Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730546
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR730546/1
Subsidieregeling Ondernemersfonds Binnenstad gemeente Kampen
Geldend van 25-12-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Ondernemersfonds Binnenstad gemeente KampenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,
Gelezen het voorstel met kenmerk 80416-2024,
Gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Kampen,
Besluit vast te stellen de
Subsidieregeling Ondernemersfonds Binnenstad gemeente Kampen
Artikel 1 Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Kampen;
- -
belastingplichtige: belastingplichtige in de zin van artikel 3 van de Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting Binnenstad 2018 of de daarop volgende regeling;
- -
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;
- -
inkomsten uit reclamebelasting: op grond van de Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting Binnenstad 2018 of de daarop volgende regeling geheven belasting per kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, met aftrek van oninbare posten en gehonoreerde bezwaar- en beroepschriften;
- -
perceptiekosten: kosten die de gemeente maakt om reclamebelasting te kunnen heffen, innen en controleren, waaronder: de kosten voor het registreren van belastingplichtigen, het verzenden van aanslagen, het verzorgen van de invordering, behandeling van bezwaar- en beroepschriften en het uitvoeren van controles om ervoor te zorgen dat alle belastingplichtigen correct worden belast.
- -
stichting: een rechtspersoon als bedoeld in artikel 2:285 van het Burgerlijk Wetboek;
- -
zone: de gebiedsomschrijving zoals opgenomen in artikel 4 van de Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting Binnenstad 2018 of de daarop volgende regeling.
Artikel 2 Toepassingsbereik
- 1.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
- 2.
De Asv is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling nadrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel
Deze subsidieregeling heeft als doel gebiedsgerichte collectieve zaken in de binnenstad van Kampen te realiseren die ten goede komen aan het ondernemersklimaat en een aantrekkelijke binnenstad.
Artikel 4 Activiteiten
Subsidie kan uitsluitend verstrekt worden voor activiteiten die zich richten op de zone en vallen binnen ten minste drie van onderstaande thema’s:
- -
extra attractiviteit en gastvrijheid in de breedste zin;
- -
schoon, heel en veilig, aanvullend op de basistaken van de gemeente;
- -
bereikbaarheid en overig eveneens aanvullend op de basistaken van de gemeente;
- -
collectieve belangenbehartiging ondernemers in de zone;
- -
het stimuleren van samenwerking tussen ondernemers in de zone in de breedste zin.
Artikel 5 Subsidiabele periode
De subsidie wordt per kalenderjaar verstrekt.
Artikel 6 Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een stichting die bijdraagt aan het behouden en versterken van de vitaliteit van de binnenstad van de gemeente Kampen.
Artikel 7 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
- 1.
Voor subsidie komen de redelijk gemaakte daadwerkelijke kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 4.
- 2.
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van beheer- en onderhoudsaspecten van de openbare ruimte.
Artikel 8 Subsidieplafond en voorwaarden
- 1.
Het college stelt jaarlijks een subsidieplafond vast.
- 2.
Het subsidieplafond wordt berekend aan de hand van de begrote inkomsten uit reclamebelasting, plus eventuele daadwerkelijke hogere of lagere inkomsten uit reclamebelasting uit voorgaande jaren die nog niet eerder bij de vaststelling van een subsidieplafond zijn betrokken, met aftrek van €5.000,- perceptiekosten. De begrote inkomsten uit reclamebelasting zijn gebaseerd op de daadwerkelijk of – indien nog niet bekend - geschatte ontvangen inkomsten uit reclamebelasting in het jaar voorafgaand aan de subsidiabele periode.
- 3.
Het subsidieplafond wordt vastgesteld onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld in de begroting.
Artikel 9 Wijze van verdeling
- 1.
Subsidie wordt per kalenderjaar aan één subsidieontvanger verstrekt.
- 2.
Indien meerdere aanvragen worden ingediend, wordt de subsidie verstrekt aan de stichting die het meeste draagvlak heeft onder de belastingplichtigen van de reclamebelasting, aan te tonen met een belastingplichtig adres, naam en handtekening van de belastingplichtige.
- 3.
Indien blijkt dat bij meerdere ontvankelijke aanvragen sprake is van een gelijk aantal adressen die belastingplichtig zijn als bedoeld in het eerste lid, is de WOZ-waarde van de belastingplichtigen doorslaggevend.
Artikel 10 Aanvraag
- 1.
De aanvraag wordt ingediend bij het college.
- 2.
De aanvraag van een subsidie als bedoeld in artikel 4 dient, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de Asv, vergezeld te gaan van:
- a.
een sluitende exploitatiebegroting voor de betreffende subsidiabele periode;
- b.
een activiteitenplan op hoofdlijnen.
- a.
- 3.
Indien meerdere aanvragen worden ontvangen, kan het college de aanvrager verzoeken om binnen twee weken de gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, aan te leveren. Deze gegevens maken onderdeel uit van de aanvraag.
Artikel 11 Afwijking aanvraag- en beslistermijn
- 1.
Een aanvraag om subsidie voor 2025 wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de Asv, ingediend uiterlijk 1 januari 2025.
- 2.
In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de Asv, beslist het college op een aanvraag om subsidie voor 2025 uiterlijk 31 januari 2025.
Artikel 12 Verplichtingen
Het college kan in aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv aan de subsidieontvanger bij beschikking tot subsidieverlening in ieder geval de verplichting opleggen om in de subsidiabele periode ten minste twee keer per jaar in een gesprek de voortgang te bespreken, met als doel:
- -
algemene informatie-uitwisseling en het signaleren van nieuwe ontwikkelingen;
- -
bespreken van de voortgang en het tijdig signaleren van eventuele afwijkingen van de besteding van de subsidie;
- -
aan de hand van de voortgangsgegevens tussentijds gemaakte afspraken bijsturen.
Artikel 13 Verantwoording
- 1.
In afwijking van artikel 15, eerste lid, van de Asv wordt een aanvraag om vaststelling uiterlijk 1 juni volgend op de subsidiabele periode bij het college ingediend.
- 2.
In afwijking van artikel 15, tweede lid, van de Asv, gaat de aanvraag vergezeld van:
- a.
een financieel verslag c.q. jaarrekening over het de subsidiabele periode;
- b.
een inhoudelijk verslag op hoofdlijnen, inhoudende een beschrijving van de aard en omvang van de geleverde prestaties en producten, een vergelijking tussen de beoogde en gerealiseerde doelstellingen en een toelichting daarop.
- a.
- 3.
In aanvulling op artikel 16, vierde lid, van de Asv kan de aanvrager het college met redenen omkleed verzoeken om maximaal acht weken uitstel. Het college beslist hier binnen twee weken na ontvangst van het verzoek op.
Artikel 14 Bevoorschotting en betaling in gedeelten
- 1.
Uiterlijk 31 januari van de lopende subsidiabele periode verstrekt het college een voorschot van 90% van het verleende subsidiebedrag.
- 2.
Het voorschot wordt verleend onder de voorwaarde dat indien de subsidie lager wordt vastgesteld dan het voorschotbedrag, de aanvrager binnen vier weken na verzenddatum van de subsidievaststelling het teveel betaalde terugbetaalt aan het college.
Artikel 15 Slotbepalingen
- 1.
Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.
- 2.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Ondernemersfonds Binnenstad gemeente Kampen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 17 december 2024.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,
N.J. Middelbos,
secretaris
S. de Rouwe,
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl