Gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren

De raden, de colleges en de burgemeesters van de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen, ieder voor zover zij bevoegd zijn:

  • overwegende dat op het gebied van Werk en Inkomen, arbeidsintegratie, sociale werkvoorziening, schuldhulpverlening, budgethulp en kredietverstrekking samenwerking tussen gemeenten in de regio geboden is;

  • dat de Wet gemeenschappelijke regelingen op 1 juli 2022 is gewijzigd, zodat deze gemeenschappelijke regeling daaraan aangepast dient te worden;

  • daarnaast enkele wijzigingen zijn doorgevoerd als gevolg van de evaluatie van de samenwerking en de wens de gemeenschappelijke regeling te moderniseren;

  • gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en de Gemeentewet.

Besluiten de gemeenschappelijke regeling als volgt te wijzigen:

HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Deze regeling verstaat onder:

    • a.

      Orionis Walcheren: het openbaar lichaam, als bedoeld in artikel 02;

    • b.

      gemeenten: de bij de regeling aangesloten gemeenten i.c. Middelburg, Veere en Vlissingen;

    • c.

      deelnemers: de aan deze regeling deelnemende gemeenten;

    • d.

      gemeentebesturen: de gemeenteraden en de colleges van burgemeester en wethouders, burgemeesters ieder voor zover zij bevoegd zijn;

    • e.

      Gedeputeerde Staten: Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland;

    • f.

      de regeling: de gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren;

    • g.

      WSW: de Wet Sociale Werkvoorziening;

    • h.

      PW: Participatiewet;

    • i.

      Wgs: de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • j.

      Wgr: de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr);

    • k.

      WCK: Wet op het Consumentenkrediet;

    • l.

      Wft: Wet Financieel Toezicht;

    • m.

      FW: Faillissementswet;

    • n.

      BW: Burgerlijk Wetboek;

    • o.

      Wet Fido: Wet Financiering decentrale overheden;

    • p.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • q.

      desintegratiekosten: alle kosten direct dan wel toekomstig te maken dan wel te dragen door Orionis Walcheren, die samenhangen met de afbouw van overcapaciteit in personele en materiële sfeer en andere verplichtingen, de afbouw van de risico’s daarbij inbegrepen, ontstaan als direct gevolg van de vermindering van taakuitvoering, en

    • r.

      frictiekosten: alle incidentele kosten te maken door Orionis Walcheren die het directe gevolg zijn van de beslissing tot vermindering van taakuitvoering van een deelnemer.

  • 2.

    Daar waar in deze regeling artikelen en bepalingen van enige wet of andere regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, dienen in die artikelen in plaats van ‘de gemeente’, ‘de raad’, ‘het college’ en ‘de burgemeester’ te worden gelezen onderscheidenlijk: ‘het openbaar lichaam’, ‘het algemeen bestuur’, ‘het dagelijks bestuur’ en ‘de voorzitter’.

Artikel 2: Openbaar lichaam

  • 1.

    Er is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam Orionis Walcheren gevestigd in de gemeente Vlissingen. Hierna te noemen: ‘Orionis Walcheren’.

  • 2.

    Het rechtsgebied van Orionis Walcheren omvat het grondgebied van de deelnemende gemeenten.

  • 3.

    De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

Artikel 3: Bestuursorganen

Orionis Walcheren kent de volgende bestuursorganen: het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.

HOOFDSTUK 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 4: Belang

Het openbaar lichaam is ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen op het gebied van werk, inkomen en schulden, waaronder de in artikel 1 en 5 genoemde wet- en regelgeving.

Artikel 5: Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Alle taken en bevoegdheden die bij of krachtens de geldende Wgs, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raad, het college of de burgemeester zijn opgedragen, inclusief het vaststellen van verordeningen, die op grond van de Wgs, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raden en colleges van de deelnemende gemeenten toekomen, worden, voor zover de Wgs, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften zich hiertegen niet verzetten, aan Orionis Walcheren overgedragen.

  • 2.

    De deelnemende gemeenten dragen aan Orionis Walcheren voorts over alle bevoegdheden van regeling en bestuur met betrekking tot:

    • a.

      het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen (2004);

    • b.

      de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);

    • c.

      de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

    • d.

      Regeling opvang ontheemden Oekraïne (ROO)

  • 3.

    Voorts wordt door de deelnemende gemeenten aan Orionis Walcheren de uitvoering opgedragen van:

    • a.

      de Bijzondere Bijstand en armoedebeleid, op basis van het beleid dat ter zake door de deelnemende gemeenten is vastgesteld;

    • b.

      gebruik van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

    • c.

      de inkoop van producten en diensten op het terrein van re-integratie en gesubsidieerde arbeid bij aanbieders ten behoeve van de jaarlijks te realiseren taakstelling;

    • d.

      de advisering van het bestuur van de deelnemende gemeenten over het te voeren beleid op het terrein van Werk & Inkomen, sociale zekerheid en ontwikkelingen op de lokale/regionale arbeidsmarkt;

    • e.

      kredietverstrekking, schuldhulpverlening en budgetbeheer.

  • 4.

    Het algemeen bestuur is bevoegd tot het vaststellen van een verordening met betrekking tot de uitvoering van activiteiten de kredietbankfunctie betreffende, zoals:

    • a.

      krediettransacties binnen de Wet Fido;

    • b.

      schuldbemiddeling op grond van artikel 48 lid 1be.v. WCK;

    • c.

      budgetbeheer zoals bedoeld in artikel 3:5 Wft

    • d.

      verstrekken van verklaringen op grond van de FW;

    • e.

      bewindvoering en curatele op grond van de FW;

    • f.

      vroegsignalering.

  • 5.

    Bij de uitvoering van het genoemde onder de leden 1 en 2 wordt door Orionis Walcheren samengewerkt met het UWV (Uitvoering Werknemersverzekeringen) en de externe partners die door Orionis Walcheren ingeschakeld worden bij de activering, re- integratie en arbeidstoeleiding van cliënten. De dienst vervult hierbij de regiefunctie namens de deelnemende gemeenten.

  • 6.

    Orionis Walcheren kan na besluit van het algemeen bestuur ook diensten aan andere overheden verlenen, met dien verstande dat Orionis Walcheren ten minste tachtig procent van zijn werkzaamheden voor de deelnemers verricht. Het algemeen bestuur beslist met betrekking tot het al dan niet verlenen van diensten aan een derde als hiervoor bedoeld. De diensten worden verleend tegen een vooraf overeengekomen kostenvergoeding.

  • 7.

    Orionis Walcheren kan op verzoek van een college, indien het algemeen bestuur hiertoe besluit, nader te omschrijven taken gaan uitvoeren die passen binnen het belang waartoe deze regeling getroffen is. Een besluit hiertoe vermeldt alsdan de wijze van kostenverrekening en overige voorwaarden waaronder deze taken worden uitgevoerd. Deze voorwaarden worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst.

Artikel 6: Bezwaar en beroep

Het algemeen bestuur is bevoegd tot het vaststellen van een verordening als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 7: Klachtrecht

Het algemeen bestuur is bevoegd tot het vaststellen van een verordening over de behandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, en tevens inzake klachten en geschillen in het kader van kredietverstrekking, schuldbemiddeling en budgetbeheer.

HOOFDSTUK 3: HET ALGEMEEN BESTUUR

Artikel 8: Samenstelling

  • 1.

    Het algemeen bestuur van Orionis Walcheren bestaat uit zeven leden.

  • 2.

    De raad van iedere gemeente wijst twee leden en twee plaatsvervangende leden uit de leden van de raad en het college aan. De raad van de gemeente met het grootste financiële belang binnen de regeling wijst een derde lid aan.

  • 3.

    De raden van de gemeenten beslissen in beginsel binnen één maand na de benoeming van de wethouders van elke zittingsperiode over de aanwijzing van de leden van het algemeen bestuur.

  • 4.

    Het algemeen bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter aan alsmede diens plaatsvervanger.

  • 5.

    De leden van het algemeen bestuur hebben, onverminderd het bepaalde in de leden 7 tot en met 10, zitting gedurende de zittingsduur van de gemeenteraad.

  • 6.

    De leden van het algemeen bestuur treden af op de dag waarop de leden van de raden van de gemeenten aftreden.

  • 7.

    Het lid dat tussentijds ophoudt lid van het college van burgemeester en wethouders te zijn, houdt daarmee tevens op lid te zijn van het algemeen bestuur. Dit geldt ook voor de voorzitter.

  • 8.

    Het lid dat ter vervulling van een tussentijdse vacature als lid van het algemeen bestuur wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens of wier plaats dit lid is benoemd, zou hebben moeten aftreden.

  • 9.

    De leden van het algemeen bestuur die tussentijds ontslag nemen, stellen de voorzitter van het algemeen bestuur alsmede de raad die hen heeft aangewezen hiervan op de hoogte. Het ontslag is onherroepelijk.

  • 10.

    Leden van het algemeen bestuur die ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap totdat in hun opvolging is voorzien.

  • 11.

    De aanwijzing voor de vervulling van plaatsen die zijn opengevallen, vindt binnen twee maanden plaats door de raad die het aangaat.

Artikel 9: Bevoegdheden van het algemeen bestuur

  • 1.

    Aan het algemeen bestuur komen in het kader van deze regeling alle bevoegdheden toe, die niet aan een ander orgaan zijn opgedragen. Het algemeen bestuur kan alle bevoegdheden delegeren aan het dagelijks bestuur, tenzij de aard van de bevoegdheid zich tegen delegatie verzet.

  • 2.

    De volgende bevoegdheden van het algemeen bestuur zijn niet overdraagbaar:

    • a.

      het aanwijzen van een voorzitter en diens plaatsvervanger en de overige leden van het dagelijks bestuur;

    • b.

      het vaststellen van de begroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenraming, respectievelijk begrotingswijzigingen en de jaarstukken;

    • c.

      het vaststellen van het reglement van orde;

    • d.

      het vaststellen van de Financiële verordening en de Controleverordening;

    • e.

      het vaststellen van een verordening tot instelling van een commissie ex artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, en de verordening voor de behandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • f.

      het vaststellen van alle verordeningen die op grond van delegatie zoals bedoeld in artikel 5, eerste en tweede lid, aan het algemeen bestuur toekomen;

    • g.

      het doen van voorstellen tot wijziging, toetreding, uittreding en opheffing van deze gemeenschappelijke regeling;

    • h.

      het vaststellen van het directiestatuut;

    • i.

      het instellen van commissies als bedoeld in artikel 24 en 25 van de Wgr.

  • 3.

    Het algemeen bestuur stelt nadere regels vast met betrekking tot:

    • a.

      het aangaan van geldleningen;

    • b.

      het uitlenen van gelden, voor zover dit niet betreft het uitlenen van gelden inzake krediettransacties;

    • c.

      het indekken tegen financiële risico’s ter zake van de behartiging van krediettransacties, schuldenregelingen en budgetbeheer;

    • d.

      het aangaan van rekening-courant-overeenkomsten;

    • e.

      hetgeen verder de geldmiddelen die specifiek de kredietbankfunctie aangaan;

    • f.

      het kopen en verkopen van onroerende zaken;

    • g.

      het ruilen, vervreemden, bezwaren, verpanden, verhuren, verpachten of anderszins in gebruik geven van eigendommen van Orionis Walcheren;

    • h.

      het treffen van dadingen of het opdragen van een bestaand geschil aan arbiters;

    • i.

      het aanvaarden van aan Orionis Walcheren gemaakte erfstellingen of legaten of gedane schenkingen;

    • j.

      het verlenen van kwijtscheldingen op grond van een geldige titel, dan wel uit overwegingen van redelijkheid en billijkheid aan al diegenen die op basis van een verbintenis, uitgezonderd die in het kader van krediettransacties, schuldenregelingen en budgetbeheer zijn aangegaan, met Orionis Walcheren in relatie staan;

    • k.

      het voeren van rechtsgedingen, met uitzondering van rechtsgedingen betrekking hebbende op krediettransacties, schuldenregelingen en budgetbeheer;

    • l.

      het jaarlijks aan deelnemende gemeenten in rekening brengen van lasten, die voortvloeien uit het verlenen van diensten, met name met betrekking tot krediettransacties, schuldenregelingen en budgetbeheer aan inwoners van die gemeenten;

  • 4.

    Het Algemeen Bestuur kan besluiten tot de oprichting van en deelneming in verenigingen voor zover dat nodig is voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Dit besluit wordt niet genomen nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het Algemeen Bestuur te brengen.

Artikel 10: Werkwijze

  • 1.

    Het algemeen bestuur stelt een reglement van orde voor zijn vergaderingen vast.

  • 2.

    De stemverhouding in het algemeen bestuur is als volgt:

    • a.

      ten aanzien van besluiten over de begroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen, investeringen en andere aangelegenheden met financiële gevolgen van meer dan € 50.000,00;

      • Indien uit de verdeelsleutel conform artikel 30 blijkt dat een gemeente meer dan 50% bijdraagt is de stemverhouding 2-2-1, waarbij een bestuurslid uit een gemeente die het grootste aandeel bijdraagt 2 stemmen heeft, een bestuurslid uit de gemeente die vervolgens het grootste aandeel bijdraagt 2 stemmen heeft en een bestuurslid uit een gemeente die het kleinste aandeel bijdraagt 1 stem heeft.

      • Indien uit de verdeelsleutel conform artikel 30c blijkt dat geen gemeente meer dan 50% bijdraagt is de stemverhouding 1½-2-1.

    • b.

      de overige besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen, waarbij elke lid een stem heeft;

    • c.

      als de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 3.

    Het algemeen bestuur vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten, maar minimaal twee keer per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden van het algemeen bestuur dit verzoeken (onder schriftelijke opgave van de te behandelen onderwerpen).

  • 4.

    In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken plaats (art. 17 Gemeentewet en art. 22 Wgr).

  • 5.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk tot de vergadering op.

  • 6.

    Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen, worden tegelijkertijd met de oproep en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd (Gemeentewet artikel 19 en artikel 24 Wgr).

  • 7.

    De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar.

  • 8.

    De deuren worden gesloten wanneer een vijfde deel van de aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt.

  • 9.

    Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren wordt vergaderd.

  • 10.

    Artikel 22 van de Wgr is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 11: Besloten vergadering

Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid over de geheimhouding van het behandelde in de vergadering en de inhoud van de stukken is het bepaalde in artikel 23, leden 1 tot en met 4 van de Wgr van toepassing. In een besloten vergadering van het algemeen bestuur worden geen besluiten genomen over het beleidsplan, de begroting, de jaarstukken en het liquidatieplan.

Artikel 12: Zienswijze op besluiten van het algemeen bestuur

Naast de wettelijke verplichte besluiten en de besluiten die in deze regeling worden genoemd, legt het algemeen bestuur alle besluiten die aanzienlijk politiek of financieel belang hebben aan de raden voor ter zienswijze. Voor de zienswijze geldt een termijn van acht weken.

Artikel 13: Participatie van ingezetenen en belanghebbenden

  • 1.

    Het algemeen bestuur stelt in een participatie- en inspraakverordening vast ten aanzien van welke besluiten ingezetenen van de deelnemers en andere belanghebbenden bij de taakuitvoering door Orionis Walcheren betrokken worden bij de totstandkoming, uitvoering en evaluatie van het beleid op grond van deze regeling en de wijze waarop de participatie plaats vindt. Het algemeen bestuur kan in de verordening bepalen dat een andere procedure dan bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd.

  • 2.

    Voorafgaand aan de vaststelling van de participatie- en inspraakverordening, bedoeld in het eerste lid, worden de raden van de gemeenten in de gelegenheid gesteld zienswijze te geven op de ontwerpparticipatie- en inspraakverordening. Voor de zienswijze geldt een termijn van acht weken.

HOOFDSTUK 4: HET DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 14: Samenstelling

  • 1.

    Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter en twee andere leden, met dien verstande dat in het dagelijks bestuur elk van de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd is.

  • 2.

    De leden van het dagelijks bestuur worden aangewezen door en uit het algemeen bestuur. Zij worden aangewezen in de eerste vergadering van het algemeen bestuur, nadat overeenkomstig artikel 8 de leden van het algemeen bestuur zijn aangewezen.

  • 3.

    De aanwijzing van leden van het dagelijks bestuur ter vervulling van plaatsen die openvallen, vindt plaats binnen twee maanden na de melding van de opengevallen plaats.

  • 4.

    Het dagelijks bestuur heeft minder leden dan de helft van het algemeen bestuur.

  • 5.

    In geval van langdurige afwezigheid kan een lid van het dagelijks bestuur worden vervangen door een ander lid van het dagelijks bestuur of een door het algemeen bestuur uit zijn midden aan te wijzen lid.

Artikel 15: Einde lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap van het dagelijks bestuur eindigt indien het lid ophoudt lid te zijn van het algemeen bestuur. De leden treden af nadat de afgesproken zittingstermijn is verstreken.

  • 2.

    De leden van het dagelijks bestuur treden af op de dag waarop de zittingsperiode van de gemeenteraad afloopt. Zij blijven hun functie waarnemen tot het moment dat het algemeen bestuur in de nieuwe samenstelling nieuwe leden voor het dagelijks bestuur heeft aangewezen.

  • 3.

    Een lid van het dagelijks bestuur kan door het algemeen bestuur worden ontslagen, als dit lid niet meer het vertrouwen van het algemeen bestuur geniet. In dit geval is het bepaalde in artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Op het ontslagbesluit is artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.

Artikel 16: Werkwijze

  • 1.

    Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of een ander lid van het dagelijks bestuur dit nodig acht met opgave van de te behandelen onderwerpen. De vergadering vindt plaats binnen twee weken nadat het verzoek is ingekomen.

  • 2.

    In het dagelijks bestuur kan alleen worden besloten, indien ten minste twee derde van het aantal zittende leden aanwezig is.

  • 3.

    Voor zover deze regeling niet anders bepaalt, kan het dagelijks bestuur zijn werkzaamheden verdelen over zijn leden. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten daarover mee aan het algemeen bestuur.

  • 4.

    Besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen. Als de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 5.

    Het dagelijks bestuur kan een reglement van orde voor zijn vergaderingen vaststellen, dat aan het algemeen bestuur ter kennisneming wordt overlegd.

  • 6.

    Voor de besluitvorming in het dagelijks bestuur en de verplichting tot geheimhouding zijn de overeenkomstige bepalingen zoals die zijn opgenomen in de Gemeentewet voor het college van toepassing.

Artikel 17: Taak

De taak van het dagelijks bestuur is:

  • 1.

    Het uitvoeren van alle taken en bevoegdheden die bij of krachtens de in artikel 5 genoemde wetten en algemeen verbindende voorschriften aan de colleges van burgemeester en wethouders toekomen.

  • 2.

    Voorts is het dagelijks bestuur belast met:

    • a.

      het voorbereiden van al hetgeen aan het algemeen bestuur ter overweging en beslissing zal worden voorgelegd, voor zover die voorbereiding niet aan anderen is opgedragen;

    • b.

      het uitvoeren van besluiten van het algemeen bestuur;

    • c.

      het beheer van de eigendommen en geldmiddelen van Orionis Walcheren;

    • d.

      het nemen van alle conservatoire maatregelen, zowel in als buiten rechte en het doen van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring en het verlies van recht of bezit;

    • e.

      het houden van een voortdurend toezicht op het beheer en de exploitatie van Orionis Walcheren, alsmede op al wat Orionis Walcheren aangaat, waaronder de zorg voor de archiefbescheiden;

    • f.

      het aanstellen van personeel op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, alsmede het schorsen en ontslaan van dit personeel;

    • g.

      het behartigen van de belangen van Orionis Walcheren bij andere overheidslichamen en instellingen, diensten of personen, waarmee contact voor Orionis Walcheren van belang is;

    • h.

      het verlenen van kwijtschelding op grond van een geldige titel, dan wel uit overwegingen van redelijkheid en billijkheid aan diegenen die een verbintenis in het kader van kredietverstrekking, schuldenregelingen of budgetbeheer zijn aangegaan. Het dagelijks bestuur kan omtrent het vorenstaande nadere regelen stellen;

    • i.

      het aangaan van overeenkomsten, die voortvloeien uit het behartigen van de belangen in het kader van kredietverstrekking, schuldenregelingen of budgetbeheer;

    • j.

      het voeren van rechtsgedingen ter zake van het aangaan van overeenkomsten, die voortvloeien uit de behartiging van de belangen ten aanzien van kredietverstrekking, schuldhulpverlening en budgetbeheer.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur heeft de verplichting om het algemeen bestuur actief die inlichtingen te verstrekken die het algemeen bestuur nodig heeft voor de uitoefening van haar taken.

Artikel 18: Zienswijze op besluiten van het dagelijks bestuur

Buiten de in deze regeling of bij of krachtens wet bepaalde gevallen zijn er geen besluiten van het dagelijks bestuur, waarvoor aan de raden vooraf zienswijze, als bedoeld in artikel 10, vijfde en zesde lid van de Wgr, wordt gevraagd.

HOOFDSTUK 5: DE VOORZITTER

Artikel 19: Benoeming en taak

  • 1.

    De voorzitter wordt door en uit het algemeen bestuur aangewezen.

  • 2.

    Het algemeen bestuur kan de voorzitter ontslag verlenen, indien deze het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit.

  • 3.

    De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.

  • 4.

    Bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter wordt deze vervangen door een lid van het dagelijks bestuur, aan te wijzen door het dagelijks bestuur.

  • 5.

    De voorzitter tekent de stukken die van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur uitgaan.

  • 6.

    De voorzitter vertegenwoordigt Orionis Walcheren in en buiten rechte. De voorzitter kan de vertegenwoordiging opdragen aan een door deze aan te wijzen gemachtigde.

  • 7.

    Indien de voorzitter behoort tot het bestuur van een gemeente, die partij is in een geding waarbij Orionis Walcheren is betrokken, wordt Orionis Walcheren door een ander, door het dagelijks bestuur aan te wijzen, lid van het dagelijks bestuur vertegenwoordigd.

Artikel 20: Zienswijze op besluiten van de voorzitter

Buiten de in deze regeling of bij of krachtens wet bepaalde gevallen zijn er geen besluiten van de voorzitter, waarvoor aan de raden vooraf zienswijze, als bedoeld in artikel 10, vijfde en zesde lid van de Wgr, wordt gevraagd

HOOFDSTUK 6: DE DIRECTEUR

Artikel 21: Functie, Benoeming en taak

  • 1.

    De bestuursorganen worden bijgestaan door een directeur, aan wie in het dagelijks bestuur een adviserende stem toekomt. De directeur vervult ten behoeve van het algemeen bestuur en ten behoeve van het dagelijks bestuur de functie van ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De directeur wordt in dienst genomen, geschorst en ontslagen door het dagelijks bestuur.

  • 3.

    De directeur is belast met de dagelijkse leiding van Orionis Walcheren.

  • 4.

    De directeur ondertekent mede alle stukken die van het algemeen en dagelijks bestuur uitgaan.

  • 5.

    De verantwoordlijkheden en bevoegdheden van de directeur worden vastgelegd in een statuut. Het statuut wordt vastgesteld door het algemeen bestuur.

  • 6.

    De directeur is verantwoording schuldig aan het dagelijks bestuur.

  • 7.

    De directeur is bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden.

HOOFDSTUK 7: INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN ONTSLAG

Artikel 22: Intern

  • 1.

    De leden van het dagelijks bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde bestuur.

  • 2.

    Zij geven ongevraagd aan het algemeen bestuur alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het dagelijks bestuur te voeren en gevoerde bestuur nodig is.

  • 3.

    Zij geven tezamen, dan wel afzonderlijk, aan het algemeen bestuur, wanneer dit bestuur of één of meer leden daarvan hierom verzoeken, alle gevraagde inlichtingen.

  • 4.

    De leden1 tot en met 3 zijn van overeenkomstige toepassing op de voorzitter voor het voor hem gevoerde bestuur.

Artikel 23: Informatieverstrekking door het algemeen en dagelijks bestuur

  • 1.

    Het algemeen en dagelijks bestuur geven aan de raden van de deelnemende gemeenten ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is.

  • 2.

    Het algemeen en het dagelijks bestuur verstrekken op verzoek van de raden of één of meer leden daarvan alle inlichtingen die worden verlangd.

  • 3.

    Die informatie wordt in dat geval ook verstrekt aan de overige raden.

Artikel 24: Verantwoording door individuele leden van het algemeen bestuur

  • 1.

    Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur is aan de raad door wie hij is benoemd, met inachtneming van het bepaalde in artikel 16 Wgr, verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad aangegeven wijze.

  • 2.

    Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur kan door de raad waarbinnen dit lid functioneert, worden ontslagen, indien dit lid niet meer het vertrouwen van de raad bezit.

HOOFDSTUK 8: HET PERSONEEL

Artikel 25: Personeel

  • 1.

    Bij Orionis Walcheren is personeel werkzaam.

  • 2.

    Het algemeen bestuur stelt voor het ambtelijk personeel van Orionis Walcheren de arbeidsvoorwaardenverordening vast conform de collectieve arbeidsvoorwaardenregeling Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties,.

  • 3.

    Het algemeen bestuur beslist over de toepassing van overige arbeidsvoorwaarden.

  • 4.

    Indienstname, schorsing en ontslag van personeel geschieden door het dagelijks bestuur.

HOOFDSTUK 9: FINANCIËLE BEPALINGEN

Artikel 26: Begrotingsprocedure

  • 1.

    Het dagelijks bestuur zendt jaarlijks vóór 30 april de ontwerpbegroting voor het komende kalenderjaar met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen voor de drie daarop volgende jaren van Orionis Walcheren aan de raden van de gemeenten. Het bepaalde in artikel 190, lid 1 van de Gemeentewet 2002 is van toepassing, evenals het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).

  • 2.

    De ontwerpbegroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen wordt door de gemeenten voor een ieder ter inzage gelegd en tegen betaling van de kosten algemeen verkrijgbaar gesteld. Het bepaalde in artikel 190, lid 2 en 3 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen twaalf weken na ontvangst van de ontwerpbegroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen het dagelijks bestuur hun zienswijze aangeven. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijze van de raden zijn vervat, bij de ontwerpbegroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen, die aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.

  • 4.

    Het dagelijks bestuur stelt de raden van de gemeenten voorafgaande aan het vaststellen van de begroting schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over de zienswijze, bedoeld in het derde lid, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

  • 5.

    Het dagelijks bestuur stuurt de begroting binnen twee weken na vaststelling met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen, maar in ieder geval vóór 15 september van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan Gedeputeerde Staten.

  • 6.

    Nadat deze is vastgesteld, zendt het algemeen bestuur de begroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen aan de raden van de deelnemende gemeenten.

  • 7.

    Op wijzigingen van de begroting zijn voorgaande bepalingen van overeenkomstige toepassing.

  • 8.

    Begrotingswijzigingen kunnen tot uiterlijk 30 september van het betreffende begrotingsjaar voorlopig worden vastgesteld.

  • 9.

    Het bestuur geeft de deelnemende gemeenten de gelegenheid om een zienswijze te geven binnen een termijn van twaalf weken over begrotingswijzigingen. Een begrotingswijziging blijft achterwege voor:

    • a.

      uitgaven die binnen een programma van de eigen begroting kunnen worden opgevangen en die geen belangrijke beleidswijzigingen betreffen;

    • b.

      uitgaven die geen belangrijke beleidswijziging betreffen en die geen structurele gevolgen hebben voor de begroting van het volgende jaar en/of volgende jaren.

Artikel 27: Bijdragen van de gemeenten

  • 1.

    De deelnemers zullen er steeds zorg voor dragen dat Orionis Walcheren te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan al zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.

  • 2.

    In de begroting staat welke bijdrage elke gemeente verschuldigd is voor de uitvoering van de taken van Orionis Walcheren.

  • 3.

    Indien aan het algemeen bestuur blijkt dat een deelnemer weigert deze uitgaven op de begroting te zetten, doet het algemeen bestuur onverwijld aan Gedeputeerde Staten het verzoek over te gaan tot de toepassing van de artikelen 194 en 195 van de Gemeentewet.

  • 4.

    De deelnemende gemeenten betalen bij wijze van voorschot op de vijftiende dag van de maand een twaalfde deel van de in het eerste lid bedoelde bijdrage.

  • 5.

    De kosten die Orionis Walcheren aan de gemeenten toerekent, bestaan uit directe en indirecte kosten.

Artikel 28: Verkrijging van geldmiddelen

  • 1.

    Geldmiddelen worden verkregen uit opbrengsten van uitgeleende gelden inzake kredietverstrekking en uit verrichtingen van diensten in het kader van bewindsvoering en curatele op grond van de FW en vanuit aan derden in rekening gebrachte vergoedingen in het kader van afgifte van verklaringen op grond van FW en in het kader van budgetbeheer.

  • 2.

    De aan derden in rekening gebrachte vergoedingen genoemd in het eerste lid worden door het algemeen bestuur vastgesteld en kunnen dienovereenkomstig worden gewijzigd.

  • 3.

    De vergoedingen worden per dienstverlening in rekening gebracht.

  • 4.

    De gemeente die op 31 oktober heeft te gelden als woonplaats als bedoeld in artikel 10, boek 2 BW van een persoon ten behoeve waarvan een dienst is of wordt verleend, draagt zorg voor de betaling van de vergoeding als bedoeld in lid 1. Indien een persoon ten behoeve waarvan diensten zijn verleend per 31 oktober zijn woonplaats buiten een deelnemende gemeente heeft, draagt de deelnemende gemeente waar deze persoon bij aanvang van het kalenderjaar zijn woonplaats had, zorg voor betaling van de vergoeding.

  • 5.

    Geldmiddelen worden ook verkregen via de rekening-courant, vrijwillige bijdrage, giften en onvoorziene ontvangsten.

  • 6.

    Onder geldmiddelen worden ook verstaan de aan de gemeente verstrekte Rijksvergoeding vanuit het Participatiebudget.

Artikel 29: Directe kosten

  • 1.

    Uitkeringskosten, kosten van leningen en andere verstrekkingen die voortvloeien uit toepassing van de wet en regelgeving als bedoeld in artikel 5, onder aftrek van de daarvoor van het Rijk ontvangen algemene en specifieke uitkeringen.

  • 2.

    De hoogte van de doorbetaling door gemeenten van de door hen van het Rijk ontvangen algemene en specifieke uitkeringen zoals genoemd in lid 1, wordt bepaald op een voor iedere deelnemende gemeente gelijk procentueel aandeel van deze vergoedingen. Het procentuele aandeel van de drie gemeenten gezamenlijk dient gelijk te zijn aan de, in de begroting van Orionis Walcheren opgenomen, lasten voor de onder lid 1 genoemde kosten, onder aftrek van de opbrengsten vanuit de terugvordering, respectievelijk verhaal ex PW en aanverwante regelingen.

  • 3.

    Verstrekkingen in het kader van de uitvoering Bijzondere Bijstand, respectievelijk het Minimabeleid, onder aftrek van opbrengsten uit terugvordering respectievelijk verhaal.

  • 4.

    Alle extra uitkerings- en uitvoeringskosten van Orionis Walcheren, die worden veroorzaakt door gemeentelijk bijstandsbeleid dat afwijkt van het beleid dat is beschreven in het beleidsplan.

  • 5.

    Alle extra kosten van Orionis Walcheren, die voortvloeien uit een kennelijk ontoereikende uitvoering van wet en regelgeving, als bedoeld in artikel 5, in de periode voorafgaand aan de inwerkingtreding van de regeling.

  • 6.

    De directe kosten, genoemd onder de leden 3 tot en met 5, worden rechtstreeks toegerekend aan de gemeente waarvoor de kosten zijn gemaakt.

  • 7.

    Ten aanzien van de bijzondere bijstand, respectievelijk het minimabeleid vindt, indien nodig, per kwartaal verrekening plaats tussen de gemeenten en Orionis Walcheren.

Artikel 30: Indirecte kosten

  • 1.

    Kosten van het personeel dat is belast met de uitvoering van de in artikel 5 genoemde taken, niet zijnde kortingen op vergoedingen van het Rijk die op grond van een maatregel aan een gemeente zijn opgelegd.

  • 2.

    Kosten van huisvesting, automatisering, externe ondersteuning, advieskosten en overige indirecte kosten.

  • 3.

    Orionis Walcheren brengt de kosten, genoemd in het eerste en tweede lid, onder aftrek van de verkregen geldmiddelen zoals genoemd in artikel 28, bij de deelnemende gemeenten in rekening naar rato van de verdeelsleutel in het vijfde lid.

  • 4.

    Na afloop van elk kalenderjaar en in ieder geval vóór 1 augustus volgend op het afgesloten kalenderjaar, vindt tussen Orionis Walcheren en de deelnemende gemeenten een definitieve afrekening plaats.

  • 5.

    De indirecte kosten worden als volgt toegerekend:

    • a.

      de bevoorschotting wordt gebaseerd op de onderlinge verhouding tussen de gemeenten m.b.t. de Rijksvergoedingen Participatiebudget en PW conform de voorlopig toegekende budgetten in jaar t-1;

    • b.

      bij de jaarstukken van Orionis Walcheren wordt de verdeelsleutel definitief vastgesteld over dat betreffende jaar op basis van de onderlinge verhouding tussen de gemeenten m.b.t. de Rijksvergoedingen Participatiebudget en Participatiewet conform de definitief toegekende budgetten in jaar t. Daarbij worden eventuele Vangnetuitkeringen alleen meegeteld indien de gemeenten die hierop recht hebben deze ook aanvragen en alle aanvragen worden toegekend. Wanneer één of meerdere aanvragen Vangnetuitkering niet worden toegekend, tellen de toegekende aanvragen Vangnetuitkering niet mee.

Artikel 31: Financiering

  • 1.

    Voor het betalen van rente en aflossing van door Orionis Walcheren aan te gane geldleningen en in rekening-courant op te nemen gelden, alsmede verplichtingen voortvloeiende uit rentederivaten staan de deelnemers garant voor zover ter zake door andere overheidsorganen geen garantie is verstrekt.

  • 2.

    De deelnemers nemen aan die garantie deel in de verhouding van de verdeelsleutel zoals opgenomen in artikel 30, lid 5 op 1 januari van het jaar voorafgaande aan dat waarin de garantie is verleend.

  • 3.

    Indien uit deze bepaling in enig jaar voor de deelnemers betalingsverplichtingen voortvloeien, worden deze aan de met de deelnemers te verrekenen bijdragen toegevoegd.

Artikel 32: Reserve

  • 1.

    Orionis Walcheren vormt een reserve ten laste van de gemeentelijke bijdragen tot maximaal 5% van de jaarlijkse indirecte kosten en tot maximaal 5% van de directe kosten.

  • 2.

    Kennelijke onbillijkheden die uit de toepassing van dit artikel voortvloeien, worden ter beslissing voorgelegd aan het dagelijks bestuur. Bij beslissingen op gemeentelijke verzoeken daaromtrent geef het dagelijks bestuur toepassing aan afspraken tussen de gemeenten over de te vormen reserve.

Artikel 33: Jaarstukken

  • 1.

    Het dagelijks bestuur legt vóór 30 april aan het algemeen bestuur verantwoording af over het afgelopen kalenderjaar, onder overlegging van de opgestelde jaarstukken en een berekening van de door de deelnemende gemeenten te betalen bijdragen, naast de controleverklaring en het bijbehorende verslag en bevindingen van de met de controles belaste accountant.

  • 2.

    De voorlopige jaarstukken met het voorgenomen besluit over de resultaatbestemming worden twaalf weken voordat deze aan het algemeen bestuur worden aangeboden aan de deelnemers toegezonden.

  • 3.

    De raden kunnen in de gelegenheid worden gesteld binnen acht weken hun zienswijze te geven op de jaarstukken en het voorgenomen besluit over de resultaatbestemming.

  • 4.

    Het algemeen bestuur onderzoekt de jaarstukken en stelt haar vast uiterlijk 13 juli, volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft, evenals de bijdragen die de deelnemers betalen in het eventuele exploitatietekort.

  • 5.

    De jaarstukken worden binnen twee weken na de vaststelling aan Gedeputeerde Staten gezonden, maar vóór 15 juli.

  • 6.

    Het besluit tot vaststelling van de jaarstukken verleent – voor zover het de daarin opgenomen ontvangsten en uitgaven betreft – het dagelijks bestuur tot décharge, behoudens later in rechte gebleken valsheid in bewijsstukken en/of andere onregelmatigheden.

HOOFDSTUK 10: HET ARCHIEF

Artikel 34: Archief

  • 1.

    Het dagelijks bestuur is belast met de zorg en het toezicht op de bewaring en het beheer van de archiefbescheiden, overeenkomstig een door het algemeen bestuur, met inachtneming van artikel 40 van de Archiefwet 1995 vast te stellen regeling.

  • 2.

    De regeling wordt aan Gedeputeerde Staten toegestuurd.

  • 3.

    Voor de bewaring van de op grond van artikel 12 van de Archiefwet 1995 over te brengen archiefbescheiden wijst het algemeen bestuur een archiefbewaarplaats aan.

HOOFDSTUK 11: TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, GESCHILLEN EN ONTBINDING

Artikel 35: Toetreding

  • 1.

    Het bestuur van de gemeente die wenst toe te treden, richt het verzoek hiertoe aan het algemeen bestuur.

  • 2.

    Het algemeen bestuur zendt het verzoek als bedoeld in lid 1 na ontvangst door aan de besturen van de deelnemende gemeenten onder overlegging van zijn advies omtrent de toetreding en de eventueel daaraan te verbinden voorwaarden.

  • 3.

    Toetreding vindt plaats indien alle bestuursorganen van de deelnemende gemeenten daarmee instemmen.

Artikel 36: Uittreding

  • 1.

    Een gemeente kan uit de regeling treden bij een daartoe strekkend gelijkluidend besluit van alle bestuursorganen van die gemeente.

  • 2.

    De uittreding gaat in met ingang van 1 januari van het tweede jaar volgende op dat waarin het besluit tot uittreding als bedoeld in lid 1 is genomen.

  • 3.

    Het algemeen bestuur stelt de verplichtingen van de uittredende gemeente vast. Ten behoeve hiervan wijst het dagelijks bestuur een onafhankelijke registeraccountant aan en verstrekt deze de opdracht om de gevolgen van de uittreding in kaart te brengen. Voorafgaand aan de opdrachtverstrekking krijgt de uitredende gemeente de gelegenheid te reageren op de concept opdracht. Het dagelijks bestuur beslist over de definitieve opdracht. De kosten voor het inschakelen van een onafhankelijke registeraccountant worden rechtstreeks door Orionis Walcheren betaald, waarna deze kosten volledig voor rekening komen van de deelnemer die uit wil treden.

  • 4.

    Vaststelling van de verplichtingen, bedoeld in het derde lid, vindt plaats nadat alle gemeenten in de gelegenheid worden gesteld een zienswijze te geven. Voor de zienswijze geldt een termijn van acht weken voor vaststelling. Alsdan zijn de daarin voor de uittredende gemeente omschreven financiële verplichtingen bindend. Vaststelling vindt plaats uiterlijk acht kalendermaanden nadat de gemeente zijn voornemen tot uittreding overeenkomstig het vorige lid bekend heeft gemaakt.

  • 5.

    Orionis Walcheren en de uittredende gemeente en de blijvende gemeentes spannen zich gezamenlijk in om frictiekosten en desintegratiekosten zo laag mogelijk te houden.

  • 6.

    Vaststelling van de verplichtingen bedoeld in het derde en vierde lid vermeldt de verdeling van desintegratiekosten en frictiekosten. Financieel uitgangspunt voor de bepaling van kosten en prijzen vormt de meest recente vastgestelde jaarrekening op dat moment. Daarbij komen in ieder geval, maar niet uitsluitend, de volgende aspecten aan de orde:

    • a.

      overname door gemeentes van geactiveerde goederen dan wel vergoeding wegens niet overnemen;

    • b.

      overname van contractuele verplichtingen jegens leveranciers en dienstverleners, dan wel vergoeding wegens niet overname;

    • c.

      overname door gemeentes van personeelsleden, dan wel vergoeding wegens niet overname;

    • d.

      eventuele nadelige financiële consequenties ten gevolge van de liquidatie;

    • e.

      eventuele fiscale consequenties in verband met omzetbelasting en/of vennootschapsbelasting.

  • 7.

    Nadat de verplichtingen ten gevolge van uittreding overeenkomstig het vierde lid zijn vastgesteld is de uittredende gemeente gehouden om binnen zes maanden de daarin voor de uittredende gemeente omschreven financiële verplichtingen aan Orionis Walcheren te voldoen. Orionis Walcheren stelt de uittredende gemeente desgewenst in de gelegenheid door de overname van personeel, materieel, activa en passiva de hoogte van de desintegratiekosten te verminderen.

  • 8.

    De wijzigingen in deze regeling als gevolg van de uittreding worden bij gelijkluidend besluit vastgesteld door de raden, de colleges en de burgemeesters met inachtneming van artikel 1 van de Wgr.

  • 9.

    Bij geschillen naar aanleiding van de vorige leden, is de geschillenregeling van artikel 38 van overeenkomstige toepassing.

  • 10.

    Het algemeen bestuur kan bij unaniem besluit bepalen dat wordt afgeweken van de uittredingsregeling in dit artikel.

  • 11.

    Voorafgaand aan en ten dienste van het eventueel te nemen besluit bedoeld in het eerste lid kan een gemeente aan het algemeen bestuur verzoeken een voorlopige berekening uit te laten voeren van de kosten die met de uittreding gemoeid zijn. De kosten die voortvloeien uit het verzoek tot een voorlopige berekening komen geheel ten laste van de verzoekende gemeente. De voorlopige berekening is niet bindend.

Artikel 37: Wijziging

  • 1.

    De regeling wordt gewijzigd, indien de raden, colleges en burgemeester van twee derde van de deelnemende gemeenten daartoe eensluidend besluiten, met inachtneming van het bepaalde in artikel 1 van de Wgr.

  • 2.

    Voorstellen tot wijziging van de regeling kunnen worden gedaan door het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur of één of meer van de raden van de deelnemende gemeenten.

  • 3.

    Voorstellen uitgaande van het algemeen bestuur worden toegezonden aan alle deelnemende bestuursorganen van de deelnemende gemeenten, waarna binnen dertien weken na ontvangst besluitvorming als bedoeld in het eerste lid plaatsvindt.

  • 4.

    Voorstellen uitgaande van één of meer deelnemende gemeenten worden toegezonden aan het algemeen bestuur, dat het voorstel met zijn beschouwingen ter zake binnen acht weken aan de raden van de deelnemende gemeenten doet toekomen, waarna deze deelnemende gemeenten en het algemeen bestuur verder handelen conform het bepaalde in het vorige lid van dit artikel.

Artikel 38: Geschillen

  • 1.

    Voordat over een geschil als bedoeld in artikel 28 Wgr de beslissing van Gedeputeerde Staten wordt ingeroepen, legt het algemeen bestuur het geschil voor aan een geschillencommissie.

  • 2.

    De geschillencommissie bestaat uit drie leden. Een lid wordt aangewezen door het algemeen bestuur en één lid wordt aangewezen door de betrokken gemeente(n). Deze twee leden wijzen gezamenlijk een derde lid aan dat tevens als voorzitter van de commissie optreedt.

  • 3.

    De geschillencommissie hoort de bij het geschil betrokken besturen.

  • 4.

    De geschillencommissie brengt advies uit over de mogelijkheden partijen tot overeenstemming te brengen.

  • 5.

    Indien het advies van de commissie niet leidt tot oplossing van het gerezen geschil wordt bij het verzoek om een beslissing van Gedeputeerde Staten een afschrift van het advies van de commissie gevoegd.

Artikel 39: Ontbinding en liquidatie

  • 1.

    De regeling kan worden ontbonden, op voorstel van het algemeen bestuur, gelezen artikel 9 Wgr, bij een daartoe strekkend besluit van de raden en de colleges van ten minste twee derde van de deelnemende gemeenten.

  • 2.

    In geval van een besluit tot ontbinding van de gemeenschappelijke regeling, als bedoeld in het vorige lid, stelt het algemeen bestuur daarvoor een liquidatieplan op ter vereffening van het vermogen van de regeling. Een zodanig besluit wordt met een tweederdemeerderheid genomen, gehoord de raden van deelnemende gemeenten.

  • 3.

    Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van de gemeenten alle rechten en verplichtingen van Orionis Walcheren over de deelnemers te verdelen op een in het plan te bepalen wijze.

  • 4.

    Het liquidatieplan voorziet in de gevolgen die de ontbinding heeft voor het personeel.

  • 5.

    Het dagelijks bestuur is belast met de uitvoering van de liquidatie.

  • 6.

    Van het besluit tot ontbinding of tot wijziging van deze regeling wordt direct bericht gezonden aan de gemeenten. Orionis Walcheren zorgt voor opname in het daar haar bij te houden register, bedoeld in artikel 26, tweede lid, van de Wgr.

  • 7.

    De organen van de gemeenschappelijke regeling blijven ook na het tijdstip van ontbinding in functie, totdat de vereffening is voltooid.

  • 8.

    Gedurende de vereffening wordt de aanduiding van de regeling aangevuld met de afkorting van ‘in liquidatie’, zodat het opschrift komt te luiden: “Orionis Walcheren i.l.”.

HOOFDSTUK 12: SLOTBEPALINGEN

Artikel 40: Gemeenschappelijke adviescommissie

Op voorstel van alle gemeenteraden gezamenlijk stelt het algemeen bestuur overeenkomstig artikel 24a van de Wgr een gemeenschappelijke adviescommissie in.

Artikel 41: Overgangsbepaling

Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam blijven hun functies vervullen tot de zittingsperiode van de gemeenteraden is beëindigd en in hun opvolging is voorzien.

Artikel 42: Inwerkingtreding

  • 1.

    Het college van de gemeente Vlissingen draagt zorg voor de bekendmaking overeenkomstig artikel 26 van de Wgr.

  • 2.

    De regeling treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.

Artikel 43: Slotbepaling

In alle gevallen waarin de regeling niet voorziet beslist het algemeen bestuur.

Artikel 44: Evaluatie

De regeling wordt elke 4 jaar geëvalueerd. De evaluatie heeft vooral betrekking op de vraag of de samenwerking de doelen die zij zichzelf heeft gesteld ook heef bereikt tegen de kosten die hiervoor waren uitgetrokken. Daarnaast dient ook gekeken te worden naar de uitvoering van de specifieke taken. De manier waarop de samenwerking heeft gefunctioneerd is eveneens onderdeel van de evaluatie.

Artikel 45. Titel

De regeling kan worden aangehaald als “De gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren 2024”.

Ondertekening