Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR690945
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR690945/1
Mandaatbesluit 2023
Geldend van 17-01-2023 t/m heden
Intitulé
Mandaatbesluit 2023De Burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de heffingsambtenaar van de gemeente Scherpenzeel, elk voor zover bevoegd;
Gelet op het per 1 oktober 2016 geldende Organisatiebesluit 2016;
Overwegende dat het wenselijk is in verband met de periodieke actualisatie om een nieuw mandaatbesluit vast te stellen;
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek en artikel 171 van de Gemeentewet;
B E S L U I T E N
vast te stellen “Mandaatbesluit 2023”.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: het college of de burgemeester;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders;
- c.
secretaris: de (loco-)gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur;
- d.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- e.
procesverantwoordelijke(n): de medewerker(s) van het team die werkzaam is/zijn binnen het betreffende taakveld.
Artikel 2 Mandaatverlening aan de secretaris
-
1. De bevoegdheden die het college en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, vermeld in het bij dit mandaatbesluit horende bevoegdhedenregister, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de secretaris.
-
2. De secretaris is bevoegd tot uitoefening van al de bevoegdheden als vermeld in het bevoegdhedenregister met uitzondering van de door het college rechtstreeks gemandateerde bevoegdheden aan externen. De secretaris is bevoegd de aan hem gemandateerde bevoegdheden door te mandateren aan de teamleiders.
Artikel 3 Mandaatverlening aan de teamleiders
-
1. De teamleider is ten aanzien van het bevoegdhedenregister bevoegd, tenzij anders is bepaald, tot uitoefening van de bevoegdheden als vermeld in het bevoegdhedenregister.
-
2. De teamleider is bevoegd de aan hem gemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk onder te mandateren aan de onder hem werkzame medewerkers. De ondergemandateerde bevoegdheden zijn vastgelegd in het bevoegdhedenregister. De door de teamleider ondergemandateerde medewerkers zijn niet bevoegd tot het verlenen van ondermandaat.
Artikel 4 Omvang mandaat
-
1. De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders verlenen mandaat aan de secretaris en de teamleiders om in diens naam besluiten in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) voor te bereiden, te nemen, in te trekken, te wijzigen, te ondertekenen en af te doen met betrekking tot bij of krachtens de wet gegeven bevoegdheden en aan het team opgedragen taken zoals aangegeven in het bij dit besluit horende bevoegdhedenregister.
-
2. Onder mandaat wordt tevens begrepen het op grond van volmacht, dan wel machtiging, verrichten van privaatrechtelijke handelingen en feitelijke handelingen, alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 Awb.
-
3. Onder het beslissen tot het sluiten van overeenkomsten als vermeld in dit mandaatbesluit wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen, alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan de partij toekent.
-
4. Bij het verlenen van mandaat, zoals bepaald is in het eerste lid van dit artikel, wordt aan de secretaris en de teamleiders de bevoegdheid gegeven ondermandaat te verlenen aan andere gemeenteambtenaren, tijdelijk ingehuurde externe medewerkers voor de taken zoals die in het bevoegdhedenregister zijn opgenomen, alsmede aan (als niet-ondergeschikte) medewerkers werkzaam bij het Inkoopbureau Midden Nederland voor de met betrekking tot (rechts-) handelingen en besluiten die samenhangen met aanbestedingen en gunningen van diensten, leveringen en werken.
-
5. In het ondermandaatbesluit, zoals bepaald is in het voorgaande lid, kunnen instructies worden gegeven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht dienen te worden genomen. Op ondermandaatbesluiten zijn de bepalingen van dit mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing. Het ondermandateren van bevoegdheden geschiedt schriftelijk. Een afschrift van het ondermandaatbesluit wordt aan de medewerkers DIV van het team Data & Control gezonden. De medewerkers die worden gemandateerd door de teamleider kunnen de ondergemandateerde bevoegdheden niet ondermandateren.
-
6. In geval van afwezigheid van de mandaatgever, aan wie bij of krachtens deze beleidsregel bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger, waar een plaatsvervanger is aangewezen of hun waarnemer, waar een waarnemer is aangewezen. Bij afwezigheid van de mandaatgever danwel diens vervanger of waarnemer wordt hij vervangen door de secretaris.
HOOFDSTUK 2 UITZONDERINGEN
Artikel 5 Absolute uitzonderingsgronden mandaat
-
1. Mandaat wordt op grond van het bepaalde in artikel 10:3 Awb in ieder geval niet verleend indien het betreft een bevoegdheid:
- a.
tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;
- b.
tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;
- c.
tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.
- a.
-
2. Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, Awb wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.
-
3. Indien artikel 5:53 Awb van toepassing is, wordt mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet verleend aan degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.
Artikel 6 Relatieve uitzonderingsgronden mandaat
Behoudens het bepaalde in artikel 5 wordt eveneens geen mandaat verleend indien het betreft een bevoegdheid:
- a.
tot het beslissen op bezwaar, indien het primaire besluit door het bestuursorgaan zelf is genomen;
- b.
tot het beslissen op bezwaar, indien met het voorgestelde collegebesluit wordt afgeweken van het advies van de Intergemeentelijke Onafhankelijke Bezwaarschriftencommissie Scherpenzeel, of waarbij het bezwaar geheel of gedeeltelijk gegrond wordt verklaard;
- c.
tot het beslissen op een beroepschrift;
- d.
tot het nemen van een besluit, indien ter voorbereiding van dit besluit een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) is gevoerd en zienswijzen, bedenkingen of inspraakreacties zijn ingebracht;
- e.
tot het nemen van besluiten die samenhangen met aanbestedingen waarbij conform het geldende d.d. 28 september 2017 door de raad vastgestelde “Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Scherpenzeel” Europees moet worden aanbesteed;
- f.
tot het nemen van besluiten waarbij advies nodig is van andere teams en/of instellingen en het advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten dan wel niet tot dezelfde conclusie leiden;
- g.
tot het nemen van een besluit, indien het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid;
- h.
waarbij de aard van de besluitvormingsprocedure zich tegen de mandaatverlening verzet;
- i.
tot het nemen van een besluit, indien dat besluit afwijkt van een beleidsregel als bedoeld in artikel 4:84 Awb;
- j.
tot het nemen van een besluit, indien dat besluit afwijkt van een wettelijk verplicht advies;
- k.
tot het nemen van een besluit, indien dat besluit niet past binnen het daarvoor bestemde budget of investeringskrediet in de zin van de Budgetregels en de Regeling budgetbeheer;
- l.
waarbij bij het nemen van een besluit artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is;
- m.
waarbij de gemandateerde een persoonlijke betrokkenheid heeft bij het te nemen besluit;
- n.
waarbij het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt.
HOOFSTUK 3 INSTRUCTIE
Artikel 7 Mandaatinstructie
-
1. De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders, elk voor zover bevoegd, en op grond van de artikelen 10:1 tot en met 10:6 Awb geven een algemene instructie aan gemeenteambtenaren voor de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden, zoals bedoeld in dit mandaatbesluit, waarbij de gemandateerde verplicht is, voordat hij van de gemandateerde bevoegdheden gebruik maakt, met het bestuursorgaan of de verantwoordelijke bestuurder te overleggen, en ter beoordeling voor te leggen of van de gemandateerde bevoegdheid gebruik kan worden gemaakt, indien:
- a.
de verwachting is gerechtvaardigd dat de uitoefening van de bevoegdheid grote financiële, juridische of politiek/bestuurlijke gevolgen krijgt of vermoedelijk zal krijgen;
- b.
er sprake is van mogelijke strijdigheid met vastgesteld beleid;
- c.
niet begrote financiële of andere belangrijke gevolgen zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;
- d.
door het nemen van een besluit door de mandataris de schijn van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt;
- e.
er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.
- a.
-
2. Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden dienen alle van toepassing zijnde wetten, algemene maatregelen van bestuur, voorschriften, verordeningen, raadsbesluiten, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen etc., in acht te worden genomen. Ten aanzien van bevoegdheden die ten laste van de gemeente financiële gevolgen hebben, geldt bovendien dat hierin in de begroting van de gemeente moet zijn voorzien.
-
3. Ook indien niet overeenkomstig het bepaalde in deze instructie is gehandeld, geldt een krachtens mandaat genomen besluit rechtens als een besluit van het desbetreffende bestuursorgaan.
-
4. Het voorgaande met in achtneming van het bepaalde in de artikelen 5 en 6 van deze beleidsregel.
Artikel 8 Ondertekening beschikkingen en overeenkomsten
-
1. Ingeval van uitoefening van (onder-)mandaat worden besluiten of uitgaande stukken als volgt getekend:
“Namens burgemeester en wethouders van Scherpenzeel ”, en/of “Namens de burgemeester van Scherpenzeel ”, gevolgd door functie-aanduiding en vermelding van de naam van het team, handtekening van de gemandateerde, en tenslotte de voorletter(-s) en achternaam van gemandateerde.
-
2. Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet in samenhang met artikel 10:12 Awb vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht) van de overeenkomst. De aanhef van de ondertekening luidt dan:
“De gemeente Scherpenzeel , voor deze overeenkomst op grond van artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester, mevrouw M.C. Teunissen-Willemsen, met volmacht vertegenwoordigd door …..XXX….. (de naam en functie-aanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”.
HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 januari 2023, onder intrekking van de op 14 december 2021 vastgestelde Mandaatbesluit 2022.
-
2. Dit mandaatbesluit kan aangehaald worden als “Mandaatbesluit 2023”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2022
R. ‘t Hoen
Secretaris
M.W. Jaeger
Burgemeester
A. Franken
Heffingsambtenaar
BEVOEGDHEDENREGISTER BIJ MANDAATBESLUIT 2023
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Wettelijke basis |
Ondermandaat (verleend door teamleiders) |
|
ALGEMEEN / ALLE TEAMS |
|
|
A1 |
Het voeren van correspondentie, voorzover daar geen beleidsmatige of bestuurlijke aspecten aan zitten en daaraan geen financiële of rechtsgevolgen verbonden zijn. |
|
Procesverantwoordelijken |
A2 |
Het in handen stellen van een bezwaarschrift aan de Commissie bezwaarschriften in het kader van bezwaarbehandeling en ter verkrijging van advies van de Commissie bezwaarschriften. |
Verordening Commissie Bezwaarschriften |
Procesverantwoordelijken |
A3 |
Het in handen stellen van een verzoekschrift aan de Ombudscommissie in het kader van externe klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman. |
Awb |
Bestuurlijk juridisch beleidmedewerker Juridisch medewerker VROM |
A4 |
Alle (rechts-)handelingen in het kader van de voorbereiding van door het bestuursorgaan te nemen besluiten. Hieronder valt in ieder geval:
|
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
A5 |
Alle (rechts-)handelingen ter uitvoering van door het bestuursorgaan genomen besluiten |
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
A6 |
Ten aanzien van gemandateerde besluiten:
|
Mandaatbesluit 2022 |
Procesverantwoordelijken |
A7 |
Aanvragen inlichtingen uit registers justitiële documentatiedienst en politieregisters. |
Wet justitiële Documentatie, Mandaatbesluit 2022 |
Procesverantwoordelijken |
A8 |
Het voor de burger ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen |
Gemeentewet |
Geen |
A9 |
Meedelen en bekendmaken van beschikkingen, algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of besluiten van algemene strekking. |
Awb, Gemeentewet |
Procesverantwoordelijken |
A10 |
Bekendmaken van beschikkingen van andere overheids(bestuurs)organen. |
Awb, Gemeentewet |
Procesverantwoordelijken |
A11 A A11 B |
A: Op verzoek of ambtshalve informatie geven aan andere bestuursorganen of overheden. B: Op verzoek of ambtshalve advies geven aan andere bestuursorganen of overheden. |
Elke wettelijke basis |
A: Procesverantwoordelijken B: Procesverantwoordelijken i.c.m. teamleider |
A12 |
Alle (rechts-)handelingen in verband met:
bij andere bestuursorganen of overheidsinstanties. |
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
A13 |
Het voorbereiden en aanvragen van vergunningen bij hogere overheden, zoals omgevingsvergunningen voor het aanleggen van een werk, voor milieu, het kappen van bomen, lozingsvergunningen, ontgrondingvergunningen, vergunningen waterschap, aansluitvergunningen en het indienen van meldingen. |
Gemeentewet, artikel 160 lid 1 e |
Procesverantwoordelijken |
A14 |
Het voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale bijdrage-regelingen en vergelijkbare regelingen (inzenden statistische opgaven, declaraties, eindafrekeningen, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.). |
Gemeentewet, artikelen 119, 120, 160 lid 1 a |
Procesverantwoordelijken |
A15 |
Het vragen om een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
A16 |
Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan (kennelijk) een ander bestuursorgaan bevoegd is. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
A17 |
Vaststellen en wijzigen aanvraagformulier, met uitzondering van de wettelijk vastgestelde formulieren. |
Awb, overige wetgeving, verordeningen, beleidsregels |
Procesverantwoordelijken |
A18 |
Gelegenheid bieden een onvolledige aanvraag aan te vullen. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
A19 |
Besluit om aanvraag (niet) in behandeling te nemen. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
A20 |
Aanvraag afwijzen bij geen nieuw gebleken feiten en omstandigheden na eerdere afwijzing. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
A21 |
Achterwege laten hoorplicht. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
A22 |
Kennisgeven redelijke beslistermijn. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
A23 |
Namens het bestuursorgaan (raad, college van b&w, burgemeester) en de publiekrechtelijke rechtspersoon (gemeente Scherpenzeel):
|
Awb |
Bestuurlijk juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
A24 |
Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan of de gemeente in: bezwaar-, en (hoger) beroepsprocedures, bij verzoeken om voorlopige voorzieningen of in andere bestuursrechtelijke of civiele procedures. Hieronder valt in ieder geval:
|
Awb |
Bestuurlijk juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM Bij vertegenwoordiging bij de Commissie bezwaarschriften ook: Juridisch kwaliteitsmedewerker Sociaal Team Privacy Officer |
A25 |
Verdagen van termijn tot het geven van een beschikking. Schriftelijke mededeling aan aanvrager met vermelding van termijn waarbinnen de beschikking alsnog moet worden gegeven. |
Awb, artikelen 4:14, 4:15 |
Procesverantwoordelijken |
A26 |
Het beslissen op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter op grond van artikel 7:1a van de Awb. |
Awb |
Bestuurlijk juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
A27 |
Verdagen van de beslissing op bezwaarschrift. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
|
|
|
|
OVEREENKOMSTEN |
|
|
A28 |
Het besluiten tot aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren goederen of diensten of leveringen, voor zover passende binnen de (voor het team) vastgestelde begroting. Met inachtneming van de bepalingen in de geldende regeling Budgetbeheer (incl. Budgetregels), het geldende inkoopbeleid, dit mandaatbesluit, evenals artikel 169, lid 4 Gemeentewet. |
BW, Gemeentewet artikel 160 lid 1 e, Regeling budgetbeheer, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2022 nummers A32 t/m A35. |
Budgethouders |
A29 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente inzake buitengerechtelijke vernietiging voor zover betrekking hebbend op het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen of diensten. |
Gemeentewet, artikel 160 lid 1 e, BW 3:50 |
Geen |
A30 |
Reguliere opzegging overeenkomst aan het einde van de looptijd. |
|
Conform budgethoudersregeling |
A31 |
Het geven van toestemming voor het gebruik van de huisstijl. |
|
Budgethouders (i.c.m. communicatieadviseur) |
|
|
|
|
|
AANBESTEDEN / GUNNEN |
|
|
A32 |
Het nemen van beslissingen over het voeren van en het gunnen van inkoop- en aanbestedingstrajecten die betrekking hebben op aanbestedingsprocedures. Dit voor zover de aanbestedingen passen binnen het beleid dat in de begroting is opgenomen en met inachtneming van de bepalingen in de geldende regeling Budgetbeheer en het geldende inkoopbeleid. |
BW, Gemeentewet artikel 160, Regeling budgetbeheer, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2023 |
< € 5.000 Budgetbeheerder Budgethouders |
A33 A A33 B |
A: Het vaststellen van de inkoopstrategie. B: Het nemen van beslissingen over het voeren van en het gunnen van inkoop- en aanbestedingstrajecten die betrekking hebben op alle aanbestedingsprocedures voor leveringen en diensten, waarvoor de opdrachtwaarde voor de gemeente Scherpenzeel niet hoger is dan € 50.000. Dit voor zover de aanbestedingen passen binnen het beleid dat in de begroting is opgenomen en met inachtneming van de bepalingen in de geldende regeling Budgetbeheer en het geldende inkoopbeleid. |
BW, Gemeentewet artikel 160, Regeling budgetbeheer, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2023 |
A: > € 5.000 < € 50.000 Geen; daarboven gemeentesecretaris B: > € 5.000 < € 50.000 Budgethouders Tenzij inhoudelijke afweging m.b.t. duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen. |
A34 A A34 B |
A: Het vaststellen van de inkoopstrategie. B: Het nemen van beslissingen over het voeren van en het gunnen van inkoop- en aanbestedingstrajecten die betrekking hebben op alle aanbestedingsprocedures voor werken, waarvoor de opdrachtwaarde voor de gemeente Scherpenzeel niet hoger is dan € 50.000. Dit voor zover de aanbestedingen passen binnen het beleid dat in de begroting is opgenomen en met inachtneming van de bepalingen in de geldende regeling Budgetbeheer en het geldende inkoopbeleid. |
BW, Gemeentewet artikel 160, Regeling budgetbeheer, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2023 |
A: > € 5.000 < € 50.000 Geen; daarboven gemeentesecretaris B: > € 5.000 < € 50.000 Budgethouders |
A35 |
Alle handelingen, zijnde het Programma van Eisen en de Nota’s van Inlichtingen, nadat de inkoopstrategie is vastgesteld. Dit voor zover het bestek of Programma van Eisen niet afwijkt van de bepalingen uit de inkoopstrategie. Het afsluiten van de overeenkomst – na gunning – wordt conform A28 afgehandeld. |
BW, Gemeentewet artikel 160, Regeling budgetbeheer, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2023 |
Procesverantwoordelijken |
A36 |
Alle (rechts)handelingen en besluiten die samenhangen met de verschillende fases in aanbestedingen, met die restrictie dat over de inkoopstrategie, het Programma van Eisen en de gunning door de bevoegde organen moet worden besloten. Dit alles met in achtneming van het geldende inkoopbeleid. Onder dit mandaat valt in ieder geval het publiceren van aanbestedingen, het uitbrengen van de Nota van Inlichtingen, het mede ondertekenen van processen verbaal en overige correspondentie met marktpartijen. |
BW, Gemeentewet artikel 160, Regeling budgetbeheer, Budgetregels, Awb artikelen 10:4, 10:9 |
Inkoopbureau Midden Nederland |
|
|
|
|
|
BEDRIJFSHULPVERLENING |
|
|
A37 |
Bedrijfshulpverlening
|
|
Ploegleiders BHV |
|
|
|
|
|
SUBSIDIES |
|
|
A38 |
Alle (rechts-)handelingen in verband met het aanvragen van subsidie bij andere bestuursorganen of overheidsinstanties. |
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
A39 |
Het voorbereiden en aanvragen van subsidies bij hogere overheden. |
Gemeentewet, artikel 160 lid 1 e |
Procesverantwoordelijken |
A40 |
Het voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale subsidieregelingen en vergelijkbare regelingen (inzenden statistische opgaven, declaraties, eindafrekeningen, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.). |
Gemeentewet, artikelen 119, 120, 160 lid 1 e |
Procesverantwoordelijken |
A41 |
Alle besluiten op grond van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening gemeente Scherpenzeel en de hieraan gedereguleerde regelgeving (zoals beleidsregels en nadere regels). E.e.a. binnen het door de raad vastgestelde subsidieplafond. |
Awb, Algemene Subsidie Verordening 2018, Subsidieregeling 2020, Deelverordening subsidie muziekonderwijs Scherpenzeel en wijzigingsbesluit gemeenteraad d.d. 27-6-2013, Subsidieregeling Kindgebonden financiering Peuteropvang Scherpenzeel 2021 |
Beleidsmedewerkers beleidsteam Sociaal Domein Medewerker subsidieverstrekking Junior beleidsregisseur Economie en Ondernemen |
A42 |
Het aangaan van subsidie uitvoeringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht. Met inachtneming van de gemeentelijk budget- en begrotingsregels. |
Awb |
Beleidsmedewerkers beleidsteam Sociaal Domein Junior beleidsregisseur Economie en Ondernemen |
A43 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het aangaan van de subsidie uitvoeringsovereenkomsten. Met inachtneming van de gemeentelijk budget- en begrotingsregels. |
Awb |
Beleidsmedewerkers beleidsteam Sociaal Domein Junior beleidsregisseur Economie en Ondernemen |
A44 |
Het beslissen op verzoeken om subsidie voor gemeentelijke monumenten tot een maximum van het bedrag als opgenomen voor dit product in de begroting. |
Subsidieregeling Gemeentelijke Monumenten 2012 |
Beleidsmedewerker Leefomgeving |
A45 |
Alle besluiten inzake subsidies voor Sport, recreatie, toerisme, zwembad en VVV. |
Awb, Algemene subsidie Verordening 2018, daaraan gedereguleerde regelgeving (zoals beleidsregels en nadere regels betreffende sport, recreatie, toerisme, zwembad en VVV) |
Beleidsmedewerker Recreatie, Toerisme en Economie |
|
|
|
|
|
TEAM DIENSTVERLENING |
|
|
|
|
|
|
TD 1 |
BURGERZAKEN |
|
|
TD 1.1 |
Het beslissen op een aanvraag om een invalidenparkeerkaart |
BABW artikel 49 |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.2 |
Het beslissen op aanvragen tot het verkrijgen van de navolgende verklaringen: a. Attestatie de vita b. Verklaring ter legalisatie van een handtekening |
Wet BRP |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.3 |
De verwerking van persoonsgegevens over de bevolking in een geautomatiseerde basisadministratie van persoonsgegevens |
Wet BRP |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.4 |
Besluiten op de aan het college opgedragen taken met betrekking tot de basisadministratie persoonsgegevens |
Wet BRP |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.5 |
Alle besluiten met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet BRP) |
Wet BRP |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.6 |
Registratie van personen: de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in de Wet BRP en de hierop berustende nadere regelgeving (incl. de afgifte van uittreksels en verklaringen). De regelgevende bevoegdheden blijven voorbehouden aan het college |
Wet BRP, Beleidsregels Regeling briefadres BRP, Beleidsregels Bestuurlijke boete BRP |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.7 |
Het besluiten op verzoeken van derden om informatie uit de BRP |
Wet BRP, AVG |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.8 |
Het melden van een verwerking van persoonsgegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens o.g.v. artikel 30 van de AVG |
AVG |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken FG |
TD 1.9 |
Het indienen van een verzoek tot paspoortsignalering en opname in het opsporingsregister van de paspoortwet |
Paspoortwet |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.10 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden betreffende reisdocumenten krachtens de Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregeling, zoals identificatie, bijschrijven van kinderen, vluchtelingen en vreemdelingenpaspoort |
Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsreg. |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.11 |
In ontvangst nemen reisdocumenten o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland, artikel 78 |
Paspoortuitvoeringsreg. artikel 78 |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.12 |
Aangifte politie vermoeden onregelmatigheden reisdocumenten o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland, artikel 96 |
Paspoortuitvoeringsreg. artikel 96 |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.13 |
Ondertekenen verantwoordingsformulier o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland, artikel 100 |
Paspoortuitvoeringsreg. artikel 100 |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.14 |
Het ontvangen van zendingen van reisdocumenten, bijschrijvingstickers, rijbewijzen aanvraagformulieren en andere waardedocumenten |
Reglement rijbewijzen, Paspoortuitvoeringsreg. |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.15 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden m.b.t. de afgifte van rijbewijzen |
Rijbewijswet |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.16 |
Alle besluiten en rechtshandelingen ten aanzien van rijbewijzen o.g.v. de Wegenverkeerswet 1994, Reglement rijbewijzen en de Regeling bestelling rijbewijzen |
Wegenverkeerswet 1994 |
Geen |
TD 1.17 |
Benoeming, schorsing en ontslag Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs) |
Besluit burgerlijke stand |
Geen |
TD 1.18 |
A: De uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in het Reglement op de Burgerlijke Stand B: het behandelen en besluiten op aanvragen van aanstaande bruidsparen/partners tot het aanwijzen van een door bruidsparen/partners gewenste locatie als eenmalige trouwlocatie tot huis der gemeente, uitsluitend voor voltrekking huwelijk/registratie partnerschap |
A: Reglement burgerlijke stand B: BW Boek 1:afdelingen 5 en 5A; |
A: Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken B: Geen |
TD 1.19 |
De legalisatie van handtekeningen en het waarmerken van bescheiden |
|
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.20 |
Het behandelen en afhandelen van alle verzoeken om advies m.b.t. geslachtsnaamwijziging |
Besluit geslachtsnaamwijziging |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.21 |
De afgifte van een bewijs van Nederlanderschap |
Wet BRP, Rijkswet op het Nederlanderschap |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.22 |
Het nemen van beslissingen, afdoen van stukken, ondertekenen van uitgaande brieven en verrichten van overige handelingen t.a.v. aangelegenheden die verband houden met bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en opgedragen taken |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.23 |
Het in persoon uitreiken van een uittreksel van een naturalisatiebesluit aan de in het uittreksel genoemde persoon o.g.v. art. 60b lid 2 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
BvvN artikel 60b lid 2 |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.24 |
Bescherming persoonlijke levenssfeer: het treffen van maatregelen, het melden van het verwerken van gegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens, het beoordelen van vrijstellingen e.d. |
AVG |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 1.25 |
Alle besluiten ten aanzien van verkiezingen o.g.v. de Kieswet en het Kiesbesluit |
Kieswet, Kiesbesluit |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
|
|
|
|
TD 2 |
COMMUNICATIE |
|
|
TD 2.1 |
Uitvoeren van handelingen en het plaatsen van berichten met betrekking tot het in stand houden van en de ontwikkeling van de gemeentelijke website |
Gemeentewet |
Communicatieadviseur Webmaster |
TD 2.2 |
Het adviseren over en vorm geven aan het beleid op het terrein van communicatie en media, het adviseren en uitvoeren van interne en externe voorlichtingsmethoden en –technieken; het geven van persvoorlichting |
Gemeentewet |
Communicatieadviseur |
|
|
|
|
TD 3 |
LIJKBEZORGING |
|
|
TD 3.1 |
Een andere termijn stellen voor begraven/cremeren |
Wet op de lijkbezorging, artikel 17, lid 1 |
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
TD 3.2 |
Het doen van een kennisgeving bij overlijden aan de Inspecteur der registratie en successie |
|
Senior Medewerker Burgerzaken Medewerker Burgerzaken |
|
|
|
|
TD 4 |
PERSONEELSZAKEN |
|
|
TD 4.1 |
Het beslissen ter uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving |
|
Personeelsadviseur i.c.m. teamleider Medewerker Personeel en Organisatie i.c.m. teamleider |
TD 4.2 |
Uitvoering van premie-incasso zorgverzekeraar |
|
Extern mandaat Driessen HRM (art. 10:4 en 10:5 Awb) Personeelsadviseur Medewerker Personeel en Organisatie |
TD 4.3 |
Uitvoering van belasting- en premieheffingsvoorschriften m.b.t. salarisadministratie van de gemeente |
|
Personeelsadviseur Medewerker Personeel en Organisatie |
TD 4.4 |
Uitvoering van regelingen t.b.v. UWV, pensioenfondsen en ziektekostenverzekeringen |
|
Personeelsadviseur Medewerker Personeel en Organisatie |
|
|
|
|
|
SOCIAAL TEAM/ SOCIAAL DOMEIN |
|
|
|
|
|
|
ST |
WERK EN INKOMEN |
|
|
ST 1.1 |
Alle besluiten en overige (rechts)handelingen op het gebied van sociale zekerheid, werkgelegenheid, levensonderhoud, inschakeling werkzoekenden en maatregelen en boetebesluiten |
PW, IOAW, IOAZ, Bbz2004, Tozo, Verordeningen en beleidsregels PW, IOAW, IOAZ en Bbz2004 |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein Inzake Bbz 2004, Tozo en bijbehorende verordeningen en beleidsregels ook: Klantmanager gemeente Barneveld |
ST 1.2 |
Verhaal, terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging) naar aanleiding van besluiten tot intrekking, herziening of beëindiging van de uitkering en naar aanleiding van maatregelen en boetebesluiten (fraude, schending informatieplicht) Tevens vertegenwoordiging in rechte bij verhaal |
PW, IOAW, IOAZ, Bbz2004, Verordeningen en beleidsregels PW, IOAW, IOAZ en Bbz2004 PW artikel 62g |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 1.3 |
Alle bevoegdheden op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften |
WGS |
Mandaatbesluit schuldhulpverlening Klantmanager gemeente Barneveld Consulent gemeente Barneveld Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 1.4 |
Besluiten tot aangifte Openbaar Ministerie i.v.m. geconstateerde fraude krachtens uitkeringsregelingen |
Awb artikel 5.44 |
Geen |
ST 1.5 |
Verlening bijzondere bijstand tbv eigen bijdrage kinderopvang voor PW-cliënten |
PW |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 1.6 |
Toepassen hardheidsclausule |
Participatieverordening, artikel 56 |
Geen |
|
|
|
|
ST 2 |
WOONRUIMTEVERDELING |
|
|
ST 2.1 |
Het besluiten tot het afgeven van een huisvestingsvergunning |
Huisvestingswet en Huisvestingsverordening 2021 |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal Domein Beleidsmedewerker Participatiewet en Wonen |
ST 2.2 |
Alle besluiten op het gebied van huisvesting en de opvang van vluchtelingen |
Vreemdelingenwet, Huisvestingswet artikel 60 |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal Domein Beleidsmedewerker Participatiewet en Wonen Bestuurlijk juridisch beleidsmedewerker |
ST 2.3 |
Beslissingen inzake tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet |
Leegstandwet |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal Domein Beleidsmedewerker Participatiewet en Wonen |
ST 2.4 |
Het besluiten tot het verlenen van een splitsingsvergunning |
Huisvestingswet en Huisvestingsverordening 2021 |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal Domein Beleidsmedewerker Participatiewet en Wonen |
ST 2.5 |
Beslissingen inzake startersleningen |
Verordening Starterslening Beleidsregels Starterslening |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal Domein Beleidsmedewerker Participatiewet en Wonen |
ST 2.6 |
Toepassen hardheidsclausule |
Huisvestingsverordening 2021 artikel 58 |
Geen |
|
|
|
|
ST 3 |
WMO |
|
|
ST 3.1 |
Alle besluiten op grond van de wet (Wmo), verordening en besluit Wet maatschappelijke ondersteuning t.a.v. het verstrekken van individuele voorzieningen, alsmede het sluiten van de hierop betrekking hebbende bruikleenovereenkomsten Hieronder vallen ook besluiten betreffende verhaal, terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging) naar aanleiding van besluiten tot intrekking, herziening of beëindiging van de uitkering en naar aanleiding van maatregelen en boetebesluiten (fraude, schending informatieplicht) |
Wmo 2015, Wmo-verordening, Wmo-besluit Nadere regeling PGB 2016 |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 3.2 |
Het nemen van overige beslissingen in het kader van de Wmo en de Verordening maatschappelijke ondersteuning |
Wmo 2015, Wmo-verordening, Wmo-besluit |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 3.3 |
Het vragen om medisch advies op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oude en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), Wet bijzondere bijstand, Wet inburgering en Participatiewet (PW), Jeugdwet |
Wmo 2015, WI, PW, Verordeningen en beleidsregels PW en Wmo en Jeugdhulp IOAW, IOAZ, Bijzondere Bijstand, Langdurigheidtoeslag, Jeugdwet |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 3.4 |
Beschermd Wonen |
Wmo 2015 |
Mandaatbesluit beschermd wonen d.d. 9 februari 2016 aan de gemeente Ede Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 3.5 |
Toepassen hardheidsclausule |
Wmo-verordening, artikel 23 |
Geen |
|
|
|
|
ST 4 |
JEUGD |
|
|
ST 4.1 |
Besluiten en beschikkingen inzake de toekenning, weigering of terugvordering van voorzieningen krachtens Wet en Verordening Jeugdhulp c.a. en de op deze regelingen van toepassing zijnde beleidsregels en verordeningen Hieronder vallen ook besluiten betreffende terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging). |
Jeugdwet, Verordening Jeugdhulp Nadere regeling PGB 2016 |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 4.2 |
Opstellen van een verzoek tot bespreking (VTB) bij de Raad voor de Kinderbescherming |
Jeugdwet, artikel 2.4 |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 4.3 |
Administratief indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming via de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV) |
Jeugdwet, artikel 2.4 |
Directie Jeugdbescherming Gelderland of diens plaatsvervanger Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal domein |
ST 4.4 |
Ontvangen en afhandelen van de door de politie bij Veilig Thuis ingediende zorgmeldingen over jeugdigen via de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV) |
Jeugdwet, artikel 7.1.4.4. |
Machtiging CORV aan gemeente Ede d.d. 30 oktober 2018 |
ST 4.5 |
Uitvoering art 7 en 8 Verordening Jeugdhulp (gesprek en verslag) |
Verordening Jeugdhulp artikelen 7, 8 |
Consulent Sociaal team Teamleider Sociaal team Teamleider Sociaal Domein |
ST 4.6 |
Toepassen hardheidsclausule |
Verordening Jeugdhulp artikel 18 |
Consulent Sociaal team i.c.m. Teamleider Sociaal team en Teamleider Sociaal domein |
|
|
|
|
ST 5 |
ONDERWIJS |
|
|
ST 5.1 |
Uitvoering leerplichtwet e.e.a. voor zover dit niet de bevoegdheid van de bij wet aangewezen ambtenaar aangaat |
Leerplichtwet 1969, Awb artikelen 10:4, 10:5 |
Leerplichtambtenaar |
ST 5.2 |
Het beslissen op aanvragen voor leerlingenvervoer |
Verordening Leerlingenvervoer |
Consulent leerlingenvervoer |
ST 5.3 |
Alle besluiten ten aanzien van huisvestingsvoorzieningen onderwijs |
Vho |
Beleidsmedewerker Onderwijs |
ST 5.4 |
Uitvoeren financiële verhouding gemeente- schoolbesturen. Uitbetalingen in verband met de huisvestingsvoorzieningen, mits de gemeenteraad het bedrag bij begroting heeft vastgesteld en door het schoolbestuur ingediende rekening(en) binnen de door burgemeester en wethouders goedgekeurde kostenraming blijven |
WPO |
Beleidsmedewerker Onderwijs |
ST 5.5 |
Alle besluiten ten aanzien van de (huisvesting van) kinderopvang op grond van de Wet Kinderopvang |
Wet Kinderopvang |
Beleidsmedewerker Jeugd |
ST 5.6 |
Beslissen op aanvragen vervangende leerplicht volgens artikel 3a, 3b en 15 |
Leerplichtwet 1969 |
Leerplichtambtenaar |
ST 5.7 |
Afhandeling beroep op vrijstellingen volgens artikel 5 onder a, b, c en 5a |
Leerplichtwet 1969 |
Leerplichtambtenaar |
ST 5.8 |
Controle op absoluut schoolverzuim volgens artikel 19 |
Leerplichtwet 1969 |
Leerplichtambtenaar |
ST 5.9 |
Het beslissen over de inkoop van educatieve trajecten (inclusief correspondentie) |
Wet educatie en beroepsonderwijs (Web) |
Beleidsmedewerker Onderwijs |
ST 5.10 |
Besluiten tot inschrijving van een kindcentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang in het register kinderopvang |
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen artikel 1.46 |
Beleidsmedewerker Jeugd |
ST 5.11 |
Besluiten tot het geven van een schriftelijke aanwijzing in geval van het niet of onvoldoende mate naleven van gegeven voorschriften aan een kindcentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang |
Wet kinderopvang |
Beleidsmedewerker Jeugd |
ST 5.12 |
Het toekennen van de vergoeding van medegebruik gymnastiekonderwijs tot een maximum van het bedrag als opgenomen voor het product in de begroting |
WPO |
Beleidsmedewerker Onderwijs |
ST 5.13 |
Toepassen hardheidsclausule |
|
Geen |
|
|
|
|
ST 6 |
WvGGZ |
|
|
ST 6.1 |
Meldpunt Wvggz en uitvoeren verkennend onderzoek |
WvGGZ, artikel 5:1 |
Mandaatbesluit aan Directeur Publieke Gezondheid VGGM d.d. 17 december 2019 |
ST 6.2 |
Horen van betrokkene ten behoeve van het nemen van een crisismaatregel Wvggz |
WvGGZ, artikel 7:1 derde lid, onderdeel b |
Mandaatbesluit aan Directeur Publieke Gezondheid VGGM d.d. 17 december 2019 |
|
|
|
|
|
TEAM LEEFOMGEVING |
|
|
|
|
|
|
TL 1 |
OPENBARE RUIMTE |
|
|
TL 1.1 |
Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van een ontheffing van het verbod geluidhinder te veroorzaken |
APV artikel 4.6 |
Geen |
TL 1.2 |
Het beslissen op aanvragen om (omgevings-) vergunning tot het hebben/aanbrengen van ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclames e.d. |
APV artikel 4.15 |
Geen |
TL 1.3 |
Vergunning (huis) rioolaansluitingen |
Wm, WW, Bouwbesluit |
Geen |
TL 1.4 |
Het beslissen op aanvragen tot het treffen van maatregelen m.b.t. gemeentelijke zorgplichten voor de inzameling, berging en transport van stedelijk (afval)water |
Waterwet artikel 3.5, 3.6 |
Geen |
TL 1.5 |
Het voorbereiden, uitvoeren van besluiten, projecten en maatregelen in het kader van gemeentelijk rioleringsplan |
Rioleringsplan |
Beleidsmedewerker riolering en water |
TL 1.6 |
Kappen bomen bij direct gevaar |
Bomenverordening |
Beleidsmedewerker groen |
TL 1.7 |
Het beslissen op aanvragen om een vergunning van (nuts)bedrijven om kabels en leidingen te kunnen leggen |
AVOI handboek kabels en leidingen |
Toezichthouder riolering en water Toezichthouder wegen, verkeer en vervoer |
TL 1.8 |
Handhaven conform het handboek kabels en leidingen en de AVOI (o.a. de werkwijze van de aannemer te laten aanpassen of het werk stil leggen) |
AVOI handboek kabels en leidingen |
Toezichthouder riolering en water Toezichthouder wegen, verkeer en vervoer |
|
|
|
|
TL 2 |
MARKTEN |
|
|
TL 2.1 |
Het beslissen op aanvragen om een standplaatsvergunning |
APV artikel 5.18 |
Geen |
TL 2.2 |
Het beslissen op aanvragen om vergunning tot het innemen van een vaste standplaats |
Marktverordening Scherpenzeel 2015 artikel 5 |
Geen |
TL 2.3 |
Het intrekken van vergunning voor een vaste standplaats |
Marktverordening Scherpenzeel 2015, artikel 8 |
Geen |
TL 2.4 |
Instellen, afschaffen, wijzigen van jaarmarkten, marktdagen |
Gemeentewet artikel 160 |
Geen |
|
|
|
|
TL 3 |
MILIEU |
|
|
TL 3.1 |
Het beslissen op aanvragen voor de inzameling van afvalstoffen |
Afvalstoffenverordening artikel 2 |
Geen |
TL 3.2 |
Uitvoering van procedurele aspecten in het kader van de (aanmelding van) bodemsanering (en de daartoe te houden onderzoeken) |
Wet geluidhinder |
Beleidsmedewerker duurzaamheid |
|
|
|
|
TL 4 |
OMGEVINGSVERGUNNING |
|
|
TL 4.1 |
Het beslissen op het al dan niet ontvankelijk zijn van een aanvraag omgevingsvergunning |
Awb artikel 4:5 |
Geen |
TL 4.2 |
Het beslissen op een aanvraag tot het verlenen (met oplegging van voorschriften) van een omgevingsvergunning |
Wabo artikelen 2.1 lid 1 a t/m h, i, 2.2 lid 1, lid 2 |
Geen |
TL 4.3 |
Het beslissen om een omgevingsvergunning te wijzigen |
Wabo artikelen 2.29, 2.30, 2.31 Wabo |
Geen |
TL 4.4 |
Het intrekken van een omgevingsvergunning |
Wabo artikelen 2.33 |
Geen |
TL 4.5 |
Het beslissen op principeaanvragen en toepassing voorschriften met betrekking tot bouwaangelegenheden |
Ww, Wro |
Administratief-juridisch medewerker RO Beleidsmedewerker RO Beleidsmedewerker duurzaamheid |
TL 4.6 |
Het adviseren van andere bevoegde bestuursorganen m.b.t. het tot stand komen van beschikkingen op aanvragen omgevingsvergunning |
Wabo artikelen 2.26, 2.27 |
Beleidsmedewerker duurzaamheid Beleidsmedewerker RO |
TL 4.7 |
Het verdagen van de beslissing omtrent een aanvraag om een reguliere omgevingsvergunning |
Wabo artikelen 3.9 |
Geen |
|
|
|
|
TL 5 |
RUIMTELIJKE ORDENING |
|
|
TL 5.1 |
Het waarmerken en beschikbaar stellen van ruimtelijke plannen |
Artikelen 1.2.1 lid 1, 1.2.2. lid 2 Besluit ruimtelijke ordening |
Beleidsmedewerker RO |
|
|
|
|
TL 6 |
GRONDZAKEN |
|
|
TL 6.1 |
het toekennen van optie tot koop van grond mits passend binnen het door het college vastgestelde beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO |
TL 6.2 |
het toestaan van vervroegde ingebruikname van bouwgrond met bevestiging datum ingebruikname en verschuldigde rente |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO |
TL 6.3 |
Het nemen van een verkoopbesluit voor verkoop van grond conform het vastgestelde beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO Beleidsmedewerker RO |
TL 6.4 |
Het vestigen van zakelijke rechten op percelen grond |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO Beleidsmedewerker RO |
TL 6.5 |
Het verhuren van grond conform vastgesteld beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO |
TL 6.6 |
het weigeren van verhuur en pacht van grond conform vastgesteld beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO |
TL 6.7 |
Het op verzoek van huurder/gebruiker beëindigen van verhuur/gebruik gronden |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO |
TL 6.8 |
het verlenen van opdracht aan derden voor het opmaken van een taxatierapport t.b.v. aan- of verkoop van grond en/of gebouwen |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO |
TL 6.9 |
het besluit van het opstellen van een akte van verjaring |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO |
TL 6.10 |
het afsluiten van pachtovereenkomsten conform vastgesteld beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 e |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO |
TL 6.11 |
Het aanwijzen namens de gemeente van perceelgrenzen (richting Rijkskadaster) |
Kadasterwet artikel 57 |
Juridisch medewerker VROM Administratief-juridisch medewerker RO Beheerder openbare ruimte Toezichthouder wegen, verkeer en vervoer |
|
|
|
|
TL 7 |
MONUMENTEN |
|
|
TL 7.1 |
Het beslissen op aanvragen voor een Rijksmonumentenvergunning |
Wabo |
Geen |
TL 7.2 |
Het beslissen op aanvragen voor een monumentenvergunning |
Wabo, Erfgoedverordening |
Geen |
TL 7.3 |
Verplaatst naar A44 |
|
|
|
|
|
|
TL 8 |
GEBOUWENBEHEER |
|
|
TL 8.1 |
Vervallen |
|
|
TL 8.2 |
Het besluiten tot het aangaan van onderhoud van installaties en gebouwen |
Gemeentewet artikel 160, lid 1e |
Beleidsmedewerker gebouwenbeheer en afvalinzameling |
|
|
|
|
TL 9 |
VERKEER |
|
|
TL 9.1 |
Het nemen van besluiten als bedoeld in art. 18 Wegenverkeerswet 1994 |
Wegenverkeerswet 1994 |
Senior beleidsmedewerker verkeer |
TL 9.2 |
Het beslissen op aanvragen tot het plaatsen en verwijderen van bord E6 bijlage I RVV 1990 (gereserveerde invalidenparkeerplaats) |
RVV 1990 |
Senior beleidsmedewerker verkeer |
TL 9.3 |
Het beslissen op aanvragen tot tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen |
Wegenverkeerswet 1994 artikel 17 juncto artikel 34 BABW |
Senior beleidsmedewerker verkeer |
TL 9.4 |
Het beslissen op aanvragen om ontheffing |
RVV 1990 artikel 87 |
Senior beleidsmedewerker verkeer |
TL 9.5 |
Verlenen vergunning voor het leggen van kabels en leidingen (instemmingsbesluit) |
AVOI |
Toezichthouder wegen, verkeer en vervoer |
TL 9.6 |
Opdracht te geven voor het wegslepen van voertuigen |
Wegsleepverordening 2021 |
Toezichthouder wegen, verkeer en vervoer, marktmeester (na overleg met BOA of politie) BOA |
TL 9.7 |
Besluiten over te gaan tot het laten wegslepen van het voertuig, de wegsleepverordening uit te voeren, het toezicht uit te oefenen op het wegslepen van voertuigen en een proces-verbaal op te maken |
Wegsleepverordening 2021 |
BOA |
TL 9.8 |
Het uitoefenen van bestuursdwang met betrekking tot het doen overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig in gevallen genoemd in artikel 170 WvW 1994 |
Wegenverkeerswet 1994 artikel 170 Wegsleepverordening 2021 |
BOA |
TL 9.9 |
Een proces verbaal op te maken inzake het doen meevoeren en opslaan van het voertuig als mede van de aangetroffen toestand van het weg te slepen voertuig |
Awb artikel 5:29 Besluit wegslepen van voertuigen artikel 5 Wegsleepverordening |
BOA |
TL 9.10 |
In bepaalde gevallen van noodzaak een tijdelijke bewaarplaats aan te wijzen |
Wegsleepverordening 2021 |
BOA |
TL 9.11 |
In de hierna te noemen bijzondere omstandigheden weggesleepte voertuigen aan betrokkenen terug te geven, zonder kosten voor wegslepen en/of bewaring in rekening te brengen indien: a. sprake is van een aanwijzing conform artikel 82 van het RVV; b. die noodzakelijkerwijs heeft geleid tot een noodzaak tot wegslepen; c. wordt aangetoond dat de betrokkene/verdachte is overleden; d. wordt aangetoond dat de overtreding of gedraging op grond van een medische noodzaak is gepleegd; deze medische noodzaak moet door een deskundige worden bevestigd. |
RVV artikel 82 Wegsleepverordening 2021 |
BOA |
|
|
|
|
TL 10 |
LIJKBEZORGING |
|
|
TL 10.1 |
Alle besluiten ten aanzien van de uitgifte en verlenging van graven en het vestigen van grafrechten |
Wet op de lijkbezorging |
Beheerder Openbare ruimte |
TL 10.2 |
Alle besluiten ten aanzien van de dagelijkse leiding en het beheer op de begraafplaatsen |
|
Beheerder Openbare ruimte |
TL 10.3 |
Alle besluiten ten aanzien van het beheer begraafplaatsen en o.g.v. de Wet op de lijkbezorging |
Wet op de lijkbezorging |
Beheerder Openbare ruimte |
TL 10.4 |
Het uitvoering geven aan de overheidszorg als niemand maatregelen neemt tot lijkschouwing en lijkbezorging inclusief het verhaal van kosten. Het geven van verlof tot opgraving en herbegraving |
|
Geen |
|
|
|
|
TL 11 |
APV EN DRANK- EN HORECAWET |
|
|
TL 11.1 |
Beslissen op aanvragen tot het verlenen van een vergunning tot het houden van inzameling van geld of goederen |
APV artikel 5.13 |
Geen |
TL 11.2 |
Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van een vergunning voor het houden van een snuffelmarkt |
APV artikel 5.23 |
Geen |
TL 11.3 |
Het beslissen op aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning tot het exploiteren van een horecabedrijf |
APV artikel 2.28 |
Geen |
TL 11.4 |
Het beslissen op aanvragen om vergunning voor het ter beschikking stellen / aanwezig houden van vuurwerk |
APV artikel 2.72 |
Geen |
TL 11.5 |
Het beslissen op aanvragen om vergunning voor het exploiteren van een café, restaurant, slijterij of horecawerkzaamheid |
Alcoholwet artikel 3 |
Geen |
TEL 11.6 |
Het beslissen op aanvragen om ontheffing (verstrekken zwak alcoholische drank bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard) |
Alcoholwet artikel 35 |
Geen |
TL 11.7 |
Het vragen van inlichtingen uit registers o.g.v. de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Geen |
TL 11.8 |
Het beslissen op aanvragen om een vergunning (o.a. loterijen) |
Wet op de Kansspelen art. 3, lid 1 juncto artikel 1 onder a |
Geen |
TL 11.9 |
Het beslissen op aanvragen voor het aanwezig hebben van speelautomaten |
Wet op de Kansspelen artikel 30b, 30c |
Geen |
TL 11.10 |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing bij openbare vermakelijkheden; het stellen van voorschriften aan optochten en samenkomsten o.g.v. de Zondagswet |
Zondagswet |
Geen |
TL 11.11 |
Het vaststellen van voorschriften voor betogingen op grond van de Wet openbare manifestaties |
WOM |
Geen |
|
|
|
|
TL 12 |
BGT |
|
|
TL 12.1 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden voortvloeiend uit de BGT tot een bedrag van € 50.000,-- per transactie, binnen de vastgestelde regionale BGT-begroting |
BGT, collegebesluit |
Samenwerkingsovereenkomst BGT Gemeente Barneveld en Gemeente Scherpenzeel d.d. 8 december 2020; Machtiging BGT 2022 (uitvoering door strategisch informatieadviseur gemeente Barneveld) |
TL 12.2 |
Aanwijzing personen belast met het verzamelen en geometrisch vastleggen van geografische gegevens ten behoeve van de Wet BGT |
Wet BGT, artikel 6 |
Samenwerkingsovereenkomst BGT Gemeente Barneveld en Gemeente Scherpenzeel d.d. 8 december 2020; Machtiging BGT 2022 (uitvoering door strategisch informatieadviseur gemeente Barneveld) |
TL 12.3 |
Zorgdragen voor het bijhouden van geografische gegevens in de BGT en levering aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, als bedoeld in artikel 2 van de Organisatiewet Kadaster |
Wet BGT, artikel 11 |
Samenwerkingsovereenkomst BGT Gemeente Barneveld en Gemeente Scherpenzeel d.d. 8 december 2020; Machtiging BGT 2022 (uitvoering door strategisch informatieadviseur gemeente Barneveld) |
TL 12.4 |
Zorgdragen voor afstemming met andere bronhouders over begrenzing en onderlinge aansluiting |
Wet BGT, artikel 12 |
Samenwerkingsovereenkomst BGT Gemeente Barneveld en Gemeente Scherpenzeel d.d. 8 december 2020; Machtiging BGT 2022 (uitvoering door strategisch informatieadviseur gemeente Barneveld) |
TL 12.5 |
Melding doen aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, als bedoeld in artikel 2 van de Organisatiewet Kadaster |
Wet BGT, artikel 25 lid 1 |
Samenwerkingsovereenkomst BGT Gemeente Barneveld en Gemeente Scherpenzeel d.d. 8 december 2020; Machtiging BGT 2022 (uitvoering door strategisch informatieadviseur gemeente Barneveld) |
TL 12.6 |
Beslissen, na ontvangst van een melding, over wijziging dan wel opneming van het betreffende authentieke gegeven. Berichten dat gegeven in onderzoek is. |
Wet BGT, artikel 27 |
Samenwerkingsovereenkomst BGT Gemeente Barneveld en Gemeente Scherpenzeel d.d. 8 december 2020; Machtiging BGT 2022 (uitvoering door strategisch informatieadviseur gemeente Barneveld) |
|
|
|
|
|
TEAM DATA & CONTROL |
|
|
|
|
|
|
TDC 1 |
JURIDISCH |
|
|
TDC 1.1 |
Alle besluiten op verzoeken op grond van de Wet Open Overheid |
WOO |
Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
TDC 1.2 |
Het beoordelen van en het afhandelen, inclusief besluitvorming, van een ingediend verzoek rechten van betrokkenen, betreffende het verwerken van persoonsgegevens op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
AVG artikelen 15 t/m 22 |
Bestuurlijk juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM FG Privacy Officer |
TDC 1.3 |
Het doen van een melding op grond van de Algemene verordening Gegevensbescherming Verzoek doen om voorafgaande raadpleging bij Autoriteit Persoonsgegevens |
AVG artikelen 29, 36 |
FG Privacy Officer Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
TDC 1.4 |
Het doen van een melding naar aanleiding van een geconstateerd beveiligingsincident (datalek) bij de Autoriteit Persoonsgegevens op grond van de Algemene verordening Gegevensbescherming Inclusief verdere afhandeling aan betrokkene(n) |
AVG artikelen 33 en 34 |
FG Privacy Officer CISO |
TDC 1.5 |
De bevoegdheid tot het behandelen en afhandelen van klachten |
Awb hoofdstuk 9, Verordening Klachtenafhandeling |
Klachtcoördinator |
TDC 1.6 |
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4. Awb inzake bestuurlijke geldschulden |
Awb artikel 4:85 e.v. |
Geen |
TDC 1.7 |
Het vorderen van nakoming van overeenkomsten waartoe in mandaat is besloten |
|
Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
TDC 1.8 |
Het vestigen, beëindigen of wijzigen van beperkte zakelijke rechten, kwalitatieve verplichtingen, zowel ten behoeve van als ten laste van gemeentelijke eigendommen |
BW, Gemeentewet artikel 160 |
Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
|
|
|
|
TDC 2 |
VERZEKERINGEN |
|
|
TDC 2.1 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente inzake het afsluiten, wijzigen, beëindigen van verzekeringen; het afwikkelen van schadegevallen en claims overeenkomstig de polisvoorwaarden; idem voor de gemeentelijke objecten, inclusief het voeren van correspondentie. |
|
Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
|
|
|
|
TDC 3 |
AANSPRAKELIJKSTELLINGEN |
|
|
TDC 3.1 |
Het aansprakelijk stellen van (rechts)personen die gemeentelijke eigendommen beschadigd c.q. vernield hebben |
BW Boek 6 |
Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
TDC 3.2 |
Het afhandelen van schadeclaims tot en met het bedrag van de WA-polis |
|
Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
TDC 3.3 |
Het nemen van zelfstandige schadebesluiten tot en met het bedrag van de eigen risico van de WA-polis |
|
Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
TDC 3.4 |
Het doen van aangifte van vernieling/schade in de openbare ruimte en/of aan gemeentelijke eigendommen |
|
Alle medewerkers |
TDC 3.5 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden in het kader van afhandeling van aansprakelijkstellingen |
BW Boek 6 |
Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker Juridisch medewerker VROM |
|
|
|
|
TDC 4 |
TREASURY |
|
|
TDC 4.1 |
Aantrekken van geldleningen met een looptijd van minimaal 1 jaar |
Wet Fido en Treasurystatuut |
Financieel medewerker i.c.m. teamleider |
TDC 4.2 |
Uitzetten van gelden met een looptijd van minimaal 1 jaar bij financiële instellingen |
Wet Fido en Treasurystatuut |
Financieel medewerker i.c.m. teamleider |
TDC 4.3 |
Het aantrekken en uitzetten van middelen met een looptijd < 1 jaar |
Treasurystatuut |
Financieel medewerker i.c.m. teamleider |
TDC 4.4 |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Treasurystatuut |
Combinatie van 2 van de volgende functionarissen: Medewerker Financiële administratie Medewerker Financiële administratie en verzekeringen Financieel medewerker Beleidsmedewerker Financiën en control Senior adviseur financiën Teamleider |
TDC 4.5 |
Bankrekeningen openen en condities afspreken |
|
Financieel medewerker i.c.m. teamleider |
TDC 4.6 |
Het verstrekken van gegevens aan de belastingdienst en het uitvoeren van sociale verzekeringswetten inzake uitbetaalde vergoedingen aan niet in de salarisadministratie opgenomen personen |
|
Financieel medewerker Medewerker Financiële administratie en verzekeringen Personeelsadviseur Medewerker Personeel en Organisatie |
TDC 4.7 |
Het doen van Btw-aangiften en het uitvoeren van de BTW compensatieregeling |
|
Financieel medewerker |
TDC 4.8 |
Het in rekening brengen van grondverkopen pachten, huren, opties en doorberekeningen betreffende grondexploitatie. |
Gemeentewet artikel 160 lid 1e |
Medewerker Financiële administratie Medewerker Financiële administratie en verzekeringen |
|
|
|
|
TDC 5 |
VORDERINGEN EN GELDSCHULDEN |
|
|
TDC 5.1 |
Het invorderen van schulden van de gemeente, het treffen van betalingsregelingen en het incasseren van onbetaald gebleven vorderingen |
BW, Awb |
Financieel medewerker Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen Medewerker Financiële Administratie |
TDC 5.2 |
Het in handen stellen van vorderingen aan de deurwaarder en incassobureau en de administratieve verwerking daarvan |
BW, Awb |
Financieel medewerker Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen Medewerker Financiële Administratie |
TDC 5.3 |
Ingebrekestellingen en/of betalingsherzieningen en aanmaningen |
BW, Awb |
Financieel medewerker Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen Medewerker Financiële Administratie |
TDC 5.4 |
Het oninvorderbaar verklaren |
BW, Awb |
Financieel medewerker i.c.m. teamleider |
TDC 5.5 |
Het verlenen van een voorschot |
Awb artikel 4:95 |
Financieel medewerker |
|
|
|
|
TDC 6 |
ARCHIEF/DIV |
|
|
TDC 6.1 |
Het uitvoeren van de Archiefwet t.a.v. de zorg voor alle archiefbescheiden |
Archiefwet |
Senior medewerker DIV Medewerker documentaire informatievoorziening Streekarchivaris Ede |
|
|
|
|
TDC 7 |
BAG |
|
|
TDC 7.1 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden voortvloeiend uit de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de bevoegdheden die voortvloeien uit de aanwijzingen o.g.v. de artikelen 6a, 7 en 8 van de Wet BAG en met uitzondering van de bevoegdheden o.g.v. art. 6 en 39, lid 1 van de Wet BAG |
Wet BAG |
Gegevensbeheerder BAG/WKPB Beleidsmedewerker Geo- vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg |
TDC 7.2 |
Toekennen van huisnummers |
Verordening straatnaamgeving en huisnummering |
Gegevensbeheerder BAG/WKPB Medewerker Geo-vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg |
TDC 7.3 |
Beheer, uitvoering en verwerking gegevens ingevolge de Wkpb (Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen) |
Wkpb |
Gegevensbeheerder BAG/WKPB Beleidsmedewerker Geo- vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg Medewerker Geo-vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg Juridisch medewerker VROM |
|
|
|
|
TDC 9 |
DIVERSEN |
|
|
BV 10.1 |
Beeld van de uitvoering |
Bbz 2004, IOAW, IOAZ, PW (incl. LKS) |
ICT-coördinator |
|
|
|
|
TDC 10 |
CAMERATOEZICHT |
|
|
TDC 10.1 |
In geval van incidenten verstrekken van camerabeelden aan politie, OM, derden |
Collegebesluit d.d. 10 november 2020 m.b.t. tijdelijk cameratoezicht; Cameratoezicht Gemeentehuis Scherpenzeel 2021, Wpg, AVG, APV artikel 2:77, Gemeentewet artikel 151c |
AOV-ers, Gebouwenbeheerder RG |
|
|
|
|
TDC 11 |
BELASTINGEN |
|
|
TDC 11.1 |
Opleggen aanslagen |
Woz; belastingverordeningen |
Mandaat besluit Heffingsambtenaar |
TDC 11.2 |
Beslissen op bezwaarzaken |
Woz; belastingverordeningen |
Mandaat besluit Heffingsambtenaar |
TDC 11.3 |
Vertegenwoordiging in rechte in (hoger) beroepszaken |
Woz; belastingverordeningen |
Mandaat besluit Heffingsambtenaar |
TDC 11.4 |
Incasseren opgelegde aanslagen |
Woz; belastingverordeningen |
Mandaat besluit Invorderingsambtenaar |
TDC 11.5 |
Opleggen aanmaningen |
Woz; belastingverordeningen |
Mandaat besluit Invorderingsambtenaar |
TDC 11.6 |
Opleggen en innen dwangbevelen |
Woz; belastingverordeningen |
Mandaat besluit Invorderingsambtenaar |
TDC 11.7 |
Besluiten tot verlenen van uitstel van betaling |
Woz; belastingverordeningen |
Mandaat besluit Invorderingsambtenaar |
TDC 11.8 |
Besluiten tot verlenen van kwijtscheldingen |
Woz; belastingverordeningen |
Mandaat besluit Invorderingsambtenaar |
|
|
|
|
BW |
BRANDWEER GELDERLAND MIDDEN |
|
|
BW 1.1 |
Aanwijzen van Toezichthouders belast met het toezicht op de brandveiligheid in de gemeente Scherpenzeel welke in dienst zijn bij de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden |
Wet Veiligheidsregio's artikel 61 Wabo artikel 5.10, Woningwet artikel 92, APV artikel 5.34, Wet BAG |
Directeur Brandweer Veiligheids - en Gezondheidsregio Gelderland-Midden |
|
|
|
|
OD |
OMGEVINGSDIENST DE VALLEI |
|
|
OD 1.1 |
|
Algemeen Mandaatbesluit d.d. 26 februari 2019 gemeente Scherpenzeel voor Omgevingsdienst De Vallei |
|
OD 1.2 |
|
Aanvullend Mandaatbesluit d.d. 2 november 2021 gemeente Scherpenzeel voor Omgevingsdienst De Vallei; Loketcriteria Nota Ruimtelijke Kwaliteit |
|
TOELICHTING MANDAATBESLUIT 2023
ALGEMENE TOELICHTING
De aanleiding voor de wijziging van het op 14 december 2021 vastgestelde “Mandaatbesluit 2022” is de wijziging van de organisatiestructuur.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
HOOFDSTUK 1ALGEMENE BEPALINGEN
Dit hoofdstuk bevat definitiebepalingen en de omvang van het mandaat.
Artikel 1 Begripsbepalingen
De definitie van mandaat is ontleend aan artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Het systeem van mandatering is in de artikelen 2 tot en met 4 nader omschreven.
Het college en de burgemeester hebben als bestuursorganen bepaalde bevoegdheden vanuit de wet toegekend gekregen. Dat wordt attributie genoemd. Het bestuursorgaan is bevoegd om bevoegdheden door te mandateren aan andere functionarissen binnen de gemeentelijke organisatie.
Artikel 2 Mandaatverlening aan de secretaris
Het bestuursorgaan heeft de bevoegdheden die in het bevoegdhedenregister zijn opgenomen doorgemandateerd aan de secretaris. De secretaris is bevoegd zijn bevoegdheden door te mandateren aan de teamleiders
Artikel 3 Mandaatverlening aan de teamleiders
De teamleiders kunnen deze bevoegdheden weer verder doormandateren aan de functionarissen die onder de teamleider vallen. In het bevoegdhedenregister is te zien welke functionaris een gemandateerde bevoegdheid mag uitoefenen. Als er staat ‘geen’ houdt dit in dat de teamleider deze bevoegdheid heeft en deze niet verder is door gemandateerd.
Artikel 4 Omvang mandaat
In artikel 10:2 Awb is bepaald dat een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Om aan te geven binnen welke grenzen het mandaat geldt, zijn de uitzonderingen op het mandaat en de instructie hoe omgegaan moet worden met een verleend mandaat in deze beleidsregels nader uitgewerkt in de artikelen 5 tot en met 7.
In het bevoegdhedenregister is aangegeven welke functionaris mandaat heeft. Indien er staat ‘geen’ betekent dit dat de teamleider die het mandaat heeft gekregen van het bestuursorgaan, de betreffende bevoegdheid niet doormandateert aan functionarissen die onder hem vallen.
Het mandaat omvat niet alleen bestuursrechtelijke rechtshandelingen, maar ook privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen.
Het mandaat betreft zowel afdoenings(=beslissings)mandaat als ondertekeningsmandaat. Dit betekent dat het verleende mandaat de bevoegdheden omvat om namens het bestuursorgaan beschikkingen (besluiten) voor te bereiden, beschikkingen te nemen, beschikkingen te ondertekenen en af te doen. De Awb verplicht bij het nemen van beschikkingen de bezwaarclausule te vermelden. Deze clausule wordt als bijlage meegestuurd bij een beschikking.
Indien er geen mandaat is verleend, of als het bestuursorgaan zelf het besluit heeft genomen, moet de uitgaande beschikking door het bestuursorgaan zelf ondertekend worden.
Een verleend ondermandaat kan te allen tijde ingetrokken worden door de mandaatgever.
Tevens is de vervangingsregeling opgenomen in dit artikel.
HOOFDSTUK 2UITZONDERINGEN
Dit mandaatbesluit is evenals de voorgaande mandaatbesluiten- en regelingen gebaseerd op vertrouwen en verantwoording.
De gemandateerde bevoegdheden zijn zo laag mogelijk in de organisatie gelegd. Het vertrouwen.
Deze verantwoordelijkheid kent als keerzijde de plicht om rekenschap af te leggen. De verantwoording. Indien gewenst kan door de teamleiders een rapportage van in mandaat genomen besluiten gegenereerd worden in Djuma. Eenvoudige c.q. routinematige besluiten zoals het verstrekken van reisdocumenten, rijbewijzen en algemene informatieverzoeken worden niet in de rapportage opgenomen.
Er is sprake van een dynamische mandaatrelatie, waarbij het aankomt op goede samenwerking en communicatie tussen bestuurder (het bestuursorgaan) en de ambtenaar (de gemandateerde functionaris).
In dit hoofdstuk is bepaald in welke gevallen er geen mandaat is verleend. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen absolute (wettelijke) uitzonderingsgronden en relatieve uitzonderingsgronden.
Artikel 5 Absolute uitzonderingsgronden mandaat
Op grond van artikel 10:3 Awb zijn bepaalde gevallen van mandaat uitgesloten. Deze uitzonderingsgronden zijn opgenomen in artikel 5.
Artikel 6 Relatieve uitzonderingsgronden mandaat
Naast de absolute uitzonderingsgronden van artikel 5 gelden er ook relatieve uitzonderingsgronden. Deze zijn opgenomen in artikel 6.
De relatieve uitzonderingsgronden betreffen ijkpunten, waaraan de betreffende functionaris aandacht moet besteden bij het gebruik maken van het aan hem toegekende mandaat. Deze ijkpunten zijn neergelegd in de interne instructie, waarbij het accent ligt op inschatting, overleg en communicatie. Doet een in de instructie omschreven situatie zich voor dan wordt het nemen van een besluit aan de teamleider of aan het bestuursorgaan zelf voorgelegd. De instructie is opgenomen in artikel 7.
HOOFDSTUK 3INSTRUCTIE MANDAAT
Artikel 7 Instructie mandaat
In artikel 7 is de instructie uitgelegd. Kort gezegd komt het erop neer dat als er grote gevolgen kleven aan het te nemen besluit of de af te sluiten overeenkomst er overleg moet plaatsvinden met de teamleider en/of met de bestuurder. Denk daarbij aan grote financiële, juridische of politiek-bestuurlijke gevolgen of als sprake is van strijdigheid met vastgesteld beleid, een mogelijke vooringenomenheid of belangenverstrengeling of een persoonlijke betrokkenheid.
Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat met wettelijke basis behalve wet- en regelgeving zoals verordeningen en beleidsregels ook uitvoeringsbesluiten en aanverwante wet- en regelgeving bij de betreffende wet/verordening etc. bedoeld worden.
Artikel 8 Ondertekening beschikkingen en overeenkomsten
In artikel 8 is aangegeven hoe de ondertekening eruit komt te zien als een gemandateerde functionaris in naam van de mandaatgever een besluit of een overeenkomst ondertekent.
HOOFDSTUK 4SLOTBEPALINGEN
Artikel 9Inwerkingtreding en citeertitel
Tot slot is in artikel 9 opgenomen op welke datum dit mandaatbesluit in werking treedt. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van het nieuwe mandaatbesluit komt het oude mandaatbesluit te vervallen. Ook is in dit artikel opgenomen hoe het mandaatbesluit geciteerd moeten worden.
Toelichting bevoegdhedenregister:
Bij iedere bevoegdheid staat welke functionaris die bevoegdheid in mandaat heeft verkregen. Staat er ‘geen’ dan is de teamleider bevoegd. De bevoegdheden die niet in het bevoegdhedenregister zijn opgenomen, zijn niet door het college of de burgemeester gemandateerd. Het college of de burgemeester is dan zelf bevoegd en verantwoordelijk.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl