Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR75004
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR75004/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Verordening Wet Kinderopvang
Geldend van 01-01-2006 t/m 31-12-2012
Intitulé
Verordening Wet KinderopvangDe raad van de gemeente Teylingen;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van de Intergemeentelijke Sociale Dienst gemeente Hillegom, Lisse, Noordwijkerhout, Sassenheim en Warmond van 1 september 2004, gelet op de Gemeenschappelijke regeling van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Hillegom, Lisse, Noordwijkerhout, Sassenheim en Warmond en artikel 25 van de Wet kinderopvang; overwegende dat het noodzakelijk is de verlening, de voorschotverlening en de vaststelling van de tegemoetkoming van de gemeente in de kosten van kinderopvang bij verordening te regelen; besluit vast te stellen de volgende verordening:
VERORDENING WET KINDEROPVANG
§ 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a
het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Intergemeentelijke Sociale Dienst gemeente Hillegom, Lisse, Noordwijkerhout, Sassenheim en Warmond;
- b
de wet: de Wet kinderopvang;
§ 2. VASTSTELLING NOODZAAK VAN KINDEROPVANG OP GROND VAN SOCIAAL-MEDISCHE INDICATIE
Artikel 2 Te verstrekken gegevens
1. Een aanvraag tot vaststelling van de noodzaak van kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie als bedoeld in artikel 23 van de wet bevat in ieder geval de volgende gegevens:
a. naam en adres van de ouder;
b. indien van toepassing: naam van de partner en, indien dit een ander adres is dan het adres van de ouder: het adres van de partner;
c. naam en geboortedatum van het kind of de kinderen waarop de aanvraag betrekking heeft;
d. overige gegevens die het dagelijks bestuur nodig acht om te kunnen besluiten over de aanvraag van de tegemoetkoming.
2. Het dagelijks bestuur kan bepalen dat de aanvraag geschiedt met behulp van een door het dagelijks bestuur vastgesteld en beschikbaar gesteld aanvraagformulier.
3. Indien de ouder een partner heeft, wordt de aanvraag mede ondertekend door de partner.
4. Om de noodzaak vast te kunnen stellen vraagt het dagelijks bestuur de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Dienst Zuid-Holland Noord om een sociaal-medisch advies.
Artikel 3 Beslistermijn
- 1.
Het dagelijks bestuur besluit over de aanvraag binnen acht weken na ontvangst van alle benodigde gegevens.
- 2.
Het dagelijks bestuur kan dit besluit met ten hoogste vier weken verdagen. Het dagelijks bestuur stelt de ouder hiervan schriftelijk in kennis.
Artikel 4 Inhoud van de beschikking
Het besluit tot vaststelling van de noodzaak van kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie bevat in ieder geval:
- a.
de geldigheidsduur van de indicatie;
- b.
de omvang van de kinderopvang die noodzakelijk wordt geacht.
Artikel 5 Weigeringsgronden
Het dagelijks bestuur weigert de noodzaak van kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie vast te stellen indien:
- a.
de ouder en de partner reeds een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang ontvangt of kan ontvangen; of
- b.
de ouder of de partner niet behoort tot de personen als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel k of l van de wet.
§ 3. AANVRAAG VAN DE TEGEMOETKOMING
Artikel 6 Te verstrekken gegevens bij de aanvraag
- 1.
Een aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang bevat:
- a.
naam, adres en sofi-nummer van de ouder;
- b.
indien van toepassing: naam en sofi-nummer van de partner en, indien dit een ander adres is dan het adres van de ouder: het adres van de partner;
- c.
naam, geboortedatum en sofi-nummer van het kind of de kinderen waarop de aangevraagde tegemoetkoming betrekking heeft;
- d.
een offerte of contract van het bij de gemeente geregistreerde kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen waarin in ieder geval wordt aangegeven: het aantal uren kinderopvang per kind, de kostprijs per uur en de aanvangsdatum van de opvang;
- e.
gegevens of een verwijzing naar gegevens waaruit blijkt dat de ouder behoort tot de groep personen als bedoeld in artikel 22 van de wet;
- f.
overige gegevens die het dagelijks bestuur nodig acht om te kunnen besluiten over de aanvraag van de tegemoetkoming.
- a.
- 2.
Het dagelijks bestuur kan bepalen dat de aanvraag geschiedt met behulp van een door het dagelijks bestuur beschikbaar gesteld aanvraagformulier.
- 3.
Indien de ouder een partner heeft, wordt de aanvraag mede ondertekend door de partner.
- 4.
De eerste aanvraag kan gedurende het gehele kalenderjaar worden ingediend.
- 5.
Vervolgaanvragen dienen tijdig, doch uiterlijk 1 november van het jaar voorafgaande aan het nieuwe kalenderjaar, ingediend te worden.
§ 4. VERLENING VAN DE TEGEMOETKOMING
Artikel 7 Het besluit tot verlenen van de tegemoetkoming
- 1.
Het dagelijks bestuur besluit over de aanvraag binnen acht weken na ontvangst van alle benodigde gegevens.
- 2.
Het dagelijks bestuur kan dit besluit met ten hoogste vier weken verdagen. Het stelt de ouder hiervan schriftelijk in kennis.
Artikel 8 Weigeringsgrond
Het dagelijks bestuur weigert de tegemoetkoming indien de ouder niet behoort tot de personen als bedoeld in artikel 22 van de wet.
Artikel 9 Ingangsdatum van de tegemoetkoming
- 1.
De tegemoetkoming wordt verleend met ingang van de datum waarop de aanvraag voor de tegemoetkoming door het dagelijks bestuur in ontvangst is genomen.
- 2.
Als op deze datum nog geen kinderopvang plaatsvindt, wordt de tegemoetkoming verleend met ingang van de datum waarop de kinderopvang zal plaatsvinden.
Artikel 10 De periode waarvoor de tegemoetkoming wordt verleend
- 1.
De tegemoetkoming wordt verleend voor de periode van een tegemoetkomingsjaar.
- 2.
In afwijking van het eerste lid kan het dagelijks bestuur de tegemoetkoming voor een andere periode verlenen.
Artikel 11 Omvang van de kinderopvang
- 1.
Het dagelijks bestuur verleent de tegemoetkoming voor het aantal uren kinderopvang dat door de ouder is aangevraagd.
- 2.
In afwijking van het eerste lid verleent het dagelijks bestuur bij een ouder als bedoeld in artikel 24, eerste lid, onderdeel a, of tweede lid, onderdeel a, van de wet de tegemoetkoming voor het aantal uren kinderopvang dat naar zijn oordeel redelijkerwijs noodzakelijk is voor de combinatie van arbeid en zorg.
Artikel 12 Inhoud van de beschikking
Het besluit tot verlening van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang bevat in ieder geval:
- a.
de vaststelling tot welke van de gemeentelijke doelgroepen de ouder behoort;
- b.
de naam en geboortedatum van het kind of de kinderen waarop de tegemoetkoming betrekking heeft;
- c.
de naam en adres van het kindercentrum of gastouderbureau waar de kinderopvang plaatsvindt;
- d.
de periode en de omvang van de kinderopvang per tijdvak waarvoor de tegemoetkoming wordt verleend;
- e.
de wijze waarop het bedrag van de tegemoetkoming wordt bepaald en het bedrag dat op basis hiervan wordt verleend;
- f.
de wijze waarop de tegemoetkoming wordt uitbetaald;
- g.
de verplichtingen van de ouder.
Artikel 13 De bevoorschotting van de tegemoetkoming
- 1.
De tegemoetkoming wordt in de vorm van een voorschot in maandelijkse termijnen uitbetaald.
- 2.
Het dagelijks bestuur kan nadere voorschriften stellen over de wijze van bevoorschotting.
§ 5. VASTSTELLING VAN DE TEGEMOETKOMING
Artikel 14 Het besluit tot vaststelling van de tegemoetkoming
- 1.
De ouder verstrekt binnen vier weken na afloop van de periode waarvoor de tegemoetkoming is verleend aan het dagelijks bestuur een overzicht van de feitelijke kosten van kinderopvang over deze periode.
- 2.
Het dagelijks bestuur stelt de tegemoetkoming binnen acht weken na ontvangst van het overzicht van de kosten vast.
Artikel 15 Verrekening met de voorschotten
De tegemoetkoming wordt overeenkomstig de vaststelling binnen vier weken betaald, onder verrekening van de betaalde voorschotten.
§ 6. VERPLICHTINGEN VAN DE OUDER
Artikel 16 Inlichtingenplicht
- 1.
De ouder of de partner doet het dagelijks bestuur onmiddellijk na het bekend worden daarvan uit eigen beweging schriftelijk mededeling van inlichtingen en gegevens die kunnen leiden tot de vaststelling van een lagere tegemoetkoming.
- 2.
De ouder of partner verstrekt desgevraagd aan het dagelijks bestuur, binnen een door het dagelijks bestuur te stellen redelijke termijn, alle gegevens en inlichtingen van hem en zijn partner die voor de aanspraak op en de hoogte van de tegemoetkoming van de ISD Bollenstreek van belang zijn.
§ 7. SLOTBEPALINGEN
Artikel 17 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.
Artikel 18 Citeertitel
De verordening wordt aangehaald als: Verordening Wet kinderopvang (VWk) gemeente Teylingen.
De raad der gemeente Teylingen
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl