Beleidsregels verduurzamen evenementen

Geldend van 10-10-2023 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels verduurzamen evenementen

De burgemeester van de gemeente Tilburg:

  • -

    gezien het voorstel van de afdeling

Besluit

  • 1.

    De beleidsregels ‘verduurzamen evenementen’ vast te stellen zoals opgenomen in de bijlage, met als hoofdthema’s:

    • a.

      Organisatie: er is een aanspreekpunt voor duurzaamheid;

    • b.

      Communicatie: de organisator maakt duurzaamheidsdoelen en maatregelen openbaar en zichtbaar;

    • c.

      Energie: er zijn energiebesparende maatregelen, energiegebruik wordt gemonitord, de organisator gebruikt vaste stroompunten en als dit niet mogelijk is voldoet deze aan eisen met betrekking tot gebruik batterijen en verantwoorde aggregaten met HVO100 diesel;

    • d.

      Afval: Er zijn maatregelen om restafval te verminderen ondersteund door een afvalteam tijdens het evenement. De organisator maakt geen gebruik van plastic materialen voor eenmalig gebruik zoals rietjes, confetti, ballonnen, streamers, voedselverpakkingen en bestek;

    • e.

      Mobiliteit: de organisator brengt de verkeersmodi in kaart en vergroent mobiliteit voor bezoekers en leveranciers;

    • f.

      Water: de organisator maakt gebruik van schoonmaakmiddelen met een duurzaamheidskeurmerk en er is gratis water wanneer het warmer is dan 25 °C en bij dance-events en sportevenementen;

    • g.

      Groen: bodem, flora en fauna worden beschermd en er is een calamiteitenplan met extreem weer scenario’s;

    • h.

      Etenendrinken: koffie en thee komen van biologische landbouw en/of zijn fairtrade met een duurzaamheidskeurmerk en er zijn vegetarische alternatieven voor bezoekers en personeel.

  • 2.

    Per 1 januari 2023 de vergunningaanvragen te toetsen aan de beleidsregels ‘verduurzamen evenementen’ en ze daarna opnemen als voorwaarden in de vergunning.

Ondertekening

Aldus besloten op 23 mei 2022

drs. Th. L. N. Weterings

burgemeester

Bijlage beleidsregels

Toelichting A- B- en C- evenementen:

A-evenementen: reguliere kleinschalige evenementen met praktisch geen risico’s, zoals een sportevenement of een akoestische muziekvoorstelling;

B-evenementen: aandachtevenementen met één of meer risico’s op het vlak van openbare orde en veiligheid zoals het circus;

C-evenementen: risicovolle evenementen waarbij veel afstemming nodig is met veiligheidsdiensten, zoals de carnavalsoptocht.

Een nadere omschrijving van A-, B- en C- evenementen staat opgenomen in de APV en in de nota Prettig geregeld, te vinden op de website van de gemeente Tilburg.

 

Thema

2023

 
 

2024

 
 

2025

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Organisatie

A

B

C

A

B

C

A

B

C

1.1

De organisator heeft voor het evenement een aanspreekpunt voor het thema duurzaamheid. Dit aanspreekpunt is op de hoogte van alle duurzaamheidsaspecten rondom het evenement.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

1.2

De organisator omschrijft hoe wordt gestreefd naar het verkleinen van de milieu-impact van de komende editie van het evenement ten opzichte van de vorige editie.

 
 

X

 

X

X

 

X

X

 

Communicatie

 
 
 
 
 
 
 
 
 

2.1

De organisator heeft de duurzaamheidsdoelstellingen openbaar gemaakt via minimaal de eigen website, sociale media of andere media zodat derden hier kennis van kunnen nemen.

 
 

X

 

X

X

 

X

X

2.2

De organisator maakt Informatie over de getroffen maatregelen om de milieu-impact te verkleinen zichtbaar op de evenementenlocatie.

 

1

1

1

2

2

2

3

3

 

Thema

2023

 
 

2024

 
 

2025

 
 
 

Energie

A

B

C

A

B

C

A

B

C

3.1

De organisator inventariseert zijn energiebehoefte voorafgaande aan het evenement op basis van zo concreet mogelijke cijfers. Energiebesparende maatregelen worden doorgevoerd om de energievraag zoveel mogelijk te beperken.

 

X

X

 

X

X

 

X

X

3.2

De organisator maakt zoveel mogelijk gebruik van vaste stroompunten. De resterende benodigde capaciteit wordt dan ingezet met dieselaggregaten die minimaal voldoen aan emissienorm Stage 4 met HVO 100 diesel als brandstof. Voor het opvangen van pieken in de stroomvraag of als autonome energiebron, wordt voor minimaal 10% van het gemiddelde gevraagde vermogen aan batterijen ingezet.

HVO

HVO

HVO

HVO

HVO

HVO + minimaal 10% batterij

HVO

HVO +minimaal 10% batterij

HVO +minimaal 10% batterij

3.3

De organisator monitort en documenteert het energieverbruik per editie.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

Thema

2023

 
 

2024

 
 

2025

 
 
 

Afval

A

B

C

A

B

C

A

B

C

4.1

De organisator heeft een aanspreekpunt rondom het thema afval. Dit kan dezelfde persoon zijn als de duurzaamheidscoördinator.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

4.2

De organisator zorgt voor een hoogwaardig gesloten kringloopsysteem voor drinkbekers (hardcups of single use plastic (r)PET bekers) én single use plastic drinkflesjes. Voor (r)PET en drinkflesjes geldt dat hoogwaardige recycling wordt toegepast waarbij het systeem voldoet bij een minimaal retourpercentage van 75% in 2023 groeiend naar 90% in 2026. Het retourenpercentage voor hardcups is minimaal 90%.

NB: Voor evenementen met meer dan 2.000 bezoekers en 'omhekt' geldt dit criterium op basis van een Burgemeestersbesluit al vanaf seizoen 2022. Voor alle andere evenementen vanaf 2023.

 

X

X

X

X

X

X

X

X

4.3

De organisator beschikt over een afvalplan met daarin doelstellingen geformuleerd voor de reductie van het restafval per bezoeker/per dag. Daarbij geldt het landelijk gemiddelde restafval als uitgangspunt: 0,47 kg / bezoeker per dag. In 2023 dient dit minder te zijn dan 0,27 kg per bezoeker per dag en in 2024 0,19 kg per bezoeker per dag, in lijn met landelijke doelstellingen om in 2025 minder dan 0,08 kg per persoon per dag aan restafval te produceren.

0-meting

0-meting

0-meting

0,27 kg pp per dag

0,27 kg pp per dag

0,27 kg pp per dag

0,19 kg pp per dag

0,19 kg pp per dag

0,19 kg pp per dag

4.4

Tijdens het evenement worden afvalteams ingezet, die proactief zwerfafval op het terrein opruimen, bakken legen en bezoekers te informeren en te ondersteunen bij het op de juiste wijze omgaan met afval.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

4.5

De organisator maakt geen gebruik van plastic rietjes, confetti, ballonnen en streamers.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

4.6

De organisator maakt geen gebruik van plastic bekers, bakjes en bestek bij de uitgifte van maaltijden, warme en koude snacks, ijs, gesneden fruit en noten.

 
 
 

X

X

X

X

X

X

4.7

De organisator monitort en documenteert de verschillende afvalfracties per editie.

 

X

X

X

X

X

X

X

X

4.8

De organisator levert het evenemententerrein na afloop van het evenement schoon en onbeschadigd op.

 

X

X

X

X

X

X

X

X

 

Thema

2022

 
 

2023

 
 

2024

 
 
 

Mobiliteit

A

B

C

A

B

C

A

B

C

5.1

De organisator brengt de voor bezoekers de beschikbare vormen van vervoer (verkeersmodi) inclusief de alternatieve vervoersmogelijkheden van het evenement in kaart met een onderverdeling naar het percentage gebruikers per verkeersmodi.

 
 

X

 

X

X

 

X

X

5.2

De organisator neemt maatregelen om de mobiliteit rondom het evenement meetbaar te vergroenen en bezoekers, leveranciers en medewerkers te stimuleren om te kiezen voor duurzaam vervoer (o.a. stimuleren fiets- en voetverkeer, groepsvervoer, bewaakte fietsenstallingen, combikaarten met openbaar vervoer etc.).

Daarbij wordt extra aandacht gegeven aan het stimuleren van de actieve modi (te voet en op de fiets).

 

3 maat-regelen

3

 

4

5

 

4

5

5.3

De organisator monitort en documenteert per editie de door leveranciers gebruikte vervoersmiddelen, brandstof en het aantal gereden kilometers ten bate van het evenement.

 

X

X

 

X

X

 

X

X

 

Thema

2023

 
 

2024

 
 

2025

 
 
 

Water

A

B

C

A

B

C

A

B

C

6.1

De organisator zorgt voor voldoende gratis drinkwater, bijvoorbeeld door tappunten te plaatsen of flesjes drinkwater te verstrekken, conform de richtlijn van het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid Evenementen, bij:

  • -

    dance-events;

  • -

    evenementen waar deelnemers hoge inspanningen leveren (sportevenement);

  • -

    evenementen waar sprake is van hoge temperatuur (>25 °C).

Het gratis aangeboden drinkwater staat in verhouding tot het aantal bezoekers/deelnemers en is verkrijgbaar op punten die logisch verspreid over het evenemententerrein zijn.

 

X

X

 

X

X

 

X

X

6.2

De organisator maakt uitsluitend gebruik van verantwoorde schoonmaakmiddelen met een duurzaamheidskeurmerk.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

Thema

2022

 
 

2023

 
 

2024

 
 
 

Groen

A

B

C

A

B

C

A

B

C

7.1

De organisator neemt afdoende maatregelen ter bescherming van de bodem en flora en fauna conform Wet Natuurbeheer en de Wet Bodembescherming.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

7.2

De organisator beschikt over een calamiteitenplan waarin extreem weer scenario's staan beschreven (zoals bijvoorbeeld hittestress, extreme neerslag of extreme wateroverlast).

 

X

X

 

X

X

 

X

X

 

Thema

2023

 
 

2024

 
 

2025

 
 
 

Eten en drinken

A

B

C

A

B

C

A

B

C

8.1

De organisator schenkt koffie en thee afkomstig uit biologische landbouw en/of fairtrade handel met een duurzaamheidskeurmerk.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

8.2

De organisator biedt bij 80% of meer van de aanwezige foodcateraars, foodtrucks en/of fooduitgiftepunten voor publiek wordt twee of meerdere vegetarische gerechten en/of producten aangeboden en hierover wordt gecommuniceerd.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

8.3

De organisator biedt medewerkers en vrijwilligers via de crewcatering minimaal 1 volwaardig vegetarisch alternatief aan.

X

X

X

X

X

X

X

X

X