Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702770
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702770/1
Regeling vervallen per 31-08-2024
Beleidsregel Eenmalige energietoeslag gemeente Gennep 2023
Geldend van 04-11-2023 t/m 30-08-2024
Intitulé
Beleidsregel Eenmalige energietoeslag gemeente Gennep 2023Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep,
- -
Gelezen het voorstel van 11 oktober 2023;
- -
Overwegende dat het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2023;
- -
Overwegende dat het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Gennep;
- -
Gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
Gelet op artikel 35 van de Participatiewet;
besluit:
de beleidsregel Eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Gennep vast te stellen.
BELEIDSREGEL EENMALIGE ENERGIETOESLAG 2023 GEMEENTE GENNEP
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
- a.
wet: Participatiewet;
- b.
college: College van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep.
- c.
inkomen: totaal van het inkomen, bedoeld in artikel 1.2 van de Beleidsregel ‘Doelgroep lage inkomens en draagkracht bijzondere bijstand’ gemeente Gennep;
- d.
peildatum: de datum van de aanvraag;
- e.
referteperiode: 3 maanden vooraf aan de datum van de aanvraag;
- f.
beschikbare geldmiddelen: geldmiddelen waarover de aanvrager en diens echtgenoot beschikt of redelijkerwijs kan beschikken.
Artikel 2. Doelgroep
- 1.
De eenmalige energietoeslag 2023 van € 1.300,00 is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.
- 2.
Voor de toepassing van deze regeling worden de beschikbare geldmiddelen in aanmerking genomen.
- 3.
Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.
- 4.
De aanvrager moet in de gemeentelijke basisadministratie ingeschreven staan op hetzelfde adres waarop de energietoeslag aangevraagd wordt én op het ingeschreven adres het hoofdverblijf hebben.
- 5.
De kostendelersnorm, zoals bedoeld in artikel 22a Participatiewet, wordt niet toegepast ten aanzien van de bepalingen in deze beleidsregel.
- 6.
Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:
- a.
in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;
- b.
jonger is dan 21 jaar;
- c.
jonger is dan 27 jaar en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000; of
- d.
is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres.
- a.
Artikel 3. Ambtshalve toekenning
- 1.
Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:
- a.
aan wie in 2022 of 2023 een eenmalige energietoeslag 2022 is verstrekt; of
- b.
algemene bijstand van de gemeente ontvangen; of
- c.
een uitkering ontvangen op grond van de IOAW en IOAZ; of
- d.
toegelaten zijn tot de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening én een schuldenregeling hebben,
ontvangen de eenmalige energietoeslag 2023 ambtshalve uiterlijk op 31 december 2023 of zoveel eerder als mogelijk.
- a.
- 2.
De ambtshalve toekenning heeft geen betrekking op huishoudens die algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet.
Artikel 4. De aanvraag
- 1.
Overige huishoudens met een laag inkomen die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de eenmalige energietoeslag 2023, kunnen vanaf 1 januari 2024, of zoveel eerder als mogelijk, een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.
- 2.
De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via gennep.nl/laaginkomen. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.
- 3.
De aanvrager overlegt bij de aanvraag:
- a.
de bewijzen van het inkomen gelijk aan de referteperiode;
- b.
de bewijzen van de beschikbare geldmiddelen gelijk aan de peildatum.
- a.
- 4.
Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag 2023 kan worden ingediend tot en met 1 juli 2024.
- 5.
Er wordt door het college een budgetplafond vastgesteld. Dit budgetplafond is gelijk aan het toegekende budget van de decembercirculaire. Het college kent geen toeslagen toe als het budgetplafond is bereikt. Toekenningen worden op volgorde van de datum van de aanvraag beoordeeld.
Artikel 5. Beschikbare geldmiddelen
- 1.
Er wordt rekening gehouden met geldelijk vermogen, niet zijnde bedrijfsvermogen. Tot het geldelijk vermogen worden in ieder geval gerekend: contanten, spaar-, betaal- of banktegoeden, beleggingsrekeningen, geldswaardige papieren, effecten, opties, aandelen, effecten in depot, cryptovaluta.
- 2.
Lijfrenten als bedoeld in artikel 1 aanhef en sub n van de wet, worden niet tot de beschikbare geldmiddelen gerekend.
- 3.
Het saldo per peildatum van geldmiddelen van thuiswonende kinderen wordt niet tot de beschikbare geldmiddelen gerekend.
- 4.
Het college verstrekt geen eenmalige energietoeslag als de geldmiddelen hoger zijn dan € 15.000 voor een alleenstaande of € 30.000 voor een alleenstaande ouder/gehuwden.
Artikel 6. Hardheidsclausule
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag 2023 kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregel alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag 2023, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Artikel 7. Inwerkingtreding en looptijd
- 1.
De beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.
- 2.
Deze beleidsregel vervalt van rechtswege op 31 augustus 2024.
Artikel 8. Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Gennep.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van 17 oktober 2023.
Burgemeester en wethouders van Gennep,
De secretaris, Bart Teunissen
De burgemeester, Hans Teunissen
Toelichting
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2023 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Er wordt rekening gehouden met beschikbare geldmiddelen. Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 in.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat het huishouden op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die in aanmerking kwamen voor een energietoeslag 2022 en volgens de toets op inkomen door het Inlichtingbureau ook voor de energietoeslag 2023 in aanmerking komen, die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ, Bbz of Bbz-light ontvangen of toegelaten zijn tot de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening én een schuldenregeling hebben.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 5) en hier zo nodig ook beleidsuitgangspunten voor te formuleren. De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl