Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/25727
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/25727/1
Regeling vervallen per 01-01-2011
Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp
Geldend van 09-04-2009 t/m 15-07-2009
Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;
met inachtneming van het Delegatiebesluit 2006;
gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;
besluit:
vast te stellen het volgende Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp.
Artikel 1. Algemene bepalingen
- 1.
De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op de bevoegdheden die in de bij dit besluit gevoegde bijlagen worden verleend.
- 2.
De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diegene die in diens plaats treedt.
- 3.
De bepalingen van dit besluit zijn ook van toepassing op te verlenen mandaten aan in te stellen stuur- of projectgroepen.
- 4.
Voor zover niet specifiek genoemd, wordt onder afdelingshoofden tevens begrepen de commandant brandweer.
- 5.
Naast het nemen van besluiten zijn de gemandateerden tevens bevoegd correspondentie te voeren en te ondertekenen met betrekking tot de onderwerpen waarvoor zij zijn gemandateerd.
- 6.
In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.
- 7.
Een ter uitvoering van een in lid 1 bedoelde bevoegdheid opgesteld stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 1 van dit Mandaatbesluit.
- 8.
De ondertekening van een ter uitvoering van het mandaat of een volmacht opgemaakt stuk geschiedt niet door het plaatsen van een handtekeningstempel of elektronische handtekening.
Artikel 2. Ondertekeningsmandaat
- 1.
In de in bijlage VI onder M4 t/m M6 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen.
- 2.
Een ter uitvoering van een in lid 1 bedoelde bevoegdheid opgesteld stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 2 van dit Mandaatbesluit.
Artikel 3. Ondermandaat
- 1.
Uitsluitend in daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen kan ondermandaat worden verleend.
- 2.
De ingevolge lid 1 gemandateerde / gevolmachtigde is niet bevoegd het mandaat of de volmacht mede aan anderen te verlenen.
- 3.
In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.
Artikel 4. Begrenzing
- 1.
Indien in het kader van beslissingen als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de mandaathouder er zorg voor te dragen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.
- 2.
De mandaten en volmachten en overige bepalingen in dit besluit zijn, met uitzondering van de in hoofdstuk 5 en in overige specifieke bepalingen van de bijlage bij dit besluit genoemde gevallen, alleen van toepassing op begunstigende besluiten:
- •
Waartegen geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingebracht of naar verwachting zullen worden ingebracht;
- •
Die passen binnen het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;
- •
Waarover geen negatieve adviezen zijn uitgebracht;
- •
Die niet afwijken van interne of externe adviezen.
- •
- 3.
De uitvoering van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen de beschikbare budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen.
- 4.
Mandaat wordt niet verleend voor besluiten die de gemeente zelf betreffen.
Artikel 5. Randvoorwaarden
De gemandateerden brengen jaarlijks vóór 1 april verslag uit aan de burgemeester en het college over de in het afgelopen jaar krachtens mandaat genomen besluiten.
Artikel 6. Intrekking eerdere mandaatbesluiten
Het voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit vastgestelde Mandaatbesluit 2007, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.
Artikel 7. Slotbepaling
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2009.
- 2.
Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2009.
Ondertekening
Pijnacker, 27 januari 2009.
Het college voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
De burgemeester voornoemd,
BIJLAGEN BEHORENDE BIJ HET MANDAATBESLUIT 2009
BIJLAGE I MANDATEN PER AFDELING
Hoofdstuk 1 Alle afdelingen
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
A1 |
Rechtspositionele besluiten, met uitzondering van afvloeiingsregelingen, ten aanzien van gemeenteambtenaren, van stagiaires en van beroeps- en vrijwillige leden van de brandweer |
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling / Pijnacker-Nootdorpse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO) |
COLL. |
Secretaris |
Schaal 12 en hoger met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren |
|
|
|
|
Directeuren |
Medewerkers van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen tot en met schaal 11. |
|
|
|
|
Commandant Brandweer |
Medewerkers van de brandweer tot en met schaal 11. Nb. Disciplinaire maatregelen kunnen uitsluitend door de secretaris worden opgelegd. |
A2 |
Besluiten inzake het vrijgeven van het vervullen van reguliere vacatures |
Art. 160 Gemeentewet |
COLL. |
Afd. hoofden |
|
A3 |
Uitvoering van de bepalingen van de CAR/PNUWO voor zover niet afzonderlijk in dit mandaatbesluit genoemd en voorzover: • Dit is aan te merken als gebonden uitvoering • Niet expliciet een besluit van het college is vereist |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Hoofd PCJ |
|
A4 |
Verlenen van (buitengewoon) verlof, bevallingsverlof, ouderschapsverlof en kopen / verkopen van verlofuren, overhevelen van verlof en toestemming voor overwerk / uitvoering cafetariamodel |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Secretaris |
t.a.v. directeuren |
|
|
|
|
Directeuren |
t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en overige medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn |
|
|
|
|
Afdelingshoofden |
t.a.v. medewerkers van hun afdeling |
|
|
|
|
Commandant Brandweer |
t.a.v. medewerkers van de brandweer |
A5 |
Toekennen van studiefaciliteiten, verlenen van toestemming voor het volgen van seminars, congressen en (meerdaagse) cursussen e.d. |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Secretaris |
t.a.v. directeuren |
|
|
|
Directeuren |
t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en overige medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn |
|
|
|
|
Afdelingshoofden |
t.a.v. medewerkers van hun afdeling |
|
|
|
|
Commandant Brandweer |
t.a.v. medewerkers van de brandweer |
|
A6 |
Vaststelling functiebeschrijving en functiewaardering |
CAR/PNUWO / Regeling organieke functiebeschrijving en –waardering gemeente |
COLL. |
Secretaris |
|
A7 |
Het voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordeling Het vaststellen van de beoordeling |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Burgemeester |
t.a.v. secretaris |
|
|
Secretaris |
t.a.v. directeuren, hoofd Concernstaf en de Commandant brandweer |
||
|
Directeuren |
t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de directeuren |
|||
|
Afdelingshoofden en teamleiders |
t.a.v. medewerkers van hun afdeling |
|||
|
Commandant Brandweer |
t.a.v. medewerkers van de brandweer |
|||
|
Portefeuillehouder P&O |
t.a.v. de secretaris, de directeuren en het hoofd van de Concernstaf |
|||
|
Burgemeester |
t.a.v. Commandant brandweer |
|||
|
Secretaris |
t.a.v. de afdelingshoofden, medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de directeuren en medewerkers van de brandweer |
|||
|
Directeuren |
medewerkers van de afdelingen |
|||
A8 |
Inhuur van derden (inspanningsverbintenis) |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Afd. hoofden |
Tot maximaal zes maanden. Voor het overige met inachtneming van de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006 |
|
|
|
|
Secretaris |
Inhuur die langer duurt dan zes maanden |
A9 |
Contracteren van derden (resultaatverbintenis) |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Afd. hoofden |
Voor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur. Voor het overige met inachtneming van de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006. |
A10 |
Besluit om onvolledige aanvragen niet in behandeling te nemen |
Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. COLL. |
Afdelingshoofden |
|
A11 |
Verdaging beslissing op aanvraag beschikking |
Artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm COLL. |
Afdelingshoofden Commandant Brandweer |
|
A12 |
Verdaging beslissing op bezwaarschriften |
Artikel 7:10 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. COLL. |
Afdelingshoofden Commandant Brandweer |
|
A13 |
Besluit naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne Klachtenregeling |
Artikel 160, eerste lid onder a Gemeentewet, hoofdstuk 9 Awb en artikel 15 Interne Klachtenregeling |
COLL. |
Burgemeester |
|
Hoofdstuk 2 Brandweer en crisisbeheersing
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
BRW1 |
Aanschrijven tot het treffen van voorzieningen met het oog op het voorkomen en beperken van brand, het beperken van brandgevaar en het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt |
Artikel 1 Brandweerwet en Instructie commandant brandweer |
COLL. |
Commandant Brandweer |
|
BRW2 |
Verlenen en handhaven van een gebruiksvergunning voor gebouwen e.d. en het afhandelen van een gebruiksmelding inclusief het stellen en wijzigen van (nadere) voorwaarden |
Op grond van de Woningwet en het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit) |
|
Commandant Brandweer |
|
BRW3 |
Verlenen en handhaven van een gebruiksvergunning voor evenementen e.d. |
Artikel 2.1.1. Brandbeveiligingsverordening |
COLL. |
Commandant Brandweer |
|
BRW4 |
Correspondentie voorafgaande aan een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwang |
Op grond van de Woningwet, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, het Bouwbesluit, de geldende Brandbeveiligingsverordening en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Commandant Brandweer |
|
BRW5 |
Acute sluiting van een pand vanwege een onveilige situatie |
Op grond van de Woningwet, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, het Bouwbesluit, de geldende Brandbeveiligingsverordening en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Commandant Brandweer |
|
BRW6 |
Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Commandant Brandweer |
|
BRW7 |
Alarmeren (interne) gemeentelijke rampenbestrijdingsorganisatie |
Artikel 11 Wet rampen en zware ongevallen |
Bgm. |
(Wnd.) Ambtenaar rampenbestrijding |
Bij afwezigheid van de burgemeester |
Hoofdstuk 3 Afdeling Personeel, Communicatie en Juridische zaken
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
PCJ1 |
Verstrekken van inlichtingen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
Wet openbaarheid van bestuur en geldende Delegatiebesluit |
Bgm. COLL. Raad |
Hoofd PCJ |
|
Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
FPZBPZ GB1 |
Benoeming ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratie |
Artikel 16, eerste lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Geldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt. |
FPZBPZ GB2 |
Afgifte bewijs van in leven zijn |
Art. 79, lid 3 Wet GBA |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn |
FPZBPZ GB3 |
Uitoefenen overige bevoegdheden Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, met uitzondering van de regelgevende bevoegdheden genoemd in de artikelen 14, 96 en 100 van deze wet |
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en BackofficePubliekszaken, team Gegevensbeheer |
FPZBPZ GB4 |
Verdeling van de gemeente in stemdistricten |
Art. E2 Kieswet |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
|
FPZBPZ GB5 |
Benoeming leden, plaatsvervangende leden en reserveleden stembureaus |
Art. E3, lid 2 Kieswet |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
|
FPZBPZ GB6 |
Het verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureaus |
Art. 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvang |
COLL |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn |
FPZBPZ GB8 |
Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzen |
Art. 26 Paspoortwet Art. 116 Wegenverkeerswet Art. 27 Reglement rijbewijzen |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn |
FPZBPZ GB9 |
Verstrekken van een advies naturalisatieverzoek |
Art. 7 Rijkswet op het Nederlanderschap |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ GB10 |
Verstrekken van kiezerspas en volmacht |
Art. K3 en L8 Kieswet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheer |
FPZBPZ GB11 |
Afgifte verlof later begraven dan voorgeschreven |
Art. 17 Wet op de lijkbezorging |
Bgm. |
Ambtenaar van de burgerlijke stand |
|
Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
FPZBPZ MZ1 |
Alle beslissingen ter uitvoering van wet- en (plaatselijke) regelgeving op het gebied van de sociale voorzieningen en inburgering |
• Wet Werk en Bijstand (WWB) • Wet IOAW • Wet IOAZ • Wet Bbz • Wet bescherming persoonsgegevens • Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) • Wet kinderopvang • Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI) • Wet maatschappelijke ondersteuning • Wet inburgering |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ2 |
Beslissen op aanvragen om een vervoersvoorziening / leefvoorziening / woningaanpassing . |
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Verordening individuele verstrekkingen in het kader van de Wmo en het Financieel besluit verstrekkingen in het kader van de Wmo Overgangsrecht 2007: Wet voorzieningen gehandicapten en Verordening voorzieningen gehandicapten en Financieel besluit voorzieningen gehandicapten |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ3 |
Verstrekken van een urgentieverklaring woningzoekende |
Geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Uitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ4 |
Afgeven indicatiebeschikking |
Wet sociale werkvoorziening |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ5 |
Beslissingen en afsluiten overeenkomsten in het kader van de Wet inburgering nieuwkomers |
Wet inburgering nieuwkomers |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ6 |
Beslissingen op aanvragen om ontheffing van de inburgeringplicht en het verstrekken van een inburgeringvoorziening. Handhaven van de inburgeringplicht. |
Artikelen 6,19 en 39 van de Wet inburgering |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ7 |
Verzoekschriften in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen en verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen Artikel 284, vierde lid van de Faillissementswet |
Artikel 285, eerste lid onderdeel e. van de Faillissementswet |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ8 |
Beslissen op aanvragen om een vergoeding voor leerlingenvervoer |
Art. 4 Wet Primair Onderwijs |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ9 |
Beslissingen omtrent leerplichtzaken |
Art. 16 Leerplichtwet |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken en leerplichtambtenaar |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ10 |
Beslissen op een aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaart |
Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ11 |
Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies |
Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ12 |
Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst. |
Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ13 |
Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie |
Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken en kwaliteitsmedewerker/toetser Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ MZ14 |
Beslissen op een aanvraag voor indicatie voor een aanleunwoning |
Artikel 31 geldende Huisvestingsverordening Haaglanden |
COLL |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Algemeen
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
FPZBPZ A1 |
Beslissen op aanvragen om ontheffing van een bestemmingsplan of beheersverordening |
Artikel 3.6 lid 1c, 3.22 lid 1, 3.23 lid 1 of 3.38 lid 4 Wet ruimtelijke ordening |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Indien tijdig zienswijzen worden ingediend, is dit mandaat niet van toepassing. Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken |
FPZBPZ A2 |
Publicatie voorbereidingsbesluit |
Artikel 3.7 lid 1 Wet ruimtelijke ordening |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
|
FPZBPZ A3 |
Het in behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern advies |
Artikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Indien het verzoek ontvankelijk is. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken |
FPZBPZ A4 |
Verstrekken van een huisvestingsvergunning aan particulieren |
Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZBPZ A5 |
Parkeren van grote voertuigen |
Art. 5.1.7 APV Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZBPZ A6 |
Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen |
Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZBPZ A7 |
Het verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen |
Artikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
COLL |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZBPZ A8 |
Het verlenen van een (nood)kapvergunning |
Art. 4.5.2. en 4.5.13 APV 2002 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZBPZ A9 |
Het verlenen van een vergunning voor het maken of veranderen van een uitweg |
Art. 2.1.5.3 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Met inachtneming van de door het college vastgestelde “Beleidsregels aanvragen uitwegvergunning”. |
FPZBPZ A10 |
Beslissen op verzoeken tot het verlenen van hogere grenswaarden op grond van de Wet geluidhinder |
Artikel 110a Wet geluidhinder |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
1. Met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder 2. Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. BOR. |
FPZBPZ A11 |
Vaststellen hogere grenswaarden |
Artikel 110a Wet geluidhinder |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
|
FPZBPZ A12 |
Correspondentie inzake ingediende principeverzoeken en planologische processen |
Bestemmingsplan, Wet ruimtelijke ordening |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken |
Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel APV
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
FPZ APV1 |
Optochten |
Art. 2.1.2.1 Algemene Plaatselijke Verordening 2008 gemeente Pijnacker-Nootdorp |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV2 |
Feest, muziek en wedstrijd e.d. |
Art. 2.1.4.1 APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV3 |
Dienstverlening |
Art. 2.1.4.2 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV4 |
Straatartiest |
Art. 2.1.4.3 APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV5 |
Bijzonder gebruik van de weg |
Art. 2.1.5.1 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV6 |
Vergunning sluitingsuur tot 02.00 uur |
Art. 2.3.1.4 APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV7 |
Ontheffing sluitingsuur tot 02.00 uur |
Art. 2.3.1.4 APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV8 |
Vergunning sluitingsuur terras tot 24.00 uur |
Art. 2.3.1.4a APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV9 |
Ontheffing sluitingsuur terras tot 24.00 uur |
Art. 2.3.1.4a APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV10 |
Speelgelegenheid |
Art. 2.3.3.1 APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV11 |
Alarminstallatie |
Art. 2.4.16 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV12 |
Waarmerken verkoopregister |
Art. 2.5.2 APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV13 |
Ontheffing gebruik vuurwerk |
Art. 2.7.3 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV14 |
Het verlenen van een kapvergunning |
Art. 4.5.2. APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV15 |
Ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclame |
Art. 4.7.2 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV16 |
Caravans e.d. |
Art. 5.1.5 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV17 |
Parkeren van reclamevoertuigen |
Art. 5.1.6 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV18 |
Collectevergunning |
Art. 5.2.1 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV19 |
Ventvergunning |
Art 5.2.2 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV20 |
Standplaatsvergunning |
Art. 5.2.3 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV21 |
Snuffelmarkten |
Art. 5.2.4 APV 2008 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV22 |
Kansspel |
Art. 3 Wet op de kansspelen |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV23 |
Klein kansspel (loterij) |
Art. 7c Wet op de Kansspelen |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV24 |
Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijd |
Art. 148 Wegenverkeerswet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
FPZ APV 25 |
Beslissen op verzoeken om ontheffing van overige geluidhinder |
Artikel 4.1.7 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Met inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai |
Hoofdstuk 8 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
FPZ M1 |
Het beslissen op aanvragen voor een vergunning op grond van de Wet milieubeheer |
Artikel 8.2 Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZ M2 |
Instemmen met melding o.g.v. de Wet milieubeheer |
Artikel 8.19 Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZ M3 |
Het opleggen van maatwerkvoorschriften |
Algemene maatregel van bestuur o.g.v. art. 8:40 Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZ M4 |
Correspondentie inzake vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwang |
Artikel 18.2 Wet milieubeheer en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZ M5 |
Goedkeuring van rapporten in het kader van vergunningverlening en -procedure |
Inrichtingen- en vergunningenbesluit en hoofdstuk 8 Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZ M6 |
Actualiseren van een vergunning |
Artikel 8.22 en 8.23 Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZ M7 |
Het op aanvraag van vergunninghouder wijzigen van de voorschriften van een vergunning |
Artikel 8.24 Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZ M8 |
Het intrekken van een vergunning |
Artikel 8.25, 1e lid onder b,c,d Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZ M9 |
Het op verzoek van vergunninghouder intrekken van een vergunning |
Artikel 8.26 Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
Hoofdstuk 9 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Bouw- en woningtoezicht
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
FPZBW1 |
Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase, mits het bouwplan past in de van toepassing zijnde voorschriften en geen ontheffing of vrijstelling is vereist van andere dan ondergeschikte bouwtechnische en/of niet beleidsgevoelige stedenbouwkundige bepalingen |
Artikel 40, 44 en 56a Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZBW2 |
Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase nadat ontheffing of vrijstelling is verleend |
Artikel 40, 44 en 56a Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZBW3 |
Afgeven wijzigingsvergunning reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase zonder ontheffing of vrijstelling |
Artikel 40, 44 en 56a Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZBW4 . |
Het geheel of gedeeltelijk intrekken op verzoek van vergunninghouder van een reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase |
Artikel 59 Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZBW5 |
Het meedelen aan aanvrager van een reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase dat de beslissing op grond van één van de Artikelen 50 tot en met 55 en 56b van de Woningwet moet worden aangehouden |
Artikelen 50 tot en met 55 en 56b Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZBW6 |
Het in kennis stellen als bedoeld in Artikel 58 van de Woningwet van een van rechtswege verleende bouwvergunning |
Artikel 58 Woningwet en 2.2.6 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZBW7 |
Het meedelen aan aanvrager dat het bouwwerk vergunningsvrij, licht- of regulier bouwvergunningplichtig is |
Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZBW8 |
Het verzenden van een verzoek om aanvullende gegevens |
Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken en medewerkers belast met bouw- en woningtoezicht |
FPZBW9 |
Het vragen van agrarisch advies aan een terzake deskundige |
Op grond van bestemmingsplannen |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. |
FPZBW10 |
Het controleren en afdoen van constructieberekeningen |
Artikel 44 Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. |
FPZBW11 |
Het gelasten dat beheersmaatregelen ter voorkoming van gevaar voor de gezondheid of veiligheid worden getroffen waaronder het direct staken van het gebruik van een bouwwerk, het staken van de bewoning en het slopen van een bouwwerk |
Artikel 100d Woningwet juncto afdeling 5.3 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd BOR . |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder |
FPZBW12 |
Het toekennen van een huisnummer |
Artikel 108 Gemeentewet en Artikel 5.6.2 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd BOR |
|
FPZBW13 |
Het afgeven van een sloopvergunning |
Artikel 8.1.1 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijnRruimtelijke Zaken. |
FPZBW14 |
Het afgeven van een positieve mededeling op een melding sloopvoornemen |
Artikel 8.2.1 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. |
FPZBW15 |
Het verlenen van ontheffing van de plicht een onderzoeksrapport naar de gesteldheid van de bodem te overleggen indien reeds voldoende gegevens over de bodemgesteldheid beschikbaar zijn |
Artikel 1.2.6, letter e, sub 1 van de bijlage van het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZBW16 |
Het verdagen van de beslissing omtrent een aanvraag om een reguliere bouwvergunning of een aanvraag om een reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase |
Artikel 46, lid 2 Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
FPZBW17 |
Het weigeren van een lichte bouwvergunning |
Artikel 44, lid 3 Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Informatieplicht aan portefeuillehouder |
FPZBW18 |
Het overschrijven van een bouw- of sloopvergunning |
Artikel 10.3 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZBW19 |
Het weigeren van een reguliere bouwvergunning vanwege het feit dat de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag en de aanvraag en de overgelegde gegevens daardoor niet aannemelijk maken dat het bouwen voldoet aan de voorschriften van het Bouwbesluit of de bouwverordening. |
Artikel 44, lid 1 Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZBW20 |
Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase, voor een bouwplan in een bestemmingsplan waarvoor nog geen uitwerkingsplan is vastgesteld, mits het bouwplan in overeenstemming is met de standaardvoorschriften die binnen de gemeente worden gehanteerd en die ten grondslag zullen liggen aan het ontwerpuitwerkingsplan. |
Artikel 40 Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
FPZBW21 |
Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning eerste of tweede fase nadat de beslissing aanvankelijk is aangehouden of die aanhouding is doorbroken |
Artikel 50 tot en met 55 en Artikel 56b Woningwet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. Doorbreken van de aanhouding na ambtelijke bespreking in het afstemmingsoverleg tussen BWT en RO |
Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkbeheer
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
WBH1 |
Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen |
Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
WBH2 |
Het uitgeven van marktstandplaatsen |
Art. 160 Gemeentewet geldende Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
WBH3 |
Uitvoering van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002 |
Warenmarktverordening geldende Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
Ondermandaat aan marktmeester toegestaan |
WBH4 |
Het verlenen van een (nood)kapvergunning |
Art. 4.5.2. en 4.5.13 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
WBH5 |
Bijzonder gebruik van de weg |
Art. 2.1.5.1 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
WBH6 |
Het verlenen van toestemming tot het aansluiten op de gemeentelijke riolering |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
WBH7 |
Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
Ondermandaat aan medewerkers van de afdeling Wijkbeer toegestaan |
WBH8 |
Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies |
Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
WBH9 |
Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst. |
Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL |
Hoofd Wijkbeheer |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
WBH10 |
Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie |
Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL |
Hoofd Wijkbeheer |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
WBH11 |
Besluiten tot het afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen. |
Artikelen 32, lid 3, en 22, lid 4, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL |
Hoofd Wijkbeheer |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
WBH12 |
Toestemming geven voor het vormen van bestemmingsreserves door structureel gesubsidieerde instellingen. |
Artikelen 23 en 33 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL Hoofd |
Wijkbeheer |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
WBH13 |
Het verlenen en vaststellen van eenmalige subsidies en het verstrekken van voorschotten op eenmalige subsidies |
Artikelen 35, 37, 38, 39, 40 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL |
Hoofd Wijkbeheer |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
WBH14 |
Het verlenen en vaststellen van bijdragen uit de “Doe-het-zelf-pot” |
Collegebesluit van 17 maart 2009 inzake “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot” |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
ndermandaat toegestaan aan de wijkmanagers. Met inachtneming van de door het college vastgestelde “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot” |
Hoofdstuk 11 Afdeling Beheer Openbare Ruimte
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
BOR1 |
- Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen - Verkeersbesluiten o.g.v. Wegenverkeerswet 1994 - Ontheffingen o.g.v. Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
Wegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR2 |
Parkeren van grote voertuigen |
Art. 5.1.7 APV 2008 Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR3 |
Het verlenen van toestemming tot het aansluiten op de gemeentelijke riolering |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR4 |
Het verlenen van instemming voor het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond. |
Artikel 160 Gemeentewet , Artikel 2.1.5.2 APV P-N 2008 en Artikel 5.2 Telecommunicatiewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Mede van toepassing zijn de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructuren |
BOR5 |
Het verlenen van een vergunning voor het maken of veranderen van een uitweg |
Art. 2.1.5.3 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Met inachtneming van de door het college vastgestelde “Beleidsregels aanvragen uitwegvergunning”. |
BOR6 |
Het verlenen van een (nood)kapvergunning |
Art. 4.5.2. en 4.5.13 APV 2008 P-N |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR7 |
Correspondentie inzake milieuhandhaving bij bedrijven, met uitzondering van een beschikking |
Artikel 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving |
BOR8 |
Besluiten tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een Amvb |
Artikel 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving. |
BOR9 |
Correspondentie inzake het intrekken van een milieuvergunning in het kader van handhaving, met uitzondering van een beschikking |
Artikel 8.25, eerste lid onder a en 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR10 |
Besluit inzake bestuursdwang met spoedeisend milieu- en gezondheidsbelang en ten uitvoer brengen daarvan |
Artikel 8:2 wet milieubeheer Artikel 5.22 en 5:24 leden 5 en 6 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder. |
BOR11 |
Correspondentie over illegale (afval)stort buiten bedrijven, met uitzondering van een beschikking |
Algemene Plaatselijke Verordening, Artikel 10.2 wet Milieubeheer, Artikel 13 wet Bodembescherming, Bouwstoffenbesluit en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht. |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving. |
BOR12 |
Correspondentie inzake handhaving openbare ruimte, met uitzondering van niet spoedeisende beschikking op grond van de Artikelen 2.2.1 tot en met 2.3.3.2 en 3.1.1 tot en met 3.5.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening |
Algemene Plaatselijke Verordening en Afvalstoffenverordening juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving. |
BOR13 |
Correspondentie inzake handhaving wegens strijdig gebruik, inclusief beschikking in spoedeisend geval en bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000,--, met uitzondering van overige beschikkingen . |
Bestemmingsplan, wet ruimtelijke ordening juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving |
BOR14 |
Correspondentie inzake handhaving Woningwet, inclusief beschikking in spoedeisend geval en bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000,--, met uitzondering van overige beschikkingen |
Bestemmingsplan, Artikel 100 en 100d Woningwet juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving. |
BOR15 |
Staken van bouwen, gebruik of slopen, dan wel het gelasten dat voorzieningen worden getroffen, gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid |
Asbestverwijderingsbesluit, Artikel 125 Gemeentewet juncto Artikelen 100 en 100d Woningwet juncto afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving |
BOR16 |
Besluit inzake schadeclaims in het kader van handhaving tot en met een bedrag van € 3.000 |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR17 |
Besluit naar aanleiding van een melding op grond van het Bouwstoffenbesluit |
Artikel 3.1 Besluit bodemkwaliteit |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR18 |
Verzoek om nadere gegevens op grond van het Bouwstoffenbesluit |
Besluit bodemkwaliteit |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR19 |
Besluit tot goedkeuring van een tanksanering |
Wet Milieubeheer, Wet bodembescherming en het Besluit opslaan in ondergrondse tanks |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR20 |
Sanering van een niet ernstig geval van bodemverontreiniging |
Wet bodembescherming |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
BOR21 |
Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdeling Beheer Openbare Ruimte |
BOR22 |
Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering in het buitengebied |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan senior beleidsmedewerker riool- en waterhuishouding van de afdeling Beheer Openbare Ruimte |
BOR23 |
Ambtshalve besluiten om niet handhavend op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van Artikel 40 Woningwet |
Artikel 125 Gemeentewet juncto Artikel 40 Woningwet juncto afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Voordat het ambtshalve besluit wordt genomen, dient ambtelijk overleg plaats te vinden tussen de taakvelden Handhaving (BOR) en Bouw- en woningtoezicht (Frontoffice Publiekszaken) |
Hoofdstuk 12 Afdeling Beleid
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
BEL1 |
Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies |
Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
BEL2 |
Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst. |
Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
BEL3 |
Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie |
Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
BEL4 |
Besluiten tot het afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen. |
Artikelen 32, lid 3, en 22, lid 4, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
BEL5 |
Toestemming geven voor het vormen van bestemmingsreserves door structureel gesubsidieerde instellingen. |
Artikelen 23 en 33 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
BEL6 |
Het verlenen en vaststellen van eenmalige subsidies en het verstrekken van voorschotten op eenmalige subsidies |
Artikelen 35, 37, 38, 39, 40 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 |
COLL.. |
Hoofd Beleid |
Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst |
BEL7 |
Bijhouden van het Register Kindercentra en gastouderbureaus |
Art. 46 wet kinderopvang, juncto Artikel 6 van de Regeling wet kinderopvang |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
BEL8 |
Besluiten in de eerste fase van het sanctioneren bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvang |
Wet kinderopvang |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Overeenkomstig de in de nota Handhavingsbeleid kinderopvang Pijnacker-Nootdorp beschreven protocollen. |
BEL9 |
Uitvoering Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan Pijnacker-Nootdorp |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
BEL10 |
Uitvoering Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp |
Artikel 5, Artikel 6, lid 2, Artikel 7, lid 3 en 4 Artikel 8, Artikel 9, lid 1, Artikel 10, lid 4, Artikel 15, Artikel 16, Artikel 18, lid 3, Artikel 20, lid 2, Artikel 21, Artikel 22, Artikel 23, Artikel 25, lid 4, Artikel 26, Artikel 32, lid 1 en 3, Artikel 35, lid 1 en 2, Artikel 38, lid 3,5 en 7 Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Artikel 16 met inachtneming van bijlage VII van dit Mandaatbesluit. Artikel 21 en 22 (spoedaanvragen) tot en met een bedrag van € 3.000,-- |
BEL 11 |
Uitvoering Verordening subsidiëring godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs openbaar basisonderwijs gemeente Pijnacker-Nootdorp |
Artikel 147, eerste lid Gemeentewet juncto Artikel 50 en 51 wet op het primair onderwijs |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
BEL12 |
Uitvoering Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid Gemeente Pijnacker-Nootdorp |
Artikel 5, Artikel 6, Artikel 7, Artikel 10, lid 1 en 3 |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
BEL13 |
Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006 |
Artikel 6, Artikel 7 en Artikel 20 lid 1 en 2 van de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006 |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
BEL14 |
Vaststelling af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebeding |
Koopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebeding |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
Hoofdstuk 13 Afdeling Ontwikkeling
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
ONT1 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder. |
ONT2 |
Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereenkomsten voor grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL |
Hoofd Ontwikkeling |
Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder |
ONT3 |
Besluiten tot toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerd |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
|
ONT4 |
Besluiten tot toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
|
ONT5 Ontwikkeling |
Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering op bedrijfsterreinen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
|
ONT6 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen van openbaar groen (snippergroen) |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
De aanvragen moeten worden getoetst aan de criteria zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 23 december 2004 (Notitie snippergroenbeleid). De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkbeheer en/of de cluster Stedenbouw van de afd. Beleid. |
ONT7 |
Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdeling Ontwikkeling |
ONT8 |
Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp indienen van een verzoek om hogere grenswaarden op grond van de wet geluidhinder |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
|
Hoofdstuk 14 Afdeling Dienstverlening, Informatievoorziening en Automatisering
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
DIA1 |
Het bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende Zaken op grond van de wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend: het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie het plaatsen van aantekeningen op het brondocument het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie het verstrekken van een bewijs van inschrijving het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende angevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening |
Artikel 5 en volgende van de wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken |
COLL. |
Hoofd DienstVerlening, Informatievoorziening en Automatisering. |
Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling DIA. Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Frontofficemedewerker A 2e lijn van de afdeling Frontoffice Publiekszaken |
BIJLAGE II BESTUURLIJKE MANDATEN
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
PA1 |
Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaarschrift- of beroepschrift met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten, alsmede het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Alle portefeuillehouders |
1. Op grond van Artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten. 2. In afwijking van Artikel 4, lid 2 van de algemene bepalingen kunnen ook niet-begunstigende beslissingen door de portefeuillehouder worden genomen. |
PSZK1 |
Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredieten |
Wet Bbz |
COLL. |
Portefeuillehouder Sociale Zaken |
|
PFIN1 |
Oninbaar verklaren van vorderingen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Portefeuillehouder Financiën |
Met uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het aanwijzingsbesluit van het college van 22 maart 2005. |
BIJLAGE III MANDATEN AAN STUUR- EN PROJECTGROEPEN
Nr. Onderwerp Wettelijke grondslag Door Aan Bijzondere voorwaarden
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
SP1 |
Uitwerking van de ICT-beleidsvisie in de vorm van een ICT-uitvoeringsprogramma |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Stuurgroep I&A |
Binnen de financiële kaders van de door de raad vastgestelde Programmabegroting |
BIJLAGE IV MANDATEN / MACHTIGINGEN AAN EXTERNEN
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
ME1 |
Verstrekken van een Huisvestingsvergunning voor woningen van woningbouwcorporaties |
Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden en het Convenant woonruimteverdeling Interkerkelijke Stichting voor bejaardenzorg te Pijnacker 2007 |
COLL. |
• Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur en hoofd Woon-service Stichting Rondom Wonen • Directeur en manager Wonen Vestia Nootdorp • Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg |
|
ME2 |
Uitvoeren Artikel 11a van de Coll.ectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling (CAR) |
Besluit van de raad van 2 januari 2002 |
COLL. |
Uitvoeringsorgaan UWV |
|
ME3 . |
Uitvoeren van de wet inburgering nieuwkomers |
Artikelen 3,5,6,15 en 18 van de wet inburgering nieuwkomers |
COLL. |
Hoofd van de Sector Werk, Inkomen en Zorg, cluster Publiekszaken van de gemeente Delft |
Ondermandaat toegestaan aan de leidinggevende Inburgering van de gemeente Delft met uitzondering van het opleggen van boetes |
ME4 |
Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N) |
Artikel 171, lid 2 Gemeentewet |
Bgm. |
Medewerkers van notariskantoren |
Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente: - Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen; - Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt; - Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen. |
ME5 |
Besluiten die samenhangen met de verstrekking van persoonsgebonden budgetten huishoudelijke verzorging voor overgangscliënten |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
COLL. |
Medewerkers van O.W.M. Zorgverzekeraar DSW u.a. |
|
ME6 |
Verstrekking van het Persoonsgebonden Budget van overgangscliënten op basis van een indicatie voor huishoudelijke verzorging |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
COLL. |
Medewerkers van O.W.M. Zorgverzekeraar DSW u.a., |
|
ME7 |
Beslissen op aanvragen om subsidies in het kader van de Jeugdgezondheidszorg wet Collectieve Preventie Volksgezondheid COLL. Directeur GGD-Zuid-Holland West Van toepassing zijn de bijzondere voorwaarden zoals genoemd in het nader door het college vastgestelde specifieke mandaatbesluit jeugdgezondheidszorg |
|
|
|
|
ME8 |
Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006 |
Artikel 19 lid 3 van de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006 |
COLL. |
De directeur van de GGD Zuid-Holland West |
|
ME9 |
Het ondertekenen van een besluit tot het opleggen van een huisverbod en het verrichten van daaruit voortvloeiende handelingen |
Artikel 3 eerste lid wet tijdelijk huisverbod en Artikel 10:11 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. |
Hulpofficier van justitie |
Met inachtneming van het specifieke mandaatbesluit van de burgemeester van 20 februari 2009 waarin e.e.a. nader is uitgewerkt. |
BIJLAGE V VOLMACHTEN
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
VM1 |
Afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 2.500,-- |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Financiën |
|
VM2 |
Vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomsten |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Financiën |
|
VM3 |
Aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Financiën |
Binnen bestaand pakket |
VM4 |
Het doen van BTW-aangiften |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Financiën |
|
VM5 |
Ondertekenen betalings- en invorderingsopdrachten |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Financiën |
|
VM6 |
Akkoorderingen saldobiljetten geldleningen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Financiën |
|
VM7 |
Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor (sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeerterrein en van de parkeergarages bij Het Baken |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkbeheer. |
Bij de onderstaande volmachten nr’s VM8 tot en met VM13 worden de methoden en procedures in acht genomen zoals genoemd in de “Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid” zoals die is vastgesteld door het college bij besluit van 11 april 2006 en/of sedertdien gewijzigd en voorts zoals genoemd in de bijlage die hoort bij de volmachten VM8 tot en met VM 13. |
|||||
VM8 |
Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot (voorlopige) gunning van de opdracht. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Secretaris |
|
VM9 |
Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij onderhandse enkelvoudige aanbesteding |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Afdelingshoofden en Projectmanagers **) |
Ondermandaat toegestaan door de betreffende functionarissen aan prestatiehouders ***) binnen de afdelingen is. |
VM10 |
Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij onderhandse meervoudige aanbesteding en besluiten tot het verlenen van opdrachten tot leveringen en diensten bij onderhandse meervoudige aanbesteding |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Afdelingshoofden en Projectmanagers **) |
Ondermandaat toegestaan door de betreffende functionarissen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid |
VM11 |
Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij openbare niet-Europese aanbesteding |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
(Project)portefeuillehouder Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid. |
|
VM12 |
Besluiten tot het verlenen van opdrachten voor leveringen en diensten exclusief BII diensten bij openbare niet-Europese aanbesteding |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid |
|
VM13 |
Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij Europese aanbesteding |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
(Project)portefeuillehouders |
Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid. |
VM14 |
Besluiten tot uitzondering van de aanbestedingsregels zoals aangegeven in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
(Project)portefeuillehouders |
|
VM15 |
Verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende goederen, mits deze een bedrag van € 10.000,-- niet te boven gaan. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Portefeuillehouder Financiën |
|
VM16 |
Het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraak |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer |
|
VM17 |
Het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebied |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer |
|
VM18 |
Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmasten |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
Met inachtneming van de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van 31 mei 2005 |
VM19 |
Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereen-komsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
Op de anti-kraakovereenkomst is het anti-kraakreglement van toepassing |
- *)
Het interne bedrijfsvoeringsproces is een bevoegdheid van de directeuren.
- **)
Projectmanagers als bedoeld in het kader van het Handboek Projectmatig Werken
- ***)
Prestatiehouders als bedoeld in de Regeling budgethouderschap en verplichtingen
BIJLAGE VI MACHTIGINGEN
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
M1 |
Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N) |
Artikel 171, lid 2 Gemeentewet |
Bgm. |
Budgethouders Afdelingshoofden (Project)portefeuillehouders |
Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage I van dit Mandaatbesluit , de onder de nr’s VM8 tot en met VM13 toegekende bevoegdheden, alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. NB. Over contracten dient vooroverleg met de portefeuillehouder plaats te vinden. |
(Project)portefeuillehouders |
Ter uitvoering van door het college genomen besluiten. Ondermandaat aan directeuren en afdelingshoofden is toegestaan. |
||||
Medewerkers van de afdeling |
a) Inzake aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen. b) Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht. |
||||
M2 |
Artikel 160, lid 1f Gemeentewet en Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrecht |
Vertegenwoordiging van het gemeentebestuur ter zitting bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties, en bij de Nationale Ombudsman |
Bgm. COLL. |
Afdelingshoofden |
Informatieplicht aan directeur Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
M3 |
In de gelegenheid stellen van belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen bij inspraak- en bezwarenprocedures |
Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. COLL. |
Afdelingshoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
M4 |
Indienen van declaraties en aanvragen van bijdragen / subsidies / voorschotten aan provincie, rijk en andere instanties |
Art. 160 Gemeentewet |
COLL. |
Afdelingshoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen Informatieplicht aan directeur |
M5 |
Afwikkelen van administratieve procedures binnen het kader van reeds genomen besluiten |
Art. 160 Gemeentewet |
Bgm. COLL. |
Afdelingshoofden Met uitzondering van brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers |
M6 |
Het ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking) |
Artikel 75 en 105 Gemeentewet |
Bgm. COLL. |
Wethouders en afdelingshoofden |
Met uitzondering van brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter Ondermandaat toegestaan aan medewerkers |
Bijlage VII bij de volmachten VM8 tot en met VM13 van het Mandaatbesluit 2009
Op basis van de Nota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid, wordt bij de uitvoering van de volmachten VM8 tot en met VM13 rekening gehouden met de volgende punten:
De gemeente gaat uit van de volgende tabel, waarin de drempelbedragen staan, die de keuze voor het type aanbesteding bepalen:
Type aanbesteding |
Drempelbedrag[1] |
Volmacht |
|
Onderhands |
Enkelvoudig |
Werken: < € 100.000 Leveringen en diensten:< € 50.000 |
Afdelingshoofden Projectmanagers |
Meervoudig |
Werken: € 100.000 – 500.000 Leveringen en diensten: € 50.000 – 100.000 |
Afdelingshoofden[2] Projectmanagers |
|
Openbaar |
Niet-Europees |
Werken: > € 500.000 – 5.150.000[3] Leveringen en diensten exclusief IIB diensten: > € 100.000 – 206.000³ |
(Project)portefeuille-houder[4] Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen[5] |
Europees met inachtneming van de BAO (Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten) |
• Openbare procedure • Niet-openbare procedure • Bijzondere procedures |
Werken: > € 5.150.000³ Leveringen: > € 206.000³ Diensten: > € 206.000³ |
(Project) portefeuillehouder[6] |
- [1]
De drempelbedragen zijn exclusief BTW.
- [2]
Ondermandaat door de betreffende functionarissen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.
- [3]
De Europese Commissie publiceert elke twee jaar de drempelbedragen. De bedragen die in dit besluit zijn vermeld, gelden van 1 januari 2008 tot en met 31 december 2009. De actuele drempelbedragen zijn te vinden op www.europadecentraal.nl.
- [4]
Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.
- [5]
Ondermandaat door directeuren is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.
- [6]
Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.
Bijlage VIII van het Mandaatbesluit 2009
Algemeen machtigingsbesluit aan afdelingshoofden zoals bedoeld onder nummer M2
Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp;
gelet op hun besluit van 27 januari 2009 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2009, bijlage VI Machtigingen, nummer M2 ;
gelet op Artikel 8:24 juncto Artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en Artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;
besluiten:
de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.
Pijnacker, 27 januari 2009.
Het college voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
De burgemeester voornoemd,
Bijlage IX van het Mandaatbesluit 2009
Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitvoering van nummer M2
Het hoofd van de afdeling……………………………….
gelet op het besluit van het college van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van 27 januari 2009;
gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. …….200., procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorzie-ning/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van……………..200., kenmerk………….];
gelet op Artikel 8:24 juncto Artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit:
mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de [President van de rechtbank/de rechtbank] op ……………………….200….
Pijnacker,…………………….200..
Het hoofd van de afdeling………………
(Handtekening)
Bijlage X van het Mandaatbesluit 2009
Redactie mandaatbesluiten
- 1.
Een (zuiver) mandaatbesluit, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaatbesluit 2009, het Ondermandaatbesluit 2009 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie Artikel 1, zevende lid Man-daatbesluit 2009) wordt als volgt geredigeerd:
- •
Aanhef: geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college
- •
Brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)
- •
Brief beginnen met (een variatie op) de volgende tekst: Namens de burgemees-ter/het college van Pijnacker-Nootdorp verleen ik u vergunning….
- •
Ondertekening:
-
Hoogachtend,
-
de wethouder… (portefeuille) / de directeur.../het hoofd van de afdeling……/ (bij on-dermandaat) de medewerker…….,
-
handtekening
-
titel en naam)
- •
- 2.
Een ondertekeningsmandaat (zie Artikel 2, tweede lid Mandaatbesluit 2009). Deze vorm komt alleen voor in de volgende gevallen (zie bijlage VI, onderdeel M4 tot en met M6 van het Man-daatbesluit 2009) wordt als volgt geredigeerd indien sprake is van:
-
? indienen van declaraties en aanvragen van bijdragen/subsidies/voorschotten aan de provincie, rijk en andere instanties
-
? afwikkelen van administratieve procedures binnen het kader van reeds geno-men besluiten
-
? het ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking)
- •
Aanhef: geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college
- •
Brief in de IK-vorm (burgemeester) of WIJ-vorm (college)
- •
Brief beginnen met (een variatie op) de volgende tekst: Hierbij doe ik u/doen wij u, enz….
- •
Ondertekening:
-
Hoogachtend,
-
de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,
-
voor deze,
-
de wethouder… (portefeuille) / de directeur…../het hoofd van de afdeling…/de mede-werker……,
-
handtekening
-
(titel en naam)
-
Nb.
- 1)
In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Man-daatbesluit 2009 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In dat geval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).
- 2)
In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aange-merkt als zijn plaatsvervanger.
Bijlage XI van het Mandaatbesluit 2009
Modeltekst voor aanhef en ondertekening van een contract/overeenkomst door een portefeuille-houder/afdelingshoofd/budgethouder (zie Mandaatbesluit onder nummer M1):
Aanhef
De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoor-digd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam) /(het hoofd van de afdeling /medewerker van de afdeling…….) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe op grond van Artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van 27 januari 2009 (en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));
Ondertekening
Gemeente Pijnacker-Nootdorp,
(handtekening)
(Naam)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toelichting:
Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:
- 1.
Als een (project)portefeuillehouder, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van volmacht VM8 t/m VM 12 van het Mandaatbesluit 2009
- 2.
Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een collegebesluit.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl