Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR662491
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR662491/1
Regeling vervallen per 08-08-2024
Mandaatbesluit 2021
Geldend van 01-10-2021 t/m 07-08-2024
Intitulé
Mandaatbesluit 2021Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester van de gemeente Woensdrecht, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft,
Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Overwegende dat uit het oogpunt van doelmatigheid, efficiënte bedrijfsvoering, integraal management waarbij het aan ambtenaren is die integraliteit te bewaken, een betere dienstverlening aan de burgers, alsmede de bestuurlijke wens om mandaat zo laag mogelijk in de organisatie te leggen zodat gefocust kan worden op politiekgevoelige en strategische onderwerpen en daarmee ook de besluitvorming te versnellen, wenselijk is daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar op te dragen aan collegeleden, ambtenaren en/of externen via mandaat.
besluiten:
- 1.
Vast te stellen het Mandaatbesluit 2021 en gelijktijdig in te trekken het Mandaatbesluit 2019;
- 2.
De uitoefening van de bevoegdheden die staan vermeld in de bij dit besluit behorende mandaatlijst te verlenen aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen;
- 3.
Ten aanzien van de uitoefening van de onder punt 2 van dit besluit bedoelde mandaten een aantal hieronder volgende algemene bepalingen vast te stellen;
- 4.
Beheer van het besluit op te dragen aan afdeling Staf, team Staf (Juridische zaken).
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In dit besluit wordt het begrip mandaat gehanteerd, waaronder het volgende wordt verstaan:
- 1.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- 2.
mandaatverlener: degene die het mandaat verleent;
- 3.
mandaatontvanger: degene die het mandaat ontvangt.
Uit artikel 10:12 Awb volgt dat de regels van mandaat ook van toepassing zijn op volmacht en machtiging. In het vervolg wordt onder mandaat daarom ook volmacht en machtiging verstaan.
Artikel 2: Bevoegde en bevoegdheid personen
- 1.
Indien het mandaat aan een bepaalde functionaris wordt verleend wordt daarmee het mandaat eveneens geacht te zijn verleend aan de hiërarchisch hoger geplaatsten zoals gemeentesecretaris, het afdelingshoofd van de betreffende afdeling en teammanager van het betreffende team.
- 2.
De functionarissen maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein.
Artikel 3: Afwezigheid mandaatontvangers
- 1.
Ingeval van afwezigheid van de mandaatontvangers worden de verleende bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervangers, zoals opgenomen in artikel 2.5 van de Organisatieregeling 2020, tenzij anders bepaald in de Mandaatregeling.
- 2.
Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van het woord “plaatsvervangend” gevolgd door de eigen naam en functie.
Artikel 4: Grenzen aan mandaat
- 1.
Bij de verlening van een mandaat houden het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar in zijn algemeenheid rekening met de volgende uitgangspunten:
- a.
onderwerpen die reeds geregeld zijn bij de totstandkoming van de BWB, de ISD en de OMWB en andere gemeenschappelijke regelingen, cq samenwerkingsverbanden en de daartoe opgestelde aanwijzingsbesluiten lenen zich niet voor mandaat
- b.
bestuurlijk/politiek gevoelige zaken komen niet in aanmerking voor mandaat;
- c.
er moet sprake zijn van efficiëntie en tijdwinst;
- d.
in principe wordt zo laag mogelijk in de organisatie gemandateerd;
- e.
besluiten dienen binnen daartoe bestemde budgetten te vallen waarbij de bevoegdheden in het kader van het budgethouderschap in acht dienen te worden genomen.
- a.
- 2.
Onverminderd het bepaalde in lid 1 dient een voorgenomen in mandaat te nemen besluit door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester te worden besloten, indien:
- a.
het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het dan toe gevoerde beleid;
- b.
het besluit niet past binnen de daartoe bestemde (afdelings-)budgetten;
- c.
het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar dit kenbaar heeft gemaakt;
- d.
bij betrokkenheid van meerdere afdelingen of stafteams er geen advies is ingewonnen bij één van de afdelingen of de stafteams en/of er geen afweging is gemaakt over het advies bij het te nemen besluit, dan wel de budgethouder een negatief advies heeft uitgebracht;
- e.
het een afwijzend besluit betreft, tenzij anders is geregeld in de mandaatlijst.
- a.
- 3.
Wanneer persoonlijke betrokkenheid van de mandaatontvanger bij het te nemen besluit bestaat, vindt besluitvorming plaats door de hiërarchisch hoger geplaatste persoon op de afdeling, in het geval van een afdelingshoofd door de gemeentesecretaris of een ander afdelingshoofd, en in het geval van de gemeentesecretaris door het bevoegde bestuursorgaan.
- 4.
Ingeval de mandaatontvanger op basis van het bepaalde in het tweede lid een te nemen besluit voorlegt aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar, nemen deze bestuursorganen het besluit zelf of geven de condities, waaronder de mandaatontvanger gebruik mag maken van zijn bevoegdheid.
- 5.
Ingeval artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is (informatieplicht van het college naar de raad inzake privaatrechtelijke rechtshandelingen) neemt het college van burgemeester en wethouders het besluit zelf.
- 6.
Bij de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in de mandatenlijst wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd van Europese, rijks-, provinciale- en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.
Artikel 5: Reikwijdte mandaat
- 1.
Indien het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar mandaat verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woords, onverminderd het bepaalde in artikel 4.
- 2.
Naast het nemen van besluiten wordt hieronder dan ook mede verstaan:
- a.
Het nemen van alle voorbereidingsbesluiten en het verrichten van voorbereidingshandelingen;
- b.
Verdagen, opschorten en/of uitstellen;
- c.
Het nemen van beslissingen in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen als bedoeld in de Awb (verlenging, verdaging, opschorting, etc, met uitzondering van dwangsombeschikking);
- d.
Het intrekken van besluiten (niet in het kader van bestuurlijke handhaving);
- e.
Het uitreiken van bewijs van ontvangst van aanvragen etc;
- f.
Het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen;
- g.
Verzoeken om aanvullende informatie;
- h.
Verzoeken tot kosteloze advisering aan derden (politie, brandweer, nutsbedrijven, Rijksdiensten, etc);
- i.
Het voeren van correspondentie die direct te maken heeft met de opgedragen taken;
- j.
Het stellen van nadere voorwaarden;
- k.
Het toekennen een verzoek tot betaling in termijnen;
- l.
Het toekennen van voorschotten;
- m.
Het afleggen van verantwoording aan het Rijk;
- n.
Het toezenden of bekendmaken van besluiten/beschikkingen aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
- o.
Alle andere besluiten die genomen moeten worden, en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen de verleende bevoegdheid;
- p.
Waar de bevoegdheid is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling, wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot opzegging van die overeenkomst, alsmede tot de eerste bewaking van de uitvoering van die rechtshandeling, waartoe een ingebrekestelling wordt gerekend.
- a.
- 3.
De bevoegdheid tot het verrichten van uitvoeringscorrespondentie en het verstrekken van informatie voor niet-gemandateerde bevoegdheden worden bij mandaat opgedragen aan alle ambtelijke functionarissen, voor zover een relatie hebbend met hun functie en geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen.
Artikel 6: Ondertekening
- 1.
Daar waar door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar een mandaat is verleend tot het nemen van een besluit, wordt tevens een mandaat tot ondertekening verleend, voor zover dit niet wettelijk is uitgesloten.
- 2.
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden: Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar namens dezen c.q. namens deze, en dan de functie en naam van de mandaatontvanger.
Artikel 7: Ondermandaat
- 1.
Ondermandaat is niet toegestaan, behalve indien dit bij de verlening van mandaat is toegestaan, als opgenomen in de bij dit besluit behorende mandaatlijst.
- 2.
Ondermandatering geschiedt bij schriftelijk besluit door betreffende mandaatontvanger. Het besluit dient voldoende te zijn gespecificeerd. De oorspronkelijke mandaatontvanger blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van de ondergemandateerde. Het ondermandaat behoeft niet in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht;
- 3.
Ondermandaten worden ter kennis van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar gebracht.
- 4.
De voorschriften die voor het mandaat gelden zijn onverminderd van toepassing op het ondermandaat. Daarnaast kunnen aan een ondermandaat extra voorschriften worden verbonden.
- 5.
Bevoegdheden die zijn ondergemandateerd mogen niet nogmaals worden ondergemandateerd.
Artikel 8: Terinzagelegging en bekendmaking
- 1.
Daar waar door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar een bevoegdheid is verleend, wordt tevens de bevoegdheid tot bekendmaking hiervan verleend.
- 2.
Besluiten tot het verlenen van mandaat worden meegenomen bij de actualisatie van het mandaatbesluit. Hiervan wordt in ieder geval op de gebruikelijke wijze mededeling gedaan.
Artikel 9: Aanhaling en inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit wordt aangehaald als het "Mandaatbesluit 2021".
- 2.
Het besluit treedt in werking met ingang van 1 dag na bekendmaking hiervan.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 14 september 2021.
De burgemeester, De secretaris,
Aldus vastgesteld door de burgemeester d.d. 14 september 2021
De burgemeester,
Aldus vastgesteld door de heffingsambtenaar d.d. 14 september 2021
De heffingsambtenaar,
Aldus vastgesteld door de invorderingsambtenaar d.d. 14 september 2021
De invorderingsambtenaar,
Met ondermandaat zoals bedoeld in artikel 7 van het Mandaatbesluit 2021 wordt ingestemd door:
De gemeentesecretaris:
Afdelingshoofd Dienstverlening:
Afdelingshoofd Ontwikkeling, beleid en beheer:
Teammanager Staf:
Teammanager Mens en Middelen:
Teammanager Leefomgeving:
Teammanager Maatschappelijke Ontwikkeling:
Teammanager Publieksplein:
Teammanager Zorg en Ondersteuning:
Teammanager Wijk- en dorpsbeheer:
Teammanager Informatie en Ondersteuning:
Overzicht feitelijke mandaten
|
Onderwerp |
Type Dienst of Product: |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Voorwaarden |
Mandaat aan |
Ondermandaat aan |
1 |
Het weigeren van een verzoek tot het vaststellen van een bestemmingsplan |
Algemeen |
|
Raad |
Zie Z15.02783 |
College van B&W |
Nee |
2 |
Het nemen van besluiten en het afgeven van beschikkingen in het kader van het toekennen of weigeren van aanvragen op grond van de verordening Noodfonds Armoedebeleid gemeente Woensdrecht 2016 |
Algemeen |
Verordening Nood-fonds Armoede-beleid gemeente Woensdrecht 2016 |
College van B&W |
Zie Z15.04097 |
Wethouder / portefeuille-houder Sociale Zaken |
Nee |
3 |
Het aanwijzen van medewerker voor de regionale crisisorganisatie (en aanvullingen en wijzigingen in besluiten) |
Algemeen |
Wet Veiligheidsregio’s en Artikel 15:1:11 CAR/UWO |
College van B&W |
Zie Z19.00438 |
Burgemeester |
Gemeentesecretaris |
4 |
Het nemen van een beslissing op bezwaar |
Algemeen |
Awb |
B&W/ Burgemeester |
Andere mandataris dan mandataris dat primair besluit heeft genomen neemt beslissing op bezwaar. Enkel onder overneming van het uitgebrachte advies met betrekking tot het bezwaarschrift en na afstemming met portefeuillehouder. Gegrondverklaringen of contrair gaan vallen buiten de strekking van het mandaat. |
Teammanager |
Nee |
5 |
Klachtenbehandeling |
Algemeen |
Hfdst 9 Awb, Interne klachtenregeling |
College van B&W/ burgemeester |
M.u.v. formele reactie op klacht |
Klachtfunctionaris |
Nee |
6 |
Afwikkeling bezwaarschriften |
Algemeen |
Hfdst 6 / 7 Awb, Verordening cie. Bezwaarschriften, Regeling ambtelijk horen. |
College van B&W/ burgemeester |
Voor zover bevoegdheid niet is geregeld in Verordening cie bezwaarschriften, cq. Regeling ambtelijk horen, en m.u.v. beslissing op bezwaar |
Secretaris cie. Bezwaarschriften, cq ambtelijk hoorder |
Nee |
7 |
Inlichtingen politieregister, justitieel documentatie register en BIG register ten behoeven van onderscheidingen |
Algemeen |
Aanvraag onderscheidingen (koninklijk, gemeentelijk, buitenlands) |
Burgemeester |
|
Senior communicatieadviseur / kabinet |
|
8 |
Besluiten tot opdrachtverlening voor leveringen en diensten en alle daarbij behorende voorbereidende handelingen zoals het opvragen van offertes. |
Algemeen |
Gemeentewet, BW, Inkoop- en Aanbestedingsbeleid |
B&W/ Burgemeester |
Enkel tot € 100.000,- |
Teammanagers en projectleiders |
Nee |
9 |
Besluiten tot opdrachtverlening voor werken en alle daarbij behorende voorbereidende handelingen zoals het opvragen van offertes. |
Algemeen |
Gemeentewet, BW, Inkoop- en Aanbestedingsbeleid |
B&W/ Burgemeester |
Enkel tot € 750.000,- |
Teammanagers en projectleiders |
Nee |
10 |
Verzoeken in het kader van burgerinitiatieven en de afhandeling daarvan |
Algemeen |
Diverse wet- en regelgeving |
College van B&W/ Burgemeester |
Enkel aan de hand van het opgestelde toetsingskader en gehoord hebbende het initiatieventeam, het rek- en regelteam, de portefeuillehouder en passend binnen het van toepassing zijnde budget. |
Teammanager |
Plaatsvervangend voorzitter initiatieventeam |
11 |
Aansprakelijk stellen partijen i.v.m. schade |
Algemeen |
Art. 6:162 e.v. BW |
B&W/ |
|
Teammanagers |
medewerker |
12 |
Opvragen uittreksels Justitiële Documentatie |
Algemeen |
Wet Justitiële en Strafvorderlijke Gegevens |
Burgemeester |
|
Aangewezen medewerker |
Nee |
13 |
Doorzenden en terugzenden geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is, of die niet voor hem bestemd zijn en ook niet worden teruggezonden |
Algemeen |
Art. 2:3 Awb |
College van B&W/ Burgemeester |
|
medewerker |
Nee |
14 |
Opleggen hersteltermijn ex art. 4:5 Awb |
Algemeen |
Art. 4:5 Awb |
College van B&W/ Burgemeester |
|
medewerker |
Nee |
15 |
Handelingen i.v.m. subsidie-aanvragen en vaststelling (waarbij de gemeente subsidie aanvraagt) |
Algemeen |
Div. wet- en regelgeving |
College van B&W |
|
medewerker |
Nee |
16 |
(Onmiddellijk) stilleggen van een activiteit waarvoor vergunning nodig is |
Algemeen |
Awb, Woningwet, Wet milieubeheer |
College van B&W |
Uitsluitend na overleg met / toestemming van portefeuillehouder |
Aangewezen medewerker |
Nee |
17 |
Gedeeltelijke uivoering Wet BAG en BGT |
Algemeen |
Wet BAG, Wet BGT |
|
Met betrekking tot Wet BAG: Uitsluitend vaststellen (definitieve) geometrie, opmaken pv, constatering en opmaken schriftelijke verklaringen tot signaleren, wijzigingen in feitelijke situaties die van invloed zijn op gebouwenregistratie en die niet in een ander brondocument zijn opgenomen. Met betrekking tot wet BGT: Mutatiesignalering, Inwinnen en verwerken definitieve geometrie, leveringen Landelijke Voorziening en het voeren van beheer over de BGT. |
medewerker datamanagement, medewerker gegevensbeheer, inhuurkrachten en BGT medewerker van Bergen op Zoom |
Nee |
18 |
Afhandeling verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, Wet hergebruik overheidsinformatie en wet bescherming persoonsgegeven |
Algemeen |
Wob, Who, art. 35 Wbp |
College van B&W/ Burgemeester |
|
Teammanagers |
Nee |
19 |
Dwangsombeschikkingen in de zin van de Wet dwangsom |
Algemeen |
Wet dwangsom |
College van B&W |
Na afstemming met portefeuillehouder primair besluit |
Teammanagers |
Nee |
20 |
Besluiten over en het toekennen van wettelijke rente |
Algemeen |
AWB / BW 6:119a |
College van B&W |
Zaken met politiek-bestuurlijke gevoeligheid moeten worden voorgelegd aan de portefeuillehouder primair besluit |
Teammanagers |
Nee |
21 |
Bevoegdheid om de raad, het college, de burgemeester, de heffings-of invorderingsambtenaar te vertegenwoordigen bij een rechtscollege of de commissie bezwaarschriften. |
Algemeen |
Gemeentewet, Awb, BW, Rv |
B&W/ burgemeester/ heffingsambtenaar, invorderingsambtenaar |
Na overleg met gemeentesecretaris v.w.b. stafmedewerker en afdelingshoofd v.w.b. overig medewerker. In geval van een raadsbesluit, voorzover de raad niet anders beslist. |
medewerker |
|
22 |
Uitzetten extern juridisch advies |
Algemeen |
|
|
Tot een bedrag van €5.000 en na positief advies juridisch zaken. |
Teammanager |
Nee |
23 |
Verstrekken van leningen en rechtshandelingen met betrekking tot verstrekte leningen |
Algemeen |
|
Burgemeester |
Tot €100.000 |
Afdelingshoofd |
Nee |
24 |
Fiscaaltechnische handelingen namens de gemeente |
Algemeen |
|
Burgemeester |
|
Afdelingshoofd |
Medewerker |
25 |
Acties ten aanzien van wanprestatie |
Algemeen |
|
Burgemeester |
o.a. ingebrekestelling. Tot €100.000 |
Afdelingshoofd |
Medewerker/externe |
26 |
Acties ten aanzien van overige aansprakelijkheid |
Algemeen |
|
Burgemeester |
Tot €100.000 |
Afdelingshoofd |
Medewerker/externe |
27 |
Aanvaarden van nalatenschappen, legaten en schenkingen |
Algemeen |
|
Burgemeester |
Tot €10.000 |
Afdelingshoofd |
Nee |
28 |
Indienen van bezwaar tegen een belastingaanslag |
Algemeen |
Awb |
B&W / Burgemeester |
|
Teammanager |
Nee |
29 |
Het als wegbeheerder nemen van maatregelen om veilig gebruik van de weg te garanderen |
Algemeen |
Provinciale verordeningen, WVW |
Provincie/ College van B&W |
Gedurende looptijd afspraken met provincie |
Teammanager |
Calamiteiten-dienst, medewerker |
30 |
Besluiten tot het sluiten, wijzigen, verlengen en opzeggen van verwerkersovereenkomsten conform de daarvoor vastgestelde standaard |
Algemeen |
artikel 28 AVG, artikel 160 eerste lid, sub e en artikel 171 Gemeentewet |
College van B&W/ Burgemeester |
Voor de toepasselijkheid van ondermandaat: het besluit tot het aangaan van de hoofdovereenkomst is gemandateerd |
Afdelingshoofd |
Teammanagers projectleiders en medewerker (budget-houders) |
31 |
Besluiten tot het sluiten, wijzigen, verlengen en opzeggen van verwerkersovereenkomsten die afwijken van de daarvoor vastgestelde standaard |
Algemeen |
artikel 28 AVG, artikel 160 eerste lid, sub e en artikel 171 Gemeentewet |
College van B&W/ Burgemeester |
Gehoord de Functionaris Gegevensbescherming en de Chief Information Security Officer (CISO) |
Gemeentesecretaris |
|
32 |
Afgifte paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs |
Burgerzaken |
Paspoortwet, Wegenverkeerswet |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
33 |
Aanvragen verklaringen omtrent naturalisatie |
Burgerzaken |
Rijkswet Nederlanderschap |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
34 |
Bewijzen van Nederlanderschap en/of verklaring omtrent nationaliteit |
Burgerzaken |
Wet BRP |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
35 |
Verstrekken gegevens uit de BRP, het uitvoeren van de Wet BRP en het nemen van besluiten genoemd in de Wet BRP |
Burgerzaken |
Wet BRP |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
36 |
Legaliseren handtekeningen |
Burgerzaken |
Wet BRP |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
37 |
Afgifte gewaarmerkte afschriften/uittreksels |
Burgerzaken |
Wet BRP |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
38 |
Rechtshandelingen t.a.v. gemeentelijke begraafplaatsen, verlengen grafrecht, verhuur gebruik aula |
Burgerzaken |
Wet op de lijkbezorging, Beheersverordening begraafplaatsen |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
39 |
Handelingen, inclusief besluiten, op grond van de Wet op de lijkbezorging |
Burgerzaken |
Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
40 |
Advisering inzake naturalisatie aan justitie |
Burgerzaken |
Rijkswet Nederlanderschap |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
41 |
Kennisgeving betreffende verkrijgen Ned. nationaliteit |
Burgerzaken |
Rijkswet Nederlanderschap |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
42 |
Handelingen mbt reis-documenten / rijbewijzen, bijv. richting ministeries |
Burgerzaken |
Wegenverkeerswet, Paspoortwet |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
43 |
Op enkel verzoek van bruidspaar aanwijzen/ aanstellen van externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand. |
Burgerzaken |
Artikel 1:16 BW, besluit burgerlijke stand 1994 |
College van B&W |
|
Teammanager |
Nee |
44 |
Aanwijzing externe trouw-locaties voor de sluiting van een enkel huwelijk op verzoek van het bruidspaar |
Burgerzaken |
Reglement burgerlijke stand |
Gemeenteraad |
De trouwlocatie voldoet aan de daarvoor gestelde eisen opgenomen in het reglement burgerlijke stand. |
Teammanager |
medewerker |
45 |
(Weigeren van) Toestemming voor het sluiten van een huwelijk op tijdstippen die afwijken van de standaardtijdstippen |
Burgerzaken |
|
College van B&W |
|
Teammanager |
Nee |
46 |
Correspondentie over en verstrekken inlichtingen uit het kiesregister |
Burgerzaken |
Kieswet |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
47 |
Bekendmakingen inzake verkiezingen |
Burgerzaken |
Kieswet |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
48 |
Uitreiken nieuwe stempas, kiezerspas en volmacht |
Burgerzaken |
Kieswet |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
49 |
Benoemen van leden stembureau(s) en aanwijzen stemlokalen |
Burgerzaken |
Kieswet |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
Nee |
50 |
Opleggen bestuurlijke boete in het kader van de Wet Basisregistratie personen |
Burgerzaken |
Wet BRP / Beleidsregel bestuurlijke boete Basisregistratie personen gemeente Woensdrecht |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd Dienstverlening |
Nee |
51 |
Het nemen van besluiten binnen Wet op de kansspelen |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wet op de kansspelen |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
52 |
Besluiten omtrent vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen op grond van de APV, met uitzondering van evenementenvergunning |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
APV |
College van B&W/ Burgemeester |
Teammanager informeren |
Medewerker |
Nee |
53 |
Afgifte verklaring geen bezwaar grootschalige wielerwedstrijden, opstijgingen, enz. |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wegenverkeerswet, Luchtvaartwet |
Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
54 |
Vergunning en ontheffingen op grond van de Alcoholwet |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Alcoholwet |
College van B&W/ Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
55 |
Besluiten omtrent standplaatsvergunning markten |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Marktverordening |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
56 |
Besluiten omtrent standplaatsvergunning kermissen |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Kermisverordening |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
57 |
Besluiten tot afsluiten huurovereenkomst inzake kermisstandplaatsen |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Kermisverordening |
College van B&W |
Verhuurvoorwaarden kermisstandplaatsen. |
Medewerker |
Nee |
58 |
Verlenen en weigeren vergunning, instemming en melding voor leggen, kabels, leidingen, etc. in gemeentegrond |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Telecommunicatiewet en AVOI |
College van B&W |
|
Medewerker, tevens medewerker bouwzaken en vergunningen Frontoffice |
Nee |
59 |
Besluiten omtrent een gebruiksvergunning inrichting |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Brandbeveiligings-verordening |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
60 |
Het verlenen van een ontheffing voor laden en lossen van vuurwerk |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
ADR |
College van B&W |
Alleen in directe nabijheid van vuurwerkverkoopadressen waarvoor vergunning o.g.v. van artikel 8 Wm is verleend of instem. melding Vuurwerkbesluit |
Teammanager |
Nee |
61 |
Het verlenen/weigeren van een vergunning tijdelijke verhuur ingevolge Leegstandswet |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Leegstandswet |
College van B&W |
|
Medewerker |
Nee |
62 |
Aanwijzen adviseur o.g.v. artikel 3 Procedure-verordening voor adviseren in planschade |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Procedureverordening voor advisering in tegemoetkoming in planschade |
College van B&W |
|
Teammanager |
Nee |
63 |
Het toewijzen / afwijzen van planschadeverzoeken |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wro, Procedure-verordening advisering tegemoetkoming in planschade |
College van B&W |
Conform beleid, advies SAOZ en binnen beschikbaar budget |
Afdelingshoofd |
Nee |
64 |
Het heffen van een recht op grond van artikel 6.4 lid 3 Wro |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wro |
College van B&W |
|
medewerker |
Nee |
65 |
Beslissen op aanvragen op grond van de Wabo |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wabo |
College van B&W |
Projecten die een bouwsom vertegenwoordigen van meer dan 1 miljoen, worden afgestemd met het afdelingshoofd. |
Teammanager |
Nee |
66 |
Uitbrengen van advies o.g.v. artikel 2.26 Wabo en Hoofdstuk 6 Bor |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wabo en Bor |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
Teammanager |
67 |
Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 Wabo en Hoofdstuk 6 Bor |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wabo en Bor |
College van B&W |
|
medewerker Wabo |
Nee |
68 |
Besluiten tot buiten behandeling laten van een aanvraag o.g.v. artikel 4:5 Awb |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Awb |
College van B&W |
|
medewerker |
Nee |
69 |
Besluiten tot buiten behandeling laten aanvraag o.g.v. artikel 3.18 Wabo |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wabo |
College van B&W |
Coördinatie met Waterwet |
medewerker |
Nee |
70 |
Intrekken van een omgevingsvergunning o.g.v. artikel 3.23 Wabo |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wabo |
College van B&W |
Coördinatie met Waterwet en in afstemming met hde betreffende teammanager |
Teammanager |
Nee |
71 |
Verlengen beslistermijn o.g.v. artikel 3.9 lid 2 Wabo |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wabo |
College van B&W |
|
medewerker |
Nee |
72 |
Besluit tot aanhouding en het ondertekenen van de mededeling daarvan op grond van artikel 3.3. tot en met 3.6 Wabo |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wabo |
College van B&W |
|
medewerker |
Nee |
73 |
Het beslissen inzake aanvragen en ontheffingen op grond van het Bouwbesluit 2012 en Bouwverordening hoofdstuk 2 § 1/5 |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Wabo, Bouwbesluit 2012, Bouwverordening |
College van B&W |
|
Teammanager |
Nee |
74 |
Meldingen in het kader van het Bouwbesluit 2012 |
Vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen |
Bouwbesluit 2012 |
College van B&W |
|
medewerker |
Nee |
75 |
Verlenen en weigeren tijdelijke verkeersmaatregelen |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Wegenverkeerswet |
College van B&W |
Advies politie |
Medewerker |
Nee |
76 |
Verkorten termijn kennisgeving betoging en behandeling/acceptatie mondelingen kennisgeving. |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 2:3, lid 4 en lid 5 APV |
Burgemeester |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
77 |
Stellen voorwaarden voor betogingen op openbare plaatsen. |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 2:4, lid 6 APV |
Burgemeester |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
78 |
Sluiting winkelbedrijf |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 2:40 e |
Burgemeester |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
79 |
Aanwijzing collectieve festiviteiten |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 4:2, leden 1 en 2 |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
Teammanager |
80 |
Terstond aanwijzen van collectieve feestdag bij onvoorzien |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 4:2, lid 5 |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
Teammanager |
81 |
Vaststellen formulier kennisgeving incidentele festiviteiten |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 4:3, lid 3 |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
Teammanager |
82 |
Toestaan onvoorziene incidentele festiviteit |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 4:3, lid 5 |
College van B&W |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
83 |
Verbieden organisatie snuffelmarkt |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 5:23, lid 1 onder b |
Burgemeester |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
84 |
Het nemen van verkeersbesluiten |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 18 Wegenverkeerswet |
B&W |
Na advies politie |
Teammanager |
Nee |
85 |
Verkorten termijn kennisgeving betoging en behandeling/acceptatie mondelingen kennisgeving. |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 2:3, lid 4 en lid 5 APV |
Burgemeester |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
86 |
Stellen voorwaarden voor betogingen op openbare plaatsen. |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 2:4, lid 6 APV |
Burgemeester |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
87 |
Verbieden organisatie snuffelmarkt. |
Openbare orde, Veiligheid en Verkeer |
Artikel 5:23, lid 1 onder b. |
Burgemeester |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
88 |
Uitvoering Verordening leerlingenvervoer |
Sociaal Domein |
Verordening leerlingenvervoer |
College van B&W |
|
Teammanager |
Medewerker |
89 |
Alle besluiten in het kader van toekennen of weigeren van jeugdhulp in de vorm van Zorg in Natura of een Persoons Gebonden Budget |
Sociaal Domein |
Jeugdwet |
College van B&W |
Totale (meerjarige) kosten > € 20.000 per beschikking. |
Teammanager |
Jeugdprofessional (tot totale meerjarige < € 20.000,00 per beschikking) |
90 |
Behandeling van verzoeken om verwijdering van ketenregistraties en/of signalen uit het signaleringssysteem Zorg voor Jeugd |
Sociaal Domein |
Convenant Zorg voor Jeugd Regio West-Brabant |
College van B&W |
|
Teammanager |
Nee |
91 |
Een verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging als bedoeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet |
Sociaal Domein |
Jeugdwet, Awb, Verordening Jeugdhulp Woensdrecht |
College van B&W |
|
Teammanager |
Nee |
92 |
Het telefonisch mededelen aan de bevoegde rechtbank van een verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging als bedoeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet |
Sociaal Domein |
Jeugdwet, Awb, Verordening Jeugdhulp Woensdrecht |
College van B&W |
|
Jeugdprofessional |
Nee |
93 |
Alle besluiten in het kader van toekennen of weigeren van ondersteuning vanuit de Wmo in Zorg in Natura of een Persoons Gebonden Budget |
Sociaal Domein |
WMO, Verordening Voorzieningen MO |
College van B&W |
|
Teammanager |
WMO consulent, tenzij het gaat om: - voorzieningen met een incidentele waarde van meer dan €20.000 ten aanzien woningaanpassingen, auto-aanpassingen en (aanpassingen aan) hulpmiddelen, en - voorzieningen met een waarde van meer dan €2.000 per maand per voorziening) |
94 |
Toekenning / afwijzing gehandicaptenparkeerkaart |
Sociaal Domein |
Regeling gehandicaptenparkeerkaart / Wegenverkeerswet |
College van B&W |
|
Wmo Consulent |
Nee |
95 |
Opvragen van gegevens bij derden voor verdere verwerking binnen onze gemeente. |
Sociaal Domein |
WMO, Jeugdwet, zorgverzerzekeringswet, Participatiewet, Regeling zorgverzekering |
College van B&W |
|
medewerker Team Zorg en Ondersteuning |
Nee |
96 |
Uitvoeren uitvoeringsprogramma (actiekaarten/activiteiten) volksgezondheid incl jeugdgezondheid, preventie-en handhaving alcohol, armoede |
Sociaal Domein |
Op basis van diverse wettelijke regelingen en lokaal/regionaal beleid |
B&W |
Na overleg met portefeuillehouder en binnen budget beschikbare financiële middelen |
Teammanager |
Nee |
97 |
Aanwijzen / afwijzen / opheffen gehandicapten-parkeerplaats |
Sociaal Domein |
Wegenverkeerswet |
B&W |
|
Medewerker |
Nee |
98 |
Uitvoering Verordening huisvesting onderwijs |
Sociaal Domein |
Verordening huisvesting onderwijs |
B&W |
|
Teammanager |
Medewerker |
99 |
Afwikkelen aanvragen (incl. afwijzingen) registratie art. 45 Wet kinderopvang |
Sociaal Domein |
Wet kinderopvang |
B&W |
Besluit dient overeenkomstig advies GGD West-Brabant te zijn |
Teammanager |
Medewerker |
100 |
Afwikkeling rapportages THZ inspecties |
Sociaal Domein |
Wet publieke gezondheid (Wpg), lokaal beleid |
College van B&W |
Afwikkeling overeenkomstig advies GGD Na afstemming met portefeuillehouder. |
Teammanager |
Medewerker |
101 |
Bewegingsonderwijs (toekennen uren zaalhuur gymzaal) |
Sociaal Domein |
Wet primair onderwijs |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
medewerker |
102 |
Het besluiten over en het ondertekenen van de toekomstige jaarlijkse overzichten diensten in het kader van de dienstverleningsovereenkomst Jeugdhulp regio West-Brabant West |
Sociaal Domein |
Dienstverleningsovereenkomst Jeugdhulp regio West-Brabant West |
College van B&W / Burgemeester |
|
Teammanager |
Nee |
103 |
Besluiten tot Inroepen externe ondersteuning. |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
Gemeentewet / BW |
College van B&W |
Indien storing niet binnen 4 uur oplosbaar is. |
Informatieadviseur |
Applicatie-beheerder |
104 |
Besluiten tot in werking stellen uitwijkcontract. |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
Gemeentewet / BW |
College van B&W |
Indien storing niet binnen 24 uur oplosbaar is. |
Afdelingshoofd |
Informatie Adviseur |
105 |
Besluiten op het gebied van Producten en Diensten Catalogus (hierna: PDC ) en dienstbeschrijving wijzigingen. |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
Gemeentewet / BW |
College van B&W |
Afstemming verantwoordelijk portefeuillehouder. Strategische impact en geen negatieve financiële gevolgen. |
Informatie Adviseur |
Nee |
106 |
Ondertekening gebruikers-overeenkomsten van digitale dataondergronden derden. |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
Gemeentewet / BW |
College van B&W |
Standaardcontracten waarin met name de projectgegevens wijzigen. |
Datamanager |
medewerker |
107 |
Toevoegen/verwijderen applicaties bij gebruikers |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
|
College van B&W |
Voor zover het applicaties betreft die onder verantwoordelijkheid van de betreffende afdeling vallen. |
Afdelingshoofd/ Informatie Adviseur |
Teammanager |
108 |
Besluiten tav autorisatie-verzoeken gebruikers |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
|
College van B&W |
|
Teammanager / informatie-adviseur |
Applicatie-beheerder |
109 |
Ondertekenen autorisatie matrix rechten Equalit |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
Gemeentewet / BW |
College van B&W |
Conform afspraken bedrijfsvoering van de gemeente i.r.m. PDC Equalit |
Afdelingshoofd |
Informatie Adviseur |
110 |
Besluiten op verzoeken ex artikelen 15-22 AVG |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
|
|
|
Afdelingshoofd |
Privacy Officer |
111 |
Besluit / kennisgeving huisnummering |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
Verordening straatnaamgeving / huisnummering |
B&W |
|
Datamanager / medewerker gegevensbeheer |
BWB, medewerker I&O van gemeente Bergen op Zoom/Steenbergen |
112 |
Handelingen t.b.v. het beheer en onderhoud van de administratie in het kader van de Wkpb |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
Wkpb |
B&W |
Jaarlijks wordt voor 1 maart verslag gedaan van de wijze waarop van de bevoegdheid gebruik is gemaakt |
Datamanager / medewerker gegevensbeheer |
medewerker I&O van de gemeente Bergen op Zoom/Steenbergen |
113 |
Uitvoering Wet BAG |
Informatiemanagement & Basisregistaties |
Wet BAG / BGT |
B&W |
Alle (rechts)handelingen die voortvloeien uit Wet BAG/BGT |
Datamanager / medewerker gegevensbeheer |
BWB, medewerker I&O van gemeente Bergen op Zoom/Steenbergen, inhuurkrachten |
114 |
Besluiten tot bezwaren, verpachten, (ver-) huren, verkopen, in gebruik geven, ruilen of op andere wijze vervreemden van onroerende zaken en het doorhalen en vestigen van zakelijke rechten. |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet |
College van B&W/ Burgemeester |
Tot €100.000 |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
115 |
Het controleren, goedkeuren en eventueel wijzigen van de notariële concept-akte, die is opgesteld aan de hand van een door of namens de burgemeester ondertekende overeenkomst. |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
medewerker |
116 |
Vertegenwoordigen van de gemeente bij het transport van notariële akten |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|
Burgemeester |
Na schriftelijke mandaatverlening Afdelingshoofd aan behandelend Notariskantoor |
Afdelingshoofd |
Ja, aan medewerker(s) behandelend Notariskantoor (zie voorwaarden) |
117 |
Besluiten op een beroep op verjaring van gronden |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|
B&W |
Tot €100.000 |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
118 |
Aangaan van planschadeovereenkomst, anterieure overeenkomsten en landschappelijke inpassingsplanovereenkomsten |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|
Burgemeester & college |
Tot €100.000 |
Teammanager |
Nee |
119 |
Besluiten tot aankoop van onroerende zaken |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet |
B&W |
|
|
|
120 |
Ondertekening van het jaarlijkse werkprogramma met Saver |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|
B&W |
|
Afdelingshoofd |
Nee |
121 |
Besluiten tot handelingen inzake ingebrekestelling, verzuim, ontbinding, boete |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Artikel 160 juncto artikel 169 Gemeentewet |
B&W |
Met mandaat van de burgemeester |
Afdelingshoofd |
Nee |
122 |
Directievoering werken op basis van de UAV |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
UAV |
B&W |
|
Projectleiders |
Medewerker |
123 |
Besluiten tot verhuur sport- en welzijnsaccommodaties |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Gemeentewet |
B&W /burgemeester |
Met mandaat van de burgemeester |
Medewerker |
Nee |
124 |
Afsluiten van verhuurovereenkomsten voor werkplekken aan externe organisaties |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
BW |
College van B&W |
Het moeten maatschappelijke of commerciële organisaties betreffen die bijdragen aan de maatschappelijke effecten voor de gemeente Woensdrecht. Het betreft een fullservice faciliteit. Tariefstelling is € 3.180 (=2019) per jaar of een deelfactor daarvan, jaarlijks te indexeren het consumentenprijsindex-cijfer CBS. De standaard huurovereenkomst kantoorruimte en andere bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:230a BW wordt hiervoor gebruikt. |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
125 |
Besluiten omtrent uitstel van betaling en betalingsregelingen |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Gemeentewet / BW |
B&W / Burgemeester |
|
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
126 |
Het starten van een dwanginvordering |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Gemeentewet / BW |
B&W / Burgemeester |
|
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
127 |
Het treffen van betaalregelingen |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Gemeentewet / BW |
B&W / Burgemeester |
|
Sr. Medewerker comptabiliteit / medewerker comptabiliteit |
Nee |
128 |
Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro- en Wabo-instrumenten |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Bro, Wabo en Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008 |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
medewerker Wabo en bezwaar en beroep |
129 |
Opstarten vooroverleg wijzigingsplan |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
3.8 Wro |
College van B&W |
B&W besloten heeft medewerking te verlenen aan een wijzigingsplan en het plan niet is gewijzigd. |
Teammanager |
Nee |
130 |
Ter inzage legging van het ontwerpwijzigingsplan |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
3.8 Wro |
College van B&W |
Geen inspraak, dan wel geen vooroverlegreacties zijn ingediend |
Teammanager (zoals ook bij OBB) |
Nee |
131 |
Ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan bij inspraakprocedure |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Artikel 3.8 Wro |
B&W |
Geen inspraakreacties ingediend |
Teammanager |
Nee |
132 |
Doorgeleiden van het ontwerpbestemmingsplan naar de gemeenteraad bij inspraakprocedures |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Artikel 3.8 Wro |
B&W |
Geen zienswijzen ingediend |
Teammanager |
Nee |
133 |
Het afwijzen van verzoeken tot het van overheidswege aanbrengen van geluidsisolatie aan woningen. |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Artikel 126 Wet geluidhinder |
B&W |
|
Teammanager |
Nee |
134 |
Geven van voorgeschreven zienswijze mbt voorgenomen verkoop van huurwoningen door woningcorporaties |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Besluit Beheer en Sociale Huursector Circulaire MG 2013-02 |
B&W |
Alleen bij positieve zienswijze;Verkoop moet passen met de woningcorporaties gemaakte prestatieafspraken. |
Afdelingshoofd |
Nee |
135 |
Wijzigingen aanbrengen in het standaard formulier Melding en Berekening straatwerk voor het melden van (graaf)werkzaamheden en opgave van straatwerk door telecombedrijven. |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Telecommunicatie-wet; Telecommuni-catieverordening gemeente Woens-drecht 2014 |
B&W |
Afgeven bij vaststellen formulier bij wijzigingen van niet ingrijpende aard |
Teammanager |
Medewerker |
136 |
Het beslissen inzake projectplannen voor explosievenonderzoek |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Wet veiligheidsregio’s |
Burgemeester |
|
Teammanager |
Nee |
137 |
Besluiten op aanvragen startersleningen |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Verordening starterslening gemeente Woensdrecht 2014 |
B&W |
Besluit pas nemen na ontvangst advies Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten. Signaal naar B&W indien budget < € 30.000,- |
Teammanager |
Nee |
138 |
Halfjaarlijks verslag stand van zaken huisvesten statushouders |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Huisvestingswet |
B&W |
Afstemming portefeuillehouder voorafgaand aan toezenden van het verslag aan de provincie |
Teammanager |
Nee |
139 |
Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Bro en Regeling standaarden ruimte-lijke ordening 2008 |
B&W |
|
Teammanager |
Beleidsmedewerker Bestemmings-plannen en RO |
140 |
Inschrijving op belangstellendenregistratie t.b.v. perceelsplitsing |
Ruimtelijke ordening &Volkshuisvesting |
Beleidsregels perceelsplitsing |
B&W |
|
Medewerker |
Nee |
141 |
Vooraanschrijving en waarschuwing handhavingsmaatregel |
Toezicht en handhaving |
Awb, Gemeentewet, Wabo, Wet milieubeheer, Wet kinderopvang, Drank- en Horecawet, Wet bodembescherming, Woningwet, Opiumwet, Wet natuurbescherming. |
B&W/Burgemeester |
|
Teammanager |
Medewerker |
142 |
Uitvoering Leerplichtwet |
Toezicht en handhaving |
Leerplichtwet |
College van B&W |
|
Leerplichtambtenaar |
Nee |
143 |
Intrekken handhavingsmaatregel |
Toezicht en handhaving |
Gemeentewet, Awb, div. bijzondere wetten |
B&W/Burgemeester |
Uit een controle is gebleken dat aan de last(en) is voldaan |
Teammanager |
Nee |
144 |
Afdoening klachten en verzoeken m.b.t. de openbare ruimte |
Toezicht en handhaving |
Awb, Gemeentewet |
B&W |
|
Teammanager |
Medewerker |
145 |
Afdoening aanvragen m.b.t. tijdelijk gebruik openbare ruimte |
Toezicht en handhaving |
BW |
B&W |
|
Teammanager |
Medewerker |
146 |
Verlengen hersteltermijn handhavingsbesluit |
Toezicht en handhaving |
Awb, Gemeentewet, div. bijz. wetten |
B&W/Burgemeester |
|
Teammanager |
Nee |
147 |
Inspectierapporten zonder overtredingen van de GGD voor kinderopvang afhandelen |
Toezicht en handhaving |
Wet kinderopvang |
B&W |
|
Afdelingshoofd |
Medewerker |
148 |
Het aanmerken als gevaarlijke hond en deze een aanlijn- en/of muilkorfgebod op te leggen |
Toezicht en handhaving |
Gemeentewet, APV |
B&W |
|
Afdelingshoofd |
Nee |
149 |
Besluiten tot overdragen / verkopen van achtergelaten voertuigen en aanhangers / trailers |
Toezicht en handhaving |
Awb, BW |
B&W |
Conform uitvoering Beleidsregels wegslepen van voertuigen. |
Teammanager |
Medewerker |
150 |
Besluit tot het opleggen van bestuursdwang bij het aantreffen van illegaal gedumpt afval en verhalen bestuursdwangkosten |
Toezicht en handhaving |
Wet milieubeheer, Gemeentewet, Wet bodembescherming, Awb |
B&W |
- Er is sprake van een spoedeisende situatie en/of de overtreder is onbekend; - Indien overtreder (alsnog) bekend is/wordt, ontvangt hij/zij het besluit zo spoedig op schrift, waarbij de kosten van bestuursdwang worden verhaald. |
Teammanager |
Medewerker |
151 |
Aanwijzen van personen als toezichthouder / BOA |
Toezicht en handhaving |
Awb, Wabo, Drank- en Horecawet, APV |
B&W/Burgemeester |
|
Teammanager |
Nee |
152 |
Aanwijzen ‘andere persoon’ als toezichthouder. |
Toezicht en handhaving |
Artikel 6:2, lid 2 |
College/Burgemeester |
|
Afdelingshoofd |
Teammanager |
153 |
Aanwijzen van gevaarlijke of hinderlijke honden. |
Toezicht en handhaving |
Artikel 2:59, lid 1 en onder a en b |
College van B&W |
Afstemming met Poho |
Afdelingshoofd |
Teammanager |
154 |
Besluiten omtrent verlening en vaststelling subsidies i.h.k.v. projecten |
Subsidies |
Begroting |
B&W |
|
Teammanager |
Medewerker |
155 |
Besluiten omtrent verlening en vaststelling budgetsubsidies |
Subsidies |
ASV |
B&W |
|
Afdelingshoofd |
Nee |
156 |
Besluiten omtrent verlening en vaststelling subsidies i.h.k.v. het jaarlijkse gemeentelijk onderwijs-achterstandenprogramma |
Subsidies |
Onderwijsachter-standenbeleid |
B&W |
|
Teammanager |
Medewerker |
157 |
Besluiten omtrent verlening en vaststelling incidentele subsidies |
Subsidies |
ASV |
B&W |
Met uitzondering van budgetsubsidies. In geval van afwijzing wordt in besluit gewezen op mogelijkheid verkrijgen financiële bijstand via dorpsplatforms |
Teammanager |
medewerker |
158 |
Meerjarige subsidieverlening en -vaststelling |
Subsidies |
ASV |
College van B&W |
Met uitzondering budgetsubsidies |
Teammanager |
Medewerker |
159 |
Openstellen vacature |
Personeel en organisatie |
Beleid Werving & Selectie / CAO art. 3.2 |
B&W |
Positief advies Adviseur P&O. Positief oordeel Financieel adviseur m.b.t. passendheid binnen budget |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers en teamanagers voor wat betreft de medewerker. |
Nee |
160 |
Overige werkzaamheden m.b.t. sollicitaties |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
|
Medewerker |
Nee |
161 |
Aangaan of wijzigen van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde, onbepaalde tijd of met uitgestelde prestatieplicht |
Personeel en organisatie |
CAO Gemeenten H2 / Boek 7 Titel 10 BW |
B&W / Burgemeester |
Positief advies adviseur P&O |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
162 |
Opzeggen arbeidsovereenkomst, met uitzondering van het eenzijdig opzeggen van een overeenkomst in de gevallen waarbij instemming van het UWV of de kantonrechter is vereist |
Personeel en organisatie |
CAO Gemeenten H2 / Boek 7 Titel 10 BW |
B&W / Burgemeester |
Positief advies adviseur P&O |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
163 |
Aangaan van een payrollovereenkomst |
Personeel en organisatie |
CAO Gemeenten H2 |
B&W / Burgemeester |
Positief advies adviseur P&O conform geldende afspraken met Mobiliteitscentrum |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
164 |
Besluiten tot de inhuur van personeel |
Personeel en organisatie |
CAO Gemeenten H2 |
B&W / Burgemeester |
Positief advies adviseur P&O en Positief oordeel Financieel adviseur m.b.t. passendheid binnen budget |
Teammanagers |
Nee |
165 |
Uitvoering geven aan bepalingen uit CAO Gemeenten en Personeelshandboek |
Personeel en organisatie |
CAO Gemeenten |
B&W / Burgemeester |
|
Gemeentesecretaris |
Nee |
166 |
Toekennen salaristoelagen: - functioneringstoeslag (beleid bewust belonen) - Arbeidsmarkttoelage (werving en selectie) - Waarnemingstoelage (functieboek) - Toelage onregelmatige dienst (werktijdenbeleid) - Buitendagvenstertoelage (werktijden en onkosten) - Toelage beschikbaarheidsdienst (Werktijdenregeling) - Inconveniëntentoelage (alleen buitendienst) - Garantietoelage (beloningsbeleid - sociaal plan - werving en selectie - Afbouwtoelage (n.a.v. beleidswijziging onregelmatigheid/beschikbaarheid/inconveniënten) |
Personeel en organisatie |
CAO Gemeenten H3, paragraaf 3 Personeelshandboek |
B&W / Burgemeester |
Positief advies adviseur P&O en adviseur financiën na akkoord SMT |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
167 |
Besluiten tot het aangaan van stage- en werkervaringsplaatsovereenkomsten |
Personeel en organisatie |
CAO Gemeenten H2 |
B&W / Burgemeester |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdeling Staf, afdelingshoofden voor wat betrefeigen afdeling, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
168 |
Accorderen nevenfuncties |
Personeel en organisatie |
Integriteitsbeleid (personeelshandboek) |
B&W / Burgemeester |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team |
Nee |
169 |
Aanvraag verklaringen gedrag |
Personeel en organisatie |
Wet Justitiële en Strafvorderlijke Gegevens |
Burgemeester |
|
Medewerker P&O |
Nee |
170 |
Toekennen beloning conform de Regeling bewust belonen |
Personeel en organisatie |
Regeling bewust belonen |
B&W / Burgemeester |
Positief advies adviseur P&O en adviseur financiën na akkoord SMT |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
171 |
Toekennen extra periodiek (CAO 3.4 lid 4 - beloningsbeleid) |
Personeel en organisatie |
CAO Gemeenten H3, paragraaf 3 Personeelshandboek |
B&W / Burgemeester |
Positief advies adviseur P&O |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
172 |
Toekennen vergoeding van tijd en kosten voor opleiding |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek / CAO H3 |
B&W |
Positief advies TMO en akkoord Teammanager M&M met betrekking tot passendheid binnen budget |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
173 |
Uitvoering geven aan het sanctiebeleid |
Personeel en organisatie |
Integriteitsbeleid (personeelshandboek) |
B&W / Burgemeester |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
174 |
Wijzigen bestaande formatie |
Personeel en organisatie |
Organisatieregeling |
B&W |
Binnen het begrote budget of indien kostenbesparend. Positief advies Adviseur P&O en Financieel adviseur |
Afdelingshoofd |
Nee |
175 |
Vaststellen persoonlijk ontwikkelingsplan |
Personeel en organisatie |
CAO gemeenten, H8, paragraaf 8.7 Persoonlijk ontwikkelplan |
B&W |
Positief advies TMO en akkoord Teammanager M&M met betrekking tot passendheid binnen budget |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
176 |
Het nemen van beslissingen omtrent het toekennen (bijzonder) of intrekken van verlof |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek / CAO H6 |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
177 |
Beslissingen omtrent langdurig zorgverlof en onbetaald verlof m.u.v. ouderschapsverlof |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
Positief advies adviseur P&O |
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
178 |
Beslissingen omtrent de levensloopregeling, m.u.v. het opnemen van het levenslooptegoed |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
|
Medewerker P&O |
Nee |
179 |
Ontzeggen toegang, opleggen pand- of contactverbod i.h.k.v. agressie en geweld |
Personeel en organisatie |
Beleid agressie en geweld/ Agressieprotocol / Arbo-wet |
B&W |
In geval van agressie op de persoon of combinatie van agressievormen. |
Teammanager |
Nee |
180 |
Opname levenslooptegoed |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
|
Teammanager |
Nee |
181 |
Opdracht geven aan een arbodienst voor het uitvoeren van een geneeskundig onderzoek |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek / CAO art. 7.4 |
B&W |
|
Teammanager |
Nee |
182 |
Verplichting tot verlening van medewerking aan re-integratie of deelname aan medisch onderzoek |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek / CAO / Arbowet |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
183 |
Staken van doorbetaling van het salaris |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek / CAO / Arbowet |
B&W |
Positief advies adviseur P&O |
Gemeentesecretaris voor wat betreft staf en afdelings-hoofden, afdelingshoofden voor eigen afdeling. |
Nee |
184 |
Salaris uitbetalen aan anderen en nabetaling aan ambtenaar |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek / CAO / Arbowet |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft staf en afdelings-hoofden, afdelingshoofden voor eigen afdeling. |
Nee |
185 |
Accorderen financiële belangen |
Personeel en organisatie |
Integriteitsbeleid (personeelshandboek) |
B&W / Burgemeester |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team |
Nee |
186 |
Herplaatsing in passende arbeid |
Personeel en organisatie |
BW / CAO H9 / Personeelshandboek |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft staf en afdelings-hoofden, afdelingshoofden voor eigen afdeling. |
Nee |
187 |
Herplaatsing in passende arbeid buiten re-integratie of gevallen waarin het sociaal statuut van toepassing is |
Personeel en organisatie |
BW / CAO H9 / Personeelshandboek |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft staf en afdelings-hoofden, afdelingshoofden voor eigen afdeling. |
Nee |
188 |
Terugkeer in betrekking na ziekte |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft staf en afdelings-hoofden, afdelingshoofden voor eigen afdeling. |
Nee |
189 |
Inhouding ziektekostenpremies |
Personeel en organisatie |
BW (7:964 BW) |
B&W |
|
Medewerker P&O |
Nee |
190 |
Aangeven dat nevenwerkzaamheden moeten worden beëindigd |
Personeel en organisatie |
Integriteitsbeleid (personeelshandboek) |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
191 |
Beslissingen omtrent bedrijfskleding |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
192 |
Goedkeuring deelname fietsplan |
Personeel en organisatie |
PHB / WKR |
B&W |
Teammanager bepaalt of medewerker uitzicht heeft op vast dienstverband dus in aanmerking komt voor deze regeling |
Gemeentesecretaris |
Medewerker P&O |
193 |
Beslissing omtrent toekenning tegemoetkoming schade |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
194 |
Gebruik motorrijtuig (toestemming gebruik eigen voertuig) |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek / CAO art. 11.3 |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
195 |
Toekennen vergoedingen conform lokale regeling Lief & Leed |
Personeel en organisatie |
CAO gemeenten hoofdstuk 3 paragraaf 4 artikel 3.17 |
B&W / Burgemeester |
|
Medewerker |
Nee |
196 |
Besluiten tot afgeven van een werkgeversverklaring |
Personeel en organisatie |
BW |
B&W |
|
Medewerker P&O |
Nee |
197 |
Uitvoeren faciliteitenvoorziening bij afscheid en jubilea medewerker |
Personeel en organisatie |
Regeling faciliteiten-voorziening bij afscheid en jubilea medewerker / Personeelshandboek |
B&W |
|
Medewerker P&O |
Nee |
198 |
Goedkeuring declaraties medewerker |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft afdelingshoofden, afdelingshoofden voor wat betreft teammanagers, teammanagers voor eigen team. |
Nee |
199 |
Goedkeuring declaraties gemeentesecretaris |
Personeel en organisatie |
Personeelshandboek |
B&W |
Declaraties voor onkosten in het kader van cursus, voorlichting, vergadering, etc. alsmede gereden kilometers, openbaar vervoer, parkeren en overwerk |
Burgemeester |
Nee |
200 |
Goedkeuring declaraties wethouders en burgemeester |
Personeel en organisatie |
Rechtspositieregeling politieke ambtsdragers |
B&W |
Declaraties voor onkosten in het kader van cursus, voorlichting, vergadering, etc. alsmede gereden kilometers en openbaar vervoer. Tijdig afstemmen met burgemeester. |
Gemeentesecretaris |
Nee |
201 |
Van werk - naar werk traject overeenkomen |
Personeel en organisatie |
CAO gemeenten, H9 paragraaf 1 |
B&W / Burgemeester |
|
Gemeentesecretaris voor wat betreft staf en afdelings-hoofden, afdelingshoofden voor eigen afdeling |
Nee |
202 |
Het vaststellen, bekendmaken en invorderen in eerste aanleg van leges, marktgelden en lijkbezorgingsrechten. |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet Invorderingswet |
College van B&W |
|
Teammanager / Marktmeester |
|
203 |
Het innen van lijkbezorgingsrechten |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet Invorderingswet |
|
|
Teammanager |
Medewerker |
204 |
Kastransacties en declaraties van medewerker |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW / CAO / PHB |
College van B&W |
|
Afdelingshoofd |
Teammanager, kastransacties max. € 500 per transactie |
205 |
Het innen van marktgelden |
Financiën & Belastingen |
|
|
|
Teammanager Publieksplein / Marktmeester |
Nee |
206 |
Het oninbaar verklaren van een vordering |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
College van B&W |
|
Concerncontroller |
Nee |
207 |
Doen van aangifte omzetbelasting en loonheffing |
Financiën & Belastingen |
AWR |
College van B&W |
|
Financieel adviseur |
Nee |
208 |
Doen van opgaaf btw-compensatiefonds en reguliere btw |
Financiën & Belastingen |
Wet Omzetbelasting |
College van B&W |
|
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
209 |
Verstrekken kwartaalgegevens (Iv3), jaarrekening (Iv3), begroting (Iv3) en EMU-saldo aan CBS |
Financiën & Belastingen |
Wet op het CBS |
College van B&W |
|
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
210 |
Verstrekken vastgestelde begroting/jaarrekening aan CBS / provincie |
Financiën & Belastingen |
Wet op het CBS / Gemeentewet |
College van B&W |
|
Financieel adviseur/ Concern controller |
Nee |
211 |
Jaarlijks verstrekken SiSa-gegevens |
Financiën & Belastingen |
AmvB SiSa |
College van B&W |
|
Financieel adviseur / Concern controller |
Nee |
212 |
Loonheffing / premie volksverzekeringen aan belastingdienst, afdrachten IZA en afdrachten ABP |
Financiën & Belastingen |
Wet op de loonbelasting / BW / Pensioenwet |
B&W |
|
Salaris administrateur |
Nee |
213 |
Betaling loonheffing / premie volksverzekeringen aan belastingdienst, afdrachten IZA en ABP |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet |
B&W |
|
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
214 |
Overboeken saldi |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
B&W |
|
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
215 |
Uitzetten van middelen via callgeld, deposito en spaarrekening |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
B&W |
Autorisatie door afdelingshoofd in overleg met portefeuillehouder |
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
216 |
Aantrekken van middelen via kasgeld |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
B&W |
Autorisatie door afdelingshoofd in overleg met portefeuillehouder |
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
217 |
Betalingsopdrachten gereedmaken en het zetten van de 1e handtekening |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
B&W |
Dezelfde personen mogen niet betalingsopdrachten gereedzetten en tekenen |
Sr. Medewerker comptabiliteit en medewerker comptabiliteit |
Nee |
218 |
Het zetten van een 2e handtekening bij een betalingsopdracht |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
B&W |
Dezelfde personen mogen niet betalingsopdrachten gereedzetten en tekenen |
Sr. Medewerker comptabiliteit en financieel adviseur |
Nee |
219 |
Bankrekeningen openen, sluiten en wijzigen, condities en tarieven afspreken |
Financiën & Belastingen |
BW |
B&W |
Autorisatie door afdelingshoofd |
Sr. Medewerker comptabiliteit |
Nee |
220 |
Vaststellen van kredietfaciliteiten |
Financiën & Belastingen |
BW |
B&W |
Autorisatie handtekening door B&W |
Afdelingshoofd |
Nee |
221 |
Aantrekken van middelen via onderhandse leningen |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
B&W |
Autorisatie handtekening door B&W |
Afdelingshoofd |
Nee |
222 |
Uitzetten van middelen via (staats)obligaties |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
B&W |
Autorisatie handtekening door B&W |
Afdelingshoofd |
Nee |
223 |
Autorisatieformulier voor aantrekken van middelen via onderhandse leningen |
Financiën & Belastingen |
Gemeentewet / BW |
B&W |
Autorisatie handtekening door B&W |
Afdelingshoofd |
Nee |
224 |
Het verzenden van aanmaningen, het terugstorten van onverschuldigde bedragen, het treffen en intrekken van betalingsregelingen inzake leges, marktgelden en lijkbezorgingsrechten |
Financiën & Belastingen |
|
College |
Voor zolang er terzake van die heffingen geen dwangbevel is uitgevaardigd. |
Teammanager |
Nee |
225 |
Aanstellen verkeersregelaars |
Externen |
Art. 56 BABW |
Burgemeester |
Achteraf informeren burgemeester desbetreffende gemeente |
Burgemeesters deelnemende gemeenten verkeersregelaar pool |
medewerker deelnemende gemeenten verkeersregelaarspool |
226 |
Gedeeltelijke uitvoering Wet BAG |
Externen |
Wet BAG |
B&W |
Uitsluitend vaststellen (def.) geometrie, opmaken p.v. constatering en opmaken schriftelijke verklaringen tot signaleren van wijzigingen in feitelijke situatie die van invloed zijn op gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen |
BAG-beheerder BWB, BAG/BGT medewerker Gemeente Bergen op Zoom (team I &P) en inhuurkrachten |
Nee |
227 |
Besluitvorming in kader Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
Externen |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
B&W |
Besluitvorming pas na advisering door Kredietbank West-Brabant. Klantmanager ISD geeft akkoord tot toelating schuldhulpverlening aan de kredietbank. |
Hoofd ISD |
Klantmanager |
228 |
Besluiten in het kader van de Wet tijdelijk huisverbod |
Externen |
Artikel 3, lid 1 Wet tijdelijk huisverbod |
Burgemeester |
Burgemeester dient in kennis gesteld te worden van het voornemen om een tijdelijk huisverbod op te leggen door de hulpofficier van justitie |
Districtschef politie eenheid Zeeland- West- Brabant |
Ja, aan hulpofficier van justitie |
229 |
Alle besluiten in het kader van toekennen of weigeren van jeugdhulp in de vorm van Zorg in Natura. |
Externen |
Jeugdwet |
B&W |
Tot een gecumuleerd bedrag van maximaal € 20.000 per cliënt per kalenderjaar. |
Jeugdprofessional |
Nee |
230 |
Ontvangen van notificaties aan Raad van de Kinder-bescherming en/of de Rechtbank |
Externen |
Jeugdwet |
B&W |
|
Stichting Veilig Thuis West- Brabant |
nee |
231 |
Indienen van Verzoek tot Advies en een Verzoek tot Onderzoek aan de Raad van de Kinderbescherming |
Externen |
Jeugdwet |
B&W |
|
Stichting Veilig Thuis West- Brabant |
nee |
232 |
Ontvangen van zorgformulieren van de politie |
Externen |
Jeugdwet |
B&W |
|
Stichting Veilig Thuis West-Brabant |
nee |
233 |
Het nemen van subsidiebesluiten ten behoeve van Veilig Thuis in de ruimste zin des woords |
Externen |
Gemeen-schappelijke regeling voor Veilig Thuis West-Brabant |
B&W |
|
B&W gemeente Breda |
medewerker |
234 |
Het nemen van alle besluiten en het verrichten van andere rechtshandelingen die noodzakelijk zijn ter behartiging van het doel van de Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis West-Brabant |
Externen |
Gemeenschappelijke regeling voor Veilig Thuis West-Brabant |
B&W |
Conform het doel zoals beschreven in artikel 2 van de Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis West-Brabant (2018.07831) |
B&W gemeente Breda |
medewerker |
235 |
Het nemen van beslissingen op eventuele bezwaarschriften in het kader van het doel van de Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis West-Brabant |
Externen |
Gemeenschappelijke regeling voor Veilig Thuis West-Brabant |
B&W |
Conform het doel zoals beschreven in artikel 2 van de Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis West-Brabant (2018.07831) |
B&W gemeente Breda |
medewerker |
236 |
Het voeren van beroepsprocedures in het kader van het doel van de Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis West-Brabant |
Externen |
Gemeenschappelijke regeling voor Veilig Thuis West-Brabant |
B&W |
Conform het doel zoals beschreven in artikel 2 van de Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis West-Brabant (2018.07831) |
B&W gemeente Breda |
medewerker |
237 |
Het verrichten van alle feitelijke en administratieve werkzaamheden met betrekking tot het wegslepen van voertuigen |
Externen |
Wegsleepverordening / beleidsregels wegslepen van voertuigen |
B&W |
Inroep door BOA, toezichthouder of politie. VEB stelt proces verbaal op, maakt foto’s ter plekke en vult bewaringsregister |
Van Egeraat Berging te Roosendaal |
Nee |
238 |
Het doen van uitspraken op bezwaar- en verzoekschriften en in administratief beroep en het optreden namens de gemeente in beroep en hoger beroep terzake van leges, marktgelden en lijkbezorgingsrechten |
Externen |
|
|
|
Heffingsambtenaar van de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking West-Brabant |
Mogelijk |
239 |
Het uitvaardigen van dwangbevelen alsmede de daarmee verband houdende of daarop volgende maatregelen van dwanginvordering terzake van leges, marktgelden en lijkbezorgingsrechten |
Externen |
|
|
|
Invorderingsambtenaar van de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking West-Brabant |
Mogelijk |
240 |
Het gedeeltelijk uitvoeren van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg |
Externen |
artikel 5:2, tweede lid, artikel 5:3, artikel 5:2 Wvggz |
B&W |
Het betreft de bevoegdheden: Het zorgdragen voor een verkennend onderzoek naar de noodzaak, het indienen van een aanvraag voor de voorbereiding van een verzoekschrift voor een zorgmachtiging en het berichten van degene die een melding heeft gedaan. |
Bestuurder van GGZ WNB |
Medewerker van GGZ WNB |
241 |
Overige verplichtingen van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg |
Externen |
artikel 5:13, derde lid, onder c, artikel 8:29, eerste lid, artikel 8:29, tweede lid, artikel 8:28 en artikel 8:30, tweede lid, artikel 8:31, eerste lid, Wvggz |
B&W / Burgemeester |
Betreft de volgende bevoegdheden: het plegen van overleg met de zorgverantwoordelijke voorafgaand aan het vaststellen van het zorgplan, het verstrekken van gegevens voortvloeiende uit de wet aan geneesheerdirecteur, de zorgverantwoordelijke en de officier van jusitie, het op de hoogte stellen van de zorgverantwoordelijke van uitwisseling van gegevens zonder toestemming van de betrokkene, het verstrekken van gegevens en bescheiden zonder toestemming van betrokkene ten behoeve van statistiek of wetenschappelijk onderzoek, het kosteloos verstrekken van gegevens aan de Minister en het voeren van periodiek overleg met de officieren van jusitie, de geneesheren-directeuren van zorgaanbieders, politie en overige ketenpartners in de zorg. |
Het college van B&W van de gemeente Bergen op Zoom |
Nee |
242 |
Alle collegebevoegdheden in het kader van de Verordening maatschappelijke ondersteuning voor zover het een maatwerkvoorziening Beschermd Wonen betreft en de collegebevoegdheden in het kader van artikel 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.5, 2.3.6 en 2.3.8 tot en met 2.4.4. van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: de Wet), indien er sprake is van een behoefte aan Beschermd Wonen of Opvang als bedoeld in de Wet (dit betreft o.a. het ontvangen van meldingen en het doen van onderzoek) of het nemen van beslissingen (tot (her)indicatie) van een maatwerkvoorziening Beschermd Wonen (zowel ZIN als PGB) |
Externen |
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 |
B&W |
|
Portefeuillehouder Beschermd Wonen en opvang gemeente Bergen op Zoom |
Mogelijkheid tot het verlenen van ondermandaat, gegeven aan poho Beschermd Wonen en Opvang Bergen op Zoom |
243 |
De privaatrechtelijke rechtshandelingen inclusief de ondertekening namens de regiogemeenten, de bevoegdheid tot het namens het college voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures -of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten- en het verrichten van overige handelingen die noodzakelijk zijn om als centrumgemeente het regionale beleid voor wat betreft Beschermd Wonen en Opvang uit te kunnen voeren |
Externen |
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 |
B&W |
|
Portefeuillehouder Beschermd Wonen en opvang gemeente Bergen op Zoom |
Mogelijkheid tot het verlenen van ondermandaat, gegeven aan poho Beschermd Wonen en Opvang Bergen op Zoom |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl