Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720057
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720057/1
Subsidie Regeling Startbouwimpuls gemeente Tilburg
Geldend van 25-05-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidie Regeling Startbouwimpuls gemeente TilburgArtikel 1 Definities
Deze subsidie regeling verstaat onder:
- a.
ASVT: de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg 2023;
- b.
betaalbare woning: betaalbare woning als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van het Besluit Woningbouwimpuls 2020;
- c.
burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg;
- d.
DAEB: dienst van algemeen economisch belang, dit is een economische activiteit die een publiek belang dient, hier het realiseren van woningen in de zes woningprojecten waarvoor de gemeente een specifieke uitkering op grond van de Regeling Specifieke Uitkering Startbouwimpuls van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft ontvangen, zoals vastgelegd in het DAEB-aanwijzingsbesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg, d.d. 14 mei 2024;
- e.
ondersteuningsverklaring: verklaring van de onderneming over diens woningbouwproject, waarbij sprake is van uitstel van de start bouw door een financieel tekort als gevolg van de huidige economische omstandigheden, die bij de aanvraag van de specifieke uitkering op basis van de SPUK-regeling door de gemeente aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is gevoegd, ter ondersteuning van deze aanvraag;
- f.
Regeling Specifieke Uitkering startbouwimpuls: Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 6 december, nr. 2023-0000652636, houdende regels met betrekking tot de verstrekking van een specifieke uitkering aan gemeenten ter stimulering van woningbouwprojecten hierna: ‘SPUK-regeling’;
- g.
specifieke uitkering: een specifieke uitkering als bedoeld in artikel 3 van de SPUK-regeling;
- h.
start bouw: start van de bouwkundige werkzaamheden voor alle bouwkundig met elkaar verbonden woningen binnen het woningbouwproject;
- i.
transformatie: het toevoegen van woningen aan de bestaande woningvoorraad door het herbestemmen van een gebruiksfunctie van een gebouw of een onderdeel daarvan naar een woonfunctie in combinatie met het uitvoeren van fysieke ingrepen;
- j.
woning: elke door nieuwbouw of transformatie aan de woningvoorraad toe te voegen zelfstandige of niet zelfstandige woonruimte, niet zijnde een tijdelijk bouwwerk;
- k.
woningbouwproject: een woningbouwproject als bedoeld in artikel 2 van de SPUK-regeling;
- l.
minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 2 Doel
Met de SPUK-regeling worden gemeenten beter in staat gesteld om een bijdrage te leveren aan het inlopen van het woningtekort en het meerjarig hoog houden van de bouwproductie.
Artikel 3 De subsidieaanvrager
-
1. De subsidie kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.
-
2. De aanvraag kan uitsluitend betrekking hebben op een van de zes projecten waarvoor de minister de specifieke uitkering aan de gemeente Tilburg heeft verleend.
-
3. De onderneming dient aangewezen te zijn als een met DAEB belaste onderneming.
Artikel 4 Vaststellen subsidieplafond
Het subsidieplafond is gelijk aan de door de minister aan de gemeente Tilburg verleende uitkering(en) zoals opgenomen in de Subsidiebeschikking op basis van de SPUK-regeling.
De gemeente heeft totaal € 9.027.785,00 (exclusief compenseerbare BTW en exclusief de afdracht van € 42.000,00 aan het BTW-compensatiefonds) van de minister ontvangen. Dit bedrag is als volgt samengesteld:
• |
Project Bergeijkstraat – Dubbeldamstraat |
€ 813.120,00 |
• |
Project Poort van Stappegoor |
€ 2.450.000,00 |
• |
Project Smariuskade |
€ 3.080.000,00 |
• |
Project Spaendonck |
€ 951.665,00 |
• |
Project Noordhoekring |
€ 200.000,00 |
• |
Project De Burgemeester |
€ 1.575.000,00 |
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking: de realisatie van de in de beschikking van de minister genoemde woningbouwprojecten.
Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen in aanmerking de (kosten in verband met de) activiteiten/werkzaamheden als opgenomen in het bij de aanvraag behorende projectvoorstel met een overzicht van de daarbij behorende activiteiten en begroting, genoemd in artikel 9 lid 2 hierna.
Het woningbouwproject dient derhalve ook uitgevoerd de worden conform het ingediende projectvoorstel met een overzicht van de daarbij behorende activiteiten en begroting.
Artikel 7 Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen
Burgemeester en wethouders verlenen geen subsidie voor btw, die is verschuldigd over kosten voor de uitvoering van woningbouwprojecten, voor zover het bedrag van de btw in aanmerking komt voor compensatie op grond van de Wet op het BTW compensatiefonds of voor zover de kosten in aanmerking komen voor aftrek op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968.
Artikel 8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 9 van de ASVT kunnen burgemeester en wethouders in de volgende gevallen een aanvraag weigeren:
- a.
de aanvraag wijkt af van het ingediende projectvoorstel, dat burgemeester en wethouders bij de minister hebben ingediend;
- b.
de aanvraag van het woningbouwproject wijkt af van de door de minister gestelde eisen aan het woningbouwproject zoals gesteld in de SPUK-regeling of in de beschikking van de minister aan de gemeente Tilburg;
- c.
de subsidie voor het betreffende woningbouwproject zou ongeoorloofde staatssteun opleveren.
Artikel 9 Eisen aan de aanvraag
-
1. De aanvraag dient te voldoen aan de eisen als neergelegd in artikel 6 van de ASV.
-
2. Bij de aanvraag worden een omschrijving, die gelijkluidend is aan het projectvoorstel met een overzicht van de daarbij behorende activiteiten en begroting waarvoor de aanvrager bij burgemeester en wethouders een ondersteuningsverklaring heeft ingediend aangeleverd.
Het overzicht moet voldoen aan de eisen die de minister aan burgemeester en wethouders heeft gesteld in de beschikking en in de SPUK-regeling.
-
3. Als een subsidieontvanger in de voorgaande drie jaar geen subsidie bij burgemeester en wethouders heeft aangevraagd of indien de onderstaande gegevens zijn gewijzigd, levert de aanvrager bij de aanvraag ook de volgende gegevens aan:
- a.
kopie bankafschrift waarop in ieder geval het rekeningnummer en de naam van de aanvrager duidelijk zichtbaar zijn;
- b.
een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel;
- c.
de statuten, als de aanvrager een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid is.
- a.
Artikel 10 Indieningstermijn aanvraag
Op grond van artikel 7.3 ASVT kan de subsidieaanvraag op basis van deze subsidie regeling vanaf datum van inwerkingtreding daarvan tot 31 december 2024 worden ingediend.
Artikel 11 Maximale subsidie en betaling
-
1. Per aanvraag wordt maximaal het in de beschikking van de minister aan de gemeente Tilburg in het kader van de SPUK-regeling genoemde subsidiebedrag per woningbouwproject, zoals nader aangegeven in artikel 4 hiervoor, verleend.
-
2. Burgemeester en wethouders kunnen bij de subsidieverlening besluiten, dat het toegekende subsidiebedrag ineens of in delen (wordt uitgekeerd.
-
3. Als de subsidie in delen wordt uitgekeerd, geschiedt dat als volgt:
- a.
30% van het verleende subsidiebedrag direct bij het verlenen van de subsidie;
- b.
30 % van het verleende subsidiebedrag uiterlijk op 31 januari 2026;
- c.
30% van het verleende subsidiebedrag uiterlijk op 31 januari 2027;
- d.
10% van het subsidiebedrag na oplevering van het woningbouwproject.
- a.
-
4. Als de realisatie van het woningbouwproject sneller/langzamer verloopt, kunnen burgemeester en wethouders besluiten om van het bovenstaande betalingsritme af te wijken.
-
5. Burgemeester en wethouders kunnen vooruitlopend op een beschikking tot subsidieverlening al tot bevoorschotting overgaan.
-
6. Burgemeester en wethouders kunnen ook besluiten het subsidiebedrag tegen het stellen van voldoende zekerheid uit te betalen.
Artikel 12 Beslistermijn
Burgemeester en wethouders beslissen binnen 8 weken over de aanvraag.
Artikel 13 Verplichtingen
In aanvulling op de verplichtingen uit de artikelen 12 en 13 van de ASVT gelden de volgende verplichtingen:
- a.
Het project dient te worden uitgevoerd, binnen de in de door de minister verleende beschikking aan burgemeester en wethouders aangeven data van start bouw en oplevering.
- b.
De start- en oplevertermijnen, bedoeld in de door de minister verleende beschikking, kunnen door burgemeester en wethouders met ten hoogste een jaar verlengd worden.
Dit kan alleen nadat de minister hiervoor toestemming heeft verleend. De subsidieontvanger dient bij iedere afwijking van de start of opleverdatum van het woningbouwproject hiervoor een schriftelijk en gemotiveerd verzoek in bij burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders sturen het verzoek van de subsidieontvanger door naar de minister.
- c.
Subsidieontvanger informeert burgemeester en wethouders op verzoek van burgemeester en wethouders binnen twee weken van de voortgang van de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt.
- d.
De realisatie van het totaal aantal woningen mag niet lager zijn dan is aangegeven in het door de subsidieontvanger ondersteunde projectvoorstel dat door burgemeester en wethouders is ingediend bij de minister.
- e.
De subsidieontvanger informeert burgemeester en wethouders:
- i.
over de datum van start bouw en
- ii.
over de datum waarop het woningbouwproject is opgeleverd.
- i.
- f.
De subsidieontvanger legt verantwoording af over de besteding van de specifieke uitkering op de wijze bepaald in artikel 17a van de Financiële-verhoudingswet.
- g.
Indien burgemeester en wethouders besluiten tot het in delen uitkeren van het verleende subsidiebedrag zoals bedoeld in artikel 11, derde lid hiervoor, dient de subsidieontvanger steeds voorafgaand aan de uitkering van het volgende deel en steeds na afloop van het jaar uiterlijk op 20 januari van het jaar daarop een prestatieverklaring aan te leveren.
- h.
In alle gevallen dient de subsidieontvanger het verleende en uitgekeerde subsidiebedrag zodanig tijdig te verantwoorden, dat de gemeente kan voldoen aan haar verplichting tot verantwoording van het beschikte bedrag van de specifieke uitkering aan de minister uiterlijk 15 juli van het jaar volgend op het begrotingsjaar.
- i.
De subsidieontvanger is verplicht te administreren de netto kosten die zijn verbonden met de activiteiten waarvoor subsidie is verkregen. Dit dient op zodanige wijze te gebeuren dat burgemeester en wethouders inzicht verkrijgen in de hoogte van deze kosten, zulks afgescheiden van de reguliere bedrijfsvoering, in relatie tot de voor deze activiteiten verstrekte subsidie.
Artikel 14 Verplichtingen voor de aanvraag tot vaststelling van de subsidie (eindverantwoording)
-
1. In aanvulling op de verplichtingen voor de aanvraag tot vaststelling die voortvloeien uit (de artikelen 16 tot en met 20 van de ASVT en de beschikking, levert de subsidieontvanger de volgende gegevens aan:
- a.
de rechtmatigheid van de besteding van de subsidie;
- b.
de wijze waarop kan worden aangetoond dat het woningbouwproject tijdig is gestart en opgeleverd;
- c.
een overzicht van de daadwerkelijke kosten versus de begrote kosten van de aanvraag.
- a.
-
2. Onverminderd wat over terugvordering staat beschreven in deze regeling dan wel de ASVT, kunnen burgemeester en wethouders de verstrekte subsidie terugvorderen als na oplevering van het woningbouwproject blijkt dat er sprake is (geweest) van overcompensatie
Artikel 15 Opschortende voorwaarde
De subsidie wordt verleend onder de opschortende voorwaarde dat u voor dit project beschikt over een bruikbare (niet geschorste) omgevingsvergunning.
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze Subsidie Regeling Startbouwimpuls Gemeente Tilburg in werking de dag na bekendmaking daarvan op de website van de gemeente Tilburg en in het Gemeenteblad (www.overheid.nl).
Artikel 17 Citeertitel
Deze nadere regel wordt aangehaald als Subsidie Regeling Startbouwimpuls Gemeente Tilburg.
Artikel 18 Slotbepalingen
De start bouw van het woningbouwproject dient plaats te vinden voor 31 december 2025 en het woningbouwproject dient uiterlijk 31 december 2028 te worden opgeleverd, of zoveel eerder als was opgenomen in de aanvraag van de gemeente voor de specifieke uitkering.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl