Beleidsregels uitvoering Wet hersteloperatie toeslagen

Geldend van 12-10-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels uitvoering Wet hersteloperatie toeslagen

Nijverdal, 24 september 2024, kenmerk 2024-013430

Het college van burgemeester en wethouders van Hellendoorn;

gelet op het bepaalde in afdeling 2.7 van de Wet hersteloperatie toeslagen, de Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek 2021 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat het wenselijk is een aantal aspecten met betrekking tot de uitvoering van de hersteloperatie toeslagen in beleidsregels vast te leggen;

B e s l u i t :

vast te stellen

de Beleidsregels uitvoering Wet hersteloperatie toeslagen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Wet hersteloperatie toeslagen;

  • b.

    belanghebbende: (mogelijk) gedupeerde ouders en hun gezinnen, ex-toeslagpartners, kinderen en nabestaanden, zoals staat opgenomen in artikel 2.21 van de wet, en ingeschreven is in de Basisregistratie Personen van de gemeente Hellendoorn;

  • c.

    brede ondersteuning: gemeentelijke ondersteuning gericht op het maken van een nieuwe start in het kader van de wet.

Artikel 2 Aanvraag

  • 1.

    Een belanghebbende kan zich schriftelijk of telefonisch melden bij de gemeente voor brede ondersteuning.

  • 2.

    Een telefonische melding wordt schriftelijk bevestigd.

Artikel 3 Algemene voorwaarden

  • 1.

    Er zijn in de wet voor de hersteloperatie 5 leefgebieden vastgesteld, op basis waarvan de brede ondersteuning wordt uitgevoerd. Binnen deze vijf leefgebieden worden de volgende algemene maatschappelijke doelstellingen nagestreefd:

    • a.

      wonen: veilige en betaalbare plek om te wonen; passende woning;

    • b.

      financiën: in staat zijn om een financieel gezonde huishouding te voeren; financieel vaardig en in balans;

    • c.

      gezin: samenleven en opgroeien in een veilige omgeving waarbinnen kinderen zich kunnen ontwikkelen; veilige leefomgeving;

    • d.

      zorg: welzijn vanuit lichamelijke en geestelijke gezondheid; positieve gezondheid;

    • e.

      werk: duurzaam kunnen participeren in een arbeidsproces of minimaal de beschikking over een startkwalificatie; werkzekerheid.

  • 2.

    Op basis van een inventarisatie van bovenstaande leefgebieden wordt een plan van aanpak opgesteld met daarin benoemd eventuele voorzieningen die nodig zijn voor het kunnen maken van een nieuwe start. Het definitieve plan van aanpak wordt samen met een beschikking toegezonden.

  • 3.

    Het college hanteert de uitgangspunten voor het bieden van brede ondersteuning en het opstellen van het plan van aanpak van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

  • 4.

    De brede ondersteuning is niet specifiek gericht op het verstrekken van spullen. Wanneer het voor het bereiken van één van de gestelde doelen uit het plan van aanpak noodzakelijk is om bepaalde materiële kosten/voorzieningen te vergoeden, zal dit worden toegekend. Wanneer dit alleen wenselijk is maar niet noodzakelijk, dan valt het gevraagde goed/de gevraagde voorziening niet onder de brede ondersteuning.

  • 5.

    Er worden geen vergoedingen verstrekt met terugwerkende kracht.

  • 6.

    Een plan van aanpak wordt in beginsel eenmalig afgegeven.

  • 7.

    Wanneer diensten of goederen worden vergoed vanuit de brede ondersteuning, dient door aanvrager uiterlijk binnen één maand na aanschaf de bijbehorende factuur aangeleverd te worden.

  • 8.

    De financiële vergoeding voor de bekostiging van goederen is gebaseerd op een norm van 100% van de Nibud Prijzengids.

  • 9.

    Onder brede ondersteuning wordt niet verstaan het verstrekken van financiële vergoedingen voor, onder andere:

    • a.

      verkeersboetes;

    • b.

      cosmetische ingrepen;

    • c.

      auto- en motorvoertuigen;

    • d.

      verbouwingen en/of aanpassingen aan de woning/tuin;

    • e.

      energiekosten;

    • f.

      vakanties;

    • g.

      schulden;

    • h.

      kosten die nodig zijn na onvoorziene gebeurtenissen (bijvoorbeeld schade door weersomstandigheden, lekkages e.d.);

    • i.

      sportabonnementen;

    • j.

      luxegoederen (denk aan iPad, smartwatches, spelcomputers, elektrische steps, smartphones, tuinsets);

    • k.

      voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de dag, volgend op die van hun bekendmaking.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels uitvoering Wet hersteloperatie toeslagen”.

Ondertekening

Het college van burgemeester en wethouders van Hellendoorn,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,