Beleidsnota evenementen, horeca en terrassen Gemeente Bladel

Geldend van 01-07-2013 t/m heden

DEEL I: DOELSTELLINGEN, AANBOD EN VISIE

1.1 Inleiding

In deze “Beleidsnota evenementen, horeca en terrassen Gemeente Bladel” is het beleid geformuleerd dat de gemeente Bladel de komende jaren wil voeren op het vlak van evenementen en horeca1. Enerzijds willen we aansluiten bij bestaande locale plannen. Daarnaast wordt per 1 januari 2013 de nieuwe Drank- en Horecawet (hierna: DHW) van kracht. Vanaf deze datum is de gemeente Bladel verantwoordelijk voor toezicht en handhaving op horecagelegenheden en paracommerciële instellingen. Tevens biedt de nieuwe DHW gemeenten mogelijkheden ter beperking van alcoholmisbruik, met name onder jongeren.

Waar het aanbod van horeca en evenementen zorgt voor ontspanning, vermaak en cultuur, kunnen er ook nadelige aspecten aan kleven, zoals geluidsoverlast, drankmisbruik en schade aan de omgeving. De gemeente Bladel stelt met deze beleidsnota een juiste balans, waarbij de inwoners van een passend aanbod aan horeca en evenementen worden voorzien. De negatieve aspecten worden zoveel mogelijk beperkt. Dit houdt in dat veel, maar niet alles binnen onze gemeente gerealiseerd kan worden.

Vanuit deze invalshoeken creëert de gemeente Bladel een positief woon- en leefklimaat, waarin een evenwicht wordt bereikt tussen de belangen van horeca-exploitanten, evenementenorganisatoren, bewoners, politie, brandweer en gemeente. Heldere, transparante overleg- en adviesstructuren worden hierbij in stand gehouden of aangebracht. Bovendien worden duidelijke kaders en randvoorwaarden voor de verlening van vergunningen met betrekking tot horeca, terrassen en evenementen geformuleerd. Op deze wijze kunnen zowel inwoners, ondernemers en toeristen de vruchten plukken van een attractief horeca- en evenementenaanbod.

De doelstelling van deze nota is de vorming van een goed georganiseerd en divers horeca- en evenementenaanbod, passend bij de omvang en karakteristieke eigenschappen van de gemeente Bladel.

Naast de visie van de gemeente Bladel op horeca en evenementen geeft deze beleidsnota een verduidelijking van de regelgeving en bijbehorende uitvoering op de terreinen van ruimtelijk beleid, milieu, openbare orde, toezicht en handhaving. De uitvoering van de Beleidsnota evenementen, horeca en terrassen Gemeente Bladel wordt vastgelegd in de door het college vast te stellen Uitvoeringsregels evenementen en horeca van de gemeente Bladel.

1 Wanneer de termen horeca en horecabeleid worden gebruik, worden de bijbehorende terrassen hier automatisch ook mee bedoeld. Bepalingen die specifiek of geen betrekking hebben op terrassen worden expliciet genoemd.

2. Achtergrond en situatieschets/ probleemstelling en doelstelling

Oog voor de toekomst!

De gemeente Bladel hecht er veel waarde aan dat burgers, bedrijven en instellingen tevreden zijn over de mogelijkheden tot wonen, werken en verblijven in onze gemeente. Dit komt tot uitdrukking in het lange termijnstreven (2030) van de gemeente Bladel, waarin we onze ambities en doelen in kaart hebben gebracht. Hiermee sluiten we aan bij de wensen en behoeften van bewoners en ondernemers. Zo ook op het gebied van recreatie en toerisme. In 2030 dient De Brabantse Kempen bekend te staan als toeristische regio, waarbij een belangrijke plek is weggelegd voor een gastvrije gemeente Bladel. Toeristisch-recreatieve ondernemers, gemeenten, VVV en natuur- en milieuorganisaties dienen hierbij de krachten te bundelen.

Naast de toeristische en recreatieve waarde zijn evenementen om een tweede reden belangrijk. Evenementen en horeca dragen namelijk bij aan de sociale samenhang binnen onze gemeenschap. Evenementen en horecagelegenheden bieden bij uitstek gelegenheid aan inwoners om elkaar op informele wijze te spreken en te ontmoeten. Daarnaast draagt het organiseren van gezamenlijke activiteiten bij aan de sterke sociale cohesie in de gemeente Bladel.

Een onderdeel dat hiermee sterk samenhangt is het horeca- en evenementenbeleid. Door dit beleid aan te laten sluiten op de visie over recreatie en toerisme, kunnen beiden elkaar versterken. Een gevarieerd en aantrekkelijk aanbod van evenementen en passende horecavoorzieningen dragen bij aan het positieve en toeristische imago van de gemeente Bladel.

Bladel wil daarnaast een actieve gemeente zijn die door lokale organisaties en verenigingen georganiseerde evenementen wil ondersteunen, zonder dat dit leidt tot onevenredige overlast voor bewoners. Een dergelijke visie draagt immers bij aan het gewenste woon- en leefklimaat. Hierbij probeert de gemeente echter zoveel mogelijk rekening te houden met de specifieke eigenschappen van de vijf kernen. Deze eigenschappen zijn onder andere terug te vinden in de Integrale Dorpsontwikkelingsprogramma’s (iDOP’s) en het “Algemeen beleidskader gemeenschapshuizen 2011” en centrumplan Hapert.

Deze beleidsnota evenementen, horeca en terrassen schetst de kaders en voorwaarden voor een gepast aanbod in de gemeente Bladel. Het huidige evenementenbeleid dateert van 2004 en dient te worden geactualiseerd. Een visie waarin de koers expliciet beschreven staat ten aanzien van horeca in de gemeente Bladel ontbreekt. Weliswaar is op diverse terreinen horeca(gerelateerd) beleid ontwikkeld, maar het is wenselijk deze beleidsstukken te evalueren, actualiseren, aan te vullen en vervolgens te integreren in één beleidsstuk. Gezien het feit dat evenementen vaak gepaard gaan met horeca-activiteiten (en omgekeerd), is gekozen voor een beleidsnota waarin beide gebieden samenkomen.

Gezien diverse ontwikkelingen in de gemeente Bladel, zoals de herinrichting van de Markt (incl. nieuwe horeca in Marktstaete) in Bladel en de herinrichting van de pleinen in Hapert en Hoogeloon, de plattelandsnota, de nieuwe Drank en Horecawet is er behoefte aan een eenduidig en samenhangend evenementen- horecabeleid. Hiermee is direct de probleemstelling geformuleerd. Met het nieuwe evenementen- horecabeleid weten burgers, ondernemers en organisatoren welke richtlijnen en regels gehanteerd worden met betrekking tot horeca-exploitatie en het organiseren van evenementen. Tevens wordt duidelijk wat zij van de gemeente kunnen verwachten. De uitwerking van deze beleidsnota zal plaatsvinden door het college van B&W middels beleidsregels, die worden opgesteld na vaststelling dit document door de gemeenteraad van Bladel.

Het hoofddoel van deze beleidsnota is de vorming van een goed georganiseerd en divers horeca- en evenementenaanbod, passend bij de omvang en karakteristieke eigenschappen van de gemeente Bladel.

Daarnaast zijn de volgende subdoelstellingen geformuleerd:

  • -

    Inzichtelijkheid van de mogelijkheden en regelgeving omtrent vergunningverlening bij evenementen en horeca (inclusief terrassen) 

  • -

    Het in stand houden en/ of tot stand brengen van heldere overleg- en adviesstructuren tussen gemeente en belanghebbenden bij evenementen en horeca (inclusief terrassen) 

  • -

    Een passend evenementen- en horeca-aanbod creëren voor alle inwoners van de gemeente Bladel, dat een positieve bijdrage levert aan het woon- en leefklimaat.

3. Aanbod evenementen en horeca

3.1 Aanbod Evenementen

De gemeente Bladel is rijk aan evenementen. Op kernniveau zijn er de lokale kermis- en carnavalsactiviteiten en door het jaar heen diverse fiets, wieler- en wandeltochten, muziekactiviteiten, zomermarkten en rommelmarkten. De evenementenkalender wordt verder aangevuld met evenementen met een gemeenteoverstijgend niveau als de Kempenoptocht, de Lichtstoet, Neterpop, Totaalfestival, Koninginnemarkt, Boerenmert, Loonse Lente-evenementen en diverse sportwedstrijden. De gemeente Bladel telt ongeveer een honderdtal evenementen, waarvan ongeveer 45 procent in de kern Bladel plaatsvindt en 20 procent in Hapert en waarvan de meeste jaarlijks terugkeren. Een overzicht met de grotere evenementen is als bijlage 1 aan dit document toegevoegd.

3.2 Aanbod horeca

De horeca neemt een belangrijke plaats in in de recreatieve en toeristische sector in de gemeente Bladel en levert een aandeel van 3% in de Bladelse werkgelegenheid. De gemeente Bladel kent 73 horecagelegenheden, variërend van restaurant tot café en van kantine tot lunchroom. Meer dan de helft (39) van deze accommodaties zijn gevestigd in Bladel, 15 horecazaken liggen in Hapert en in Hoogeloon, Casteren en Netersel liggen respectievelijk 9, 5 en 5 horecalocaties. Een overzicht met alle horecagelegenheden is als bijlage 2 aan dit document toegevoegd. Naast deze cijfers wordt onderstaand per kern de huidige situatie en visie geschetst.

3.1 Aanbod Evenementen

De gemeente Bladel is rijk aan evenementen. Op kernniveau zijn er de lokale kermis- en carnavalsactiviteiten en door het jaar heen diverse fiets, wieler- en wandeltochten, muziekactiviteiten, zomermarkten en rommelmarkten. De evenementenkalender wordt verder aangevuld met evenementen met een gemeenteoverstijgend niveau als de Kempenoptocht, de Lichtstoet, Neterpop, Totaalfestival, Koninginnemarkt, Boerenmert, Loonse Lente-evenementen en diverse sportwedstrijden. De gemeente Bladel telt ongeveer een honderdtal evenementen, waarvan ongeveer 45 procent in de kern Bladel plaatsvindt en 20 procent in Hapert en waarvan de meeste jaarlijks terugkeren. Een overzicht met de grotere evenementen is als bijlage 1 aan dit document toegevoegd.

3.2 Aanbod horeca

De horeca neemt een belangrijke plaats in in de recreatieve en toeristische sector in de gemeente Bladel en levert een aandeel van 3% in de Bladelse werkgelegenheid. De gemeente Bladel kent 73 horecagelegenheden, variërend van restaurant tot café en van kantine tot lunchroom. Meer dan de helft (39) van deze accommodaties zijn gevestigd in Bladel, 15 horecazaken liggen in Hapert en in Hoogeloon, Casteren en Netersel liggen respectievelijk 9, 5 en 5 horecalocaties. Een overzicht met alle horecagelegenheden is als bijlage 2 aan dit document toegevoegd. Naast deze cijfers wordt onderstaand per kern de huidige situatie en visie geschetst.

4. Huidige kaders

Kaders voor beleid en handhaving

Het gemeentebestuur staat een uitgebreid scala aan wetten en regelgeving ter beschikking, zowel landelijk als gemeentelijk.

4.1 Landelijke regelgeving

De landelijke regels die van toepassing zijn op het horeca- en evenementenbeleid:

  • -

    Vestigingswetgeving (Drank- en Horecawet, Wet op de kansspelen)

  • -

    Milieuwetgeving (Wet milieubeheer en Activiteitenbesluit)

  • -

    Openbare orde wetgeving (Gemeentewet, Wet op de kansspelen)

  • -

    Wabo

  • -

    Bouwbesluit 2012

4.2 Gemeentelijke regelgeving

Naast landelijke regelgeving komen bij horeca- en evenementenbeleid ook diverse gemeentelijke regels kijken. De gemeentelijke regels die van toepassing zijn op het horeca- en evenementenbeleid worden hier kort aangeduid en toegelicht.

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

In afdeling 7 en 8 van de Algemene Plaatselijke verordening Bladel zijn de gemeentelijke regels opgenomen met betrekking tot evenementen en het toezicht op openbare inrichtingen. Waar enerzijds horeca en evenementen gecreëerd worden, dient anderzijds de openbare orde en veiligheid gehandhaafd te worden. Het voorkomen van overlast en rampen en het naleven van regelgeving zijn hierbij de belangrijkste taken. Concreet betekent dit inzetten op brandveiligheid, het beperken van geluidshinder, het voorkomen van schade aan de omgeving, het waarborgen van hygiëne bij zowel horeca als evenementen en het voorkomen van geweldsincidenten. Bij het verlenen van een vergunning is de Beleidsnota evenementen, horeca en terrassen leidend. De Inventarisatie van de nieuwe Drank- en horecawet wordt toegelicht in het hoofdstuk Paracommercie en Multi Functionele Accomodaties (MFA’s).

Bestemmingsplan

In bestemmingsplannen wordt vastgelegd waar jaarlijks terugkerende evenementen gehouden mogen worden. Daarnaast wordt in bestemmingsplannen aangegeven waar horeca gevestigd mag worden.

Toekomstvisie Leven in de gemeente Bladel 2030

Burgers, bedrijven en instellingen tevreden houden over wonen, werken en verblijven in de gemeente Bladel. Dit is het lange termijnstreven (2030) van de gemeente Bladel, waarbij we onze ambities en doelen voor de langere termijn in kaart hebben gebracht. Hiermee sluiten we aan bij de wensen en behoeften van bewoners en ondernemers. Zo ook op het gebied van recreatie en toerisme. In 2030 dient De Kempen, zoals eerder aangegeven, bekend te staan als toeristische regio, waarbij een belangrijke plek is weggelegd voor een gastvrije gemeente Bladel. Toeristisch-recreatieve ondernemers, gemeenten, VVV en natuur- en milieuorganisaties dienen hierbij de krachten te bundelen.

Actieplan Recreatie en Toerisme 2012-2015

‘Sterker door krachtenbundeling’

Op 2 februari 2012 heeft uw raad het actieplan Recreatie en Toerisme vastgesteld. Dit actieplan is een doorvertaling van de toekomstvisie. Het stelt de ambitie vast voor het beleidsveld Recreatie en Toerisme voor de jaren 2012-2015. ‘Een goede basis’ is het credo tot en met 2015. Het gaat hierbij om drie belangrijke speerpunten: 1) positioneren & promoten, 2) organiseren en een 3) kwalitatief goed voorzieningenpakket.

Deze speerpunten zijn uitgewerkt in een aantal concrete acties, zoals het project Branding de Kempen.

Branding De Brabantse Kempen

Om een gebied eenduidig te positioneren is een juist gedragen merk (‘brand’) noodzakelijk. Samen met de ondernemers uit het bedrijfsleven (industrie, toerisme) is het regionale project branding De Kempen opgezet. In dit project dat inmiddels is afgerond, zijn de kernwaarden voor de Kempen bepaald. Eindresultaat is een logo met bijbehorende toolbox op basis waarvan de ‘Brabantse Kempen’ op de kaart wordt gezet.

Positioneren van de regio (regiobranding) houdt niet op bij de afronding van de het project. Feitelijk staan we dan aan het begin. De partijen moeten het merk gaan uitdragen en uitvoering gaan geven aan de communicatiestrategie. Besloten is om de regie in handen te geven van een brandmanager. Deze brandmanager start in januari 2013 en is werkzaam binnen het ‘Huis van de Brabantse Kempen’.

Horeca draagt bij aan het imago van de Brabantse Kempen. Het is als het ware ‘het visitekaartje’. De promotie van de horeca is een belangrijk onderdeel voor de regiobranding en valt daarom buiten de kaders van deze nota.

 

Plattelandsnota

Voor het gehele buitengebied van de gemeente Bladel worden de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden voor bedrijven, burgers en natuur in kaart gebracht. In het nieuwe horeca- en evenementenbeleid wordt de ambitie uitgesproken om horeca (het schenken van alcohol) onder voorwaarden in het buitengebied mogelijk te maken. De integrale afweging waar mogelijkheden zijn, het maken van keuzen en de besluitvorming vindt plaats in het kader van het proces van de plattelandsnota. In de Verordening Afdeling 8A APV Bladel 2011 worden de randvoorwaarden vastgelegd.

 

Evenementenbeleid 2004

Het huidige beleid omtrent evenementen in de gemeente Bladel is vastgelegd in het Evenementenbeleid 2004. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal deze Beleidsnota evenementen, horeca en terrassen het Evenementenbeleid 2004 ten gehele vervangen.

Handreiking Evenementenveiligheid

Om de veiligheid bij grotere evenementen vooraf in te schatten, wordt een risico-analyse gemaakt op basis van een publieksprofiel (omvang en samenstelling van het publiek), een activiteitenprofiel (activiteiten die plaatsvinden tijdens het evenement) en een ruimtelijk profiel (fysieke ruimte waarin het publiek zich beweegt en bevindt en waarbinnen de activiteiten zich afspelen, evenals de infrastructuur bij evenementen). Aan de hand van deze analyse vindt een voorbespreking plaats tussen brandweer, politie, gemeente en de organisatie. Uiteindelijk worden specifieke veiligheidsvoorschriften voor het betreffende evenement voorgeschreven, zodat bezoekers kunnen genieten van een aangenaam en veilig evenement.

Naast bovengenoemde kaders sluit de gemeente Bladel aan bij de regionale ontwikkelingen op het gebied van evenementenveiligheid, dat is ontwikkeld door de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. De implementatie hiervan volgt medio 2013.

Vernieuwend toezicht- en handhavingsbeleid

In het in 2012 vastgestelde vernieuwend toezicht- en handhavingsbeleid van de gemeente Bladel krijgt handhaving omtrent het thema “Horeca” de prioriteit “Middelhoog”. Alle horecabedrijven in de gemeente Bladel worden één keer per jaar op brandveiligheid gecontroleerd. In de prioriteitenstelling is voorts een hoge prioriteit gegeven aan toezicht op vergunningen voor een evenement.

Horecastappenplan

In het Horecastappenplan (2007) zijn zowel de bestuursrechtelijke als strafrechtelijke middelen worden beschreven. Naleven van de drank- en horecawet, de horeca-exploitatievergunning (art. 2.28 APV) alsmede het optreden bij geluidhinder, brandveiligheid, het overschrijden van sluitingstijden en het verstoren van de openbare orde worden in het stappenplan beschreven. Doel van het horecastappenplan is enerzijds een leidraad te bieden voor functionarissen die betrokken zijn bij de handhaving van de wet- en regelgeving voor de horeca. Anderzijds biedt het horecastappenplan ook voor derdebelanghebbenden meer inzicht in het bestuurlijk- en strafrechtelijk optreden.

Kadernota Integrale veiligheid

De Kadernota Integrale Veiligheid (2011-2014) zet in op een veilige gemeente voor alle inwoners. Deze nota vormt een uitwerking veiligheidsbeleid op hoofdlijnen. De aanpak overlast gevende jeugdgroepen (dat veelal plaatsvindt tijdens uitgaansuren) heeft hierbij prioriteit. Uitgaans- en horecagerelateerde overlast zijn tevens thema’s die met bovengemiddelde aandacht worden aangepakt. Om deze zaken aan te pakken heeft de ‘driehoek’ een aantal speerpunten opgesteld, waaronder de aanpak van jeugdoverlast, vernielingen, alcohol- en drugsmisbruik en excessieve vormen van overlast.

4.3 Veiligheid en verantwoordelijkheden

De verantwoordelijkheden van de lokale partners voor een veilige en leefbare lokale uitgaanssituatie

kunnen als volgt omschreven worden:

- Gemeente Bladel: de gemeente is verantwoordelijk voor het lokale veiligheidsbeleid. Zij voert hierin de

regie en organiseert het overleg met de betrokken organisaties. De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor de fysieke infrastructuur en kan deze verantwoordelijkheid invullen door het nemen van maatregelen met betrekking tot toezicht, verlichting, urinoirs, parkeermogelijkheden, verkeerscirculatie en handhaving op het gebied van leefbaarheid.

- Horecaondernemers: zij zijn primair verantwoordelijk voor de gang van zaken in de horecagelegenheid zelf.

Afspraken over verantwoord drank verstrekken, een veiligheidsbeleid, alertheid op drugs en wapens en over het schoonhouden van de directe omgeving van horecagelegenheden kunnen daaruit voortvloeien.2

Uitgangspunt daarbij is dat de ondernemer nadrukkelijk aandacht besteedt aan de wettelijke verplichtingen (Drank- en Horecawet, Wet Milieubeheer), verplichtingen die voortvloeien uit de APV en branchespecifieke bindende voorwaarden, zoals de horeca CAO en de HACCP-voorwaarden

- Politie: de verantwoordelijkheid van de politie is gericht op opsporing van strafbare feiten en op het houden van toezicht (veiligheid). Dit toezicht richt zich op een gerichte bijdrage aan het terugdringen van criminaliteit en handhaving op het gebied van de openbare orde. De wijze waarop aan dit toezicht vorm wordt gegeven kan onderwerp van afspraken zijn tussen gemeente, politie en horecaondernemers. Trefwoorden hierbij zijn kennen en gekend worden, geüniformeerde surveillance en een duidelijk aanspreekpunt voor de horeca. Het toezicht en optreden van de politie zijn gebonden aan het door de Lokale Driehoek3 vastgestelde beleid.

- Openbaar Ministerie; het OM voert het vervolgingsbeleid uit en ondersteunt afspraken uit de Lokale Driehoek. Dit kan de effectiviteit van de afgesproken maatregelen versterken. Denk hierbij aan lik-op-stukbeleid, handhaving van de "kleine norm " en een stelselmatige daderaanpak. Het openbaar ministerie zorgt voor een effectief repressief beleid als sluitstuk. Daarnaast kan het openbaar ministerie preventieve en proactieve maatregelen stimuleren en ondersteunen.

2 HACCP, de afkorting voor Hazard Analysis and Critical Control Points, is een risico-inventarisatie voor voedingsmiddelen.

3 De driehoek is het overlegorgaan tussen de vertegenwoordigers van politie, openbaar ministerie en lokale overheid.

4.4 Communicatie

Communicatie horeca

Ten aanzien van de betrokken horecaondernemers hanteert de gemeente met de vaststelling van dit beleid de volgende communicatiemiddelen:

  • -

    Overlegvormen - periodiek en ad-hoc

    Zowel door de betrokkenen horecaondernemers als door de gemeente zal regelmatig overleg plaatsvinden. Dit is van belang om een breed draagvlak voor het beleid te realiseren en te continueren. De richtlijn hierbij is een halfjaarlijks overleg, mits er relevante items op de agenda staan. Interne afstemming binnen de gemeentelijke organisatie en met politie is van belang voor een doelmatige en effectieve uitvoering van het beleid. Extern overleg zorgt dat het vastgestelde beleid eenduidig en consequent wordt uitgevoerd.

  • -

    Bijeenkomsten

    Het kan zowel voor de gemeente als ook voor de horecaondernemers nuttig zijn om bijeenkomsten te

    organiseren voor omwonenden als direct betrokkenen bij de uitvoering van het horecabeleid. Behalve dat een dergelijke bijeenkomst een voorlichtende functie heeft kan zij ook benut worden om een beeld te krijgen van meningen, gevoelens en ervaringen van inwoners omtrent de feitelijke situatie en hun wensen omtrent het te voeren beleid. Een dergelijke bijeenkomst zal het wederzijdse begrip bevorderen.

  • -

    Eén aanspreekpunt

    Een horecaondernemer kan binnen de gemeente met meerdere afdelingen te maken krijgen. In de huidige praktijk komt het voor dat de verschillende gemeentelijke afdelingen hun werkzaamheden niet altijd op elkaar afstemmen, waardoor er binnen de gemeentelijke organisatie en bij de ondernemer onduidelijkheid kan optreden. De gemeente Bladel heeft het voornemen één ambtelijk contactpersoon aan te wijzen. Hij zal fungeren als aanspreekpunt voor de horecaondernemers en zorg dragen voor de interne afstemming. Deze gedachte past binnen de dienstverleningsgedachte die de gemeente Bladel wil hanteren.

Doelgroepen beleid

Het regelmatig en op een juiste wijze communiceren is belangrijk. Doelgroepen met betrekking tot het

gemeentelijk horecabeleid zijn:

  • -

    Horecaondernemers uit de diverse kernen. Het is van belang dat de horecaondernemers op de hoogte zijn van het gemeentelijk beleid en de diverse regelingen en voorzieningen. Daarnaast dient er onder de ondernemers draagvlak te zijn voor het gemeentelijk beleid.

  • -

    Omwonenden / inwoners: omwonenden van horecabedrijven zijn partij in verband met eventuele overlastproblematiek en de praktijkeffecten van het beleid daaromtrent.

  • -

    Gemeente Bladel: als regelgevende, faciliterende, handhavende instantie en als beheerder van de openbare ruimte. Zij moet tevens op de hoogte blijven van de praktijkeffecten van het beleid.

  • -

    Politie: als toezichthouder en handhaver in het kader van de openbare orde en in het kader van de strafrechtelijke handhaving.

  • -

    Belangen groeperingen: momenteel is er binnen de gemeente Bladel een afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland in oprichting. Zij zullen als rechtstreekse gesprekpartner voor de gemeente dienen middels periodiek overleg. Voorwaarde hierbij is wel dat er sprake is van een representatieve vertegenwoordiging van de horeca in de gemeente Bladel. Dit geldt zowel voor de diverse kernen als voor de verschillende vormen van horeca die Bladel rijk is. Niet-leden kunnen door de afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland, dan wel door de gemeente Bladel geïnformeerd worden over horeca-aangelegenheden.

DEEL II A: EVENEMENTEN

5. Gemeentelijke rol en ondersteuning bij evenementen

Gezien het feit dat Bladel een actieve en levendige gemeente wil zijn, is het belangrijk dat evenementenorganisatoren op verschillende manieren ondersteuning van de gemeente ontvangen. De faciliterende rol van de gemeente is daarom breed opgezet. Zo worden geen of lage legeskosten berekend, nutsvoorzieningen en materialen gratis ter beschikking gesteld en bestaat er een vrijwilligersverzekering. Daarnaast is er één aanspreekpunt binnen de gemeente voor organisatoren, die onder andere zorgt voor communicatie, voorlichting en inhoudelijke adviezen. Verder wordt gestreefd naar een snelle administratieve afhandeling en worden de administratieve lasten zoveel als mogelijk beperkt

De organisatoren van de grote(re) jaarlijks terugkerende evenementen is gevraagd naar hun oordeel over de huidige werkwijze en ondersteuning van de gemeente. Tevens is hen gevraagd input te leveren voor het nieuwe evenementenbeleid. In hun reactie geven de organisatoren aan de huidige werkwijze en ondersteuning als positief te ervaren. Wel stellen zij de proportionaliteit van de aan vergunningen verbonden voorwaarden ten aanzien van de veiligheid aan de orde. Dit advies wordt meegenomen en uitgewerkt in hoofdstuk 4 (veiligheid) en bijlage 3 (procedure behandeling evenementenaanvraag) van deze nota. 

Dat evenementenbeleid belangrijk is voor Bladel betekent niet zonder meer dat het gemeentebestuur een sterk uitvoerende rol speelt. Zeker in tijden waarin de overheid zegt ruimte te willen bieden aan maatschappelijke initiatieven, past de gemeente geen organiseerde, maar juist een regisserende rol. Dit zorgt voor een duidelijke afbakening van taken van de gemeente die binnen de bestaande middelen en formatie kan worden uitgevoerd. De invulling van de jaarlijkse evenementenkalender blijft zodoende afhankelijk van initiatieven van verenigingen, burgers en ondernemers, waarbij de gemeente geen medeorganisator van evenementen wordt. De gemeente Bladel blijft vanuit de huidige positieve insteek organisatoren van evenementen op de genoemde wijzen ondersteunen.

5.1 Bestaande situatie per kern en kansen voor de toekomst

Bladel

Levendige horeca kan ook een positieve aantrekkingskracht op evenementen hebben. Horeca en evenementen kunnen elkaar versterken, doorgaans omdat het één vaak niet zonder het ander kan. De kern Bladel kent momenteel circa 45 evenementen, veelal kleinschalig van aard (kleiner dan 2.500 bezoekers) en door lokale verenigingen georganiseerd. De kermis, carnaval en de Zomerfeesten (Totaalfestival) zijn de grootste, jaarlijks terugkerende evenementen. De Markt biedt voldoende ruimte voor nieuwe evenementen, maar ook het Burgemeester van Houdtplein biedt mogelijkheden. Hiervoor dient de gemeente echter faciliterend op te treden, mede door de fysieke inrichting van met name het Burgemeester van Houdtplein. Uit de startnotitie herziening – actualisering bestemmingplan Centrum Bladel blijkt dat een regeling voor het gebruik van de Markt, het centrale gedeelte van de Sniederslaan en het Burgemeester van Houdtplein voor evenementen moet worden vastgesteld. Doordat de maand december doorgaans weinig evenementen kent, liggen hier kansen voor de Bladelse detailhandel. Een kerstmarkt, kunstijsbaan of een winkeliersactie tijdens koopzondagen treft doorgaans extra publiek en kan zodoende het kooptoerisme bevorderen.

Hapert

Het goed georganiseerde verenigingsleven levert daarnaast een positieve bijdrage aan evenementen. Dit zorgt voor een sterke sociale samenhang en betrokkenheid van bewoners, wat zich onder andere uit in de Kempenoptocht de Boerenmert en de Koninginnemarkt. Dit zijn de grootste en jaarlijks terugkerende evenementen, die elk zorgen voor minimaal 10.000 bezoekers.

Hoogeloon

Hoogeloon heeft de ambitie om te groeien tot een compleet dorp met dekkende voorzieningen, zo ook op recreatief gebied. Burgerinitiatieven de Stichting Loonse Evenementen en de organisatie van evenementen zoals de Loonse Lentemarkt, de jaarlijks Taptoe en dweildag dragen hieraan bij. De historische elementen van het landschap kunnen, uiteraard zonder aantasting van deze waarden, gebruikt worden om het dorp middels evenementen op de kaart te zetten. De hechte gemeenschap kan hierbij een organiserende rol spelen.

Casteren

Qua evenementen zijn SummerCast en de Paardentrek de grotere aangelegenheden; de overige activiteiten zijn momenteel veelal kleinschalig van aard, zoals buurtfeesten en barbecues en garageshows. Aangezien Casteren een hechte gemeenschap is, dienen deze evenementen gewaarborgd te blijven. Workshops of toertochten in en rondom de kern kunnen hieraan bijdragen.

Netersel

De hoge participatiegraad van bewoners biedt mogelijkheden om evenementen op touw te zetten, zoals blijkt uit de organisatie van Neterpop en een aantal wielerwedstrijden. De Neterselse Heide biedt daarnaast mogelijkheden voor recreatie in de natuur, gecombineerd met activiteiten.

6. Veiligheid bij evenementen

6.1 Beleid

De gemeente Bladel draagt de verantwoordelijkheid voor een zorgvuldige afweging tussen een interessant en divers evenementenprogramma enerzijds en de kwaliteit van de woon- en leefomgeving anderzijds. Daarnaast vragen veiligheid van bezoekers en deelnemers en het waarborgen van de openbare orde (inclusief bestrijden van overlast) bijzondere aandacht. De gemeente Bladel wil initiatieven vanuit de samenleving positief benaderen en zich daar waar mogelijk faciliterend en flexibel opstellen.

Risico-inschatting bij indienen aanvraag De veiligheid bij evenementen kan worden bevorderd door vooraf een juiste risico-inschatting te maken. Zo wordt duidelijk waar de werkelijke risico’s liggen en hoe deze beheersbaar kunnen worden gehouden. Daar waar geen of weinig risico’s bestaan, kunnen gemeente en operationele diensten terugtreden en een goed verloop aan de verantwoordelijkheid van de evenementenorganisator over laten. In deze gevallen is geen evenementenvergunning vereist maar kan worden volstaan met een melding van het evenement. Indien er echter grote(re) risico’s bestaan, dienen gemeente en operationele diensten te beoordelen of deze middels voorwaarden beheersbaar kunnen zijn.

6.2 Werkwijze

Om deze werkwijze uit te kunnen voeren is een risicoanalyse nodig die gebaseerd wordt op de door de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost opgestelde Regionale Handreiking Evenementenveiligheid. Het doel van deze nieuwe werkwijze is het bevorderen van de openbare, sociale en gezondheidskundige veiligheid aan de hand van de deskundigheid en inzet van gemeente, politie, brandweer en GHOR.

6.3 Aanvraag

Kleinschalige evenementen zoals een buurtbarbecue, vlooienmarkt of straatspeeldag brengen doorgaans zo weinig risico’s met zich mee dat volstaan wordt met een melding bij de gemeente (dit zijn de zogenaamde ‘categorie 0-evenementen’). Evenementen van een grotere omvang behoeven echter wel een bredere toetsing. Zij dienen de organisator minimaal 8 weken voor aanvang van het evenement te zijn aangevraagd bij de burgemeester. Bij (zeer) grote evenementen met bijzondere risico’s (in elk geval categorie C evenementen) wordt deze termijn op 16 weken gesteld. Op basis van het aanvraagformulier (en een eventuele intake) wordt de risicoscan van de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost ingevuld. Aan de hand van deze risicoscan wordt het evenement ingedeeld in een A, B of C-categorie.

6.4 Aanpak

De 0- en A-categorie wordt lokaal door de gemeente afgestemd waarbij hulpdiensten naar behoefte om advies kunnen worden gevraagd. Bij de categorie B- evenementen wordt uitgegaan van een multidisciplinaire aanpak onder regie van de gemeente. De gemeente (uiteindelijke verantwoordelijk voor de vergunningverlening) initieert en coördineert dit overleg, onderhoudt de contacten met de organisator en neemt de adviezen van de hulpdiensten (politie, brandweer en/ of GHOR) op in de evenementenvergunning. De gemeente Bladel kiest ervoor om geen categorie C-evenementen toe te staan in de gemeente, gezien deze niet passen binnen de karakteristieke eigenschappen van de omgeving.

7. Buitenactiviteiten van de horeca (in alle kernen) tijdens kermis en carnaval

7.1 Beleid

De gemeente Bladel verleent medewerking aan buitenactiviteiten van de horeca tijdens collectieve festiviteiten (kermis en carnaval) onder voorwaarde dat de openbare veiligheid (incl. de bereikbaarheid voor hulpdiensten) te allen tijde gewaarborgd blijft. Dit levert drie concrete voordelen op:

  • -

    Kermis- en horeca-activiteiten worden beter geïntegreerd, wat de kwaliteit van de activiteiten kan verhogen.

  • -

    Door het kermisgebied af te sluiten voor doorgaand verkeer wordt het evenemententerrein en de omgeving (verkeers)­veiliger en overzichtelijker.

  • -

    Kermissen zijn voor de horeca de afgelopen jaren steeds meer buitenevenementen geworden. Dit blijkt onder andere uit het plaatsen van tenten en overkappingen voor horecagelegenheden mobiele tapwagens gebruikt, (live-)muziek buiten de horecagelegenheden en mobiele toiletten. Middels het verruimen van de mogelijkheden hiertoe, kan tegemoet gekomen worden aan de wensen van de horeca en haar bezoekers. Dit kan mogelijk gemaakt worden middels het verruimen van sluitingstijden/ eindtijden voor horeca en bijbehorende buitenactiviteiten, gekoppeld aan de eindtijd van de kermis.

7.2 Kanttekening

De uitbreiding van buitenactiviteiten met muziek brengt meer geluidsoverlast voor omwonenden met zich mee. Gezien het incidentele karakter van deze activiteiten en de functie van het centrum is het echter niet onredelijk het algemene belang van deze activiteiten te laten prevaleren boven de overlast die door omwonenden kan worden ervaren. Uiteraard dienen aan deze activiteiten voorwaarden verbonden te worden teneinde onevenredige overlast (voor omwonenden) te voorkomen.

8. Evenementenlocaties in de gemeente Bladel

8.1 Beleid

Zoals aangegeven stelt de gemeente Bladel zich faciliterend en flexibel op ten aanzien van initiatieven. Dit betekent echter niet dat elk initiatief gehonoreerd kan worden. Evenementen hebben namelijk invloed op de woon- en leefomgeving. Hoewel dit doorgaans kortstondig is, dient hiermee bij de keuze van een evenementenlocatie wel rekening gehouden te worden.

De locaties waar evenementen plaatsvinden dienen met zorg gekozen en gebruikt te worden. De geschiktheid van een locatie hangt namelijk samen met de aard en het karakter van het evenement en de aanwezigheid van omwonenden. Dit betekent dat een verzoek om op een bepaalde (bekende of nieuwe) locatie een evenement te mogen organiseren op zijn geschiktheid moet worden beoordeeld. In de Uitvoeringsregels evenementen en horeca van de gemeente Bladel zijn de hierbij geldende criteria opgenomen.

Met de volgende uitgangspunten voor het gebruik van locaties wil de gemeente zorg dragen voor een juiste

balans tussen evenementen en woongenot:

  • -

    Een spreiding van evenementen over diverse locaties bevorderen teneinde een te grote belasting van een bepaalde straat of wijk te voorkomen.

  • -

    Indien een locatie wordt gebruikt voor een luidruchtig muziekevenement mag in de week voor en na dit evenement geen gelijkaardig evenement plaatsvinden.

  • -

    Aan het gebruik van gemeentelijke terreinen kunnen voorwaarden worden verbonden ter bescherming van de dagelijkse functies van deze terreinen en in het belang van de openbare orde en veiligheid.

 

8.2 Werkwijze

Organisatoren van evenementen zullen geattendeerd worden op de mogelijkheden die de Markt en het Burgemeester Van Houdtplein bieden. Waar nodig zal de gemeente hierbij faciliterend optreden. Naast de Markt en het Burgemeester van Houdtplein in Bladel zullen de Markt in Hapert, het Valensplein in Hoogeloon, het plein Kerkstraat/Zandstraat in Casteren en het Carolus Simplexplein in Netersel in het bestemmingsplan expliciet aangeduid worden als evenementenlocatie. Dit is echter geen uitputtende lijst want de gemeente staat altijd open voor andere ideeën.

9. Alcoholverstrekking tijdens evenementen

9.1 Beleid

Ten aanzien van alcohol schenken wordt zowel bij evenementen als in horecagelegenheden gehandeld volgens de standaardprocedure, omschreven in het Horecastappenplan van de gemeente Bladel. Hierin is vastgelegd hoe de gemeente bestuursrechtelijk optreedt tegen overtredingen van de huidige Drank- en Horecawet. Ten aanzien van overtreding van voorschriften verbonden aan een ontheffing ex artikel 35 (dit wil zeggen: het schenken van alcohol tijdens evenementen) is tot op heden nog niks vastgesteld. In de Uitvoeringsregels evenementen en horeca van de gemeente Bladel is daarom het beleid ten aanzien van het schenken van alcoholische dranken nader uitgewerkt.

Het is wenselijk dat wordt vastgelegd hoe de gemeente omgaat met deze overtredingen en welke preventieve maatregelen kunnen worden getroffen teneinde overtredingen te voorkomen.

Dit heeft geleid tot een beleid waarbij onder andere schenken aan 16-minners en het schenken buiten de toegestane tijden/dagen en schenken van alcoholhoudende dranken zonder ontheffing worden beboet. Het volledige overzicht van overtredingen en bijbehorende maatregelen wordt vastgelegd in de Uitvoeringsregels evenementen en horeca van de gemeente Bladel.

9.2 Werkwijze

Voor een evenement dat hoofdzakelijk of in belangrijke mate gericht is op jongeren onder de 16 jaar, wordt geen ontheffing voor het verstrekken van alcohol verleend.

Voor een evenement dat hoofdzakelijk of in belangrijke mate gericht is op volwassenen, wordt de volgende werkwijze gehanteerd: Indien voldaan wordt aan de voorwaarden gesteld in de Drank- en Horecawet wordt een ontheffing voor het schenken van alcohol verleend, waarbij het uitgangspunt is dat de alcoholverstrekking een primaire verantwoordelijkheid van de organisator van een evenement. Ter ondersteuning biedt het SRE middels het project Laat Je Niet Flessen een handleiding die evenementenorganisatoren kunnen toepassen om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren en alcoholgebruik onder 16 jaar te voorkomen.

Indien tijdens een evenement ontheffingvoorschriften worden overtreden, wordt gehandeld op basis van paragraaf 3.2.2, onder b van het Horecastappenplan. De genoemde wijze van optreden kan toegepast worden bij stelselmatige overtredingen, waarbij handelend optreden wordt bekeken vanuit proportionaliteit van het festival (aantal overtreders ten opzichte van het totaal aantal bezoekers).

10. Evenementen met levende dieren

Evenementen waarbij het dierenwelzijn in het geding is of in het geding kan zijn, worden actief geweerd binnen de gemeente Bladel op grond van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gwdd).

De Gwwd verbiedt dieren als prijs of beloning uit te reiken, dierengevechten te houden en snelheids- of krachtwedstrijden te houden met dieren. Het te koop aanbieden van dieren op jaarmarkten en braderieën is op grond van de Gwwd niet verboden. Ook behendigheidswedstrijden en demonstraties (bijvoorbeeld hondensport, paarden met aanspanningen en traditionele vormen van landbewerking) zijn toegestaan. De bovengenoemde verboden worden opgenomen in vergunningen.

Deze wet biedt ook de mogelijkheid om bij Koninklijk Besluit regels te verbinden aan het tentoonstellen van dieren. Het Rijk heeft van deze mogelijkheid echter nog geen gebruik gemaakt. Wel is het vanaf 1 januari 2013 verboden om wilde dieren in circussen te laten optreden.

11. Communicatie en promotie

11.1 Eén aanspreekpunt In 2015 zijn de gemeenten dé ingang voor burgers, bedrijven en instellingen voor nagenoeg alle vragen met betrekking tot de overheid (Antwoord@). Naast de verbreding van de vragen, willen de gemeenten, en ook de gemeente Bladel, de contacten professioneler afhandelen. Deze twee ambities zijn een enorme uitdaging, maar ook een kans voor betere dienstverlening richting burgers, bedrijven en organisaties.

Bij het organiseren van een evenement zijn vele partijen betrokken. Daarom dient er duidelijk en eenduidig te worden gecommuniceerd tussen de onderlinge partijen. Binnen de gemeente Bladel is daarom één functionaris aangewezen als het directe aanspreekpunt voor organisatoren, veiligheidsdiensten en belanghebbenden. De aanvraagprocedure, zoals beschreven in hoofdstuk 8, is leidend voor het gehele traject ter voorbereiding en organisatie van een evenement. Navraag bij evenementenorganisatoren leert dat de veiligheidsmaatregelen in verhouding dienen te staan met de aard en het risico van een evenement. De huidige, positieve manier van samenwerking tussen gemeente en organisatoren biedt hierbij een goed uitgangspunt.

11.2 Communicatie naar bewoners en bedrijven De organisatie zorgt ervoor dat bewoners en bedrijven, die mogelijk hinder ondervinden van het evenement, minimaal 14 dagen voorafgaand aan het evenement worden geïnformeerd door middel van een brief. De verplichte aandachtspunten van deze brief worden vernoemd in de Uitvoeringsregels evenementen en horeca van de gemeente Bladel.

11.3 Promotie

Ter promotie van evenementen is het toegestaan tijdelijke reclameborden (sandwichborden, spandoeken en driehoeksborden) te plaatsen aan de openbare weg binnen de bebouwde kom. Hiervoor dient een vergunning te worden aangevraagd.

Daarnaast geeft de gemeente Bladel de mogelijkheid om evenementen op haar website aan te kondigen. Dit biedt voor inwoners, bezoekers en organisatoren een helder overzicht van de georganiseerde evenementen.

11.4 Digitale beschikbaarheid

Daarnaast zullen het aanvraagformulier en de Regionale Handreiking Evenementenveiligheid digitaal te verkrijgen zijn op de gemeentelijke website. Tevens wordt gestreefd naar een digitale afhandeling van evenementenaanvragen, wat in eerste instantie zal plaatsvinden bij de kleinere en minder risicovolle evenementen.

DEEL II B: HORECA- en TERRASSENBELEID

12. Aanbod en omvang horeca

Het bestemmingsplan is een belangrijk instrument om gewenste ontwikkelingen te stimuleren en

ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Bij een toets of horeca op een bepaalde locatie mogelijk is, is de geldende bestemmingsplanregeling bepalend. Het bestemmingsplan is het primaire kader om horeca-activiteiten te kanaliseren. Toetsing aan het bestemmingsplan kent echter zijn beperkingen. Het

bestemmingsplan is niet bedoeld als instrument ter handhaving van het horecabeleid. Het fungeert als

regulerend instrument voor nieuwe horeca of uitbreidingen. Het bestemmingsplan biedt een differentiatie in “zachte” horeca (lunchrooms en andere eetgelegenheden) en “harde” horeca (bars, cafés en dergelijke) die op een bepaalde locatie gevestigd mag worden. Een beleid dat gericht is op variatie in het aanbod en kwaliteitsverbetering laat zich niet simpelweg vertalen in een bestemmingsplan. Het is voor de gemeente wel een middel om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Naast de voorwaarden die de (gebruiks)regels van het vigerende bestemmingsplan aan de exploitatie verbinden,  kunnen ook aan een eventueel vereiste exploitatievergunning,  Drank- en Horecawetvergunning en een gebruikmelding brandveilig gebruik voorschriften/voorwaarden worden verbonden.

Bladel

Bladel geldt als het ‘regionaal zwaartepunt’ binnen de gemeente. Het is het regionaal centrum voor funshoppen, kunst, cultuur en sport. Levendigheid en gezelligheid staan centraal, met een gepast aanbod van horeca, evenementen en uitgaansgelegenheden. Dit moet gepaard gaan met minimale overlast. Om deze aspecten te realiseren heeft met name het centrumgebied de afgelopen 15 jaar een enorme ontwikkeling gekend. De noordzijde van de Markt huisvest diverse horecagelegenheden en het Burgemeester van Houdtplein is aangelegd. Met name de Markt biedt kansen qua horeca. In de zomer is er ruimte voor terrassen, aansluitend bij de bestaande horecagelegenheden. De gemeente kan hieromtrent concrete afspraken met de horeca-exploitanten sluiten en de leefbaarheid van het Marktplein kan vergroot worden door aanpassingen aan de inrichting te doen. Hiervan kan de horeca en detailhandel in de Sniederslaan e.o. ook zijn vruchten plukken.

Kijkend naar het aantal horecagelegenheden biedt Bladel voldoende variatie. Bladel kent diverse bruin cafés (6), eetcafés, cafetaria’s en restaurants (14) clubgebouwen (7) en overige locaties (11) met een horecavergunning. Naast feestlocatie Ambiani ontbreekt een discotheek en een uitgaansgebied. Hoewel er voldoende diversiteit in het horeca-aanbod van Bladel bestaat, behoort uitbreiding van uitgaansgelegenheden tot de mogelijkheden.

Hapert

Ook in Hapert dient het centrum een clustering van horeca en detailhandel te waarborgen. Een kwaliteitsimpuls van horecagelegenheden lijkt hierbij essentieel, waarbij aansluiting gevonden kan worden bij de renovatie van de Markt. Hapert kent momenteel 3 cafés, 4 eetgelegenheden en 6 clubgebouwen. Nieuwe cafés en eetgelegenheden zorgen voor een positieve uitstraling richting burgers en bezoekers.

Hoogeloon

Uit het iDOP voor Hoogeloon blijkt dat door ontwikkeling van het dorpscentrum mogelijkheden ontstaan om horecavoorzieningen rondom het Valensplein te creëren. Dit moet bijdragen aan een aantrekkelijk dorpshart. Momenteel kent Hoogeloon 2 cafés, 2 cafetaria en een gemeenschapshuis voor sociaal-culturele activiteiten. Ook in Hoogeloon heeft het gemeenschapshuis een belangrijke sociale rol in de gemeenschap.

Casteren

Aangezien Casteren een echt woondorp is, is bedrijvigheid slechts in kleine mate aanwezig. Casteren kent op het gebied van horeca 1 café, 1 restaurant, 1 gemeenschapshuis en 1 clubgebouw. De ligging in een aantrekkelijk recreatief gebied (buitengebied en het historisch groen) zorgt er echter wel voor dat kleinschalige, extensieve recreatie en horeca in de kern mogelijk is. Hierbij kan aansluiting gezorgd worden bij de natuur. Uitbreiding is hierdoor mogelijk, zij het op beperkte schaal.

Netersel

De recreatieve mogelijkheden in en om Netersel dienen vergroot te worden, ook met het oog op toerisme. Hoe dit in verhouding staat tot de ontwikkeling van horeca- en evenementenvoorziening blijkt echter niet uit het iDOP Netersel, al zullen de huidige horecavoorzieningen (1 café en 1 MFA) in stand worden gehouden. Daarnaast zorgt de aanwezigheid van camping de Couwenberg met name in de zomermaanden voor het nodige toerisme in Netersel. De levendigheid van het dorp en het bijbehorende draagvlak voor voorzieningen geeft impliciet aan dat er ruimte voor ligt. De multifunctionele accommodatie kan hierin een centrumrol vervullen in combinatie met extensieve vormen van recreatie en horeca. De hoge participatiegraad van bewoners biedt mogelijkheden om evenementen op touw te zetten, zoals blijkt uit de organisatie van Neterpop en een aantal wielerwedstrijden. De Neterselse Heide biedt daarnaast mogelijkheden voor recreatie in de natuur

13. Alcohol schenken en alcoholmatiging

13.1 Algemeen (Drank- en Horecawet)

Horecabedrijven die bedrijfsmatig alcohol verstrekken zijn vergunningplichtig op grond van de Drank- en Horecawet. Deze wet stelt regels aan de uitoefening van het horecabedrijf en de verstrekking van alcoholhoudende dranken. Naast persoonseisen worden in de wet tevens eisen gesteld met betrekking tot de inrichting waar het horecabedrijf wordt uitgeoefend.

Met het in werking treden van de nieuwe Drank- en Horecawet per 1 januari 2013 wordt het toezicht en handhaving op horecagelegenheden (in combinatie met de verstrekking van alcohol) niet langer door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) uitgevoerd, maar worden gemeenten hiervoor verantwoordelijk. De wijze van handhaving komt aan bod in het paragraaf 16: ‘Handhaving - Horecastappenplan’.

13.2 Alcoholmatigingsbeleid onder jongeren

Wij vinden het als gemeente belangrijk dat ouders en jongeren goed geïnformeerd zijn, weten wat de risico’s zijn, maar ook weten waar zij terecht kunnen met hun vragen. Om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen heeft de gemeente Bladel deelgenomen aan het SRE-project ‘Laat je niet flessen’ (2006 - 2013). De doelstellingen van dit project zijn de afname van dronkenschap in het gehele publieke domein, evenals het schenken van alcohol aan jongeren onder 16 jaar en dronken jongeren van 16 tot 24 jaar. Met het einde van de project in zicht wordt gewerkt aan het structureel inbedden van de activiteiten in het werk van deelnemende organisaties. Voorbeelden van activiteiten die kunnen worden ingezet zijn voorlichting aan ouders, ondersteuning van het onderwijs, beleid gericht op hokken en keten, op evenementen en op sportkantines, leeftijdsinspecties en de aanpak van openbare dronkenschap. In aanloop naar carnaval worden vanuit ‘Laat je niet flessen’ handreikingen geboden om aandacht te besteden aan het onderwerp jongeren en alcohol.

De nieuwe Drank- en Horecawet biedt ruimere mogelijkheden om alcoholmisbruik tegen te gaan. Zo kunnen exorbitante prijsacties (happy-hours, meters bier, 2 halen – 1 betalen en soortgelijke acties van supermarkten) verboden worden en kunnen gebruikers zelf beboet worden.

14. Paracommercie en Multi Functionele Accomodaties (MFA’s)

14.1 Activiteiten in paracommerciële instellingen

Paracommercie is “het ontplooien van (semi-)commerciële activiteiten door een stichting/vereniging buiten de statutaire doelstelling van de stichting/vereniging om, bestaande uit het aanbieden van horecadiensten aan het publiek”. Met een paracommerciële inrichting wordt in elk geval bedoeld een in een gemeenschapshuis, dienstencentrum voor ouderen, verzorgingstehuis, clubhuis of in een sportaccommodatie gevestigd horecabedrijf, dat wordt geëxploiteerd door een stichting of vereniging. Deze stichtingen/verenigingen exploiteren het horecabedrijf met diverse (financiële) voordelen ten opzichte van de reguliere horeca bijvoorbeeld het werken met vrijwilligers, het betalen van een niet-marktconforme huur en het ontvangen van subsidies. Om ongewenste vormen van concurrentie met de reguliere horeca te voorkomen, worden aan de exploitatie beperkingen of voorwaarden verbonden. Zo mag het horecabedrijf in een paracommerciële instelling bijvoorbeeld enkel geopend zijn tijdens activiteiten die vallen binnen de hoofddoelstelling van de vereniging of stichting.

Op 1 januari 2013 is de nieuwe Drank- en Horecawet in werking getreden. Vanaf deze datum is de gemeente Bladel verantwoordelijk voor toezicht en handhaving. Deze nieuwe Drank- en Horecawet biedt gemeenten daarnaast de mogelijkheid om de exploitatiemogelijkheden van paracommerciële inrichtingen nader te reguleren. Op grond van de nieuwe Drank- en Horecawet moeten gemeenten voor 1 januari 2014 een verordening inzake paracommercie vaststellen.

De gemeente Bladel geeft er evenals vrijwel alle SRE-gemeenten de voorkeur aan de verordening inzake paracommercie op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening. De verordening inzake paracommercie bevat in elk geval bepalingen ten aanzien van schenktijden en de aard van bijeenkomsten die mogen plaatsvinden in paracommerciële horecabedrijven. Samen met dit beleid wordt het voorstel tot wijziging van de APV aan de gemeenteraad ter besluitvorming aangeboden.

 

14.2 Activiteiten in de Multi Functionele Accommodatie (MFA)

In een MFA worden sociaal-culturele activiteiten georganiseerd die vallen binnen de hoofddoelstelling van de MFA. Naast deze reguliere activiteiten vinden er dikwijls commerciële bijeenkomsten zoals bruiloften, recepties, feesten en koffietafels plaats. Dit heeft diverse oorzaken:

  • -

    In de kleine(re) kernen is een gering aanbod van geschikte alternatieve locaties (lees: reguliere horecabedrijven) beschikbaar;

  • -

    Veel mensen zijn lid (of anderszins betrokken) bij een club of vereniging, die gebruik maakt van het MFA. Voor hen is het vanzelfsprekend dat bekenden de locatie te gebruiken voor privéfeestjes- en aangelegenheden.

In het “Algemeen beleidskader gemeenschapshuizen 2011” zijn beleidsregels vastgelegd hieromtrent. Deze artikelen worden hieronder voor de volledigheid opgesomd. Deze artikelen worden overgenomen in bovengenoemde verordening.

Artikel 24

Gemeenschapshuizen mogen geen gebruiksmogelijkheden bieden aan activiteiten van commerciële of persoonlijke aard, tenzij dit met instemming van de plaatselijke horeca geschiedt en/of via de lokale horeca geen passend alternatief onderkomen voorhanden is.

Van elk stichtingsbestuur wordt daarom verlangd dat een convenant met de lokale horeca wordt gesloten over welke commerciële activiteiten mogen plaatsvinden in het gemeenschapshuis. Hierbij wordt de lokale al jaren gebruikelijke invulling in acht genomen.

Artikel 25 Om oneerlijke (gesubsidieerde) concurrentie met de plaatselijke horeca te voorkomen worden door de beherende instellingen consumptieprijzen gehanteerd die gelijk zijn aan het niveau van de plaatselijke horeca.  

Artikel 26 Afwijkingen van punt 25 worden niet toegestaan. Handelen in strijd met deze afspraak/ deze beleidslijn kan leiden tot een sanctie in vorm van een correctie op de hoogte van de verleende subsidiebijdrage.

Door te bepalen dat de consumptieprijzen gelijk moeten zijn aan de prijzen die gehanteerd worden in de lokale horeca en met deze ondernemers een convenant te sluiten over welke activiteiten wel/ niet in het gemeenschapshuis mogen plaatsvinden en hoe vaak, worden de belangrijkste voorwaarden ingevuld voor een goede verstandhouding tussen lokale horeca en gemeenschapshuis, die in plaats van elkaar te beconcurreren, elkaar waar mogelijk aanvullen.

15. Sluitingsuur

Op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (artikel 2:29 en 2:30) mogen horecagelegenheden van zondag tot en met donderdag tot 1.00 uur ’s nachts en op vrijdag en zaterdag tot 2.00 uur ’s nachts geopend zijn. Uitzonderingen, met name feestdagen, zijn opgenomen in de Uitvoeringsregels evenementen en horeca van de gemeente Bladel. De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden voor een of meer openbare inrichtingen tijdelijk andere sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen.

Artikel 2.29 APV bepaalt dat een incidentele verruiming van het sluitingsuur kan worden verleend. Dit biedt een horecabedrijf de mogelijkheid één uur langer geopend zijn dan normaal. Op grond van een Kempenbrede beleidslijn is in het verleden bepaald dat een horecabedrijf zes dagen per jaar een verruiming kan krijgen. Deze verruiming kan voor alle dagen worden aangevraagd (dus niet enkel voor weekenddagen.

Tijdens collectieve festiviteiten als kermis en carnaval geldt een collectief verruimd sluitingsuur zoals bovengenoemd. Deze collectieve verruiming geldt voor alle horecabedrijven en valt derhalve niet onder de 6 incidentele verruimingen van het sluitingsuur per jaar. Een collectieve verruiming geldt zowel voor de natte  horecabedrijven met een Drank- en Horecawetvergunning) als droge horeca (horecabedrijven zonder Drank- en Horecawetvergunning)

Alle horecabedrijven (zowel ‘natte horeca’ als ‘droge horeca’) komen in aanmerking voor incidentele verruiming van het sluitingsuur. Een horeca-exploitant kan naar eigen inzicht dus zesmaal per jaar ontheffing krijgen. In de afwegingen bij het verstrekken van de ontheffing zal reeds bestaande overlast die de omgeving van het horecabedrijf ervaart worden meegenomen. Het toetsingskader wordt derhalve gevormd door 1) het maximum van 6 dagontheffingen per jaar en 2) de overlast die de woon- en leefomgeving reeds van het horecabedrijf ondervindt.

16. Terrassen: beleid en voorwaarden

Door het plaatsen van terrassen kunnen horecaondernemers de uitstraling van hun etablissement verfraaien. Daarnaast geven terrassen de nabije omgeving een aantrekkelijke en gastvrije uitstraling voor bezoekers en toeristen.

Bladel kent geen separate terrasvergunning. De toestemming voor het mogen plaatsen van een terras kan worden opgenomen in een (horeca)exploitatievergunning. Omdat op grond van de APV van Bladel ambtshalve vrijstelling wordt verleend van deze vergunningplicht, dient op een andere wijze toestemming te worden verleend voor het opstellen van een terras op openbaar gebied. Dit gebeurt via een privaatrechtelijke gebruiksovereenkomst tussen het college en de horeca-exploitant.

De belangrijkste doelstellingen van de nadere regels en beleidsregels voor terrassen zijn:

  • -

    Een goede ruimtelijke afstemming tussen de situering van de terrassen en de ruimte die nodig is voor winkelend publiek en andere activiteiten zoals evenementen, maar ook wegwerkzaamheden en de bereikbaarheid van hulpdiensten;

  • -

    Een duidelijk en concreet toetsingskader voor terrassen, zodat de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving vereenvoudigd worden;

  • -

    Een goede kwalitatieve uitstraling van terrassen.

16.1 Algemene voorwaarden aan het opstellen en gebruik van terrassen

Indien een exploitant een gedeelte van openbaar gebied in gebruik neemt ten behoeve van het opstellen van een terras, dienen hierover duidelijke afspraken te worden gemaakt tussen de exploitant en de gemeente (als eigenaar van de openbare weg). Deze afspraken worden vastgelegd in algemene (dus voor alle horecabedrijven geldende) voorwaarden en hebben betrekking op:

  • -

    de bruikbaarheid van openbaar gebied (inclusief voldoende doorgang voor voetgangers);

  • -

    het voorkomen van overlast (inclusief geen muziek op het terras zonder vergunning);

  • -

    de wijze van opstelling (binnen de gevelbreedte van het horecabedrijf);

  • -

    de openingstijden;

  • -

    het onderhoud van de openbare weg waar het terras staat opgesteld;

  • -

    de inrichting van het terras (in het kader van welstand en het uiterlijk aanzien van de gemeente).

Met alle horeca-exploitanten die een terras opstellen op openbaar gebied wordt tevens een gebruiksovereenkomst gesloten waarin in elk geval de oppervlakte en situering van het terras is vastgelegd. Voor het gebruik van openbaar gebied wordt door de gemeente een vergoeding gevraagd. Bij het opstellen en sluiten van de gebruiksovereenkomst kan de gemeente Bladel rekening houden met een tariefsdifferentiatie naar ligging en de marktwaarde van de grond.

Indien een exploitant een terras opstelt op eigen terrein zijn de voorwaarden in verband met het gebruik van openbaar gebied niet van toepassing. De voorwaarden ten aanzien van veiligheid en het voorkomen van overlast blijven wel van kracht.

DEEL III: CONCLUSIES

divers aanbod aan evenementen en horeca-aangelegen biedt voor inwoners en bezoekers. De gemeente staat open voor nieuwe initiatieven, maar acht een uitbreiding van horecagelegenheden en evenementen niet noodzakelijk. Dit is immers maatwerk en moet aansluiten bij de omvang en karakteristieke kenmerken van de kernen. De Beleidsnota evenementen, horeca en terrassen is leidend bij het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement, dan wel exploiteren van een horeca-etablissement.

De belangrijkste beleidspunten uit deze nota luiden als volgt:

Evenementen

De gemeente Bladel zal medewerking verlenen aan buitenactiviteiten van de horeca tijdens collectieve festiviteiten (kermis en carnaval) onder voorwaarde dat de openbare veiligheid (incl. de bereikbaarheid voor hulpdiensten) te allen tijde gewaarborgd blijft.

De uitbreiding van buitenactiviteiten met muziek brengt meer geluidsoverlast voor omwonenden met zich mee. Gezien het incidentele karakter van deze activiteiten en de functie van het centrum is het echter niet onredelijk het algemene belang van deze activiteiten te laten prevaleren boven de overlast die door omwonenden kan worden ervaren. Uiteraard dienen aan deze activiteiten voorwaarden verbonden te worden teneinde onevenredige overlast (voor omwonenden) te voorkomen.

De locaties waar evenementen plaatsvinden dienen met zorg gekozen en gebruikt te worden. De geschiktheid van een locatie hangt namelijk samen met de aard en het karakter van het evenement en de aanwezigheid van omwonenden. Dit betekent dat een verzoek om op een bepaalde (bekende of nieuwe) locatie een evenement te mogen organiseren op zijn geschiktheid moet worden beoordeeld. Organisatoren van evenementen zullen geattendeerd worden op de mogelijkheden die de Markt en het Burgemeester Van Houdtplein bieden. Waar nodig zal de gemeente hierbij faciliterend optreden. Naast de Markt en het Burgemeester van Houdtplein in Bladel zullen de Markt in Hapert, het Valensplein in Hoogeloon, het plein Kerkstraat/Zandstraat in Casteren en het Carolus Simplexplein in Netersel in het bestemmingsplan expliciet aangeduid worden als evenementenlocatie. Dit is echter geen uitputtende lijst.

Voor een evenement dat hoofdzakelijk of in belangrijke mate gericht is op jongeren onder de 16 jaar, wordt geen ontheffing voor het verstrekken van alcohol verleend. Voor een evenement dat hoofdzakelijk of in belangrijke mate gericht is op volwassenen, wordt de volgende werkwijze gehanteerd: Indien voldaan wordt aan de voorwaarden gesteld in de Drank- en Horecawet wordt een ontheffing voor het schenken van alcohol verleend, waarbij het uitgangspunt is dat de alcoholverstrekking een primaire verantwoordelijkheid van de organisator van een evenement.

Evenementen waarbij het dierenwelzijn in het geding is of in het geding kan zijn, worden actief geweerd binnen de gemeente Bladel.

Bij het organiseren van een evenement zijn vele partijen betrokken. Daarom dient er duidelijk en eenduidig te worden gecommuniceerd tussen de onderlinge partijen. Binnen de gemeente Bladel is daarom één functionaris aangewezen als het directe aanspreekpunten voor organisatoren, veiligheidsdiensten en belanghebbenden. De organisatie zorgt ervoor dat bewoners en bedrijven, die mogelijk hinder ondervinden van het evenement, minimaal 14 dagen voorafgaand aan het evenement worden geïnformeerd door middel van een brief. Ter promotie van evenementen is het toegestaan tijdelijke reclameborden (sandwichborden, spandoeken en driehoeksborden) te plaatsen aan de openbare weg binnen de bebouwde kom. Hiervoor dient een vergunning te worden aangevraagd. Daarnaast geeft de gemeente Bladel de mogelijkheid om evenementen op haar website aan te kondigen. Dit biedt voor inwoners, bezoekers en organisatoren een helder overzicht van de georganiseerde evenementen.

Horeca en terrassen

De gemeente Bladel wil commerciële bijeenkomsten toestaan in MFA’s, mits er geen alternatieve reguliere horecagelegenheden in de betreffende kern aanwezig zijn en er derhalve geen sprake kan zijn van oneerlijke concurrentie. 

Op grond van een Kempenbrede beleidslijn is in het verleden bepaald dat een horecabedrijf zes dagen per jaar een verruiming van de sluitingstijden kan krijgen. Deze verruiming kan voor alle dagen worden aangevraagd (dus niet enkel voor weekenddagen).

Tijdens collectieve festiviteiten als kermis en carnaval geldt een collectief verruimd sluitingsuur zoals bovengenoemd. Deze collectieve verruiming geldt voor alle horecabedrijven en valt derhalve niet onder de 6 incidentele verruimingen van het sluitingsuur per jaar. Een collectieve verruiming geldt zowel voor de natte . horecabedrijven (met een Drank- en Horecawetvergunning) als droge horeca. Alle horecabedrijven komen in aanmerking voor incidentele verruiming van het sluitingsuur. In de afwegingen bij het verstrekken van de ontheffing zal reeds bestaande overlast die de omgeving van het horecabedrijf ervaart worden meegenomen. Het toetsingskader wordt derhalve gevormd door:

1) het maximum van 6 dagontheffingen per jaar en;

2) de overlast die de woon- en leefomgeving reeds van het horecabedrijf ondervindt.

De gemeente Bladel kent geen separate terrasvergunning. De toestemming voor het mogen plaatsen van een terras gebeurt via een privaatrechtelijke gebruiksovereenkomst tussen het college en de horeca-exploitant, waarin in elk geval de oppervlakte en situering van het terras is vastgelegd. Voor het gebruik van openbaar gebied wordt door de gemeente een vergoeding gevraagd. De belangrijkste doelstellingen van de nadere regels en beleidsregels voor terrassen zijn:

  • -

    Een goede ruimtelijke afstemming tussen de situering van de terrassen en de ruimte die nodig is voor winkelend publiek en andere activiteiten zoals evenementen, maar ook wegwerkzaamheden en de bereikbaarheid van hulpdiensten;

  • -

    Een duidelijk en concreet toetsingskader voor terrassen, zodat de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving vereenvoudigd worden;

  • -

    Een goede kwalitatieve uitstraling van terrassen.

Indien een exploitant een gedeelte van openbaar gebied in gebruik neemt ten behoeve van het opstellen van een terras, dienen hierover duidelijke afspraken te worden gemaakt. Deze afspraken worden vastgelegd in algemene (dus voor alle horecabedrijven geldende) voorwaarden en hebben betrekking op:

  • -

    de bruikbaarheid van openbaar gebied (inclusief voldoende doorgang voor voetgangers);

  • -

    het voorkomen van overlast (inclusief geen muziek op het terras zonder vergunning);

  • -

    de wijze van opstelling (binnen de gevelbreedte van het horecabedrijf);

  • -

    de openingstijden;

  • -

    het onderhoud van de openbare weg waar het terras staat opgesteld;

  • -

    de inrichting van het terras (in het kader van welstand en het uiterlijk aanzien van de gemeente).

Bijlage 1: overzicht (middel)grote evenementen gemeente Bladel 2010-2012

kern

maand

Bezoekers (voor zover bekend)

Dorsdag

Bladel

1

1.000

Carnavalact. Tent marktplein

Bladel

2

Carnaval (optochten etc)

Div.

2

Kempenoptocht

Haoert

2

10.000

Lichtstoet

Bladel

3

7.000

Neterpop

Netersel

4

5.500

Koninginnemarkt

Hapert

4

15.000

4-uurs estafette

4

Hel netersel

Netersel

5

Streetparade/taptoe

Hoogeloon

5

500

Motorcross

Hapert

5

Trekkertrek

Hoogeloon

5

2.500

Kempenrun

Hapert

6

Hel netersel

Netersel

6

Loonse lentemert

Hoogeloon

6

5.000

Beachvolley

Bladel

6

Internationale Acht van Bladel + afwachtingswedstr

Bladel

6

Dia mundial de kempen

Hoogeloon

7

Zomermarkt -> summercast

Casteren

7

1.000

Zomerfeesten/totaalfestival

Bladel

7

6x3.000

Zomermarkt

Bladel

7

7.000

Zomermarkt

Netersel

8

4.500

Jubileumjaar Bladella

Bladel

Dweildag

Hoogeloon

9

2.500

Circus

Hapert

9

Boerenmert

Hapert

9

10.000

Loonse feesten

Hoogeloon

9

3x2.000

Paardentrek

Casteren

10

Off road

Hapert

10

Blaal barst los

Bladel

10

Autocross

Hoogeloon

10

Ijsbaan – van Houdtplein

Bladel

12

Kermissen 2012:

Netersel

za 02/06-di 05/06

Hapert

za 16/06 - di 19/06

Hoogeloon

za 23/06 - di 26/06

Bladel

za 25/08 - di 28/08

Casteren

za 29/09 - di 2/10

Koopzondagen 2012:

Vrij 15/6+20/12, 21-22 u

Summer+moonlightshop

Bladel

26/2 - 25/3 (voorjaar-mode)

29/4 - 20/5 (normale - wheels)

29/7 – 30/9 (zomermarkt-kunst)

28/10 (casino)

25/11 (sint)

16/12 - 23/12 (kerst)

9/4 – 17/5 (2e paas-HV) Groenen

Hapert

1/4 (voorjaar)

9/4 (auto)

??? (Loonse lentemert)

16/9 (Boerenmert)

7/10 (dag v.d. klant)

25/11 (sint)

23/12 (kerst)

Feestdagen 2012

Carnaval:

za 18/2—21/2

Pasen: zo 8/4

HVaart: do 17/5

Pinksteren: zo 27/5

Schoolvakantie:

v.o. 30/6—20/8

Basis 30/6 – 13/8

Bijlage 2: overzicht alcoholverstrekkende horeca gemeente Bladel

Biezeveld 10, 5531 BX

Bladel

St. Podium 10

Bleijenhoek 6a, 5531 BM

Bladel

Pizzeria La Strada

Bredasebaan 23, 5531 NB

Bladel

Speelboerderij De Hooiberg

Kantine bij indoor speeltuin

Europalaan 75-77, 5531 BE

Bladel

Auberge de Sleutel

Restaurant hotel

Europalaan 65-67, 5531 BE

Bladel

Ambiani

Disco

Markt

Bladel

Shoarma-pizzeria Marmarmis

Hofstad 60a, 5531 GD

Bladel

Blaalse Hoeve

Zalencomplex

Marktstraat 20

Bladel

St. recreatiecentrum voor geestelijk gehandicapten

Markt 1, 5531

Bladel

Bij Ons

Eetcafé

Markt 2

Bladel

Borreltijd

Bruin café

Markstraat 14, 5531 AT

Bladel

Wapen van Bladel

Bruin café met zaal

Markt 35, 5531 BC

Bladel

Brasserie ’t Klavertje vier

Eetcafé

Markt 50, 5531 BC

Bladel

Café D”n Bel

Bruin café

Markt 6, 5531 BA

Bladel

De Verwennerij

Restaurant

Bredasebaan 23, 5531 NB

Bladel

VOF de Hooiberg

Markt 1a , 5531

Bladel

In de Gouwe Geit

Bruin café

Markt 3, 5531

Bladel

Japans Restaurant Nagoya

Markt 2a, 5531

Bladel

Brasserie Snieders

Eetcafé

Nassauplein 26, 5531 HK

Bladel

‘t Hangijzer

Bruin café

Sniederslaan 2a, 5531EL

Bladel

Den Doel

Cafetaria

Groot Terkooijen 6, 5531 NV

Bladel

‘t Nekkermeneke

Bruin café

Sniederslaan 121, 5531 EK

Bladel

Restaurant de Hofstee

Exclusief

Sniederslaan 70, 5531 EM

Bladel

Chinees-indisch Restaurant Wan Sing

Snierderslaan 19, 5531 EG

Bladel

Den Dis

Lunchroom

Tipmast 48a, 5531 NG

Bladel

Hotel-Pension De Tipmast

Restaurant

Annie MG Schmidtlaan 15, 5531 VG

Bladel

Sporthal ’t Spant er

Bossingel 3, 5531 NH

Bladel

Zwembad de Smagtbochten

Kantine

Emmaplein 4, 5531 HM

Bladel

Gemeenschapshuis d’n Herd

Sniederslaan 51c, 5531 EH

Bladel

Lunchroom-Brasserie het Spoorke

Toprijt 10, 5531 NA

Bladel

Camping De Achterste Hoef

Bossingel 5, 5531 NH

Bladel

VV Bladella

Clubgebouw

Egyptischedijk 11, 5531 NE

Bladel

Postduivenvereniging De Arkduif

Clubgebouw

Egyptischedijk 11, 5531 NE

Bladel

Handboogschutters ONA

Clubgebouw

Egyptischedijk ong. 5531 NE

Bladel

Lawn Tennis Bladel

Clubgebouw

Bredasebaan 23, 5531 NB

Bladel

Kruidkamer

Europalaan 28a, 5531 BD

Bladel

Auberge Central

Hotel

Wielewaal 10, 5531 LJ

Bladel

Verzorgingstehuis RKSZ Floriaan

Dorpsstraat 5, 5529 AV

Casteren

Kookstudio Claire Culinair

Zelf koken

Kerkstraat 33, 5529 AK

Casteren

Gemeenschapshuis Den Aord

Kranenberg 18, 5529 NE

Casteren

Kruidenlucht

Restaurant

Wagenbroeken 5, 5529 AA

Casteren

RKVV Casteren

Clubgebouw

Zandstraat 1, 5529 AP

Casteren

Den Bels

Bruin café met zaal en boogbaan

Burg. V. Woenseldreef 37, 5527 JH

Hapert

TWC Het snelle Wiel

Clubgebouw

Burg. Van Woenseldreef 29, 5527 JN

Hapert

Handboogschutterij Oefening baart Kunst

Clubgebouw

Kerkstraat 23, 5527 EE

Hapert

Sporthal Eureka

Kerkstraat 51, 5527 EE

Hapert

’t Pleintje

Bruin café

Kerkstraat 76, 5527 EG

Hapert

’t Huukske

Café-zaal

Markt 38, 5527 EN

Hapert

Pizzeria La Solitaria

Markt 7, 5527 EN

Hapert

Café de Herberg

Buin café

Oude Provincialeweg 23, 5527 BM

Hapert

Chinees-Japans rest. Bamboo Inn

Oude Provincialeweg 82, 5527 BR H

Hapert

Poort van Brabant

Restaurant

Schouwberg 7, 5527 JH

Hapert

Het Vennenbos

Bungalowpark

Alexanderhof 7, 5527 EH

Hapert

Gemeenschapshuis Den Tref

Burg. Van Woenseldreef 13,

5527 JN

Hapert

Pony- en rijvereniging St. Martinus

Clubgebouw

Burg. Van Woenseldreef 17,

5527 JN

Hapert

Tennisvereniging De Hellekens

Clubgebouw

Burg. Van Woenseldreef 9,

5527 JN

Hapert

RKVV Hapert

Clubgebouw

Maalderij 3, 5528 AW

Hoogeloon

Gemeenschapshuis D’n Anloôp

Dominépad 2, 5528 NC

Hoogeloon

Voetbalvereniging Hoogeloon

Clubgebouw

Dominépad 2b, 5528

Hoogeloon

KV Klimroos

Clubgebouw

Dominépad 2c, 5528 NC

Hoogeloon

Beugelclub D’n Heuvel

ClubgebouwClubgebouw

Hoofdstraat 10, 5528 AJ

Hoogeloon

café-zaal den Bakker

Bruin café

Hoofdstraat 12, 5528 AJ

Hoogeloon

Cafetaria de Vernieuwing

Hoofdstraat 64, 5528 AK

Hoogeloon

Cafetaria-eethuis Route 34

Hoofdstraat 81, 5528 AH

Hoogeloon

café-zaal de Ster

Bruin café met kleine zaal

Hoogcasteren 25, 5528 NP

Hoogeloon

Hoeve Biestheuvel

Carolus Simplexplein 15, 5543 AJ

Netersel

D’n Driesprong

Café-zaal-cafetaria

De Hoeve 2, 5543 AD

Netersel

Gemeenschapshuis Netersel

De Ruttestraat 9, 5534 AP

Netersel

Rose Event

Partycentrum (enkel open i.v.m. bruiloften e.d.)

Polderdijk 10, 5534 AB

Netersel

Jeu de boule vereniging De Soepele Pols

Clubgebouw

Polderdijk 10, 5534 AB

Netersel

VV Netersel

Clubgebouw

i224497.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

i224498.pdf [Klik hier om het document te downloaden]