Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl//
Preview van Subsidieregeling Zero Emissie Taxi Rotterdam Subsidieregeling Zero Emissie Taxi Rotterdam
Geldend van 11-09-2024 t/m 31-12-2026
Intitulé
Subsidieregeling Zero Emissie Taxi RotterdamHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van concerndirecteur Stadsontwikkeling van 14 juni 2024, met nummer M2406-254;
gelet op de artikelen 3, 4, 6, 8, 12a en 13 van de Subsidie Verordening Rotterdam 2014;
overwegende dat het wenselijk is om een subsidieregeling vast te stellen voor het stimuleren van het gebruik van zero-emissietaxi’s;
besluit:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- •
aanschaf: verkrijging van de eigendom;
- •
aanvrager: natuurlijk persoon die een subsidie aanvraagt op grond van deze regeling;
- •
elektrisch taxivoertuig: taxivoertuig dat uitsluitend wordt aangedreven door een elektromotor waarvan de tractie-energie wordt geleverd door een in het motorvoertuig geïnstalleerde tractiebatterij;
- •
lease: operational leasing-overeenkomst waarbij de verhuurder en niet de aanvrager economisch eigenaar is van het taxivoertuig en zorg draagt voor het onderhoud;
- •
RTX-raamkaart: bewijs van de verleende belanghebbendenvergunning als bedoeld in artikel 8, onderdeel c, van het Uitvoeringsbesluit parkeren Rotterdam 2024;
- •
taxivoertuig: motorvoertuig met taxiregistratie in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer, bestemd voor personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer;
- •
taxichauffeur: bestuurder van een taxivoertuig.
Artikel 2 Toepassingsbereik
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3 Activiteiten
-
1. In dit artikel wordt onder emissieklasse Z verstaan: emissievrije auto zonder interne verbrandingsmotor.
-
2. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor:
- a.
de aanschaf of lease van een nieuw of gebruikt elektrisch taxivoertuig met emissieklasse Z bij een gecertificeerde dealer; of
- b.
het vervangen van een niet-emissievrij taxivoertuig door de aanschaf of lease van een nieuw of gebruikt elektrisch taxivoertuig met emissieklasse Z bij een gecertificeerde dealer.
- a.
Artikel 4 Doelgroep
Subsidie wordt eenmalig verstrekt aan een taxichauffeur die:
- a.
volgens het uittreksel van de Kamer van Koophandel ten minste vanaf 1 januari 2024 werkzaam is onder vermelding van SBI-code 4932;
- b.
in het bezit is van een RTX-raamkaart.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
-
1. Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
-
2. BTW komt niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
-
1. Voor de eerste 150 aanvragen waarvoor subsidie wordt verstrekt, bedraagt de subsidie ten hoogste € 4.500, totdat het subsidieplafond is bereikt.
-
2. Voor de daaropvolgende aanvragen waarvoor subsidie wordt verstrekt, bedraagt de subsidie ten hoogste € 2.750 totdat het subsidieplafond is bereikt.
Artikel 7 Subsidieplafond
-
1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode van 15 september 2024 tot en met 31 december 2026 een subsidieplafond van €1.300.000. Dit bedrag is uitgesplitst naar de volgende deelplafonds:
- a.
voor kalenderjaar 2024: € 500.000;
- b.
voor kalenderjaar 2025: € 400.000;
- c.
voor kalenderjaar 2026: € 400.000.
- a.
-
2. Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.
Artikel 8 Wijze van verdeling
-
1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
-
2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.
-
3. Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.
Artikel 9 Aanvraag
-
1. De aanvraag wordt digitaal ingediend via https://www.rotterdam.nl/subsidie-zero-emissie-taxi-aanvragen.
-
2. De aanvrager overlegt de volgende gegevens:
- a.
offerte voor aanschaf of lease van een elektrisch taxivoertuig bij een gecertificeerde dealer;
- b.
kenteken, indien het een gebruikt elektrisch taxivoertuig betreft;
- c.
kopie van RTX-raamkaart;
- d.
uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel, waarop de SBI-code 4932 vermeld staat;
- e.
kenteken van het huidige taxivoertuig, indien sprake is van de vervanging van een taxivoertuig als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b;
- a.
-
3. Per aanvrager wordt ten hoogste één keer subsidie verstrekt.
Artikel 10 Aanvraagtermijn
Een aanvraag kan worden ingediend in de periode van 15 september 2024 tot en met 30 september 2026.
Artikel 11 Aanvullende weigeringsgronden
Subsidieverlening kan worden geweigerd als:
- a.
de aanvrager voor de subsidieaanvraag over is gegaan op de aanschaf of lease van een elektrisch taxivoertuig of ander emissieloos taxivoertuig;
- b.
het elektrisch taxivoertuig reeds voor de subsidieaanvraag op naam van de aanvrager stond.
Artikel 12 Verplichtingen subsidieontvanger
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
- a.
indien het een activiteit als bedoeld in artikel 3, tweede lid, onderdeel a, betreft, schaft de subsidieontvanger het elektrisch taxivoertuig aan dan wel start de subsidieontvanger de lease binnen twee maanden na dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening;
- b.
indien het een activiteit als bedoeld in artikel 3, tweede lid, onderdeel b, betreft, is het te vervangen taxivoertuig, drie maanden na levering van het nieuwe elektrische taxivoertuig, niet meer in eigendom van de subsidieontvanger;
- c.
het gesubsidieerde elektrische taxivoertuig blijft, volgens de gegevens in het kentekenregister, gedurende ten minste twee jaar ongewijzigd op naam van subsidieontvanger staan.
Artikel 13 Verantwoording en vaststelling subsidies tot € 25.000
Een subsidie op grond van deze regeling wordt direct bij subsidieverlening vastgesteld.
Artikel 14 Inwerkingtreding
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 januari 2027.
-
2. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die krachtens deze regeling zijn verstrekt en op volledige aanvragen om subsidie die tijdig zijn ingediend.
Artikel 15 Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Zero Emissie Taxi.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 september 2024
De secretaris,
De burgemeester,
Toelichting bij Subsidieregeling Zero Emissie Taxi
Algemeen
In het landelijke afsprakenkader Emissieloos Taxivervoer heeft de gemeente de intentie uitgesproken om de taxibranche, volgens landelijke richtlijnen, in 2028 volledig emissievrij te maken. Deze intentie draagt bij aan de realisatie van het collegetarget CO2-reductie.
Om in Rotterdam gebruik te mogen maken van de reguliere taxistandplaatsen, evenementenstandplaatsen of de opstapmarkt dient de chauffeur in het bezit te zijn van het RTX-Keurmerk. Vanuit de Taxiverordening Rotterdam 2013 zijn aanvullende kwaliteitseisen voor deze chauffeurs gesteld. Ook wordt door middel van de Rotterdamse Taxi Aanpak veel van de RTX-chauffeurs verwacht. Deze chauffeurs willen bijdragen aan de door de gemeente uitgesproken intentie om volledig emissieloos taxivervoer aan te bieden, alleen blijken de kosten van het overgaan op een emissieloos taxivoertuig vooralsnog te hoog te zijn. Om die reden wordt een subsidieregeling als nuttige stimuleringsmaatregel gezien. Deze Subsidieregeling Zero Emissie Taxi voorziet in het verlenen van een dergelijke subsidie voor de aanschaf of lease van een emissieloos taxivoertuig, een voertuig met een blauw kenteken.
Artikelsgewijs
Artikel 3 Activiteiten
In dit artikel wordt de term "emissieklasse Z" gebruikt om voertuigen te beschrijven die volledig emissievrij zijn. Dit betekent dat deze voertuigen geen interne verbrandingsmotor hebben en dus geen uitlaatgassen uitstoten. Een dergelijk voertuig is een elektrische auto die uitsluitend op elektriciteit rijdt.
Subsidie kan worden verstrekt in twee specifieke situaties.
Ten eerste is er subsidie beschikbaar voor de aanschaf of lease van een elektrisch taxivoertuig met emissieklasse Z. Dit geldt zowel voor nieuwe als voor gebruikte voertuigen, mits deze worden gekocht of geleased bij een gecertificeerde dealer. De emissieklasse Z garandeert dat het voertuig volledig elektrisch is en geen schadelijke uitstoot heeft.
Ten tweede kan subsidie worden verkregen voor het vervangen van een niet-emissievrij taxivoertuig door een elektrisch voertuig met emissieklasse Z. Ook in dit geval kan het nieuwe voertuig zowel nieuw als gebruikt zijn, zolang het wordt aangeschaft of geleased bij een gecertificeerde dealer.
Artikel 4 Doelgroep
Binnen Rotterdam rijden verschillende soorten taxi’s rond. De transitie naar zero emissie--voertuigen (hierna: ZE-voertuigen) is voor het doelgroepenvervoer in de concessievoorwaarden rond duurzaamheid opgenomen. De lokale regelgeving is niet van toepassing op platformtaxi’s (zoals Uber en Bolt), omdat zij niet behoren tot de opstapmarkt. Daarnaast hebben deze partijen het afsprakenkader ondertekend en eigen ZE-doelstellingen voor hun leden geformuleerd. Tot slot zijn er Rotterdamse Keurmerk (RTX) chauffeurs. Op grond van de Taxiverordening Rotterdam 2013 worden aanvullende kwaliteitseisen aan deze chauffeurs gesteld. Ook wordt door middel van de Rotterdamse Taxi Aanpak veel van de RTX-chauffeurs verwacht. Daarom staat deze regeling alleen open voor de RTX-chauffeurs.
\Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De eerste 150 te verstrekken subsidies bedragen maximaal € 4.500. Aanvragers die hun aanvraag indienen nadat de eerste 150 subsidies zijn toegekend, ontvangen een lagere subsidie van maximaal € 2.750. Dit verschil in subsidiebedrag blijft van kracht tot het totale beschikbare subsidiebudget (het subsidieplafond) is uitgeput.
Het hogere subsidiebedrag voor de eerste 150 te verstrekken subsidies dient als een stimulans om snel actie te ondernemen. Door een aantrekkelijke subsidie te bieden aan vroege aanvragers, wordt de doelgroep aangemoedigd om zo snel mogelijk de benodigde stappen te zetten voor de aanschaf van emissievrije taxivoertuigen. Dit versnelt de adoptie van duurzame initiatieven.
Door het subsidiebedrag na de eerste 150 aanvragen te verlagen, kan de gemeente meer aanvragen honoreren binnen hetzelfde totale budget. Dit zorgt voor een bredere spreiding van de beschikbare middelen en geeft meer aanvragers de kans om een subsidie te ontvangen.
Een hogere subsidie voor vroege aanvragers kan helpen om een snelle eerste golf van adoptie te genereren. Dit kan leiden tot positieve zichtbaarheid en momentum, wat meer chauffeurs uit de doelgroep inspireert om deel te nemen, ook als de subsidie lager is.
Artikel 12 Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger moet voldoen aan specifieke verplichtingen. Als de subsidie wordt verstrekt voor de aanschaf of lease van een nieuw of gebruikt elektrisch taxivoertuig, moet de ontvanger het elektrisch taxivoertuig aanschaffen of de lease starten binnen twee maanden na de datum van de subsidieverlening. Als de subsidie wordt verstrekt voor het vervangen van een bestaand taxivoertuig, moet het oude taxivoertuig binnen drie maanden na levering van het nieuwe elektrische taxivoertuig niet meer in het bezit van de subsidieontvanger zijn. Daarnaast moet het gesubsidieerde elektrische taxivoertuig volgens de gegevens in het kentekenregister gedurende minimaal twee jaar op naam van de subsidieontvanger blijven staan.
De subsidieregeling levert alleen een substantiële bijdrage aan het voortvarend en permanent emissievrij maken van de taxi’s, als de opgelegde verplichtingen worden nagekomen.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl