsmaatschappij Koekoekspolder Commanditair Vennootschap (C.V.) participeren de gemeente Kampen, Grontmij Advies & Techniek Projecten B.V. en de GLTO Projecten B.V. en de Koekoekspolder Beheer B.V. Het bestuur van de C.V. berust bij de beherend vennoot de Koekoekspolder Beheer B.V.
Koekoekspolder Beheer B.V. heeft voornamelijk tot doel het beheer van de ontwikkelingsmaatschappij Koekoekspolder C.V.
Het voornaamste doel van de C.V. is uitvoering geven aan de samenwerkingsovereenkomst "relatie van glastuinbouwgebied de Koekoekspolder" en het realiseren binnen het plangebied de Koekoekspolder van een integraal duurzaam tuinbouwgebied van ca 210 ha tuinbouwpercelen en ca 7 ha bedrijfsterrein. Hierbij inbegrepen zijn infrastructurele werken en voorzieningen ten bate van de levering van productiemiddelen, zoals energie, gietwater en CO2 aan de zich binnen het plangebied vestigende of gevestigde tuinbouwbedrijven alsmede afvoer en verwerking van afvalstoffen zoals is voorzien in de gebiedsvisie. De Commanditaire Vennootschap verwerft en vervreemdt gronden binnen het plangebied.
- •
De gemeente Kampen bezit 27.228 aandelen van nominaal 1€ op het totaal van 68.070 geplaatste aandelen in Koekoeksbeheer B.V.
- •
Het totaal in te brengen eigen vermogen in de C.V. bedraagt € 3.403.353. De gemeente Kampen heeft 39,6 % ingebracht, te weten € 1.347.727*.
Het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij per 1 januari en 31 december 2004:
CV
Eigen vermogen per 01-01-2004 |
€ 1,4 miljoen* |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 2,2 miljoen |
Vreemd vermogen per 01-01-2004 |
€ 2,0 miljoen |
Vreemd vermogen per 31-12-2004 |
€ 2,3 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 01-01-2004 |
€ 0,0 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 31-12-2004 |
€ 0,0 miljoen |
BV
Eigen vermogen per 01-01-2004 |
€ 0,068 miljoen |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 0,068 miljoen |
Vreemd vermogen per 01-01-2004 |
€ 0,0 miljoen |
Vreemd vermogen per 31-12-2004 |
€ 0,0 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 01-01-2004 |
€ 0,0 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 31-12-2004 |
€ 0,0 miljoen |
Het resultaat uit gewone bedrijfsvoering is voor beide vennootschappen nihil.
ROC Kampen
Middels de Stichting Regionaal Overslag Centrum Kampen participeren de provincie Overijssel en de gemeente Kampen in ROCK Vastgoed B.V. De ROCK Vastgoed B.V. heeft tot doel het investeren in-en exploiteren van onroerende zaken ten behoeve van het Regionaal Overslag Centrum Kampen (ROC Kampen). Het ROC Kampen houdt zich bezig met de overslag van bulk- en stukgoederen en de overslag van containers. De exploitatie van het ROC Kampen is in handen van ROCK Exploitatie B.V. De aandelen van deze laatste B.V. zijn in handen van het private bedrijfsleven en de Oost N.V. Het belang van de participatie is gelegen in het bevorderen van watergebonden activiteiten en daarmee het bevorderen van de werkgelegenheid.
- •
De Stichting ROC Kampen is 100% aandeelhouder van ROCK Vastgoed B.V. Het maatschappelijk kapitaal van de vennootschap bedraagt € 453.780 en bestaat uit 1000 aandelen van nominaal € 453,78 per aandeel. Het geplaatste- en gestorte kapitaal bedraagt € 90.756. De stichting krijgt bij liquidatie/vereffening van ROCK Vastgoed B.V. een eventueel positief vermogen uitgekeerd. Bij vereffening van de stichting wordt een eventueel positief saldo uitgekeerd aan de gemeente en provincie.
- •
De gemeente Kampen heeft de grond voor het overslagcentrum om niet ingebracht. Het ministerie van Volksgezondheid & Werkgelegenheid en de provincie Overijssel hebben subsidies verleend voor een bedrag van in totaal € 1.120.000.
- •
Het ROC Kampen is op dit moment kostendekkend. Afspraak is dat eventuele winsten benut worden voor het doen van investeringen in het ROC Kampen.
Jaarcijfers 2004 nog niet bekend.
N.V. ROVA
N.V. Rova Holding levert een bijdrage aan de uitvoering van het maatschappelijk (deel)effect van programma 8, duurzame ruimtelijke ontwikkeling, te weten "Herstel en behoud van een gezond milieu". Rova geeft invulling aan het afvalzorgplichtmanagement ten behoeve van het gedeelte van de gemeente Kampen dat gevormd wordt door oud lJsselmuiden.
Toelichting:
- -
"De vennootschap heeft tot doel het bevorderen en/of het (doen) realiseren van integraal afvalketenbeheer en het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het terrein van de verwijdering van afvalstoffen, waaronder begrepen beleidsondersteuning en collectieve aanbestedingen ten behoeve van de deelnemende overheden.
- -
Tevens is de vennootschap werkzaam op het gebied van de inzameling, bewerking en verwerking van afvalstoffen, de reiniging en de gladheidbestrijding, alsmede op het gebied van direct of indirect daarmee verband houdende andere milieuvelden, in de ruimste zin van het woord"[1] .
- •
Gemeente Kampen heeft 287 aandelen A van nominaal € 113,45 per aandeel.
De vennootschap heeft in totaal 7.359 aandelen verdeeld, waarvan 7.033 aandelen A, 250 aandelen B en 76 aandelen C. Aandeelhouders A zijn als enige gerechtigd op het resultaat van NV ROVA Afvalverwerking.[2] Het overige resultaat komt toe aan zowel de aandeelhouders A, B en C, waarbij de aandeelhouders C beperkt winstgerechtigd zijn.
Het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij per 1 januari en 31 december 2004:
Eigen vermogen per 01-01-2004 |
€ 13,1 miljoen |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 15,0 miljoen |
Vreemd vermogen per 01-01-2004 |
€ 28,6 miljoen |
Vreemd vermogen per 31-12-2004 |
€ 29,9 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 01-01-2004 |
€ 19,1 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 31-12-2004 |
€ 19,1 miljoen |
Het resultaat van de verbonden partij voor winstverdeling;
Nettowinst 2004 (2003) |
€ 4,4 miljoen (€ 3,8 miljoen) |
Vitens N.V.
Vitens is ontstaan uit de fusie van Waterleiding Maatschappij Overijssel N.V. met N.V. Waterbedrijf Gelderland en N.V. Nuon Water.
De deelneming van de gemeente is gelegen in het behartigen als aandeelhouder van het publieke belang van een betrouwbare en continue drinkwatervoorziening tegen de laagst mogelijke prijs.
- •
De gemeente Kampen bezit 50.961 gewone aandelen en 33.492 preferente aandelen.
In totaal zijn er 4.475.439 gewone aandelen uitgegeven tegen nominaal € 1 per aandeel en 1.898.749 preferente aandelen met een nominale waarde van € 0,01 per aandeel.
Het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij per 1 januari en 31 december 2004:
Eigen vermogen per 01-01-2004 |
€ 245,1 miljoen |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 279,1 miljoen |
Vreemd vermogen (v.v) per 01-01-2004 |
€ 947,4 miljoen |
Vreemd vermogen (v.v) per 31-12-2004 |
€ 906,7 miljoen |
Het resultaat van de verbonden partij voor winstverdeling;
Nettowinst 2004 (2003) |
€ 45,1 miljoen (€ 17,7 miljoen) |
WMO Beheer N.V.
Het aandeelhouderschap WMO beheer stamt van de fusie van WMO tot Vitens. De niet-watergerelateerde deelnemingen van WMO, Wavin kunststofleidingsystemen en de regionale participatiemaatschappij Wadinko, zijn van het waterbedrijf afgesplitst en ondergebracht in WMO Beheer NV.
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee de werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noord-Oostpolder en Zuidwest Drenthe. Wadinko heeft participaties in Kampen en de regio.
- •
De gemeente Kampen heeft 40 gewone aandelen van nominaal € 100 per aandeel op het totaal van 2.389 geplaatste gewone aandelen.
Het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij per 1 januari en 31 december 2004:
Eigen vermogen per 01-01-2004 |
€ 161,6 miljoen |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 156,1 miljoen |
Vreemd vermogen (v.v) per 01-01-2004 |
€ 0,032 miljoen |
Vreemd vermogen (v.v) per 31-12-2004 |
€ 0,553 miljoen |
Het resultaat van de verbonden partij voor winstverdeling:
Nettowinst 2004 (2003) |
€ 9,5 miljoen (€ 7,2 miljoen) |
Zuiderzeehaven Beheer B.V. en Ontwikkelingsmaatschappij Zuiderzeehaven C.V.
Op 1 april 2004 zijn zowel Ontwikkelingsmaatschappij Zuiderzeehaven Commanditair vennootschap (C.V.) en haar beherend vennoot Zuiderzeehaven Beheer B.V. opgericht.
In de B.V. participeren de gemeente Kampen, gemeente Zwolle, provincie Overijssel, IPEM N.V., de Vries en van de Wiel Deelnemingen B.V. en Vermeer Infrastructuur B.V.
In de C.V. participeren de gemeente Kampen, de gemeente Zwolle, provincie Overijssel, IPEM N.V., De Vries en Van de Wiel Beheer B.V. en Dura Vermeer Deelnemingen B.V.
Het doel van de Zuiderzeehaven Beheer B.V. is het al dan niet tezamen met anderen deelnemen in en het besturen van andere ondernemingen, alsmede het optreden als beherend vennoot van een commanditaire vennootschap die ten doel heeft het ontwikkelen van het industriehaventerrein "Zuiderzeehaven" te Kampen tot een duurzaam bedrijventerrein met realisatie van hoogwaardige voorzieningen op het gebied van energie, water, grondstoffen, afval, afvalwater, nutsvoorzieningen, faciliteiten, verkeer, vervoer, en ruimtelijke inrichting van zowel publieke als private ruimte, alsmede het (doen) exploiteren en beheren van het industrie-haventerrein.
Het doel van de C.V. is de ontwikkeling van het industrieterrein, plaatselijk bekend als de Zuiderzeehaven te Kampen tot een duurzaam bedrijventerrein met realisatie van hoogwaardige voorzieningen op de gebieden van energie, water, grondstoffen, afval, afvalwater, nutsvoorzieningen, faciliteiten, verkeer, vervoer, en ruimtelijke inrichting van zowel publieke als private ruimte, in de optimale vorm van exploitatie en beheer, alsmede al hetgeen tot het vorenstaande behoort of daaraan bevorderlijk kan zijn.
Het algemeen beleid is gericht op het bereiken van hogere (bedrijfs)economische resultaten, een lager milieubelasting en efficiënt ruimtegebruik.
Concreet komt het er op neer dat de ontwikkelingsmaatschappij de realisatie van de haven ter hand neemt: zowel het uitgraven van de haven, het bouwrijp maken, als de uitgifte van de kavels.
Het in te brengen eigen vermogen en vreemd vermogen van de verbonden partij (CV) per 1 april 2004 is als volgt:
Eigen Vermogen |
€ 1, 4 miljoen |
Vreemd vermogen (v.v) |
€ 1, 8 miljoen |
Achtergesteld v.v. |
E 2, 0 miljoen |
Op 1 april 2004 is een eerste storting verricht van € 50.000 per partij, in totaal € 300.000.
- •
Kampen heeft € 237.504 eigen vermogen ingebracht op het totaal van € 1.425.022. Het vreemde vermogen bestaat uit een door Kampen ter beschikking te stellen lening op afroep van € 1,8 miljoen met een looptijd van 10 jaar (rentepercentage tussen de 5 en 7%). Tevens heeft zij éénderde, € 667.057, van het achtergestelde vermogen ter beschikking gesteld. NB: Het achtergesteld vreemd vermogen, ter beschikking gesteld door de overheidsdeelnemers, bestaat uit een op afroep te verstrekken achtergestelde renteloze lening van € 2.001.171 met een looptijd tot en met het einde van de exploitatie (ca 15 jaar), waarop tussentijds geen aflossingen plaats vinden, maar bij overwinst wel tot terugbetaling kan leiden.
- •
De gemeente Kampen bezit 30 aandelen A van nominaal € 100 per aandeel in de Zuiderzeehaven Beheer B.V. op het totaal van 450 aandelen A en aandelen B, elk nominaal € 100 per aandeel. Tevens hebben de aandeelhouders elk € 3.000 aan kapitaal gestort.
Het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden Partij per 1 april en 31 december 2004:
BV
Eigen vermogen per 01-04-2004 |
€ 0,018 miljoen |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 0,018 miljoen |
Vreemd vermogen per 01-04-2004 |
€ 0,0 miljoen |
Vreemd vermogen per 31-12-2004 |
€ 0,0 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 01-04-2004 |
€ 0,0 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 31-12-2004 |
€ 0,0 miljoen |
CV
Eigen vermogen per 01-04-2004 |
€ 0,3 miljoen * |
Eigen vermogen per 31-12-2004 |
€ 0,3 miljoen |
Vreemd vermogen per 01-04-2004 |
€ 0,0 miljoen * |
Vreemd vermogen per 31-12-2004 |
€ 0,7 miljoen |
Achtergesteld v.v. per 01-04-2004 |
€ 0,0 miljoen * |
Achtergesteld v.v. per 31-12-2004 |
€ 0,0 miljoen |
* Van het Eigen Vermogen van € 1,4 miljoen in de CV dienen de aandeelhouders nog € 1,1 miljoen te storten. Zowel de achtergestelde lening van € 2 miljoen als de lening van in totaal € 1,8 miljoen zijn nog niet ter beschikking gesteld.
Het resultaat uit gewone bedrijfsvoering is voor beide vennootschappen nihil.
II Deelname in gemeenschappelijke regelingen
Bureau Halt IJsselland
Het doel van deelname in deze gemeenschappelijke regeling is het inrichten van een samenwerkingsverband waarbij de inwoners van de gemeenten die deelnemen aan de regeling, in de gelegenheid worden gesteld onder dezelfde voorwaarden gebruik te maken van de diensten van het bureau.
Het Bureau Halt Usselland heeft tot taak het bijdragen aan het verminderen van veel voorkomende jeugdcriminaliteit, door een lik-op-stuk-reactie te geven op een gepleegd misdrijf of begane overtreding.
- •
De gemeente Kampen draagt € 0,28 per inwoner van de gemeente op jaarbasis bij. Tevens is halverwege 2004 gevraagd om bij te dragen aan een garantiesubsidie van € 0,11 per inwoner (met terugwerkende kracht voor de jaren 2002 en 2003, respectievelijk € 0,11 en € 0,02).
Regio IJssel-Vecht
De regio heeft tot taak de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen op de diverse beleidsterreinen. De regio heeft een platformfunctie; bestuurlijke ontmoetingen en inhoudelijke afstemming. De Regio heeft een aantal wettelijke taken, die mede ten goede komen aan de inwoners van de gemeente Kampen (o.a. regionale alarmcentrale brandweer, coördinatie rampenbestrijding, preventie infectieziekten en jeugdgezondheidszorg). Daarnaast voert de Regio een aantal gemeenschappelijke taken uit ten behoeve van de deelnemende gemeenten op het gebied van economische ontwikkeling, recreatie en toerisme en milieu.
- •
In 2005 zal ter uitvoering van de takendiscussie nader bezien worden welke taken bij de Regio zullen worden ingekocht. Het uitgangspunt van de gemeente Kampen daarin is: lokaal uitvoeren tenzij gezamenlijke uitvoering beter en/of goedkoper is. Financieel is de visie op de Regio, dat nieuw beleid budgetneutraal gefinancierd moet worden.
- •
Bij liquidatie van de gemeenschappelijke regeling komt een batig saldo ten gunste en een nadelig saldo ten laste van de deelnemende gemeenten.
Regionale Sociale Recherche
De gemeenschappelijke regeling is in 2004 aangegaan met als doel samenwerking op het terrein van het voorkomen en opsporen van fraude met de sociale zekerheidsregelingen, uitgevoerd door de gemeenten. Naast de opsporingsfunctie wordt door de gemeenten Kampen en Dronten de nadruk gelegd op de consultfunctie van de rechercheurs.
Via de gemeenschappelijke regeling wordt Kampen door Zwolle vertegenwoordigd in het Overijssels Platvorm Fraudebestrijding.
De betrokken gemeenten betreffen Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Olst/Wijhe, Ommen, Zwartewaterland en Zwolle. De Regionale Sociale Recherche is gevestigd te Zwolle.
- •
De portefeuillehouder Sociale Zaken participeert in het Bestuurlijk Overleg.
- •
De Regionale Sociale Recherche wordt jaarlijks gefinancierd door de deelnemende gemeenten op basis van het aantal cliënten per 1 januari. Jaarlijks wordt een begroting en een rekening voorgelegd.
III Deelname in stichtingen en verenigingen
Stichting Algemene Armenstaat
De stichting Algemene Armenstaat vormt een instelling van weldadigheid met als doelen: "het beheer van goederen welke vanouds aan de armen van Kampen in onverdeelde eigendom toebehoren", de huisvesting van bejaarden en het financieel ondersteunen van rechtspersonen en instellingen werkzaam op het gebied van bejaardenhuisvesting en —zorg.
De stichting wordt bestuurd door een college van regenten, dat benoemd wordt door de gemeenteraad.
- •
De raad heeft goedkeuringsrecht op de begroting. Volgens de eigen statuten is de stichting verplicht verantwoording af te leggen aan de gemeente Kampen. Tevens komt bij ontbinding van de stichting een batig saldo ten gunste en een nadelig saldo ten laste van de gemeente Kampen. Een eventueel batig saldo wordt zoveel mogelijk besteed overeenkomstig het doel van de stichting.
Stichting Grootburgerweeshuis
De stichting Grootburgerweeshuis vormt een instelling van weldadigheid met als doel steunverlening aan wezen en halfwezen en steun verlenen aan de jeugdzorg in algemene zin. De stichting wordt bestuurd door een college van regenten, dat benoemd wordt door de gemeenteraad. In het bestuur hebben een raadslid en een lid van het college (als voorzitter) zitting.
- •
De raad heeft goedkeuringsrecht op de begroting. Volgens de eigen statuten is de stichting verplicht verantwoording af te leggen aan de gemeente Kampen. Tevens komt bij ontbinding van de stichting een batig saldo ten gunste en een nadelig saldo ten laste van de gemeente Kampen. Een eventueel batig saldo wordt zoveel mogelijk besteed overeenkomstig het doel van de stichting.
- •
In de komende periode vindt een herbezinning plaats over de wenselijkheid van de huidige bestuurlijke participatie en invloed.
Stichting Stadswachten IJsselland Noord
De Stichting Stadswachten IJsselland Noord levert vanaf 1994 toezicht in de gemeenten Kampen, IJsselmuiden, Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis en vanaf 1995 in Steenwijk, Brederwiede en IJsselham. Vanaf 1998 functioneert de stichting onder de naam Stadswachten IJsselland Noord. Het project Stadswachten is ontstaan vanuit de vraag naar arbeidstoeleiding voor langdurig werklozen en vanuit de maatschappelijk vraag naar meer toezicht op straat (criminaliteitspreventie).
- •
De stichting wordt gefinancierd door reïntegratiegelden, een structurele subsidie van € 0,91 per inwoner van de gemeente per jaar en een garantiesubsidie van maximaal € 0,45 per inwoner van de gemeente per jaar.
- •
Het stichtingsbestuur heeft besloten per 1 januari 2005 de stichting op te heffen. Dit besluit is genomen op grond van een aantal ontwikkelingen zoals de huidige en in de toekomst te verwachten financiële problemen van de stichting en de bemoeilijkte in- en uitstroom van kandidaten voor dit project. Bij de besluitvorming speelt verder de kerntakendiscussie bij de Regiopolitie IJsselland en het (landelijk) invoeren van de bestuurlijke boete een rol. Inmiddels zijn er voorstellen geformuleerd om te komen tot een nadere invulling van een tijdelijke uitvoeringsorganisatie stadstoezicht, waarvan de huidige stadswachten deel uit kunnen maken. Dit gaat de gemeente Kampen € 61.000 aan extra middelen kosten.
Werkvoorzieningschap Kampen-Dronten
Sinds 1 januari 2001 fungeert het openbaar lichaam `Werkvoorzieningschap Kampen-Dronten". De gemeentebesturen van beide gemeenten hebben alle bevoegdheden en verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Sociale Werkvoorziening overgedragen aan het werkvoorzieningschap. Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever en subsidiënt voor het sociale werkvoorzieningbedrijf Industrie en Mens (I&M).
Het algemeen bestuur van het Werkvoorzieningschap bestaat uit 3 leden, aangewezen door de gemeente Kampen en 2 leden, aangewezen door de gemeente Dronten. De baten van het werkvoorzieningschap bestaan voor een belangrijk deel uit rijkssubsidies die gebaseerd zijn op het aantal WSW-werknemers.
- •
De gemeenten subsidiëren in beperkte mate aanvullend. Daarnaast zijn de gemeenten risicodrager voor de exploitatie.
[1] Artikel 1 en 2 van het voorstel statutenwijziging december 2003 N.V. ROVA.
[2] De andere werkmaatschappijen (ook 100% dochters) zijn: N.V. ROVA Gemeenten, N.V. ROVA Bedrijven, Stichting ROVA Stortgas, ROVA Activa Beheer B.V. en ROVA Regie B.V.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl