Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716603
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716603/3
Regeling vervalt per 01-01-2025
Beleidsregels en financieel besluit sociaal domein gemeente Bronckhorst 2024
Geldend van 04-10-2024 t/m 31-12-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2024
Intitulé
Beleidsregels en financieel besluit sociaal domein gemeente Bronckhorst 2024besluit:
- 1.
De raad voor te stellen: De Verordening Sociaal Domein gemeente Bronckhorst 2024 2.0 vast te stellen en in werking te laten treden de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2024, met gelijktijdige intrekking van de Verordening Sociaal Domein gemeente Bronckhorst 2024.
- 2.
De raad voor te stellen: De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening 2021 in te trekken
- 3.
De Beleidsregels en financieel besluit Sociaal Domein 2024 versie 2.0 vast te stellen en in werking te laten treden dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2024, met gelijktijdige intrekking van de Beleidsregels en financieel besluit sociaal domein 2024.
Voorwoord
De gemeente Bronckhorst werkt sinds 2022 met een integrale verordening sociaal domein. Met ingang van 2024 koppelen we de weergave van alle verschillende beleidsregels die volgen uit de geactualiseerde verordening sociaal domein 2024 aan de indeling en opzet van die integrale verordening.
Bij toekomstige wijzigingen wordt het volledige document voorgelegd voor nieuwe besluitvorming, waarbij dan via een was/wordt lijst duidelijk wordt gemaakt waar de wijzigingen zitten. Ook bij deze eerste versie zit een was/wordt lijst, die is echter alleen inhoudelijk te linken aan de losse, eerdere beleidsregels.
1. Besluit en bepalingen
1.1 Besluit College van B&W
1.2 Begrips- en algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
[vervallen]
Artikel 2. Hardheidsclausule
[vervallen]
Artikel 3. Overgangsrecht
[vervallen]
Artikel 4. Citeertitel
[vervallen]
Artikel 5. Inwerkingtreding
[vervallen]
2. Verzoek om ondersteuning
3. Werken en meedoen in de samenleving
3.1 Beleidsregels taaleis
Artikel 1 Aantonen kennis Nederlandse taal
[vervallen]
Artikel 2 Taaltoets
[vervallen]
Artikel 3 Geen taaltoets
[vervallen]
Artikel 4 Vorm van de ondersteuning
[vervallen]
Artikel 5 Inhoud van de ondersteuning
[vervallen]
Artikel 6 Geen ondersteuning
[vervallen]
Artikel 7 Niet nakomen verplichtingen
[vervallen]
3.2 Beleidsregels tegenprestatie
Artikel 1 Opleggen verplichting
[vervallen]
Artikel 2 Verkrijgen van een tegenprestatie
[vervallen]
Artikel 3 Verdringing
[vervallen]
Artikel 4 Mantelzorg
[vervallen]
Artikel 5 Vrijwilligerswerk
[vervallen]
Artikel 6 Overeenkomst
[vervallen]
Artikel 7 Verzekering en aansprakelijkheid
[vervallen]
Artikel 8 Kostenvergoeding
[vervallen]
3.3 Beleidsregels Re-integratie participatiewet
Artikel 1 Re-integratietraject/ trajectplan
[vervallen]
Artikel 2 Bepalingen over re-integratie voorzieningen
[vervallen]
Artikel 3 Financiën omtrent re-integratietraject
[vervallen]
Artikel 4 Participatieplaats
[vervallen]
Artikel 5 Beschut werk
[vervallen]
Artikel 6 Scholing
[vervallen]
Artikel 7 Niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-ers
[vervallen]
3.4. Beleidsregels vrijwilligersbijdrage voor uitkeringsgerechtigden Pw, Ioaw, en Ioaz gemeente
Artikel 1 Procedure en Voorwaarden
[vervallen]
Artikel 2 Hoogte vrijwilligersbijdrage
[vervallen]
4. Gezond en veilig opgroeien
Artikel 1. Uitgangspunten
[vervallen]
Artikel 2. Mantelzorg
[vervallen]
Artikel 3. VVE-Peuteropvang
[vervallen]
5. Wonen in een veilige en gezonde omgeving
5.1 Maatwerkvoorzieningen
Artikel 1. Hulp bij het huishouden
[vervallen]
Artikel 2. Woonvoorzieningen
[vervallen]
Artikel 3. Rolstoelvoorziening
[vervallen]
Artikel 4. Vervoersvoorziening
[vervallen]
5.2 Mantelzorg en mantelzorgwaardering
Artikel 1. Mantelzorg
[vervallen]
Artikel 2. Mantelzorgwaardering
[vervallen]
6. Vervoer naar school
Artikel 1 Berekening afstand
[vervallen]
Artikel 2 Vaststellen reistijd
[vervallen]
Artikel 3 Vaststellen kosten openbaar vervoer
[vervallen]
Artikel 4 Inkomenstoetsing
[vervallen]
Artikel 5. Begeleiding in het leerlingenvervoer
[vervallen]
Artikel 6. Aangepast vervoer
[vervallen]
Artikel 7. Medische noodzaak van aangepast vervoer
[vervallen]
Artikel 8. Bevorderen zelfstandigheid leerlingen
[vervallen]
Artikel 9. Wisselende schooltijden
[vervallen]
Artikel 10. Vervoer bij tijdelijk verblijf in een andere gemeente
[vervallen]
Artikel 11. Co-ouderschap
[vervallen]
Artikel 12. Vervoer naar een opvangadres na schooltijd, anders dan het woonadres.
[vervallen]
Artikel 13: Kilometergrens
[vervallen]
7. Inkomen en schulden
In dit hoofdstuk staan de beleidsregels die volgen uit de participatiewet en de wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
7.1 Beleidsregels Maatschappelijke participatie en toeslagen
Artikel 1. Inkomensgrens doelgroep
[vervallen]
Artikel 2. Bijzondere bijstand
[vervallen]
Artikel 3. Recht op individuele inkomenstoeslag
[vervallen]
Artikel 4. Hoogte inkomenstoeslag
[vervallen]
Artikel 5. Zicht op inkomensverbetering inkomenstoeslag
[vervallen]
Artikel 6. Vaststelling hoogte inkomen inkomenstoeslag
[vervallen]
Artikel 7. Peildatum vermogenstoets inkomenstoeslag
[vervallen]
Artikel 8. Individuele vaststelling van de peildatum inkomenstoeslag
[vervallen]
Artikel 10. Gehuwden/gezamenlijke huishouding inkomenstoeslag
[vervallen]
Artikel 10. Verblijf in het buitenland inkomenstoeslag
[vervallen]
7.2 Beleidsregels kindpakket
Artikel 1. Doel
Kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar van ouders/verzorgers met een laag inkomen en vermogen komen in aanmerking voor het kindpakket zodat deze kinderen kunnen meedoen in de maatschappij net als kinderen die niet in een gezin met een laag inkomen opgroeien.
Artikel 2. Voorwaarden
Voor het kindpakket komen in aanmerking de kinderen van ouders/verzorgers die:
- a.
woonachtig zijn in de gemeente Bronckhorst op basis van de Gemeentelijke Basis Administratie en;
- b.
een inkomen hebben minder dan 130% van de geldende bijstandsnorm als bedoeld in Hoofdstuk 3 – Algemene bijstand, paragraaf 3.2 – Normen van de Participatiewet exclusief vakantiegeld. Het inkomen is het nettobedrag per maand exclusief vakantiegeld en reiskostenvergoeding woon-werkverkeer. Bij wisselende inkomsten wordt het inkomen vastgesteld op basis van het gemiddelde van de laatste 3 maanden voorafgaande aan de aanvraag. Voor ouders die zelfstandig ondernemer zijn wordt het inkomen vastgesteld op basis van de meest recente definitieve belastingaanslag en;
- c.
een vermogen hebben dat minder bedraagt dan de geldende bedragen van de vermogensgrenzen als bedoeld in artikel 34, lid 3 van de Participatiewet. Bij de vaststelling van het vermogen wordt voor de bezittingen alleen uitgegaan van de lopende en spaarrekeningen van de ouders en inwonende kinderen tot 18 jaar. Koopwoning, auto/motor/caravan/boot, waardepapieren, enzovoort tellen niet mee. Met schulden wordt alleen rekening gehouden als deze aantoonbaar en opeisbaar zijn of;
- d.
een schuldhulptraject via de Stadsbank of Vroeg Erop af volgen en daardoor een laag besteedbaar inkomen hebben of;
- e.
steun ontvangen via de voedselbank.
Artikel 3. Producten
-
1. De ouders/verzorgers kunnen de volgende producten aanvragen:
- a.
kledingpakket voor kinderen van 0 tot 18 jaar;
- b.
verjaardagsbox voor kinderen van 4 tot 12 jaar;
- c.
laptop voor school voor kinderen van 12 tot 18 jaar;
- d.
mobiele telefoon voor kinderen van 12 tot 18 jaar;
- e.
dagje(s) uit voor kinderen van 4 tot 18 jaar;
- f.
fiets voor kinderen van 12 tot 18 jaar;
- g.
schooluitjes voor kinderen van 4 tot 18 jr en schoolkamp voor kinderen in groep 7 en 8;
- h.
vakantiekamp leeftijd 12-18 jaar;
- i.
bioscoopbon met versnapering voor kinderen van 4 tot 18 jaar. Voor kinderen tot 12 jaar ook een bioscoopbon voor ouder of begeleider;
- j.
Schoolmateriaal voor kinderen van 4 tot 18 jaar.
- a.
-
2. De producten genoemd in lid 1 zijn geen limitatieve opsomming. De gemeente kan maatwerk bieden wanneer dit bijdraagt aan de situatie van het kind.
-
3. Kinderen die in aanmerking komen voor het kindpakket kunnen ook gebruik maken van het Jeugdfonds Sport en Cultuur.
Artikel 4. Aanvraag en beschikking
-
1. De ouders/verzorgers vragen het kindpakket aan via het product Kindpakket op de website www.bronckhorst.nl. Zij kunnen een papieren aanvraag indienen als een digitale aanvraag niet mogelijk is.
-
2. De ouders ontvangen via een beschikking het besluit op de aanvraag.
Artikel 5. Wijze van verstrekking
-
1. De producten worden als budget of in natura verstrekt.
-
2. De producten komen ten goede aan het kind.
7.3 Beleidsregels tegemoetkoming eigen risico zorgverzekering
Artikel 1. Doel
Het ondersteunen van inwoners met een hoge zorgbehoefte en een laag inkomen en vermogen.
Artikel 2. Voorwaarden
Voor de tegemoetkoming van een deel van het wettelijk verplicht minimum eigen risico komen in aanmerking personen die:
- a.
Woonachtig zijn in de gemeente Bronckhorst op basis van de Gemeentelijke Basis Administratie en;
- b.
Een inkomen hebben minder dan 130% van de geldende bijstandsnorm (als bedoeld in hoofdstuk 3 van de participatiewet– Algemene bijstand, paragraaf 3.2 – Normen van de Participatiewet exclusief vakantiegeld). Het inkomen is het nettobedrag per maand exclusief vakantiegeld en reiskostenvergoeding woon-werkverkeer. Bij wisselende inkomsten wordt het inkomen vastgesteld op basis van het gemiddelde van de laatste 3 maanden voorafgaande aan de aanvraag. Voor rechthebbenden die zelfstandig ondernemer zijn wordt het inkomen vastgesteld op basis van de meest recente definitieve belastingaanslag en;
- c.
Een vermogen hebben dat minder bedraagt dan de geldende bedragen van de vermogensgrenzen als bedoeld in artikel 34, lid 3 van de Participatiewet. Met schulden wordt alleen rekening gehouden als deze aantoonbaar en opeisbaar zijn.
Artikel 3. Tegemoetkoming
-
1. De hoogte van de tegemoetkoming bedraagt het wettelijk verplicht minimum eigen risico minus € 100.
-
2. Rechthebbende komt in aanmerking voor tegemoetkoming wanneer minimaal € 100 van het wettelijk verplicht minimum eigen risico is verbruikt voor rekening van rechthebbende.
-
3. Voor het resterende bedrag boven de € 100 kan compensatie tegemoetkoming aangevraagd worden.
-
4. Uitgesloten van de tegemoetkoming zijn de inwoners die het eigen risico bij hun polis afgekocht hebben.
Artikel 4. Aanvraag en beschikking
-
1. De inwoner kan een aanvraag indienen zodra aangetoond kan worden dat er een eigen bijdrage van meer dan € 100 in rekening is gebracht door de zorgverzekeraar.
-
2. De inwoner vraagt de tegemoetkoming eigen risico aan via het product Tegemoetkoming eigen risico zorgverzekering op de website www.bronckhorst.nl. Er kan een papieren aanvraag ingediend worden als een digitale aanvraag niet mogelijk is.
-
3. De inwoner ontvangt via een beschikking het besluit op de aanvraag.
Artikel 5. Wijze van verstrekking
Het deel van het eigen risico dat voor compensatie tegemoetkoming in aanmerking komt, kan gedeclareerd worden door het aanleveren van het overzicht van de zorgverzekeraar waaruit blijkt dat het eigen risico in rekening is gebracht.
7.4 Participatiebijdrage
Artikel 1. Doel
Het ondersteunen van inwoners met een laag inkomen met een bijdrage zodat zij kunnen deelnemen aan de samenleving.
Artikel 2. Voorwaarden verstrekking
Voor de participatiebijdrage komen personen in aanmerking die:
- a.
Woonachtig zijn in de gemeente Bronckhorst op basis van de Gemeentelijke Basis Administratie en;
- b.
Een inkomen hebben minder dan 130% van de geldende bijstandsnorm (als bedoeld in hoofdstuk 3 van de participatiewet– Algemene bijstand, paragraaf 3.2 – Normen van de Participatiewet exclusief vakantiegeld). Het inkomen is het nettobedrag per maand exclusief vakantiegeld en reiskostenvergoeding woon-werkverkeer. Bij wisselende inkomsten wordt het inkomen vastgesteld op basis van het gemiddelde van de laatste 3 maanden voorafgaande aan de aanvraag. Voor rechthebbenden die zelfstandig ondernemer zijn wordt het inkomen vastgesteld op basis van de meest recente definitieve belastingaanslag en;
- c.
Een vermogen hebben dat minder bedraagt dan de geldende bedragen van de vermogensgrenzen als bedoeld in artikel 34, lid 3 van de Participatiewet. Met schulden wordt alleen rekening gehouden als deze aantoonbaar en opeisbaar zijn.3.De aanvrager komt per draagkrachtjaar eenmaal in aanmerking voor de maatschappelijke participatiebijdrage.
Artikel 3. In aanmerking komende kosten
Kosten die gemaakt worden om deel te kunnen nemen aan de maatschappij, zoals sociaal-culturele activiteiten, educatieve activiteiten, sportieve activiteiten.
Artikel 5. Hoogte participatiebijdrage
Per draagkrachtjaar kan een participatiebijdrage worden aangevraagd. Dit wordt als financieel budget verstrekt.
Leeftijd 0 tot 18 jaar: € 200,00 per gezinslid, leeftijd 18 jaar en ouder € 150,00 per gezinslid
7.5 Beleidsregels schuldhulpverlening
Artikel 1. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
[vervallen]
Artikel 2. Aanbod schuldhulpverlening
[vervallen]
Artikel 3. Verplichtingen
[vervallen]
Artikel 4. Weigeren en beëindigen
[vervallen]
Artikel 5. Beëindiginggronden
[vervallen]
Artikel 6. Recidive-hernieuwde aanvraag
[vervallen]
8. De vorm van ondersteuning
Artikel 1. Voorwaarden aan inwoner
[vervallen]
Artikel 2. Voorwaarden besteding persoonsgebonden budget
[vervallen]
9. Financieel besluit
Hoofdstuk 1. Algemeen
Artikel 1. Begrippen
[vervallen]
Hoofdstuk 2. Persoonsgebonden budget en financiële tegemoetkoming
Artikel 2. Hoogte eenmalige financiële tegemoetkoming
[vervallen]
Artikel 3. Hoogte persoonsgebonden budget begeleiding
[vervallen]
Artikel 4. Voorwaarden persoonsgebonden budget
[vervallen]
Hoofdstuk 3. Mantelzorgwaardering
Artikel 5. Bedrag
[vervallen]
Hoofdstuk 4. Eigen bijdrage collectief vervoer
Artikel 6. Eigen bijdrage collectief vervoer
[vervallen]
Ondertekening
BIJLAGE 1 - Uitgangspunten gebruikelijke zorg ouder(s) voor kinderen
[vervallen]
BIJLAGE 2 - Normenkader voor hulp bij het huishouden
[vervallen]
BIJLAGE 3 - Begrippenlijst
[vervallen]
BIJLAGE 4 - Artikelsgewijze toelichting beleidsregels taaleis
[vervallen]
BIJLAGE 5 - Checklist tegenprestatie
[vervallen]
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl