Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720581
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720581/1
Reglement Informatie- en Debatbijeenkomsten Tilburg 2024
Geldend van 07-06-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement Informatie- en Debatbijeenkomsten Tilburg 2024Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
agendacommissie: commissie van de gemeenteraad met als hoofdtaak het vaststellen van het vergaderschema van de gemeenteraad.
- b.
burgerraadslid: een op grond van artikel 82 van de Gemeentewet door de raad als zodanig benoemde persoon, die namens een fractie deelneemt aan informatie- en debatbijeenkomsten.
- c.
commissie: commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
- d.
commissie van de geloofsbrieven: commissie ingesteld door de raad die de geloofsbrieven van nieuw benoemde raadsleden, kandidaat-burgerraadsleden en kandidaat-wethouders onderzoeken en de raad adviseert over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad en de benoeming van burgerraadsleden en wethouders.
- e.
fractie: groep van een of meerdere raadsleden, behorende tot dezelfde politieke groepering.
- f.
fractievoorzitter: voorzitter van een groep zoals beschreven in lid e.
- g.
griffier: griffier van de gemeenteraad of diens plaatsvervanger.
- h.
hem/zijn: respectievelijk persoonlijk en bezittelijk voornaamwoord. Daar waar hem of zijn staat kunnen ook andere persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden gelezen worden.
- i.
initiatiefvoorstel: voorstel van een raadslid voor een verordening of ander voorstel.
- j.
initiatief tot raadsuitspraak: een initiatief tot een verklaring waarmee een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken.
Artikel 2. Toepassing Gemeentewet op vergadermodel
De bepalingen in de Gemeentewet ten aanzien van commissies in de zin van artikel 82 van deze wet, in het bijzonder die over geheimhouding, zijn van overeenkomstige toepassing op de informatie- en debatbijeenkomsten.
Artikel 3. Samenstelling
-
1. Elke fractie kan met één raadslid of burgerraadslid als woordvoerder vertegenwoordigd zijn in de informatie- en debatbijeenkomsten.
-
2. De agendacommissie wijst de voorzitter aan van de informatie- en debatbijeenkomsten.
-
3. De voorzitter is niet-stemhebbend lid van de informatie- en debatbijeenkomsten.
Artikel 4. Burgerraadsleden
-
1. Burgerraadsleden hebben het recht om volwaardig deel te nemen aan informatie- en debatbijeenkomsten van de raad.
-
2. Een fractievoorzitter kan maximaal twee burgerraadsleden voordragen.
-
3. Fractievoorzitters van fracties die één of meerdere voorzitters leveren voor de informatie- en debatbijeenkomsten mogen één extra burgerraadslid voordragen.
-
4. De benoeming geschiedt door de gemeenteraad voor de zittingsperiode van de raad.
-
5. Aan het burgerraadlidmaatschap zijn vergelijkbare vereisten verbonden als aan het raadslidmaatschap met uitzondering van de minimaal vereiste leeftijd, zoals beschreven in artikel 10 van de Gemeentewet met dien verstande dat voor “lidmaatschap van de raad” en “toelating als lid tot de gemeenteraad” “burgerraadslidmaatschap” gelezen wordt, dat voor “achttien jaar” “zestien jaar” gelezen wordt en dat “lid van de raad” “burgerraadslid” gelezen wordt.
-
6. De bepalingen voor raadsleden ten aanzien van nevenfuncties, onverenigbare betrekkingen, het afleggen van de eed en belofte, en verboden handelingen gelden ook voor burgerraadsleden, zoals beschreven in artikel 11 t/m 15 lid 1 van de Gemeentewet met dien verstande dat voor “lidmaatschap van de raad” en “toelating als lid tot de gemeenteraad” “burgerraadslidmaatschap” gelezen wordt en dat voor “raadslid”, “lid van de raad” en “leden van de raad” respectievelijk “burgerraadslid”, “burgerraadslid” en ”burgerraadsleden” gelezen wordt.
-
7. De raad kan een burgerraadslid ontheffing geven van het aangaan van bepaalde rechtstreekse of middellijke overeenkomsten met de gemeente, zoals beschreven in artikel 15 lid 2 van de Gemeentewet met dien verstande dat voor “kunnen gedeputeerde staten” “kan de gemeenteraad” gelezen wordt.
-
8. Een burgerraadslid kan tussentijds door de raad worden ontslagen op eigen verzoek of op voorstel van de fractievoorzitter.
-
9. Zodra onherroepelijk is komen vast te staan dat een burgerraadslid een van de vereisten voor het lidmaatschap niet bezit of dat hij een met het lidmaatschap onverenigbare betrekking vervult houdt hij op lid te zijn.
-
10. Een burgerraadslid dat een verboden handeling pleegt kan door de raad op voorstel van de voorzitter worden ontslagen, niet nadat het burgerraadslid in de gelegenheid is gesteld zich schriftelijk te verdedigen.
-
11. Een kandidaat-burgerraadslid dient voor zijn benoeming een verklaring omtrent het gedrag te overleggen aan de commissie van de geloofsbrieven.
Artikel 5. Vergaderschema
-
1. Vergaderingen en andere bijeenkomsten worden door de agendacommissie gepland conform het vastgestelde vergaderschema.
-
2. De Agendacommissie kan besluiten tot een gecombineerde informatie- en debatbijeenkomst, met een markering van de overgang van de informatie naar de debatfase.
-
3. De agendacommissie stelt in week 3 van elke vergadercyclus de agenda's voor de komende vergadercyclus vast. Daarbij worden de onderwerpen zo veel mogelijk geclusterd naar de thema’s Sociaal / Bestuur en Fysiek / Economie. In bijzondere gevallen, zulks ter beoordeling van de agendacommissie, kan de agendacommissie de planning tussentijds bijstellen.
-
4. De agendacommissie kan een debatbijeenkomst laten vervallen, als daar aanleiding voor is, op basis van de informatiebijeenkomst.
-
5. De agendacommissie bepaalt het verloop van de informatie- en debatbijeenkomsten.
-
6. De griffier draagt er zorg voor dat de raadsleden en burgerraadsleden 10 dagen vóór de vergaderdatum van de Agendacommissie, waarop de agenda's worden vastgesteld, in kennis worden gesteld van de geplande vergaderingen en bijeenkomsten, de onderwerpen en de vergaderstukken en dat de vergaderingen en bijeenkomsten, met inachtneming van de regels omtrent geheimhouding, openbaar worden gepubliceerd.
Artikel 6. Voorzitter
-
1. Informatie- en debatbijeenkomsten worden voorgezeten door één van de door de raad benoemde voorzitters.
-
2. Indien bij verhindering van alle voorzitters ook geen raadslid, niet zijnde een voorzitter, het voorzitterschap op zich neemt zal de bijeenkomst geen doorgang vinden.
Artikel 7. Deelname aan de vergaderingen
-
1. De griffier of een door hem aan te wijzen vertegenwoordiger is secretaris van de informatie- en debatbijeenkomsten.
-
2. Tenzij zwaarwichtige redenen zich daartegen verzetten, worden de collegeleden tot wiens portefeuille de te bespreken onderwerpen behoren, uitgenodigd voor de informatie- en debatbijeenkomsten en, op uitnodiging van de voorzitter, het woord te voeren.
-
3. De collegeleden kunnen zich hierbij steeds doen vergezellen van ambtelijke adviseurs.
-
4. De raadsleden en burgerraadsleden kunnen alle informatie- en debatbijeenkomsten bijwonen.
Artikel 8. Voorbereiding bijeenkomsten
-
1. Raadsleden en burgerraadsleden kunnen tot uiterlijk vier dagen voor de bijeenkomst (tot 12.00 uur), door tussenkomst van de griffie, informatieve vragen stellen aan het college of de burgemeester.
-
2. Deze vragen worden voor de bijeenkomst beantwoord, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
-
3. De vragen en de beantwoording hierop worden gepubliceerd bij de vergaderstukken.
-
4. Raadsleden en burgerraadsleden dienen vóór 12:00 uur op de woensdag tenminste vijf dagen voorafgaande aan de debatbijeenkomst, door tussenkomst van de griffie, hun debatvragen kenbaar te maken indien zij deze wensen te behandelen in deze debatbijeenkomst. De voorzitter van de bijeenkomst kan hier gemotiveerd van afwijken tot een uiterlijke termijn van 24 uur voor aanvang van de bijeenkomst.
Artikel 9. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De griffier wijst voor elke informatie- of debatbijeenkomst een secretaris aan.
-
2. De secretaris ondersteunt de voorzitter bij al zijn werkzaamheden.
-
3. De secretaris draagt zorg voor beknopte vastlegging van de afspraken, die in de informatie- en debatbijeenkomsten worden gemaakt.
-
4. De secretaris kan op uitnodiging van de voorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.
Artikel 10. Vragenhalfuur
-
1. De agendacommissie stelt in het vergaderschema tweewekelijks om 18.00 uur een vragenhalfuur vast voor:
- a.
het stellen van vragen door (burger)raadsleden aan het college. De volgende vragen kunnen niet aan de orde komen in het vragenhalfuur:
- i.
technische / informatieve vragen;
- ii.
vragen over onderwerpen die voor de korte termijn op termijnagenda staan;
- iii.
vragen over onderwerpen die het laatste half jaar op de agenda van de raad hebben gestaan (informerend, debat of besluit), tenzij er sprake is van het feit dat er nieuwe en/of aanvullende informatie bekend is geworden ten opzichte van de eerder verstrekte informatie door het college c.q. de burgemeester;
- iv.
vragen over een onderwerp waarover al schriftelijke vragen zijn gesteld, tenzij de beantwoording naar gemotiveerd oordeel van de indiener van de mondelinge vragen niet voldoende is of de steller van de mondelinge vragen een aanvullende vraag op de reeds beantwoorde schriftelijke vragen wilt stellen.
- v.
vragen over zaken die onderwerp zijn in een juridische procedure waarbij de gemeente als één van de partijen betrokken is.
- vi.
vragen over informatie dat op grond van artikel 5.1 lid 1 en 2 van de Wet open overheid niet openbaar is.
- i.
- b.
het van toepassing verklaren van de bepalingen onder lid 1a is ter beoordeling van de voorzitter.
- a.
-
2. De agendacommissie kan gemotiveerd afwijken van het moment van inplannen van het vragenhalfuur.
Paragraaf 2. Taak
Artikel 11. Algemene taak informatie- en debatbijeenkomsten
-
1. Informatiebijeenkomsten als technische sessies zijn bedoeld voor het verkrijgen van informatie van het college en de ambtelijke organisatie, organisaties of experts ter voorbereiding op eventuele debatbijeenkomsten en de besluitvorming.
-
2. Informatiebijeenkomsten als inspraakbijeenkomsten zijn bedoeld om informatie te verkrijgen van inwoners en/of organisaties (artikel 15) ter voorbereiding op eventuele debatbijeenkomsten en besluitvorming.
-
3. Een informatiebijeenkomst als technische sessie of inspraakbijeenkomst wordt als vervolgstap gevolgd door een debatbijeenkomst, ook als de agendacommissie hierin niet heeft voorzien, indien ten minste een vijfde van de leden van de raad en/of 3 fracties, hierom verzoekt/verzoeken.
-
4. Debatbijeenkomsten zijn bedoeld voor onderling debat ter voorbereiding van de besluitvorming, alsmede voor het voeren van overleg met het college en de burgemeester over:
- a.
voorstellen, die het college, de burgemeester, een commissie, de Rekenkamer, het presidium of een raadslid aan de raad voorlegt;
- b.
initiatiefvoorstellen en initiatieven tot raadsuitspraken, die aan de raad zijn aangeboden;
- c.
wensen en bedenkingen over ontwerpbesluiten van het college, als bedoeld in de artikelen 160, lid 2, 165 en 169, lid 4 van de Gemeentewet;
- d.
ongevraagd advies uitbrengen en voorstellen doen, alsmede het vragen van informatie en inlichtingen aan het college en de burgemeester, voor zover deze niet een informatief karakter hebben.
- a.
-
5. De wensen en bedenkingen over ontwerpbesluiten van het college, als bedoeld in de artikelen 160, lid 2, 165 en 169, lid 4 van de Gemeentewet, worden altijd ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
Paragraaf 3. Werkwijze
Artikel 12. Agendaverzoeken
-
1. Een raadslid of een burgerraadslid, het presidium, de auditcommissie, het college, de burgemeester, de rekenkamer, of de raadsgriffie (namens derden) kan de agendacommissie gemotiveerd verzoeken een onderwerp op de agenda van een informatie- of debatbijeenkomst te plaatsen.
-
2. De agendacommissie kan besluiten om een onderwerp niet te agenderen, indien:
- a.
het onderwerp al op de agenda staat tijdens de komende of lopende vergadercyclus of het laatste half jaar op de politieke agenda heeft gestaan;
- b.
over de aangelegenheid bezwaar of beroep open staat of heeft open gestaan of op een andere wijze onder de rechter is;
- c.
het een gedraging betreft waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
- d.
de aangelegenheid geen betrekking heeft op de huishouding van de gemeente;
- e.
de aangelegenheid een privébelang betreft;
- f.
het agenderingsverzoek onvolledig of onduidelijk is.
- g.
de verzochte informatie van beperkte omvang is, met als gevolg dat het verzoek schriftelijk kan worden afgedaan.
- a.
Artikel 13. Besloten vergaderingen
-
1. De agendacommissie kan een geheel of gedeeltelijk besloten informatie- of debatbijeenkomst beleggen.
-
2. Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
-
3. De griffier draagt er zorg voor dat de stukken voor de raadsleden en de burgerraadsleden ter inzage liggen, waaronder begrepen de informatie, waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd.
Artikel 14. Vergaderorde
-
1. De voorzitter is belast met de handhaving van de orde van de vergadering of bijeenkomst.
-
2. De voorzitter kan een spreektijdregeling vaststellen of afwijken van de door de agendacommissie vastgestelde spreektijdregeling, indien dit voor een ordentelijk verloop van de vergadering gewenst is.
-
3. Een spreker mag niet in zijn betoog worden gestoord. Interrupties zijn toegestaan, tenzij de voorzitter beslist dat een spreker zijn betoog zonder verdere interrupties zal voortzetten.
-
4. Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp in behandeling, zich niet houdt aan de aanwijzingen van de voorzitter, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen.
-
5. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de beraadslaging over dat onderwerp het woord ontnemen.
-
6. De voorzitter kan, ter handhaving van de orde, de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen.
Artikel 15. Adviezen aan de raad
Aan het eind van een informatiebijeenkomst wordt, indien de aanwezige (burger)raadsleden geen debat over het aan het orde zijnde onderwerp willen voeren, een advies aan de raad uitgebracht over de wijze waarop het voor de raadsvergadering geagendeerde voorstel dient te worden behandeld. Indien er wel een debatbijeenkomst plaatsvindt wordt het advies aan het eind van deze debatbijeenkomst uitgebracht.
Artikel 16. Stemmingen
-
1. In een informatie- of debatbijeenkomst vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding, beslotenheid van vergaderingen en met betrekking tot de orde.
-
2. Elke aan een informatie- of debatbijeenkomst deelnemende fractie heeft één stem, uitgebracht door zijn woordvoerder zoals bedoeld in artikel 3 lid 1.
-
3. Indien de stemmen staken beslist de voorzitter.
Artikel 17. Insprekers en petities
-
1. Inwoners en organisaties kunnen de agendacommissie verzoeken om in te spreken in een informatiebijeenkomst bij een onderwerp dat op de agenda staat, dan wel over een onderwerp dat niet is geagendeerd. De agendacommissie bepaalt of, en zo ja op welke wijze, de mogelijkheid wordt geboden om in te spreken. Spreekgerechtigd zijn inwoners van de gemeente Tilburg en woordvoerders van organisaties. Ten aanzien van bestemmingsplannen en omgevingsplannen kunnen insprekers slechts inspreken, als zij vooraf bij het college een zienswijze ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan of ontwerpomgevingsplan hebben ingediend.
-
2. Met betrekking tot onderwerpen die niet zijn geagendeerd geldt dat niet het woord kan worden gevoerd over:
- a.
een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep open staat of heeft open gestaan of op een andere wijze onder de rechter is;
- b.
benoemingen, keuzes, voordrachten of aanbevelingen van personen;
- c.
een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
- d.
onderwerpen die louter een privébelang betreffen;
- e.
onderwerpen die geen relatie hebben met de huishouding van de gemeente;
- f.
onderwerpen waarover men al heeft kunnen inspreken;
- g.
onderwerpen waarover al een gemeentelijke inspraakprocedure is geweest of nog komt;
- h.
onderwerpen die op grond van artikel 5.1 lid 1 en 2 van de Wet open overheid niet openbaar zijn.
- a.
-
3. De personen die van de in lid 1 bedoelde mogelijkheid gebruik wensen te maken, kunnen hiertoe, door tussenkomst van de raadsgriffie, vóór donderdag 12.00 uur, voorafgaande aan de informatiebijeenkomst, een aanvraag doen bij de voorzitter van de agendacommissie, onder opgave van hun naam en adres en van het agendapunt of de agendapunten, waaromtrent zij het woord verlangen. Voor het inspreken bij de behandeling van bestemmingsplannen of omgevingsplannen geldt een andere termijn voor aanmelden, namelijk zeven dagen na verzending van de schriftelijke uitnodiging tot inspreken.
-
4. De insprekers krijgen 5 minuten spreektijd. De voorzitter kan hier gemotiveerd van afwijken. Insprekers worden niet in hun inspraakreactie onderbroken, tenzij de voorzitter dit nodig acht in het belang van de orde van de vergadering.
-
5. De insprekers moeten de door de voorzitter van de informatiebijeenkomst in het belang van de orde gegeven aanwijzingen opvolgen. De voorzitter kan hen het woord ontnemen.
-
6. De vertegenwoordigers van de fracties in de informatiebijeenkomst kunnen aan de insprekers vragen stellen over hetgeen door dezen naar voren is gebracht.
Hetgeen door de insprekers naar voren wordt gebracht vormt echter geen punt van discussie tussen hen en de vertegenwoordigers van de fracties.
-
7. Er kunnen petities worden aangeboden bij de gemeenteraad. Deze petities worden binnen 14 dagen op voorstel van de griffie door de betreffende voorzitter in ontvangst genomen tijdens een raadsvergadering, een informatie- of debatbijeenkomst, of het vragenhalfuur. Indien er twijfel bij de griffie bestaat of de uitsluitingscriteria zoals beschreven in lid 11 van dit artikel van toepassing zijn op de aangeboden petitie zal de petitie allereerst ter toetsing worden voorgelegd aan de agendacommissie voordat de petitie in ontvangst wordt genomen.
-
8. Raadsleden en burgerraadsleden kunnen tijdens de bijeenkomst waarin de petitie in ontvangst wordt genomen informatieve vragen stellen aan de aanbieder(s) van de petitie, met uitzondering van burgerraadleden in het geval dat de petitie wordt aangeboden tijdens een raadsvergadering.
-
9. De agendacommissie besluit vervolgens in haar eerstvolgende al dan niet schriftelijke vergadering of de in ontvangst genomen petitie nadere bespreking in de vorm van een informatiebijeenkomst verreist, in handen wordt gesteld van het college of dat er geen opvolging zal plaatsvinden. De aanbieder van de petitie wordt door de griffie in kennis van het besluit gesteld.
-
10. Indien de agendacommissie besluit een informatiebijeenkomst in te plannen over de in ontvangst genomen petitie, ontvangt de aanbieder van de petitie binnen drie weken na het plaatsvinden van deze informatiebijeenkomst van de griffie de standpunten van de verschillende fracties over de te nemen vervolgstap voor de petitie, welke onder andere kan zijn het voeren van een debat, het in handen van het college stellen van de petitie of geen directe opvolging geven aan de petitie.
-
11. Petities die betrekking hebben op één of meerdere van de volgende criteria worden niet in ontvangst genomen:
- a.
een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep open staat of heeft open gestaan of op andere wijze onderwerp is in een juridische procedure waarbij de gemeente als één van de partijen betrokken is.
- b.
benoemingen, keuzes, voordrachten of aanbevelingen van personen;
- c.
een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
- d.
onderwerpen die louter een privé belang betreffen;
- e.
onderwerpen die geen relatie hebben met de huishouding van de gemeente;
- f.
onderwerpen waarover men al heeft kunnen inspreken;
- g.
onderwerpen waarover al een gemeentelijke inspraakprocedure is geweest of nog komt;
- h.
onderwerpen die op grond van artikel 5.1 lid 1 en 2 van de Wet open overheid niet openbaar zijn.
- a.
Artikel 18. Verslaglegging
Van iedere informatie- en debatbijeenkomst wordt, onder de zorg van de secretaris, een beknopte terugmelding gemaakt. In de terugmelding van de debatbijeenkomst worden per onderwerp de fractiestandpunten aangegeven, de toezeggingen van de portefeuillehouder en in voorkomend geval of een agendapunt als A-, B- of C-stuk wordt geagendeerd voor de concept-raadsagenda.
Paragraaf 4. Slotbepalingen
Artikel 19. Toehoorders en pers
-
1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen de openbare vergaderingen bijwonen.
-
2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.
-
3. Bij verstoring van orde door toehoorders kan de voorzitter de vergadering schorsen en, indien nodig om de orde te herstellen, ook toehoorders uit de zaal laten verwijderen.
Artikel 20. Interpretatie reglement
Bij twijfel omtrent de betekenis of de toepassing van dit reglement en in gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist, afhankelijk van het onderwerp, de agendacommissie c.q. de voorzitter van de informatie- of debatbijeenkomst.
Artikel 21. Tijdstip inwerkingtreding en citeerartikel
-
1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de datum van vaststelling.
-
2. Op het tijdstip als bedoeld in het eerste lid vervalt het “Reglement Informatie- en Debatbijeenkomsten Tilburg 2023.1”.
-
3. Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement Informatie- en Debatbijeenkomsten Tilburg 2024”.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl