Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR78256
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR78256/1
Regeling vervallen per 27-12-2012
Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2011
Geldend van 31-12-2010 t/m 26-12-2012
Intitulé
Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2011De raad der gemeente Teylingen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 november 2010;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;
BESLUIT:
vast te stellen de volgende:
VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING EN REINIGINGSRECHTEN 2011
Hoofdstuk I Algemene Bepalingen
Artikel 1 Inleidende bepaling
Op grond van deze verordening worden geheven:
- a.
een afvalstoffenheffing;
- b.
reinigingsrechten.
Artikel 2 Begripsomschrijving
- a.
‘Gebruik maken’ in hoofdstuk II Afvalstoffenheffing: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer
- b.
Onder perceel wordt verstaan: een roerende of onroerende zaak of een zelfstandig gedeelte daarvan.
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit
- 1.
Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
- 2.
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven voor het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet Milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 Belastingplicht
- 1.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
- 2.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
- a.
degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;
- b.
ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.
- a.
Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 6 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 7 Wijze van heffing
De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.
Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
- 1.
De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
- 2.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfden gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
- 3.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
- 4.
Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en een ander perceel in gebruik neemt.
Artikel 9 Termijnen van betaling
- 1.
De aanslagen die worden opgelegd in het belastingjaar waarop zij betrekking hebben, moeten worden betaald binnen één termijn en wel binnen twee maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.
- 2.
In afwijking van het eerste lid kunnen aanslagen gecombineerde heffingen opgelegd aan natuurlijke personen betaald worden door automatische betalingsincasso. De aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
- 3.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Hoofdstuk III Reinigingsrechten
Artikel 10 Belastbaar feit
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Artikel 11 Belastingplicht
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 12 Maatstaf van heffing en belastingtarief
- 1.
De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
- 2.
Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 13 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 14 Wijze van heffing
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel worden geheven bij wege van aanslag met dien verstande dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.
Artikel 15 Termijnen van betaling
De aanslagen die worden opgelegd in het belastingjaar waarop zij betrekking hebben, moeten worden betaald binnen één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.
Hoofdstuk IV Aanvullende bepalingen
Artikel 16 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van reinigingsrechten en afvalstoffenheffing.
Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De ‘Verordening Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten Teylingen 2010’, van 17 december 2009 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.
- 4.
Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten Teylingen 2011'.
Ondertekening
TARIEVENTABEL AFVALSTOFFENHEFFING EN REINIGINGSRECHTEN TEYLINGEN 2011
|
|
|
|
Hoofdstuk 1 |
Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing |
|
|
1.1 |
De afvalstoffenheffing bedraagt per perceel per jaar: |
|
|
1.1.1 |
bij gebruik van een container van 140 liter bestemd voor restafval en een container van 140 liter bestemd voor gft-afval |
€ |
280,00 |
1.1.2 |
bij gebruik van een container van 240 liter bestemd voor restafval en een container van 140 liter bestemd voor gft-afval |
€ |
349,00 |
1.1.3 |
bij gebruik van een centraal verzorgde huisvuilafvoer door een huishouden dat bestaat uit één persoon |
€ |
280,00 |
1.1.4 |
bij gebruik van een centraal verzorgde huisvuilafvoer door een huishouden dat bestaat uit meer dan één persoon |
€ |
349,00 |
1.2 |
De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een éxtra (= boven hetgeen volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening aan het perceel is verstrekt): |
|
|
1.2.1 |
container van 240 liter, bestemd voor restafval |
€ |
288,00 |
1.2.2 |
container van 140 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval |
€ |
68,00 |
1.3 |
Voor het (eenmaal per kalenderjaar) op aanvraag omwisselen van een container van 140 liter bestemd voor restafval voor een container van 240 liter bestemd voor restafval of voor het omwisselen van een container van 240 liter voor restafval voor een container van 140 liter bestemd voor restafval is verschuldigd: |
€ |
0,00 |
|
|
|
|
Hoofdstuk 2 |
Maatstaven en tarieven reinigingsrechten |
|
|
2.1 |
Het recht bedraagt voor: |
|
|
2.1.1 |
het op afspraak ophalen van grof huishoudelijk afval of snoeiafval per keer (met een maximale omvang van 5 m3) |
€ |
45,00 |
Behoort bij de "Verordening Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2011".
Deze tarieventabel treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 december 2010.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
R. van Dijk drs. S.W.J.G. Schelberg
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl