Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714290
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714290/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer Brummen (2024), Gemeente Brummen
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer Brummen (2024), Gemeente BrummenKenmerk Z053763/D422485
DE RAAD VAN DE GEMEENTE BRUMMEN,
Gehoord het behandeladvies van het forum van 07 december 2023;
HEEFT BESLOTEN:
- 1.
De “Verordening gemeentelijke rekenkamer Brummen (2024) vast te stellen.
- 2.
De heer N. Aipassa als voorzitter van de rekenkamer Brummen-Voorst te benoemen per 1 januari 2024.
- 3.
De beide huidige leden van de rekenkamercommissie mevrouw G. Gerssen tot 1 januari 2025 en mevrouw M. Quené tot 1 maart 2025 te benoemen in de rekenkamer.
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- -
college: college van burgemeester en wethouders
- -
rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet
- -
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer
- -
wet: de Gemeentewet
Artikel 2. Rekenkamer
- 1.
Er is een rekenkamer.
- 2.
De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.
Artikel 3. Klankbordgroep
- 1.
Er is een klankbordgroep als aanspreekpunt voor de rekenkamer.
- 2.
De rekenkamer overlegt minimaal twee keer per jaar met de klankbordgroep over de werkzaamheden van de rekenkamer. In dit overleg komt onder andere aan de orde de contacten tussen rekenkamer en raad, de voortgang van de onderzoeken, de onderwerpselectie en het budget van de rekenkamer.
- 3.
De klankbordgroep bestaat uit de leden van de auditcommissie Brummen.
Artikel 4. Benoeming leden
- 1.
De raad benoemt de voorzitter en de overige leden van de rekenkamer.
- 2.
De leden worden benoemd voor een periode van zes jaar. Herbenoeming is eenmaal mogelijk.
- 3.
De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de rekenkamer blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien, met een maximum termijn van 3 maanden.
- 4.
Ten aanzien van de leden zijn de artikelen 81g en 81h van de wet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
- 1.
De rekenkamer heeft een ambtelijke secretaris.
- 2.
De voorzitter wijst de ambtelijk secretaris aan in overleg met de griffier.
- 3.
De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.
Artikel 6. Budget
- 1.
De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
- 2.
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
- a.
de vergoedingen aan de leden;
- b.
(externe) deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;
- c.
overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.
- 3.
De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.
- 4.
De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
- 5.
De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad.
- 6.
Het totale budget voor de rekenkamer jaarlijks geïndexeerd conform de begrotingstrend Brummen.
Artikel 7. Onderwerpselectie en opdrachtverlening
- 1.
De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.
- 2.
De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.
- 3.
De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij dit gemotiveerd kenbaar maken.
Artikel 8. Werkwijze
- 1.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze, waaronder de naleving van deze verordening en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met degenen die het onderzoek uitvoeren en met het secretariaat.
- 2.
De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.
- 3.
De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.
- 4.
De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
- 5.
De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.
- 6.
De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar.
- 7.
De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
- 8.
Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.
- 9.
De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt.
- 10.
Na vaststelling wordt door de rekenkamer het onderzoeksrapport met het raadsvoorstel zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden. De auditcommissie vraagt na ontvangst van het definitieve rapport de bestuurlijke reactie op bij het college.
Artikel 9. Vergoeding
- 1.
De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.
- 2.
De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 390,03per maand en voor gewone leden € 277,86 per maand. De maandelijkse vergoedingen worden jaarlijks geïndexeerd met het gemiddelde van de indexatie-bedragen uit de begrotingen van de gemeenten Brummen en Voorst.
- 3.
De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.
Artikel 10. Slotbepalingen
- 1.
De verordening rekenkamercommissie 2005 wordt ingetrokken.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Brummen (2024).
Ondertekening
Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering van 21 december 2023.
De raad van de gemeente Brummen,
De griffier, D.D. Balduk
De voorzitter A.J. van Hedel
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl