Regeling vervalt per 31-12-2026

Subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleidsplan 2023-2026, Middelburg

Geldend van 09-05-2023 t/m 30-12-2026

Intitulé

Subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleidsplan 2023-2026, Middelburg

Burgemeester en Wethouders van Middelburg;

Overwegende dat:

  • *

    op 28 maart 2023 het onderwijsachterstandenbeleidsplan 2023-2026 is vastgesteld;

  • *

    het wenselijk is dat kindcentra, onderwijsorganisaties en de Zeeuwse Bibliotheek extra activiteiten inzetten om de taalachterstanden van de Middelburgse kinderen in de leeftijd van 2-13 jaar te bestrijden;

  • *

    et college op grond van artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Middelburg 2022 nadere regels kan stellen;

  • *

    deze subsidieregeling nodig is om een beoordelingskader te hebben om subsidieaanvragen voor activiteiten van kindcentra of onderwijsorganisaties te kunnen beoordelen waardoor subsidies doelmatig en rechtmatig worden verstrekt;

gelet op titel 4.2 en 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 158 tot en met 160 van de Wet op het Primair Onderwijs, de Algemene subsidieverordening Middelburg 2022, het Subsidiebeleidskader en addendum van de raad van 30 september 2021 en het beleidsplan onderwijsachterstanden 2023-2026, gemeente Middelburg.

Besluit

vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleidsplan 2023-2026, Middelburg

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: de Algemene subsidieverordening Middelburg 2022.

  • b.

    Beleidsplan: het onderwijsachterstanden beleidsplan 2023-2026 Middelburg

  • c.

    Bevoegd gezag: het schoolbestuur van een Middelburgse basisschool.

  • d.

    Doelgroepkind: een leerling van 6-13 jaar op een Middelburgse basisschool met een aanzienlijke taalachterstand op grond van een niet-Nederlandstalige thuissituatie.

  • e.

    Doelgroepkleuter: een leerling van 4 – 6 jaar op een Middelburgse basisschool met een VE indicatie (voormalige doelgroeppeuter) en met een aanzienlijke taalachterstand op grond van een niet-Nederlandstalige thuissituatie.

  • f.

    Doelgroeppeuter: een Middelburgs kind in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar dat het risico loopt of een vastgestelde achterstand heeft op het gebied van Nederlandse spraak/taal en/of op sociaal-emotioneel gebied en waarbij dat risico geïndiceerd is door het consultatiebureau middels een VVE indicatie.

  • g.

    Kindcentrum: organisatie die in Middelburg kinderopvang aanbiedt.

  • h.

    Locatieplan: een plan dat op grond van een door het college vastgesteld format wordt aangeleverd door één van de 6 in het beleidsplan aangewezen locaties.

  • i.

    Locatie: plek in Middelburg waar een basisschool gehuisvest is en waar een nauwe samenwerking met een kindcentrum met VE registratie is gerealiseerd.

  • j.

    LRK: Landelijk Register Kinderopvang.

  • k.

    OAB: Onderwijsachterstandenbeleid op grond van de artikel 158 t/m 160 van de Wet op het Primair Onderwijs.

  • l.

    Ouder: een in Middelburg woonachtige, in BRP-geregistreerde ouder of verzorger.

  • m.

    Onderwijsachterstandsscore: de score met drempel die door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt bepaald en die gehanteerd wordt door het ministerie van OCW bij het toekennen van onderwijsachterstandsmiddelen aan de Nederlandse gemeenten.

  • n.

    Specifieke uitkering onderwijsachterstanden: dit is de uitkering die de gemeente Middelburg jaarlijks ontvangt van het ministerie van OCW om de taalachterstanden te bestrijden, segregatie te voorkomen en integratie te bevorderen.

  • o.

    Structuur: het netwerk van professionals zoals, het onderwijs, het kindcentrum, bibliotheekwerk e.d. rond ouders en hun kinderen.

  • p.

    TEC: Taal Expertise Centrum waar nieuwkomers in maximaal 1,5 jaar worden voorbereid op doorstroming naar regulier onderwijs.

  • q.

    VE registratie: registratie in het LRK dat de kinderopvanglocatie aan de wettelijke eisen voor voorschoolse educatie voldoet.

  • r.

    VVE: voor-en vroegschoolse educatie.

  • s.

    VVE indicatie: constatering van het consultatiebureau dat een Middelburgse peuter onder de definitie van een doelgroeppeuter valt.

  • t.

    Zomerschool: aanbod van schoolactiviteiten gedurende een aantal weken in de zomervakantie met als hoofddoel grotere taalachterstanden van doelgroeppeuters,- kleuters en –kinderen te voorkomen.

Artikel 2 Doelstellingen

  • 1.

    In het onderwijsachterstandenbeleid willen we alle Middelburgse kinderen in de leeftijd van 2 tot 13 jaar die de Nederlandse taal nog onvoldoende machtig zijn extra ondersteunen door de volgende activiteiten:

    • a.

      de kwaliteit van het aanbod te verbeteren of intensiveren; en/of,

    • b.

      de kwantiteit van het aanbod te verbeteren; en/of,

    • c.

      de structuur om de leerlingen heen te verbeteren, bijvoorbeeld door de doorgaande leerlijnen te verbeteren, de ouderbetrokkenheid te vergroten of door de samenwerking tussen professionals te verbeteren.

    • 2.

      In deze regeling worden subsidies verstrekt voor bovenstaande ondersteunende activiteiten. Deze subsidies hebben (één of meerdere van) de volgende doelstellingen:

      • a.

        Verminderen van taalachterstanden bij leerlingen in de leeftijd van 2 tot 13 jaar.

      • b.

        Verhogen van de betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van hun kind.

      • c.

        Deelname van alle peuters met een geïndiceerde taalachterstand aan een voorschools educatief aanbod.

      • d.

        Kinderen volgen een doorgaande ontwikkelingslijn, waarin in de hele onderwijs- en zorgketen afstemming over de behoefte van de kinderen is en sprake van een goede overdracht.

      • e.

        De samenwerking tussen de educatieve professionals, zoals kinderopvang en onderwijs wordt bevorderd.

      • f.

        De gezamenlijke zorgstructuur van de kinderopvang en het onderwijs sluit aan op de gemeentelijke zorgstructuur.

Hoofdstuk 2. Locatieplannen

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor de activiteiten, zoals genoemd in artikel 2 lid 1, die gericht zijn op het bereiken van de doelstellingen, zoals genoemd in artikel 2 lid 2.

  • 2.

    De activiteiten zijn gericht op het bestrijden van taalachterstanden van de doelgroep, van artikel 4.

  • 3.

    De activiteiten zijn extra en bovenop de activiteiten waar de aanvrager in artikel 5 reeds bekostiging, of subsidie voor ontvangt.

Artikel 4 Doelgroep

De subsidie wordt ingezet ten behoeve van doelgroeppeuters, doelgroepkleuters, doelgroepkinderen en hun ouders.

Artikel 5 Aanvrager

De aanvrager is het bevoegd gezag en/of een kindcentrum met VE registratie dat op grond van het beleidsplan in aanmerking komt voor een subsidie voor locatieplannen van één of meerdere van de volgende Middelburgse locaties:

- Magistraal

- Het Element

- De Stroming

- ’t Vierschip

- De Wilgenhof

- Cypressenhof

Artikel 6 Meerjarensubsidie

De subsidie kan voor 4 jaren aangevraagd worden, te weten van 1 augustus 2023 tot en met 31 juli 2027.

Artikel 7 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen alleen kosten in aanmerking die gemaakt worden voor het organiseren en uitvoeren van de activiteiten zoals beschreven in artikel 3 van deze regeling.

  • 2.

    De subsidie kan tot een maximum van 2% van het jaarlijkse subsidiebedrag worden ingezet voor materialen en alleen met vooraf gegeven toestemming van de gemeente Middelburg.

Artikel 8 Hoogte van de subsidie

Jaarlijks wordt per locatie de subsidiebedragen in onderstaande tabel verleend. Dit zijn de maximale bedragen.

Magistraal: aug t/m dec 2023: € 55.477 / 2024: € 133.145 / 2025: € 133.145 / 2026: € 133.145 /

jan t/m juli 2027: € 77.668

Het Element: aug t/m dec 2023: € 61.243 / 2024: € 146.983 / 2025: € 146.983 / 2026: € 146.983 /

jan t/m juli 2027: €85.740

De Stroming aug t/m dec 2023: € 33.303 / 2024: € 79.928 / 2025: € 79.928 / 2026: € 79.928 /

jan t/m juli 2027: € 46.625

’t Vierschip aug t/m dec 2023: € 12.500 / 2024: € 30.000 / 2025: € 30.000 / 2026: € 30.000 /

jan t/m juli 2027: € 17.500

De Wilgenhof aug t/m dec 2023: € 51.376 / 2024: € 123.303 / 2025: € 123.303/ 2026: € 123.303 /

jan t/m juli 2027: € 71.927

Cypressenhof aug t/m dec 2023: € 20.992/ 2024: € 50.380 / 2025: € 50.380 / 2026: € 50.380 //

jan t/m juli 2027: € 29.388

Artikel 9 Verplichtingen

Ter aanvulling op de artikelen 15 en 16 van de ASV moet de aanvrager voldoen aan de volgende verplichtingen:

  • 1.

    De subsidie wordt ingezet voor activiteiten zoals genoemd in artikel 3.

  • 2.

    De subsidie wordt alleen ten behoeve van de doelgroep, zoals genoemd in artikel 4, ingezet.

  • 3.

    Een subsidie kan alleen verleend worden, mits deze is aangevraagd met de door het college vastgestelde format locatieplan. In het locatieplan worden o.a. de volgende onderdelen beschreven:

    • a.

      In het plan wordt vastgelegd welke knelpunten de komende 4 jaren opgelost gaan worden, welke acties en interventies daar het meest effectief voor zijn en welke resultaten er bereikt worden.

    • b.

      Op welke wijze de stedelijke resultaatafspraak in het beleidsplan gevolgd wordt.

    • c.

      Het plan is een co-creatie van de kinderopvang met een VE registratie en de basisschool van de betreffende locatie. Als uit het plan een bijrol van één van beide partijen blijkt, zal de subsidieaanvraag geweigerd worden.

    • d.

      Uit het plan blijken hoge verwachtingen en ambities.

    • e.

      In het plan wordt de doorontwikkeling van de samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs vastgelegd.

    • f.

      In het plan is vastgelegd hoe de ouderbetrokkenheid is/wordt vormgegeven.

    • g.

      In het plan is de doorgaande ontwikkelingslijn van voor- naar vroegschool beschreven en op welke wijze daar in de komende beleidsperiode stappen in gemaakt worden.

    • h.

      In het plan is uitgewerkt hoe de gezamenlijke zorgstructuur is/wordt ingericht en hoe deze aansluit op de externe zorgstructuur van de gemeente.

    • i.

      In het plan is beschreven op welke wijze de expertise van professionele partijen zoals de bibliotheek (o.a. met de Voorleesexpress) en het TEC wel of niet benut is.

    • j.

      De inzet van middelen is voor aanvullende acties en interventies en nooit in de plaats van reguliere onderwijsbekostiging, of andere subsidies.

    • k.

      Het plan is niet losstaand, maar sluit aan op het beleidsplan van opvang en onderwijs. Uit het locatieplan blijkt ook welke middelen de partijen uit eigen budget inzetten ten behoeve van de extra activiteiten.

    • l.

      De begroting bij het plan laat helder zien hoe de begrote bedragen zijn berekend.

    • m.

      De activiteiten, interventies en aanpakken passen binnen de doelen van artikel 2, lid 2.

  • 4.

    Er is regelmatig overleg met de contactpersoon onderwijsachterstanden van de gemeente Middelburg over inhoudelijke en financiële ontwikkelingen.

Artikel 10 Aanvraag, verlening en bevoorschotting

  • 1.

    De subsidie wordt aangevraagd vóór 19 juni 2023.

  • 2.

    Op de aanvraag zijn de eisen van artikel 10 Asv van toepassing.

  • 3.

    De aanvraag wordt ingediend met de “format aanvraag locatieplan”.

  • 4.

    De subsidie wordt in beginsel voor 4 jaren verleend en jaarlijks uitbetaald in 4 termijnen. Daarbij wordt het voorbehoud gemaakt dat er geen grote veranderingen in de specifieke uitkering onderwijsachterstanden plaatsvinden.

  • 5.

    De subsidie die jaarlijks uitbetaald wordt, dient gezien te worden als een voorschot.

  • 6.

    Definitieve vaststelling gebeurt jaarlijks na de inhoudelijke en financiële verantwoording.

Artikel 11 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Jaarlijks wordt een aanvraag tot vaststelling van de subsidie van het voorgaande subsidiejaar aangevraagd. Hiervoor geldt het verantwoordingsregime van artikelen 23 en 24 van de Asv. Uit het inhoudelijke verslag blijkt ten minste:

  • a.

    of de stedelijke resultaatafspraak uit het beleidsplan behaald is, onderbouwd met data;

  • b.

    of de vooraf bepaalde resultaten per activiteit behaald zijn, onderbouwd met data;

  • c.

    wat de redenen zijn, waarom resultaten niet behaald zijn;

  • d.

    welke successen behaald zijn;

  • e.

    of er aanpassingen in de aanvraag zijn voor het opvolgende subsidiejaar;

  • e.

    op welke wijze eventuele restantmiddelen ingezet worden in het opvolgende subsidiejaar.

Hoofdstuk 3 Overige locaties

Artikel 12 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • a.

    Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor de activiteiten, zoals genoemd in artikel 2, lid 1 die gericht zijn op het bereiken van de doelstellingen, zoals genoemd in artikel 2, lid 2.

  • b.

    De activiteiten zijn gericht op het bestrijden van taalachterstanden van de doelgroep, van artikel 13.

  • c.

    De activiteiten zijn extra en bovenop de activiteiten waar de aanvrager in artikel 14 reeds bekostiging, of subsidie voor ontvangt.

Artikel 13 Doelgroep

De subsidie wordt enkel en alleen ingezet ten behoeve van doelgroeppeuters, doelgroepkleuters, doelgroepkinderen en hun ouders.

Artikel 14 Aanvrager

De aanvrager is het bevoegd gezag en/of een kindcentrum met VE registratie dat op grond van het beleidsplan in aanmerking komt voor een subsidie voor één of meerdere van de volgende Middelburgse locaties:

- Algemene Basisschool te Middelburg D

- De Aventurijn

- RK Basisschool Franciscus

- De Oleanderhof.

Artikel 15 Meerjarensubsidie

De subsidie kan voor 4 jaren aangevraagd worden, te weten van 1 augustus 2023 tot en met 31 juli 2027.

Artikel 16 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen alleen kosten in aanmerking die gemaakt worden voor het organiseren en uitvoeren van de activiteiten zoals beschreven in artikel 12 van deze regeling.

  • 2.

    De subsidie kan tot een maximum van 2% van het jaarlijkse subsidiebedrag worden ingezet voor materialen en alleen met vooraf gegeven toestemming van de gemeente Middelburg.

Artikel 17 Hoogte van de subsidie

Jaarlijks wordt kunnen per locatie de subsidiebedragen in onderstaande tabel verleend worden. Dit zijn de maximale bedragen.

ABS: aug t/m dec 2023: € 10.416 / 2024: € 25.000 / 2025: € 25.000 / 2026: € 25.000

jan t/m juli 2027: € 14.584

Aventurijn: aug t/m dec 2023: € 10.416 / 2024: € 25.000 / 2025: € 25.000 / 2026: € 25.000

jan t/m juli 2027: € 14.584

Franciscus: aug t/m dec 2023: € 10.416 / 2024: € 25.000 / 2025: € 25.000 / 2026: € 25.000

jan t/m juli 2027: € 14.584

Oleanderhof: aug t/m dec 2023: € 10.416 / 2024: € 25.000 / 2025: € 25.000 / 2026: € 25.000

jan t/m juli 2027: € 14.584

Artikel 18 Verplichtingen

In aanvulling op de artikelen 15 en 16 van de ASV moet de aanvrager voldoen aan de volgende verplichtingen:

  • 1.

    De subsidie wordt ingezet voor activiteiten zoals genoemd in artikel 12.

  • 2.

    De subsidie wordt alleen ten behoeve van de doelgroep, zoals genoemd in artikel 13, ingezet.

  • 3.

    Een subsidie kan alleen verleend worden wanneer in de aanvraag aan de volgende punten wordt voldaan:

    • a.

      In de aanvraag wordt vastgelegd welke knelpunten de komende 4 jaren opgelost gaan worden, welke acties en interventies daar het meest effectief voor zijn en welke resultaten er bereikt worden.

    • b.

      Op welke wijze de stedelijke resultaatafspraak in het beleidsplan gevolgd wordt.

    • c.

      Uit de aanvraag blijkt dat deze een co-creatie is van een basisschool met een kinderopvanglocatie die VE geregistreerd is. Als uit de aanvraag een bijrol van één van beide partijen blijkt, zal de subsidieaanvraag geweigerd worden.

    • d.

      Uit de aanvraag blijken hoge verwachtingen en ambities.

    • e.

      In de aanvraag is de doorgaande ontwikkelingslijn van voor- naar vroegschool beschreven en op welke wijze daar in de komende beleidsperiode stappen in gemaakt worden.

    • f.

      In de aanvraag is beschreven op welke wijze de expertise van professionele partijen zoals de bibliotheek (o.a. met de Voorleesexpress) en het TEC wel of niet benut is.

    • g.

      De inzet van middelen is voor aanvullende acties en interventies en nooit in de plaats van reguliere onderwijsbekostiging, of andere subsidies.

    • h.

      De begroting bij het plan laat helder zien hoe de begrote bedragen zijn berekend.

Artikel 19 Aanvraag, verlening en bevoorschotting

  • 1.

    De subsidie wordt aangevraagd vóór 19 juni 2023.

  • 2.

    Op de aanvraag zijn de eisen van artikel 10 Asv van toepassing.

  • 3.

    Uit de aanvraag blijkt op welke wijze aan de verplichtingen uit artikel 18 wordt voldaan.

  • 4.

    De subsidie wordt voor 4 jaren verleend en jaarlijks in één keer uitbetaald.

  • 5.

    De subsidie wordt in beginsel voor 4 jaren verleend en jaarlijks uitbetaald in 1 termijn. Daarbij wordt het voorbehoud gemaakt dat er geen grote veranderingen in de specifieke uitkering onderwijsachterstanden plaatsvinden.

  • 6.

    De subsidie die jaarlijks uitbetaald wordt, dient gezien te worden als een voorschot.

  • 7.

    Definitieve vaststelling gebeurt jaarlijks na de inhoudelijke en financiële verantwoording.

Artikel 20 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Jaarlijks wordt een aanvraag tot vaststelling van de subsidie van het voorgaande subsidiejaar aangevraagd. Hiervoor geldt het verantwoordingsregime van artikelen 23 van de Asv. Uit het inhoudelijke verslag blijkt ten minste:

  • a.

    of de stedelijke resultaatafspraak uit het beleidsplan behaald is, onderbouwd met data;

  • b.

    of de vooraf bepaalde resultaten per activiteit behaald zijn, onderbouwd met data;

  • c.

    wat de redenen zijn, waarom resultaten niet behaald zijn;

  • d.

    welke successen behaald zijn;

  • e.

    of er aanpassingen in de aanvraag zijn voor het opvolgende subsidiejaar.

Hoofdstuk 4 TEC (Taal Expertise Centrum)

Artikel 21 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor de activiteiten uit artikel 2, lid 1 die gericht zijn op het bereiken van de doelstellingen, zoals genoemd in artikel 2, lid 2 sub a en b.

  • 2.

    De activiteiten zijn gericht op:

    • 1.

      het bevorderen van betrokkenheid van de ouders van de TEC leerlingen; en,

    • 2.

      de ondersteuning van de Middelburgse basisscholen bij de taalontwikkeling van de doelgroep van artikel 22; en/of,

    • 3.

      het delen van de expertise met de Middelburgse basisscholen ten behoeve van de taalontwikkeling van de doelgroep van artikel 22.

  • 3.

    De activiteiten zijn extra en bovenop de activiteiten waar de aanvrager in artikel 23 reeds bekostiging, of subsidie voor ontvangt.

Artikel 22 Doelgroep

De subsidie wordt enkel en alleen ingezet ten behoeve van doelgroepkleuters, doelgroepkinderen en hun ouders.

Artikel 23 Aanvrager

De aanvrager kan enkel het bevoegd gezag van het TEC zijn.

Artikel 24 Meerjarensubsidie

De subsidie kan voor 4 jaren aangevraagd worden, te weten van 1 augustus 2023 tot en met 31 juli 2027.

Artikel 25 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen alleen kosten in aanmerking die gemaakt worden voor het organiseren en uitvoeren van de activiteiten zoals beschreven in artikel 21 van deze regeling.

  • 2.

    De subsidie kan tot een maximum van 2% van het jaarlijkse subsidiebedrag worden ingezet voor materialen en alleen met vooraf gegeven toestemming van de gemeente Middelburg.

Artikel 26 Hoogte van de subsidie

Jaarlijks worden de subsidiebedragen in onderstaande tabel verleend. Dit zijn de maximale bedragen.

TEC: aug t/m dec 2023: € 23.333 / 2024: € 40.000/ 2025: € 40.000 / 2026: € 40.000

jan t/m juli 2027: € 16.667

Artikel 27 Verplichtingen

In aanvulling op de artikelen 15 van de ASV moet de aanvrager voldoen aan de volgende verplichtingen:

  • 1.

    De subsidie wordt ingezet voor activiteiten zoals genoemd in artikel 21.

  • 2.

    De subsidie wordt alleen ten behoeve van de doelgroep, zoals genoemd in artikel 22, ingezet.

  • 3.

    Een subsidie kan alleen verleend worden wanneer in de aanvraag aan de volgende punten wordt voldaan:

    • 1.

      In de aanvraag wordt vastgelegd welke knelpunten de komende 4 jaren opgelost gaan worden, welke acties en interventies daar het meest effectief voor zijn en welke resultaten er bereikt worden.

    • 2.

      Uit de aanvraag blijken hoge verwachtingen en ambities.

    • 3.

      In de aanvraag is beschreven op welke wijze de expertisedeling en begeleiding door het TEC actief vormgegeven wordt.

    • 4.

      De inzet van middelen is voor aanvullende acties en interventies en nooit in de plaats van reguliere onderwijsbekostiging, of andere subsidies.

    • 5.

      De begroting bij het plan laat helder zien hoe de begrote bedragen zijn berekend.

Artikel 28 Aanvraag, verlening en bevoorschotting

  • 1.

    De subsidie wordt aangevraagd vóór 19 juni 2023.

  • 2.

    Op de aanvraag zijn de eisen van artikel 10 Asv van toepassing.

  • 3.

    Uit de aanvraag blijkt op welke wijze aan de verplichtingen uit artikel 27 wordt voldaan.

  • 4.

    De subsidie wordt voor 4 jaren verleend en jaarlijks in één keer uitbetaald. Daarbij wordt het voorbehoud gemaakt dat er geen grote veranderingen in de specifieke uitkering onderwijsachterstanden plaatsvinden.

  • 5.

    De subsidie die jaarlijks uitbetaald wordt, dient gezien te worden als een voorschot. Definitieve vaststelling gebeurt jaarlijks na de inhoudelijke en financiële verantwoording

Artikel 29 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Jaarlijks wordt een aanvraag tot vaststelling van de subsidie van het voorgaande subsidiejaar aangevraagd. Hiervoor geldt het verantwoordingsregime van artikelen 23 van de Asv. Uit het inhoudelijke verslag blijkt ten minste:

  • a.

    of de vooraf bepaalde resultaten per activiteit behaald zijn, onderbouwd met data;

  • b.

    wat de redenen zijn, waarom resultaten niet behaald zijn;

  • c.

    welke successen behaald zijn;

  • d.

    of er aanpassingen in de aanvraag zijn voor het opvolgende subsidiejaar;

  • e.

    op welke wijze eventuele restantmiddelen ingezet worden in het opvolgende subsidiejaar.

Hoofdstuk 5 Vakantieschool

Artikel 30 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Het organiseren van een zomerschool in de zomervakantie ten behoeve van de doelen in artikel 2 lid 2.

Artikel 31 Doelgroep

De subsidie wordt ingezet ten behoeve van doelgroeppeuters, doelgroepkleuters, doelgroepkinderen en hun ouders.

Artikel 32 Aanvrager

De aanvrager is het bevoegd gezag dat in de gemeente Middelburg de zomerschool organiseert en uitvoert namens het bevoegd gezagen van de Middelburgse basisscholen.

Artikel 33 Jaarlijkse subsidie

De subsidie kan jaarlijks aangevraagd worden in de periode 2023 tot en met 2026.

Artikel 34 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen alleen kosten in aanmerking die gemaakt worden voor het organiseren en uitvoeren van de activiteiten zoals beschreven in artikel 30 van deze regeling.

Artikel 35 Hoogte van de subsidie

Jaarlijks kunnen de subsidiebedragen in onderstaande tabel verleend worden. Dit zijn de maximale bedragen.

2023: € 120.000 / 2024: € 120.000 / 2025: € 120.000 / 2026: € 120.000

Artikel 36 Verplichtingen

In aanvulling op de artikelen 15 en 16 van de ASV moet de aanvrager voldoen aan de volgende verplichtingen:

  • a.

    De subsidie wordt ingezet voor activiteiten zoals genoemd in artikel 30.

  • b.

    De subsidie wordt alleen ten behoeve van de doelgroep, zoals genoemd in artikel 31, ingezet.

  • c.

    Een subsidie kan alleen verleend worden wanneer uit de aanvraag blijkt dat aan de volgende punten wordt voldaan:

    • 1.

      Het algemene doel van de zomerschool is het terugdringen (of voorkomen van het vergroten) van een opgelopen onderwijsachterstand.

    • 2.

      De activiteiten zijn vooral gericht op de taalontwikkeling.

    • 3.

      De deelnemende kinderen vallen onder de doelgroepkinderen, nl. kinderen met een geconstateerde taalachterstand.

    • 4.

      De zomerschool wordt voor ten minste 3 weken in de zomervakantie uitgevoerd.

    • 5.

      De ouders van de deelnemende kinderen worden betrokken bij de zomerschool.

    • 6.

      De ouders van de deelnemende kinderen hebben schriftelijke instemming gegeven voor de deelname van het kind aan de zomerschool.

    • 7.

      De zomerschool staat open voor alle Middelburgse doelgroeppeuters, - kleuters en -kinderen. Hier kan een maximum aantal kinderen voor bepaald worden op grond van de beschikbare capaciteit.

    • 8.

      De zomerschool wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van één of meerdere bevoegde gezagen.

    • 9.

      Er is sprake van hoge kwaliteit van het aanbod. Dat blijkt uit:

      • a.

        De kinderen worden door professionals begeleid.

      • b.

        Het programma sluit aan op het curriculum van de scholen en/of het VE programma.

      • c.

        Vooraf is de doelgroep helder beschreven en de doelen en gewenste resultaten van de zomerschool bepaald.

Artikel 37 Aanvraag, verlening en bevoorschotting

  • 1.

    De subsidie wordt aangevraagd vóór 1 februari van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft. Voor het subsidiejaar 2023 wordt een aanvraag ingediend vóór 19 juni 2023.

  • 2.

    Op de aanvraag zijn de eisen van artikel 10 Asv van toepassing.

  • 3.

    Uit de aanvraag blijkt op welke wijze aan de verplichtingen uit artikel 36 wordt voldaan.

  • 4.

    De subsidie wordt in één keer uitbetaald.

  • 5.

    De subsidie die jaarlijks uitbetaald wordt, dient gezien te worden als een voorschot.

  • 6.

    Definitieve vaststelling gebeurt jaarlijks na de inhoudelijke en financiële verantwoording

Artikel 38 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Jaarlijks wordt een aanvraag tot vaststelling van de subsidie van het voorgaande subsidiejaar aangevraagd. Hiervoor geldt het verantwoordingsregime van artikelen 24 van de Asv. Uit het inhoudelijke verslag blijkt ten minste:

  • a.

    of de vooraf bepaalde resultaten behaald zijn, onderbouwd met data;

  • b.

    wat de redenen zijn, waarom resultaten niet behaald zijn;

  • c.

    welke successen behaald zijn.

Hoofdstuk 6. Ouderbetrokkenheid thuis (de Voorleesexpress)

Artikel 39 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor de activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van de ouderbetrokkenheid thuis door:

  • a.

    Het stimuleren van het voorlezen aan kinderen door hun ouders.

  • b.

    Het stimuleren van het spelen van spelletjes met kinderen en ouders.

Artikel 40 Doelgroep

De subsidie wordt enkel en alleen ingezet ten behoeve van doelgroeppeuters, doelgroepkleuters, doelgroepkinderen en hun ouders.

Artikel 41 Aanvrager

  • 1.

    De aanvrager is de Zeeuwse Bibliotheek, vanwege de aldaar aanwezige specifieke kennis van leesontwikkeling van kinderen en de wijze hoe ouders dit kunnen stimuleren.

  • 2.

    De aanvrager voert activiteiten uit die gericht zijn op de doelstelling zoals bedoeld in artikel 2, lid 2 sub b.

Artikel 42 Meerjarensubsidie

De subsidie kan voor 3 jaren aangevraagd worden, te weten van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2026.

Artikel 43 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen alleen kosten in aanmerking die gemaakt worden voor het organiseren en uitvoeren van de activiteiten zoals beschreven in artikel 39 van deze regeling.

  • 2.

    De aanschaf van materialen kunnen alleen uit de subsidie bekostigd worden met vooraf gegeven toestemming van de gemeente Middelburg.

Artikel 44 Hoogte van de subsidie

Jaarlijks kunnen de subsidiebedragen in onderstaande tabel verleend worden. Dit zijn de maximale bedragen.

2024: € 20.000 / 2025: € 22.000 / 2026: € 24.000

Artikel 45 Verplichtingen

In aanvulling op de artikelen 15 van de ASV moet de aanvrager voldoen aan de volgende verplichtingen:

  • a.

    De subsidie wordt ingezet voor activiteiten zoals genoemd in artikel 39.

  • b.

    De subsidie wordt alleen ten behoeve van de doelgroep, zoals genoemd in artikel 40, ingezet.

  • c.

    In de aanvraag wordt beschreven welke activiteiten met de subsidie worden uitgevoerd, welke resultaten bereikt worden voor de doelgroep en hoe die resultaten gemeten gaan worden.

  • d.

    De voordracht van de doelgroep om deel te nemen aan de activiteit, zoals genoemd in artikel 39, gebeurt door de jeugdarts of jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau, een pedagogische beleidsmedewerker van een Middelburgs kindcentrum of de directeur van een basisschool in Middelburg.

Artikel 46 Aanvraag, verlening en bevoorschotting

  • 1.

    De subsidie wordt aangevraagd vóór 19 juni 2023.

  • 2.

    Op de aanvraag zijn de eisen van artikel 10 Asv van toepassing.

  • 3.

    De subsidie wordt voor 3 jaren verleend en jaarlijks in één keer uitbetaald. Daarbij wordt het voorbehoud gemaakt dat er geen grote veranderingen in de specifieke uitkering onderwijsachterstanden plaatsvinden.

  • 4.

    De subsidie die jaarlijks uitbetaald wordt, dient gezien te worden als een voorschot. Definitieve vaststelling gebeurt jaarlijks na de inhoudelijke en financiële verantwoording

Artikel 47 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Jaarlijks wordt een aanvraag tot vaststelling van de subsidie van het voorgaande subsidiejaar aangevraagd. Hiervoor geldt het verantwoordingsregime van artikel 23 van de Asv. De inhoudelijke verantwoording bestaat uit het ingevulde “jaarrapport Voorleesexpres” en een inhoudelijke verslag waaruit blijkt:

  • a.

    of de vooraf bepaalde resultaten per activiteit behaald zijn, onderbouwd met data;

  • b.

    wat de redenen zijn waarom resultaten niet behaald zijn;

  • c.

    welke successen behaald zijn;

  • d.

    of er aanpassingen in de aanvraag zijn voor het opvolgende subsidiejaar.

Hoofdstuk 6 Overige zaken

Artikel 48 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 9 mei 2023.

  • 2.

    De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleidsplan 2023-2026, Middelburg

Ondertekening