Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/74219
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/74219/1
Regeling vervallen per 19-03-2016
Beleidsregels inzake ingebrekestelling
Geldend van 01-10-2009 t/m 18-03-2016
Inhoud
Ingebrekestelling
Hoofdregel is dat het bestuursorgaan na de ontvangst van de ingebrekestelling nog twee weken de tijd heeft om een beslissing te nemen. Beslist het bestuursorgaan niet binnen twee weken dan begint de dwangsom na deze twee weken te lopen.
Beleidsregels met betrekking tot ingebrekestellingen:
a) Alle brieven, klachten en bezwaren waarin de gemeente wordt verweten dat de wettelijke beslistermijn niet is gehaald of waarin verzocht wordt alsnog een besluit te nemen, worden als een schriftelijke ingebrekestelling aangemerkt;
b) De ingebrekestelling kan verpakt zitten in een bezwaarschrift of in een klacht. Brieven, klachten en bezwaren waarin niets is vermeld over het overschrijden van een beslistermijn worden niet als een ingebrekestelling aangemerkt;
c) Brieven, klachten en bezwaren over een te laat genomen besluit worden niet als een ingebrekestelling aangemerkt als er al door het bestuursorgaan is beslist;
d) Indien er onduidelijkheden bestaan of een klacht of bezwaarschrift als ingebrekestelling moet worden aangemerkt wordt zonodig contact opgenomen met de klager/bezwaarde;
e) Als meer personen/instellingen samen om één besluit hebben gevraagd, geldt een ingebrekestelling van één aanvrager als een ingebrekestelling van alle aanvragers (zij moeten vervolgens de eventueel verschuldigde dwangsom delen);
f) Wanneer de ingebrekestelling is verzonden op het moment dat de beslistermijn nog niet is verstreken, is het bestuursorgaan (nog) niet in gebreke. Ingebrekestellingen bij voorbaat (het bestuursorgaan wordt vooraf in gebreke gesteld, voor het geval het de beslistermijn overschrijdt) worden niet als ingebrekestelling aangemerkt. De aanvrager of bezwaarde wordt hiervan op de hoogte gesteld;
g) Een ingebrekestelling is ook vereist als de beslistermijn is verdaagd/opgeschort en het bestuursorgaan in de verdagings-/opschortingsbrief heeft aangegeven wanneer de aanvrager/bezwaarde de beslissing (op bezwaar) kan verwachten en die termijn is verstreken;
h) Ingebrekestellingen worden ingediend bij het orgaan waar de aanvraag of bezwaar is ingediend. Waneer een ingebrekestelling bij een fout orgaan binnenkomt, geldt er een doorzendplicht. De ontvangst van ingebrekestellingen wordt geregistreerd. Het adres, waar de aanvrager/bezwaarde de ingebrekestelling naar toe kan sturen, is het adres van het bestuursorgaan dat de aanvraag/het bezwaarschrift behandelt. Dat adres wordt vermeld op de ontvangstbrief van de aanvraag of de bevestiging van ontvangst van het bezwaarschrift;
i) Voor de ingebrekestelling geldt geen wettelijke termijn van indiening. Nagegaan moet worden of een ingebrekestelling onredelijk laat is ingediend. Het bestuursorgaan is namelijk geen dwangsom verschuldigd, als het onredelijk laat in gebreke is gesteld (artikel 4:17 zesde lid sub a Awb) Gelet op de memorie van toelichting moet het criterium 'onredelijk laat' ruim in het belang van de aanvrager en bezwaarde worden uitgelegd. Het criterium onredelijk laat zal per geval worden beoordeeld. De ingebrekestelling is in beginsel onredelijk laat ingediend als de beslistermijn (zonder verdaging) al tweemaal is overschreden.
Toelichting
Aanleiding
Per 1 oktober 2009 treedt de wet dwangsom in werking. Dit betekent dat als het stadsdeel te laat een beslissing op een aanvraag van een beschikking neemt de aanvrager het stadsdeel ingebreke kan stellen. Doe hij dat en heeft het stadsdeel twee weken daarna nog geen besluit genomen dan moet het een dwangsom van maximaal 1.260,- euro (bij overschrijding van maximaal 42 dagen) aan de belanghebbende betalen. De bestuursdienst van de gemeente Amsterdam heeft, na raadpleging van een gemeentebrede werkgroep waarin ons stadsdeel was vertegenwoordigd, beleidsregels inzake ingebrekestellingen en een interne werkinstructie opgesteld. Bedoeling is dat de beleidsregels gemeentebreed worden vastgesteld door degene die bevoegd is op de aanvraag van een beschikking te beslissen, zodat gemeentebreed op dezelfde wijze uitvoering wordt gegeven aan de wet dwangsom.
Wettelijke bepalingen
Artikel 4:81, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl