Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681117
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681117/1
Regeling vervallen per 01-07-2023
Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Gilze en Rijen 1.1
Geldend van 14-09-2022 t/m 30-06-2023 met terugwerkende kracht vanaf 05-04-2022
Intitulé
Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Gilze en Rijen 1.1Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gilze en Rijen gelet op:
- –
titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
- –
artikel 35 van de Participatiewet.
overwegende dat:
- –
het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;
- –
het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand Gilze en Rijen.
besluit vast te stellen de beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Gilze en Rijen 1.1.
Artikel 1: Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
wet: Participatiewet;
- b.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gilze en Rijen;
- c.
inkomen: totaal van het inkomen, bedoeld in de Participatiewet;
- d.
peildatum ambtshalve toekenningen: 1 januari 2022;
- e.
peildatum niet ambtshalve toekenningen; eerste van de maand waarin de aanvraag wordt gedaan;
- f.
referteperiode: periode van 3 maanden voorafgaand aan de peildatum bedoeld onder d. en e.;
- g.
toepasselijke bijstandsnorm: norm voor een alleenstaande of voor een gezin.
Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022
-
1. De eenmalige energietoeslag 2022 van € 1.300,00 is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.
-
2. Indien het Rijk besluit tot wijziging van het bedrag van de energietoeslag genoemd in lid 1 kan de hoogte van dit bedrag worden aangepast.
-
3. Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.
-
4. Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als op de peildatum het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan of 120 % van de toepasselijke bijstandsnorm.
-
5. Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:
- a.
in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;
- b.
jonger is dan 21 jaar;
- c.
jonger is dan 27 jaar, geen zelfstandige huishouding voert, en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000;
- d.
is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres; of
- e.
inwonende kostendelende medebewoners die niet de energierekening betalen.
- a.
Artikel 3: Inkomen
-
1. Het in aanmerking te nemen inkomen wordt bepaald aan de hand van het inkomen op de peildatum;
-
2. Als er sprake is van wisselende inkomsten, dan wordt op basis van loonstroken of uitkeringsspecificaties over de referteperiode het gemiddelde inkomen berekend.
-
3. De middelen bedoeld in artikel 31 lid 2 van de Participatiewet worden niet tot het inkomen gerekend;
-
4. Het gedeelte van het inkomen waarop beslag is gelegd, wordt door het college gezien als inkomen waarover niet redelijkerwijs kan worden beschikt en telt daarom niet mee voor de berekening van het inkomen;
-
5. Inwoners met een lopend schuldhulpverleningstraject worden geacht een laag inkomen onder de 120% van de toepasselijke bijstandsnorm te hebben.
Artikel 4: Ambtshalve toekenning
-
1. Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:
- a.
algemene bijstand ontvangen; of
- b.
een uitkering ontvangen op grond van de IOAW en IOAZ; of
- c.
Bijzondere bijstand ontvangen met een lopend draagkrachtjaar waarbij we hebben vastgesteld dat er op de peildatum een inkomen is tot 120%.
- a.
-
2. De ambtshalve toekenning heeft geen betrekking op huishoudens die algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet.
-
3. De ambtshalve toekenning heeft geen betrekking op inwoners die als kostendeler inwonen bij een hoofdbewoner en de kosten van de energierekening niet betalen.
Artikel 5: Aanvraag
-
1. Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen vanaf april 2022 een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.
-
2. Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 31 december 2022.
-
3. Aanvrager overlegt bij de aanvraag:
- a)
geldig identificatiebewijs van aanvrager en diens eventuele partner (paspoort of Nederlandse Identiteitskaart, geldige verblijfsvergunning);
- b)
bewijsstuk van het inkomen en van het inkomen van de eventuele partner van de afgelopen drie maanden voorafgaand van aan de maand van aanvragen (bijvoorbeeld loonstroken, uitkeringsspecificaties, bewijsstuk alimentatie, voorlopige teruggave 2022 Belastingdienst);
- c)
bankafschriften van een volledige maand van alle betaalrekeningen voorafgaand aan de maand waarin de aanvraag is ingediend (en van uw eventuele partner).
- a)
Artikel 6: Hardheidsclausule
-
1. Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Artikel 7. Inwerkingtreding en duur beleidsregels
-
1. Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werken terug tot 5 april 2022.
-
2. De beleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente 2022 gemeente Gilze en Rijen, welke is vastgesteld op 5 april 2022, wordt hierbij ingetrokken.
-
3. Deze beleidsregels vervallen op 1 juli 2023.
Artikel 8. Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als:
Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Gilze en Rijen 1.1.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 6 september 2022
Het college van burgemeester en wethouders,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl