Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698805
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698805/1
Beleidsregels voor subsidieverlening Gemeente Hilvarenbeek 2024
Geldend van 13-07-2023 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels voor subsidieverlening Gemeente Hilvarenbeek 2024Inleiding
In de tekst hierna wordt kort uitgelegd hoe het proces van subsidieverlening 2024 eruit ziet in de gemeente Hilvarenbeek.
Beleidsregels voor subsidieverlening 2024
Om te kunnen bepalen waarvoor de gemeente subsidie geeft, worden sinds 2015 beleidsregels voor subsidieverstrekking opgesteld. Alle beleidsregels zijn opgesteld aan de hand van doelstellingen en gewenste resultaten van het gemeentebeleid. Per beleidsregel zijn indicatoren en criteria vastgesteld in overleg met de organisaties die het betreft. In de beleidsregels staan verder de subsidieplafonds (maximale financiële budgetten) voor 2024 genoemd. Deze zijn nog niet definitief vastgesteld door de gemeenteraad. Dit gebeurt pas bij de besluitvorming van de gemeenteraad van Hilvarenbeek in juli 2023 over de gemeentebegroting 2024. De beleidsregels voor subsidieverlening 2024 worden onder voorbehoud van het voldoende beschikbaar stellen van de benodigde subsidieplafonds door de gemeenteraad gepubliceerd.
Vanaf 1 april zijn de meeste beleidsregels voor subsidieverlening 2024 te vinden op de website van de gemeente Hilvarenbeek, www.hilvarenbeek.nl. De beleidsregels ‘Positief Jeugdbeleid’, ‘Inzet sport- en beweegcoaches en cultuurcoach (2024)’ en de ‘Uitvoering Sportakkoord’ zijn vanaf 1 juli 2023 beschikbaar.
Veranderingen in de beleidsregels
De beleidsregels 2024 zijn aangepast aan de laatste stand van zaken en ontwikkelingen.
Aanvraagformulieren subsidievaststelling en subsidieverlening
Elke organisatie die een jaarlijkse subsidie van meer dan € 5.000,- heeft ontvangen in 2022 moet een aanvraag tot vaststelling indienen. Op onze website vindt u daarvoor een digitaal aanvraagformulier, deze moet voor 1 mei ingevuld zijn.
Om voor een jaarlijkse subsidie 2024 in aanmerking te kunnen komen, moet er een aanvraag ingevuld worden met het digitale aanvraagformulier op de website voor 1 augustus 2023.
Subsidieprogramma 2024
Na vaststelling van de gemeentebegroting 2024 door de gemeenteraad, wordt het Subsidieprogramma 2024 vastgesteld door het college voor 1 januari 2024. In het subsidieprogramma worden alle besluiten over de subsidieaanvragen aan de hand van de beleidsregels vastgelegd. Ook worden de subsidies 2022 dan vastgesteld. Daarna ontvangen alle aanvragers een beschikking met daarin het besluit over hun aanvraag.
Belangrijke ontwikkelingen en wijziging subsidiebeleidsregels gedurende 2023-2024
Momenteel is het Rijk in debat over de Hervormingsagenda Jeugd. Hierover is nog geen akkoord bereikt. Hoofdlijnen zijn gecommuniceerd. Indien hierover landelijk een akkoord komt dan heeft dit grote inhoudelijke/financiële gevolgen voor de Regio Hart van Brabant en dus ook voor de gemeente Hilvarenbeek. Daarnaast is de Regio Hart van Brabant bezig met de nieuwe inkoop WMO en Jeugd. Deze ontwikkelingen kunnen invloed hebben op de subsidiemogelijkheden binnen het voorliggend veld en de vastgestelde subsidiebeleidsregels gedurende 2023 en 2024. Concreet betekent dit dat een vastgestelde subsidiebeleidsregel tussentijds kan wijzigen of er een accentverschuiving kan plaatsvinden binnen de subsidiebeleidsregels. Ook de subsidieplafonds kunnen wijzigen aan de hand van de besluitvorming door de gemeenteraad van Hilvarenbeek.
Beleidsregels subsidieverlening 2024
1. Positief Jeugd Beleid
A Opvoedmilieu 1: gezin en zorg
A 1.1 Stichting Leergeld
Subsidieplafond |
€ 17.500,- |
Doel |
Op een duurzame manier investeren in de participatie en ontwikkeling van kinderen die opgroeien in gezinnen met een laag inkomen en die zonder extra ondersteuning aan de zijlijn van de samenleving dreigen te komen. |
Resultaat |
Kansen bieden aan 90 kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar om te kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten en hiermee sociale uitsluiting van kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen voorkomen. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Intermediairs verrichten huisbezoeken en doen aanvragen voor kinderen uit gezinnen met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum. De aanvragen zijn gericht op participatie op verschillende gebieden: onderwijs, sport, cultuur en welzijn. |
Organisaties |
Stichtingen |
Verdeelsleutel |
€ 17.500,- voor Stichting Leergeld |
Bijzondere criteria uitvoering |
Er wordt samengewerkt met partners in het maatschappelijk veld. |
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
Minimabeleid |
Contactpersoon |
Jort van Hoogstraaten (j.v.hoogstraaten@hilvarenbeek.nl) |
A 1.2 Praktijkondersteuner huisartsen GGZ Jeugd
Subsidieplafond |
€ 21.965 (geïndexeerd) |
Doel |
De kwaliteit van jeugdhulp verbetert doordat deze sneller en dichterbij beschikbaar is, er geen onnodige doorverwijzingen zijn en daardoor kosten kunnen worden gereduceerd. |
Resultaat |
Door het toevoegen van specifieke kennis en aandacht voor Jeugd (GGZ) aan huisartsenpraktijken en deze te positioneren als schakelpunt tussen de huisartsenpraktijk en de gemeente/Samenzorgteam realiseren we de volgende resultaten:
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
PRO-RCH |
Verdeelsleutel |
Het door de gemeente beschikbaar gestelde subsidiebedrag dient ter dekking van 50% van de totale kosten van de inzet van de POH-GGZ jeugd (uitvoeren van taken in het kader van de jeugdwet). De overige 50% wordt betaald door de zorgverzekeraar (uitvoeren taken in het kader van de zorgverzekeringswet). |
Tariefvoorschriften |
Bij het berekenen van de kostprijs wordt uitgegaan van een normpraktijk (zie programma van eisen). Dat wil zeggen 2.350 patiënten waarvan er 529 jeugdigen zijn (22,5%). Het aantal uur inzet POH GGZ jeugd dat nodig is per normpraktijk varieert en is afhankelijk van het aantal jeugdigen met GGZ problematiek per normpraktijk. Dit varieert meestal tussen de 5% en 10 %. De gemeente betaalt 50% van de kosten van de benodigde inzet. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Anneke Tooten (a.tooten@hilvarenbeek.nl) |
A 1.3 Zorgoppas
Subsidieplafond |
€ 5.974,- |
Doel |
Ouders van zorgbehoevende kinderen ervaren meer ontspanning in hun vrije tijd. |
Resultaat |
Mantelzorgondersteuning voor overbelaste ouders van zorgbehoevende kinderen. |
Indicatoren resultaatbereik |
Aantal matches, aantal uren, beoordeling van ouders. (2023: 1 lopend gezin en 4 nieuwe gezinnen). |
Soort subsidie |
jaarlijkse |
Activiteiten |
Onderzoek naar vindplaatsen en verbinding met welzijnsorganisaties Werving en selectie van oppaskandidaten Intake gezinnen: na aanmelding wordt de oppasbehoefte van de ouder(s) en de zorgbehoefte van het kind geïnventariseerd Screening van oppaskandidaten: voor elk gezin interviewen we drie tot vijf oppaskandidaten om ervaring, vaardigheden en motivatie te toetsen Matching Zorgoppas matcht ouders met meerdere geschikte kandidaten, de ouders beslissen zelf met wie ze de beste klik hebben VOG aanvraag, archivering en vergoeding Inrichting en bijhouden van de administratie tussen ouders, gemeente en oppaskandidaten Vraagbaak voor ouder, gemeente en oppaskandidaat, via Whatsapp en telefonisch Rapportage van de resultaten en effecten naar de gemeente |
Organisaties |
Zorgoppas |
Tariefvoorschriften |
550 euro per match en 17 euro per uur. Zie pagina 10 van de aanvraag voor toelichting. |
Verdeelsleutel |
Hier leest u of en hoe de subsidie voor deze beleidsregel verdeeld wordt onder de aanvragers. |
Subsidievoorwaarden |
Eén keer per jaar levert de subsidieontvanger een verantwoordingsrapportage aan over de resultaten (Zie: monitoring). Als tussentijds blijkt dat de inzet van de Zorgoppas, de afgesproken resultaten of prestaties significant gaan afwijken neemt de subsidieontvanger contact op met de gemeente. Het niet behalen van de afgesproken resultaten kan er toe leiden dat een lager subsidiebedrag wordt vastgesteld. Aanvragen voor subsidie voor het volgend jaar dienen voor 1 augustus van het lopend jaar te worden ingediend. Verantwoording en aanvraag tot vaststelling (inhoudelijk en financieel verslag) worden aangeleverd voor 1 mei van het jaar na het jaar waarvoor de subsidie is toegekend. Voor aanvraag en verantwoording subsidie dient een formulier gebruikt te worden via de website van de gemeente (www.hilvarenbeek.nl/subsidie). De beroepskrachten die werken in de gemeente Hilvarenbeek zijn geschoold in de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. U bevordert actief het gebruik en de kennis over de meldcode. Eén keer per jaar levert de subsidieontvanger een verantwoordingsrapportage aan over de resultaten (Zie: monitoring). Als tussentijds blijkt dat de inzet van de Zorgoppas, de afgesproken resultaten of prestaties significant gaan afwijken neemt de subsidieontvanger contact op met de gemeente. Het niet behalen van de afgesproken resultaten kan er toe leiden dat een lager subsidiebedrag wordt vastgesteld. Aanvragen voor subsidie voor het volgend jaar dienen voor 1 augustus van het lopend jaar te worden ingediend. Verantwoording en aanvraag tot vaststelling (inhoudelijk en financieel verslag) worden aangeleverd voor 1 mei van het jaar na het jaar waarvoor de subsidie is toegekend. Voor aanvraag en verantwoording subsidie dient een formulier gebruikt te worden via de website van de gemeente (www.hilvarenbeek.nl/subsidie). De beroepskrachten die werken in de gemeente Hilvarenbeek zijn geschoold in de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. U bevordert actief het gebruik en de kennis over de meldcode. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Achteraf afgerekend op resultaat. Eventueel restant komt retour. |
Beleidsdocumenten |
Koersdocument Samenleving Koers voor de Jeugd Hart van Brabant |
Contactpersoon |
Anneke Tooten (a.tooten@hilvarenbeek.nl) |
B Opvoedmilieu 2: opvang, onderwijs en werk
B 1.1 Peuteropvang
Subsidieplafond |
€134.000,- (totaalbudget gemeentelijke middelen peuteropvang en voorschoolse educatie (subsidieregeling B.1.2)) |
Doel |
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Een aanbod educatieve voorschoolse opvang, gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool |
Aanvrager subsidie |
In de gemeente Hilvarenbeek gevestigde kinderopvangorganisaties met peuteropvang die staan ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang. |
Verdeelsleutel / Tariefvoorschriften |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Subsidieaanvraag/verlening/ bevoorschotting en verantwoording |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Beleidsmedewerker onderwijs |
B 1.2 Voorschoolse educatie (VVE)
Subsidieplafond |
€ 134.000,-,- (totaalbudget peuteropvang (subsidieregeling B.1.1) en voorschoolse educatie (VE). |
Doel |
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Aanvrager subsidie |
Kinderopvangorganisaties met een voorschools aanbod in Hilvarenbeek met een VE-registratie in het Landelijk Register Kinderopvang. |
Verdeelsleutel / Tariefvoorschriften |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Subsidieaanvraag/verlening/ bevoorschotting en verantwoording |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Ton Kivits (t.kivits@hilvarenbeek.nl) |
B 1.3 Boekstartcoach
Subsidieplafond |
€ 10.000,- |
Doel |
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Aanvrager subsidie |
In Hilvarenbeek gevestigde bibliotheek. |
Verdeelsleutel |
Voor de Boekstartcoach staat een vast subsidiebedrag. Dat bedrag is inclusief, materialen, uren, coördinatie, reistijd, collectie e.d. Tenminste 80% van het subsidiebudget wordt ingezet voor uren van de Boekstartcoach. |
Subsidievoorwaarden |
|
Subsidieaanvraag/verlening/ bevoorschotting en verantwoording |
Aanvraag:
Verlening/bevoorschotting:
Verantwoording:
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Beleidsmedewerker onderwijs |
C Opvoedmilieu 3: vrije tijd
C 1.1 Jongerenwerk, HEBE | R-Newt
Subsidieplafond |
€ 184.000,- |
Doel |
De veerkracht van kinderen en gezinnen in hun normale leven versterken door:
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
Positieve effecten voor jongeren
Positieve effecten voor de samenleving
Positieve neveneffecten in de jeugdzorg
Positieve effecten in de samenleving
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Maatschappelijke projecten (laten) opzetten oa binnen Maatschappelijke Dienst Tijd |
Organisaties |
R-Newt van Contour de Twern |
Verdeelsleutel |
Arbeidskosten HEBE €174.000,- DOE-budget HEBE €10.000,- |
Tariefvoorschriften |
Er wordt een zelfsturend, uitvoerend team aangesteld met minimaal drie jongerenwerkers. Programmaleiding en opdrachtgeverschap zijn bij de ambtelijke organisatie belegd. Het DOE-budget is aan te vragen door jongeren(HEBE)/ jongerenwerk. Hiervoor moet vooraf een plan van aanpak ingediend worden. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Bijdragen aan de kernwaarden van Positief Jeugdbeleid:
|
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Angela van Hooft |
C 1.2 Inzet sport- en beweegcoaches en cultuurcoach (2024)
Subsidieplafond |
€ 120.824 |
Doel |
De inzet van de combinatiefunctionarissen draagt bij aan het bereiken van de drie ambities uit het herijkte Sportakkoord 2023-2026, namelijk:
|
Resultaat |
Iedereen is in de mogelijkheid om binnen de gemeente te sporten en bewegen in een veilige (sport-)omgeving. Sport en bewegen draagt daarmee bij aan gezonde leefstijl. De cultuurcoach zorgt voor een breed en samenhangend aanbod van kunst en cultuur voor de basisscholen en de voor- en buitenschoolse educatie. |
Indicatoren resultaatbereik |
Om de ambities te bereiken worden in 2024 verschillende activiteiten georganiseerd. Indicatoren hierbij zijn:
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten BeweegBuro Bibliotheek Midden-Brabant |
Het inzetten van sport- en beweegcoaches
Coördinatie en uitvoering van activiteiten op het gebied cultuureducatie, leesbevordering en mediawijsheid door
|
Organisaties |
BeweegBuro en Bibliotheek Midden Brabant |
Verdeelsleutel |
€ 92.532 voor BeweegBuro € 28.292 voor Bibliotheek Midden-Brabant |
Tariefvoorschriften |
Organisaties mogen een eigen bijdrage vragen voor activiteiten. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Er worden jaarlijks uitvoeringsafspraken gemaakt met de Samenwijspartners over de inzet van de combinatiefunctionarissen in het onderwijs en de kinderopvang binnen de mogelijkheden die de BRC regeling biedt. |
Subsidievoorwaarden |
De Brede Regeling Combinatiefuncties is een co-financieringsregeling. De sport- en beweegcoaches worden mede gefinancierd door de gemeente en Stichting Samenwijs (onderwijs en opvang). Bibliotheek Midden Brabant draagt zelf ook bij aan de inzet van de cultuurcoach. De subsidie wordt verleend onder voorwaarde dat het Rijk ons subsidie verleend in het kader van de Brede Regeling Combinatiefunctionarissen. |
Beleidsdocumenten |
Herijkt Sportakkoord 2023-2026 Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en Toekomstagenda Koersdocument Sociaal Domein Leefstijlakkoord 2021 |
Contactpersoon |
Christine Scheerders (c.scheerders@hilvarenbeek.nl) |
C 1.3 Vrijetijdsbesteding kinderen 4-18 jaar
Subsidieplafond |
€ 57.959,- |
Doel |
Stimuleren van de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar op het gebied van kunst, cultuur, sport en recreatie. |
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Aanbieders kunst- cultuurparticipatie (via de Cultuurschool Hilvarenbeek |
Verdeelsleutel |
|
Tariefvoorschriften |
Subsidie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens consumenten prijsindexcijfer. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Pepijn van Aken (p.v.aken@hilvarenbeek.nl) |
2. Sport en cultuur
2.1 Bibliotheekwerk
Subsidieplafond |
€ 317.523,- |
Doel |
Sport en cultuur dragen bij aan participatie. |
Resultaat |
Alle inwoners hebben toegang tot kennis, informatie en verhalen en zijn in staat gesteld deze tot zich te nemen. |
Indicatoren resultaatbereik |
- Oordeel gebruikers bibliotheek/deelnemers activiteiten - Aantal bezoekers bibliotheekvestiging/uitleenpunten (incl. groepsbezoeken) - Aantal leden bibliotheek - Aantal producten dat wordt uitgeleend - Aantal georganiseerde activiteiten |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- Verzorgen informatie en advies over functies en producten van de bibliotheek. - Beschikbaar stellen en (indien van toepassing) uitlenen van fysieke en digitale informatiedragers en informatiebronnen. - Uitvoeren van leesbevorderingprojecten. - Organiseren van activiteiten m.b.t. kennis, informatie en verhalen. |
Organisaties |
Bibliotheken |
Verdeelsleutel |
Bibliotheek Midden-Brabant |
Tariefvoorschriften |
- Organisatie vraagt een eigen bijdrage aan volwassen leden (vanaf 18 jaar). Organisatie stelt zelf de hoogte van de bijdrage vast. - Organisatie vraagt een eigen bijdrage van bedrijven en organisaties die gebruik maken van de dienstverlening. Organisatie stelt de hoogte van de bijdrage vast. |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Organisatie moet gecertificeerd zijn volgens de certificeringnormen openbare bibliotheken. - Organisatie maakt deel uit van het landelijk netwerk van openbare bibliotheken. - Organisatie werkt waar mogelijk samen met cultuurpartners binnen de gemeente. - Activiteiten die vanuit het Rijk of de provincie geheel worden ondersteund bijvoorbeeld op basis van de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorziening komen niet voor subsidie in aanmerking. - Subsidie mag ingezet worden als cofinanciering om in aanmerking te komen voor (project)subsidies van derden (o.a. rijk en provincie). |
Subsidievoorwaarden |
- U meet het oordeel van gebruikers. - U meet jaarlijks het aantal bezoeker, aantal leden, aantal uitleningen en aantal georganiseerde activiteiten. - U bent gecertificeerd volgens certificeringsnormen openbare bibliotheken. |
Beleidsdocumenten |
- Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda - Koersdocument Sociaal Domein |
Contactpersoon |
|
2.2 Activiteiten comités en harmonieën
Subsidieplafond |
€ 16.818,- |
Doel |
De activiteiten van uw organisatie dragen bij aan: - Participatie van de inwoners; - Ontmoeting tussen inwoners; - Betrokkenheid bij de woonomgeving. - Een inclusieve samenleving. |
Resultaat |
De deelnemers aan uw activiteiten zijn tevreden over de kwaliteit en kwantiteit van uw aanbod. |
Indicatoren resultaatbereik |
Tevredenheid kan aan de deelnemers gevraagd worden en de kwantiteit kan blijken uit het aantal deelnemers, leden of activiteiten. |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
De activiteiten die u organiseert zijn gericht op het bereiken van de doelstelling. Meer specifiek: - Lokale stichtingen, comités en verenigingen: Koningsdag, Dodenherdenking, Sinterklaas en Kerstmis. - Harmonieën: leveren van muzikale bijdrage aan activiteiten die van belang zijn voor de Hilvarenbeekse samenleving, inwoners de gelegenheid bieden muziek te beoefenen, inwoners in aanraking te brengen met muziek; actief en passief. |
Organisaties |
- Lokale stichtingen, comités en verenigingen - Harmonieën Concordia en St. Willibrordus. |
Verdeelsleutel |
- Lokale stichtingen, comités en verenigingen: € 1.364,- t.b.v. kernen Diessen, Haaghorst en Baarschot en € 1.364,- t.b.v. kernen Hilvarenbeek, Biest-Houtakker en Esbeek. - Harmonieën: Concordia: € 8.182,- en St. Willibrordus: € 5.908,- |
Tariefvoorschriften |
Voor de harmonieën geldt een eigen bijdrage voor leden. |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Uw organisatie heeft aandacht voor inclusiviteit, zodat de activiteiten voor al onze inwoners toegankelijk zijn. - De inhoud van de activiteiten voldoet aan de behoefte van de inwoners/leden. - Uw organisatie werkt samen met andere organisaties of inwoners om uw aanbod te versterken. - De harmonieën laten de subsidiegelden niet ten gunste van commerciële activiteiten komen. |
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Pepijn van Aken (p.v.aken@hilvarenbeek.nl) |
2.3 Uitvoering Sportakkoord
Subsidieplafond |
€ 21.100 |
Hoofddoelstellingen |
Subsidiëring draagt bij aan het bereiken van de drie ambities uit het herijkte Sportakkoord 2023-2026, namelijk:
|
Resultaten |
Iedereen is in de mogelijkheid om binnen de gemeente te sporten en bewegen in een veilige (sport-)omgeving. Sport en bewegen draagt daarmee bij aan gezonde leefstijl. |
Indicatoren resultaatbereik |
In 2026:
Om de ambities te bereiken worden in 2024 verschillende activiteiten, (thema)bijeenkomsten, cursussen e.d. door de verschillende partners georganiseerd. Indicatoren hierbij zijn:
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten Sportraad (namens Actief Hilvarenbeek) Sportraad Uniek Sporten Biks Shots |
|
Organisaties |
Sportraad (namens Actief Hilvarenbeek), Sportraad Hilvarenbeek, Sportbedrijf Tilburg/ Uniek Sporten Midden-Brabant, Biks Shots |
Verdeelsleutel |
|
Normbedragen |
Voor uitvoering van het Sportakkoord ontvangen wij rijksmiddelen. De subsidie aan de Sportraad (namens Actief Hilvarenbeek) voor dit onderdeel is maximaal het bedrag dat wij vanuit het Rijk ontvangen. |
Tariefvoorschriften |
Er mag een eigen bijdrage voor activiteiten worden gevraagd. De organisatie bepaalt dit zelf. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Actief Hilvarenbeek is het platform waar afstemming plaatsvindt over de uitvoering van activiteiten uit het lokaal Sportakkoord. |
Subsidievoorwaarden |
Een deel van de middelen voor het Sportakkoord wordt via het platform Actief Hilvarenbeek aan concrete projecten/ activiteiten verleend (activiteit 3). Actief Hilvarenbeek mag maximaal 50% van de subsidie inzetten voor individuele subsidieverzoeken van verenigingen. Voorwaarde is wel dat deze een bijdrage leveren aan één van de ambities. |
Beleidsdocumenten |
Herijkt Sportakkoord 2023-2026 Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en Toekomstagenda Koersdocument Sociaal Domein Leefstijlakkoord 2021 |
Contactpersoon |
Christine Scheerders (c.scheerders@hilvarenbeek) |
2.4 Hilvarenbeek infopunt, Ondernemend Hilvarenbeek & ondernemershuis en cultuurhistorie
Subsidieplafond |
€ 52.558,- |
Doel |
Hilvarenbeek Infopunt: (Potentiële) bezoekers kunnen via verschillende fysieke en digitale kanalen actuele en relevante informatie vinden over de vrijetijdssector van Hilvarenbeek waardoor zij geënthousiasmeerd worden om een bezoek te brengen. Ondernemend Hilvarenbeek en het ondernemershuis: Een sterk en samenwerkend bedrijfsleven. Cultuurhistorie: Inwoners en bezoekers hebben toegang tot informatie over de cultuurhistorie en geschiedenis van Hilvarenbeek. Cultuurhistorische (monumentale) bezienswaardigheden en gebouwen worden behouden. |
Resultaat |
Hilvarenbeek Infopunt:
Ondernemend Hilvarenbeek:
Ondernemershuis:
Cultuurhistorie:
|
Indicatoren resultaatbereik |
Hilvarenbeek Infopunt: De hoeveelheid bezoekers van het fysieke informatiepunt en de website en de mate waarin zij het bezoek daaraan waarderen, hebben gevonden wat ze zochten en de mate waarin zij zijn geënthousiasmeerd. Ondernemend Hilvarenbeek: Het aantal leden, de mate waarin de leden uit verschillende sectoren komen, de mate waarin zij zich vertegenwoordigd voelen en de mate waarin de leden de activiteiten waarderen. Ondernemershuis: De inkomsten uit de verhuur. Cultuurhistorie:
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Hilvarenbeek Infopunt: Activiteiten gericht op het behalen van bovengenoemde doelen en resultaten, zoals het openstellen van het informatiepunt, het aansturen van vrijwilligers en het actueel houden van de website. Ondernemend Hilvarenbeek: Activiteiten die het bestuur van Ondernemend Hilvarenbeek en haar achterban nodig achten om bovengenoemde doelen en resultaten te behalen, zoals het ondersteunen en adviseren van ondernemers, het organiseren van ondernemersbijeenkomsten, het delen van informatie via verschillende kanalen en het deelnemen aan bijeenkomsten van de gemeente (bijvoorbeeld gericht op beleidsvorming). Ondernemershuis: Activiteiten gericht op het behalen van bovengenoemde doelen en resultaten, zoals het fungeren als contactpersoon voor (potentiële) huurders, inventariseren van behoeften van (potentiële) huurders en daarin (waar mogelijk) voorzien en zorgen voor de administratieve afhandeling van de verhuur van werkplekken. Heemkundige Kring: Activiteiten gericht op het ontsluiten en overdragen van de geschiedenis en verhalen van Hilvarenbeek en Diessen, zoals uitgaven van boeken, lezingen en excursies, het beheer van archief en (foto)collectie en de heemtuin, namencommissie en deelname aan werkgroepen. Molen de Doornboom: Activiteiten gericht op het openstellen voor bezoek, het verschaffen van informatie en het in bedrijf stellen van de molen door (vrijwillige) molenaars, waaronder het opleiden van leerling-molenaars en het groenonderhoud rondom de molen conform de bruikleenovereenkomst. Museum de Dorpsdokter en Museumbrouwerij de Roos: Het instant houden en openstellen van de musea voor recreanten en toeristen. Beekse Beiaard: Het verzorgen van beiaardconcerten en –activiteiten, inzet van carillon ten behoeve van activiteiten van belang voor onze samenleving, het regelmatig bespelen van het instrument door beiaardier door het hele jaar heen en het signaleren van noodzakelijk onderhoud aan het instrument |
Organisaties |
Ondernemend Hilvarenbeek Heemkundige Kring Hilvarenbeek en Diessen Stichting Molen de Doornboom Museum de Dorpsdokter Museumbrouwerij de Roos Stichting Beekse Beiaard |
Verdeelsleutel |
€ 24.750 voor Hilvarenbeek Infopunt en Ondernemend Hilvarenbeek € 13.397 voor huur van Vrijthof 11 t.b.v. de huisvesting van Hilvarenbeek Infopunt en het ondernemershuis € 611 voor de Heemkundige Kring € 4.625 voor Stichting Molen de Doornboom € 5.635 voor Museum de Dorpsdokter € 409 voor Museumbrouwerij de Roos € 3.131 voor Stichting Beekse Beiaard Totaal: € 52.558 |
Tariefvoorschriften |
Specificatie Stichting Molen de Doornboom: Totaal subsidie € 4.625,-. Hiervan komt € 3.625,- ten behoeve van alle activiteiten, behalve het groenonderhoud. € 1.000,- komt ten behoeve van het groenonderhoud rondom de molen. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Speciale aandacht voor:
|
Subsidievoorwaarden |
Ondernemend Hilvarenbeek en Hilvarenbeek Infopunt: Er vindt twee keer per jaar een voortgangsgesprek plaats. |
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Jeske van Dommelen (j.v.dommelen@hilvarenbeek.nl) |
2.5 Vrijetijdseconomie Hilvarenbeek en marketing incidentele projectsubsidies
Subsidieplafond |
€ 66.750 |
Doel |
Een toekomstbestendige vrijetijdssector, die zorgt voor leefbaarheid en werkgelegenheid in Hilvarenbeek. |
Resultaat |
Toegenomen bestedingen in de vrijetijdssector door:
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Eénmalige projectsubsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Organisaties die activiteiten ontplooien op het gebied van toerisme, recreatie, vrijetijd en toeristische promotie en marketing. Subsidie kan worden aangevraagd door alle formele en informele organisaties uit Hilvarenbeek. |
Verdeelsleutel |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Jeske van Dommelen (j.v.dommelen@hilvarenbeek.nl) |
2.6 Exploitatie gemeentelijke binnensportaccommodaties
|
€ 102.182 |
Doel |
|
Resultaat |
Iedereen kan bewegen, sporten en ontmoeten in de eigen buurt. |
Indicatoren resultaatbereik |
Tevredenheid van de gebruikers van de sporthal en gymzaal. Bezettingsgraad |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- Sporthal/ gymzaal beschikbaar stellen voor scholen en maatschappelijke organisaties. |
Organisaties |
Hercules en Coöperatie Biest-Houtakker |
Verdeelsleutel |
|
Tariefvoorschriften |
|
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
Koersdocument Sociaal Domein |
Contactpersoon |
Christine Scheerders (c.scheerders@hilvarenbeek.nl) |
2.7 Huisvesting maatschappelijke partijen, diensten en activiteiten
Subsidieplafond |
€ 169.216,- (exclusief indexatie) |
Doel |
Maatschappelijke partijen, diensten en activiteiten vinden huisvesting in elkaars fysieke nabijheid waardoor onderlinge kruisbestuiving en synergie ontstaat. |
Resultaat |
De huisvesting van maatschappelijke partijen in het CC Elckerlyc |
Indicatoren resultaatbereik |
- Bezettingsgraad - Variatie in gebruikers - Samenwerking tussen gebruikers |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- Ter beschikking stellen en onderhouden multifunctionele ruimtes - Verzorgen van bijkomende diensten, zoals schoonmaak, bewaking en toezicht, toiletvoorzieningen, opslagruimte, vergadermateriaal, geluidstechnici, kleedruimten, verwarming en verlichting, café en/of restauratie. - Investeringen in toegankelijkheid |
Organisaties |
Stichting Elckerlyc |
Verdeelsleutel |
€ 169.216,- voor Stichting Elckerlyc |
Tariefvoorschriften |
- Aan gebruikers wordt een vergoeding gevraagd voor gebruik van ruimte en bijkomende diensten - De vergoeding is btw-belast. |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Ruimten worden multifunctioneel gebruikt. - Aandacht voor inclusiviteit en toegankelijkheid van het gebouw en de ruimten - Samenwerking met (andere) maatschappelijke partijen en/ of ondernemers. - Subsidie wordt jaarlijks verhoogd met dezelfde verhoging als de jaarlijkse huurprijs, welke volgens consumentenprijsindexcijfer wordt geïndexeerd. |
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3. Zorg en Ondersteuning
3.1 Integrale Schuldhulpverlening
Subsidieplafond |
€ 33.467 |
Doel |
Hulp en ondersteuning bieden aan kwetsbare inwoners |
Resultaat |
Minder inwoners ontwikkelen problematische schulden. Inwoners met problematische schulden worden tijdig geholpen, waardoor schulden hanteerbaar worden. |
Indicatoren resultaatbereik |
- Oordeel eindgebruiker over behaald resultaat en hulpverlening; - Aantal inwoners met beginnende schulden resultaat kredietbank - Aantal schuldenaren dat het aanvraagtraject zelf afbreekt - Aantal succesvol afgesloten schuldregelingen - Doorlooptijd van aanmelding tot succesvolle oplossing. - Het aantal mensen dat zich binnen een half jaar weer meldt na een afgesloten traject |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- gestandaardiseerd maatwerk bieden; - integrale schuldhulpverlening bieden; - integrale schuldhulpverlening bieden via www.schuldendebaas.nl; - nazorg bieden; - integrale hulpvraagverduidelijking bieden - budgethulp; - budgetbeheer; - budgetcoaching; - budgetbeheer van vaste lasten. |
Organisaties |
Maatschappelijk werk |
Verdeelsleutel |
€ 33.467 voor Kredietbank |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Er wordt pro-actief en integraal samengewerkt met betrokken partijen (halfjaarlijkse rapportage waarin aangegeven wordt hoe dit gedaan wordt). Er is goede communicatie, afstemming en terugkoppeling (zowel met klant als met betrokken partijen) teneinde de kans op een succesvol traject te vergroten. - Deelname aan casusoverleg schuldhulpverlening door klantmanager en budgetcoach - Vrijwilligers worden actief betrokken bij de uitvoering van schuldhulpverlening (halfjaarlijkse rapportage waarin aangegeven wordt hoe dit gedaan wordt) - Managementrapportages o.a. inzicht in regievoering, het aantal gerealiseerde trajecten en producten en de financiële consequenties daarvan, het wachtlijstbeheer, uitvalcijfers, de resultaten/effecten van het traject, de effecten van nazorg, doorlooptijden. |
Beleidsdocumenten |
- Koersdocument Sociaal Domein, Ruimte voor dóórontwikkeling - Kadernota Schuldhulpverlening 2019-2022 |
Contactpersoon |
Jort van Hoogstraaten (j.v.hoogstraaten@hilvarenbeek.nl) |
3.2 Voorkomen en verhelpen hart- en vaatziekten m.b.v. AED-netwerk en vrijwilligersnetwerk
Subsidieplafond |
€ 9.090,- |
Doel |
Hulp en ondersteuning bieden aan kwetsbare inwoners/ Faciliteren van een sterke lokale samenleving |
Resultaat |
Het identificeren en bestrijden van acute hart- en vaatziekten binnen de gemeente Hilvarenbeek door inzet van geoefende vrijwilligers en AED's om slachtoffers van fatale hartritmestoornissen te (kunnen) reanimeren. Voorwaarde scheppend stelt de stichting een AED-netwerk beschikbaar en houdt die in stand. Binnen de bebouwde kommen is binnen 500 meter een AED beschikbaar. De stichting werft, stimuleert en onderhoudt een geoefend vrijwilligersnetwerk, die door derden geschoold en aangestuurd worden. |
Indicatoren resultaatbereik |
- 27 AED’s voor bebouwde kom van de gemeente Hilvarenbeek (komt overeen met landelijke norm hartstichting) - Aantal inwoners per vrijwilliger is kleiner dan 60 inwoners per vrijwilliger (ruim boven landelijke norm) |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- Instandhouden AED netwerk - Organiseren van financiële draagkracht voor AED-netwerk d.m.v. fondsenwerving, sponsoring, nieuwe vormen van collectief bezit AEDS, betrekken maatschappelijk betrokken ondernemers - Organiseren vrijwilligersnetwerk voor hulp met behulp van AED’s - Opleiden van vrijwilligers tot AED-er |
Organisaties |
Stichting Heartsafe Hilvarenbeek en Diessen |
Verdeelsleutel |
€ 9.090,- voor Stichting Heartsafe Hilvarenbeek en Diessen |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Er is afstemming met lokale zorg en relevante vrijwilligersorganisaties - Er wordt gestreefd naar duurzame instandhouding van het AED netwerk en het vrijwilligersnetwerk |
Subsidievoorwaarden |
Uitvoeren van een jaarlijkse meting (aantal meldingen en betrokken vrijwilligers in het netwerk) |
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3.3 Slachtofferhulp
Subsidieplafond |
€ 5.322 (gebaseerd op inwonersaantal) |
Doel |
Hulp en ondersteuning bieden aan kwetsbare inwoners |
Resultaat |
Slachtoffers van een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of vermissing ontvangen juridische, praktische en/of emotionele hulp. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Activiteiten ter gelegenheid van:
|
Organisaties |
Slachtofferhulp Nederland Regio Zuidwest |
Verdeelsleutel |
€ 5.322 voor Slachtofferhulp Nederland Regio Zuidwest |
Tariefvoorschriften |
De hulp aan inwoners is gratis. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Angela van Hooft a.vanhooft@hilvarenbeek.nl |
3.4 Inclusief beleid (Participatieraad)
Subsidieplafond |
€ 9.318,- |
Doel |
Wegnemen van barrières voor participatie |
Resultaat |
Beleid sluit aan bij behoeften van en trends op het vlak van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet en inclusieve samenleving. |
Indicatoren resultaatbereik |
- Mate waarin er sprake is van het vertegenwoordigen van een breed cliëntperspectief - Manier waarop wordt samengewerkt met de gemeente en de regionale platforms |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- Signaleren van behoeften en trends op het sociale domein - Overleg met of consultatie door gemeente - Gevraagd en ongevraagd advies over beleidsontwikkelingen in het sociaal domein. |
Organisaties |
Vertegenwoordiging van lokaal voor onze samenleving sociaal maatschappelijke belangenorganisaties of onafhankelijke burgerparticipanten t.b.v.. inwoners die te maken hebben of kunnen krijgen met een zorg- of ondersteuningsbehoefte (volwassenen en jeugdigen). |
Verdeelsleutel |
n.v.t. |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Betrekken van onze inwoners die te maken hebben met de gemeentelijke taken in het sociale domein (op basis van o.a. Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. - Samenwerking met belangengroeperingen - Ophalen van ervaring, kennis en kunde die er in de gemeente is om te kunnen adviseren over de actuele ontwikkelingen in het sociale domein. |
Beleidsdocumenten |
- Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda - Koersdocument Sociaal Domein, Ruimte voor dóórontwikkeling |
Contactpersoon |
Noortje Smulders (n.smulders@hilvarenbeek.nl) |
3.5 Antidiscriminatievoorziening
Subsidieplafond |
€ 7.350,- (gebaseerd op inwonersaantal) |
Doel |
Wegnemen van barrières voor participatie |
Resultaat |
Resultaatgebied Sociaal netwerk Inwoners weten waar zij terecht kunnen met klachten over discriminatie en worden bijgestaan met raad en daad. |
Indicatoren resultaatbereik |
- Oordeel eindgebruiker over resultaat en advisering/bijstand - Aantal meldingen in relatie tot aantal daadwerkelijke trajecten/adviezen |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- Bekendheid geven over de voorziening in de gemeente - Registratie van klachten - Advisering aan slachtoffers en gemeente - Bijstand procedures - Deelname regionaal discriminatie overleg (RD) |
Organisaties |
Antidiscriminatievoorzieningen |
Verdeelsleutel |
€ 7.350,- voor Radar |
Bijzondere criteria uitvoering |
Met de activiteiten moet worden voldaan aan de basiseisen uit de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen. |
Subsidievoorwaarden |
Jaarlijks wordt aan de gemeente gerapporteerd hoeveel klachten uit de gemeente Hilvarenbeek zijn geregistreerd en wat Radar met deze klacht heeft gedaan in het licht van bijstand en advisering. |
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Angela van Hooft a.vanhooft@hilvarenbeek.nl |
3.6 Mantelzorgers
Subsidieplafond |
€ 4.040,- |
Doel |
- Bevorderen zelfredzaamheid en participatie. - Bevorderen participatiesamenleving in de gemeente. - Voorkomen van overbelasting van mantelzorgers met name van mantelzorgers van mensen met dementie. |
Resultaat |
- Inwoners zijn met inzet van mantelzorgers langer zelfredzaam. - Mantelzorgers voelen zich ondersteund en gehoord. - Aantal mantelzorgers in beeld neemt toe. - Aantal overbelaste mantelzorgers neemt af. |
Indicatoren resultaatbereik |
- Aantal bijeenkomsten - Aantal bezoekers - Oordeel bezoekers over activiteiten - Aantal (over)belaste mantelzorgers (GGD) |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- Organisatie van bijeenkomsten - Bieden van informatie - Bieden van lotgenotencontact mantelzorgers - Bijdragen aan dementievriendelijke samenleving |
Organisaties |
Stichting ‘De Vergeten Tuin’ |
Verdeelsleutel |
€ 4.040,- voor Stichting ‘De Vergeten Tuin’ |
Bijzondere criteria uitvoering |
Samenwerking met andere lokale maatschappelijke organisaties |
Beleidsdocumenten |
- Koersdocument Sociaal Domein, Ruimte voor dóórontwikkeling - Beleidsplan informele zorg en ondersteuning |
Contactpersoon |
Anja van de Westelaken (a.v.d.westelaken@hilvarenbeek.nl) |
3.7 Vrijwilligersfonds
Subsidieplafond |
De reserve Vrijwilligersfonds wordt gevoed door een positief overschot op het jaarlijkse subsidieprogramma. |
Doel |
Faciliteren van een sterke lokale gemeenschap |
Resultaat |
Ondersteunen van vrijwilligersinitiatieven in alle kernen |
Indicatoren resultaatbereik |
Benoemen per individuele beschikking |
Soort subsidie |
Eenmalige subsidies |
Activiteiten |
Voorrang krijgen incidentele activiteiten die bijdragen aan de volgende doelstellingen;
Uitgezonderd van subsidiëring is: financiering jubilea en andere voorzienbare activiteiten en/ of aanschaf materialen waarvoor organisatie zelf en tijdig een reservering kan maken. |
Organisaties |
Alle inwonersinitiatieven, organisaties, verenigingen uit de gemeente Hilvarenbeek. Aanvragers hoeven geen rechtspersoon te zijn. |
Verdeelsleutel |
- Aanvragen per kwartaal, in vier tranches van € 10.500 ,- , dus uiterlijk voor 1 april, 1 juli, 1 oktober en 1 januari aanvragen. - Verlening van subsidie gebeurt op relatieve basis, rekening houdend met totaal aan aanvragen en verdeling van activiteiten over de kernen, deze afweging vindt per tranche plaats. - Resterend bedrag blijft beschikbaar voor volgende tranches. |
Normbedragen |
Waar mogelijk eigen bijdrage vragen aan deelnemers. |
Tariefvoorschriften |
- Cofinanciering; subsidie maakt maximaal 50% uit van het voor een project of activiteit benodigde budget. - Salariskosten inclusief vergoeding voor de uren van vrijwilligers worden niet vergoed. |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Activiteiten moeten ten goede komen aan een brede doelgroep van mensen of organisaties die eventuele leden/ clientèle van de aanvragende organisatie(s) overstijgt. - Samenwerking met (andere) maatschappelijke partijen en/ of ondernemers. |
Beleidsdocumenten |
- Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda - Koersdocument Sociaal Domein, Ruimte voor dóórontwikkeling |
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3.8 Vergoeding OZB lasten
Subsidieplafond |
€ 12.000,- |
Doel |
Faciliteren van een sterke lokale gemeenschap |
Resultaat |
Ondersteunen van vrijwilligersinitiatieven in alle kernen door middel van een vergoeding voor de Onroerende Zaak Belasting |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie voor Onroerende Zaak Belasting |
Activiteiten |
Vrijwilligersorganisaties die jaarlijks Onroerende Zaak Belasting als eigenaar of als huurder moeten betalen, kunnen in aanmerking komen voor een subsidiebedrag ter compensatie van deze belasting. |
Organisaties |
Vrijwilligersorganisaties uit de gemeente Hilvarenbeek |
Verdeelsleutel |
Het subsidiebedrag 2023 voor Onroerende Zaak Belasting is gebaseerd op de aanslag van de Onroerende Zaak Belasting over 2022. De informatie uit de gemeentelijke administratie over de betaalde Onroerend Zaak Belasting voor het opgegeven adres van de vrijwilligersorganisatie, van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd is daarbij bepalend voor het subsidiebedrag. Het betaalde belastingbedrag over het voorgaande jaar wordt vastgesteld als subsidiebedrag. Indien het totale subsidieplafond middels de te verlenen subsidieaanvragen wordt overschreden, wordt het subsidieplafond naar rato onder de geldende subsidieaanvragen verdeeld. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Bij de digitale subsidieaanvraag moet een kopie van de OZB aanslag van het voorgaande jaar gevoegd (geüpload) worden. |
Beleidsdocumenten |
- Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda - Koersdocument Sociaal Domein, Ruimte voor dóórontwikkeling |
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3.9 Dorpsondersteuning
Subsidieplafond |
€ 99.450.- |
Doel |
- Bevorderen zelfredzaamheid en participatie. - Bevorderen participatiesamenleving in de dorpskernen. |
Resultaat |
- Grotere sociale cohesie in het dorp. - Meer informele zorg en ondersteuning voor en door elkaar. - Meer samenwerking formele en informele zorg en ondersteuning. - Bijdrage aan verzilveringsstrategie sociaal domein. - Preventieve inzet en vroege signalering van vragen en problemen van inwoners. |
Indicatoren resultaatbereik |
- Aantal nieuwe (burger) initiatieven in het dorp - Aantal en zwaarte ondersteuningsvragen naar leefgebied - Behaalde resultaten naar leefgebied - Aantal (%) verwijzingen - Mate van samenwerking - Oordeel eindgebruiker - Oordeel stakeholders (inwoners, eindgebruiker, samenwerkingspartners) |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
(Vroeg) Signalering van vragen van inwoners - Bieden van (preventieve) ondersteuning aan inwoners met een vraag. - Ondersteunen van inwoners met een vraag op gebied van wonen, zorg en welzijn. - Ondersteunen en nemen van initiatieven die een bijdrage leveren aan de participatiesamenleving. - Deelnemen aan netwerkbijeenkomsten. - Evalueren van eigen inzet. - Deelname aan ontwikkeltraject sociaal domein gemeente. - Signaleren van ontwikkelingen en trends - Bijdrage aan integratie (nieuwe) statushouders. |
Organisaties |
Dorpscoöperatie Esbeek, Dorpscoöperatie Biest-Houtakker, Wij-Wel Diessen, dorpscoöperatie Haghorst, comité Baarschot |
Verdeelsleutel |
Per dorpskern wordt een bedrag beschikbaar gesteld mede afhankelijk van het aantal inwoners. |
Tariefvoorschriften |
Activiteitkosten worden apart van de uren dorpsondersteuning inzichtelijk gemaakt. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Dienstverlening aan inwoners vindt plaats op basis van en/of in lijn met gemeentelijke beleidslijnen en samenwerkingsafspraken (met gemeente, professionals en Samenzorgteam): - Dienstverlening staat open voor alle inwoners van de eigen dorpskern. - Activiteiten gericht op individuele inwoner en zijn gezin worden in beperkte mate geregistreerd conform nadere afspraken. - Bevorderen inclusiviteit van activiteiten en voorzieningen. - Kennis en ervaring wordt gedeeld met andere dorpscoöperaties of andere samenwerkingspartners. - Verantwoording wordt afgelegd over de besteding van financiële middelen en behaalde resultaten (tellen en vertellen). |
Subsidievoorwaarden |
Medewerkers van subsidieontvanger dienen op het moment van indiensttreding te beschikken over een Verklaring omtrent Gedrag, welke niet ouder is dan 3 maanden. |
Beleidsdocumenten |
- Toekomstvisie HLVRNBK2030 - Koersdocument Sociaal Domein, Ruimte voor dóórontwikkeling |
Contactpersoon |
Anja van de Westelaken (a.v.d.westelaken@hilvarenbeek.nl) |
3.2.1 Participatie en ontmoeting in het CC Elckerlyc
Subsidieplafond |
€ 122.781- (exclusief indexatie) |
Doel |
Faciliteren van een sterke lokale gemeenschap |
Resultaat |
Ondersteunen van vrijwilligersinitiatieven |
Indicatoren resultaatbereik |
- Aantal en soort activiteiten - Aantal en diversiteit bezoekers - Samenwerking met maatschappelijke organisaties - Beheer en onderhoud muziekinstrumenten |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidies |
Activiteiten |
- De inzet van vrijwilligers, arbeidsbeperkten en arbeidszoekenden - Het faciliteren van bijeenkomsten gericht op ontmoeting en participatie. - Bijdragen aan het realiseren van een dementievriendelijke gemeente en een inclusieve gemeente waarin een ieder erbij hoort en mee kan doen - Het faciliteren en ondersteunen van vrijwilligersinitiatieven. - Het organiseren van de cultuurprijs Hilvarenbeek: de Jan Naaijkensring. - Beheer en onderhoud muziekinstrumenten - Ter beschikking stellen van de muziekinstrumenten aan de gebruikers. |
Organisaties |
Stichting Elckerlyc |
Verdeelsleutel |
€ 122.781,- voor Stichting Elckerlyc |
Tariefvoorschriften |
- Aan gebruikers wordt waar mogelijk en nodig een vergoeding gevraagd voor gebruik van ruimte en bijkomende diensten. - De vergoeding is btw-belast. - € 4.000,- van het verleende subsidiebedrag komt ten goede aan het beheer en onderhoud van de muziekinstrumenten. - Subsidie wordt jaarlijks verhoogd met dezelfde verhoging als de jaarlijkse huurprijs, welke volgens consumentenprijsindexcijfer wordt geïndexeerd. |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Activiteiten komen ten goede aan een brede doelgroep die eventuele leden/ clientèle van de uitvoerende organisatie(s) overstijgt. - Samenwerking met (andere) maatschappelijke partijen en/ of ondernemers. - Ruimten worden multifunctioneel gebruikt. |
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3.2.2 Activiteiten inclusieve samenleving
Subsidieplafond |
€ 65.898,- |
Doel |
- Bevorderen van participatie in de verschillende kernen - Bevorderen van eigen kracht |
Resultaat |
Er zijn activiteiten in de verschillende kernen op het gebied van bewegen, recreatie, cultuur en ontmoeten voor diverse doelgroepen, zoals senioren en mensen met een beperking. |
Indicatoren resultaatbereik |
- oordeel deelnemers over activiteiten - aantal sterk eenzame inwoners - aantal deelnemers - aantal activiteiten - spreiding van activiteiten door de kernen - verhouding bezoekers met en zonder beperking |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie Eenmalige subsidie |
Activiteiten |
- Organiseren van activiteiten voor senioren en mensen met een beperking gericht op bewegen, recreatie, cultuur en ontmoeten. - Organiseren van activiteiten voor mensen met én zonder een beperking zodat zij elkaar ontmoeten en leren kennen |
Organisaties |
Zorg-, welzijns-, belangen en/of activiteitenorganisaties |
Verdeelsleutel |
- € 1.200,- voor Vrijetijdsclub Uilenburg (via ContourdeTwern) - € 4.318,- voor KBO-Hilvarenbeek/Esbeek/Biest-Houtakker - € 1.313,- voor KBO-Diessen/Haghorst/Baarschot - € 3.000,- voor organisatie groepsreis naar Lunteren voor mensen met een beperking en /of mantelzorgers of respijtzorg (organisatie door KBO Hilvarenbeek en Diessen). - € 8.273,- voor organisaties voor seniorenwelzijn - € 8.838,- voor Stichting Sportief Bewegen 60+ -€ 28.637,- voor RIBW en Ongewoon Gewoon |
Tariefvoorschriften |
Eigen bijdrage aan activiteiten gedifferentieerd naar o.a. aard van de activiteit, doelgroep en werkelijke kosten. Organisatie bepaalt de eigen bijdrage. |
Bijzondere criteria uitvoering |
- Aandacht voor inclusiviteit en toegankelijkheid van activiteiten. - Partijen werken onderling samen en met andere organisaties in de gemeente. - Eisen aan professionaliteit / kwaliteit bij de realisatie van activiteiten. Aandacht voor knel- en verbeterpunten - Opzoeken van de samenwerking met vrijwilligersorganisaties - Platform 60+Hilvarenbeek actief te betrekken als adviesorgaan bij nieuwe initiatieven gericht op ouderen. |
Beleidsdocumenten |
- Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda - Koersdocument Sociaal Domein, Ruimte voor dóórontwikkeling |
Contactpersoon |
Anja van de Westelaken (a.v.d.westelaken@hilvarenbeek.nl) |
3.2.3 Mobiliteit senioren
Subsidieplafond |
€ 2.525,- |
Doel |
Voorzien in goede openbaar vervoer verbindingen tussen de kernen, waar geen regulier (provinciaal) openbaar vervoer rijdt. |
Resultaat |
Alle kernen zijn (m.u.v. Haghorst), tenminste op werkdagen, met openbaar vervoer bereikbaar. |
Indicatoren resultaatbereik |
- Oordeel gebruikers - Aantal gebruikers - Aantal ritten/lijnen - Bereikbaarheid kleine kernen openbaar vervoer |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Organisaties |
Buurtbusverenigingen |
Verdeelsleutel |
€ 2.525,- Buurtbusvereniging Hilvarenbeek |
Normbedragen |
Er is sprake van cofinanciering. De regionale vervoerder zet tenminste € 20.000,- in als cofinanciering. Daarnaast faciliteert de regionale vervoerder door de inzet van materieel, brandstof, onderhoud aan het materieel en het verzorgen van opleidingen. |
Tariefvoorschriften |
Eigen bijdrage van gebruikers. De provincie Noord-Brabant stelt de eigen bijdrage (reistarieven) vast. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Alle buurtbuschauffeurs hebben tenminste de basisopleiding buurtbuschauffeur van de buurtbusvereniging. |
Subsidievoorwaarden |
- Meting:
- 3 buurtbuslijnen - Bereikbaarheid kleine kernen openbaar vervoer d.m.v. bediening volgens een dienstregeling op werkdagen. |
Beleidsdocumenten |
- Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda - Gemeentelijk verkeersplan (2013) |
Contactpersoon |
Mark van Roij (m.v.roij@hilvarenbeek.nl) |
3.2.4 Versterken bestaanszekerheid
Subsidieplafond |
€ 52.000,- |
Doel |
Het versterken van participatie en bestaanszekerheid van onze inwoners. Dit doen we door op een duurzame manier samen met ondernemers, betrokken inwoners en maatschappelijke organisaties investeren in de participatie en ontwikkeling van inwoners met een laag inkomen, of door ondersteuning in levensbehoeften. |
Resultaat |
Inwoners kunnen blijven participeren en voorzien in hun levensonderhoud, ondanks een laag of ontoereikend inkomen. Bewustwording creëren rondom het thema armoede en inwoners met een laag inkomen laten participeren door gratis diensten aan te bieden namens sponsoren. |
Indicatoren resultaatbereik |
- Het aantal member-gezinnen. - Elke Quiet member ontvangt minstens één keer per twee maanden een aanbod. - Het aanbod draagt bij aan participatie in de samenleving. - Aantal verstrekkingen voedselpakketten. |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
- Zorgen voor voldoende aanbod - Brengt members en aanbod samen - Zorgt voor participatie en empowerment onder de members. - tijdelijke ondersteuning in levensonderhoud door verstrekken van voedselpakketten. - Signaleren en verwijzen naar andere maatschappelijke organisaties. |
Organisaties |
Stichtingen |
Verdeelsleutel |
€ 45.000 Stichting Hilvarenbeekse Uitdaging - € 4.940 voor de Tilburgse Voedselbank |
Tariefvoorschriften |
- € 28.080 voor de uren van de projectleider Quiet Community - € 8.000 voor de bijdrage aan Quiet Nederland |
Bijzondere criteria uitvoering |
Er wordt samengewerkt met partners in het maatschappelijk veld. |
Subsidievoorwaarden |
De activiteiten moeten naar het oordeel van het college bijdragen aan de doelstellingen zoals geformuleerd in de kadernota Minimabeleid 2017-2021. |
Beleidsdocumenten |
Nota Minimabeleid 2017-2021 |
Contactpersoon |
Jort van Hoogstraaten (j.v.hoogstraaten@hilvarenbeek.nl) |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl