Gedoogbesluit “Tijdelijke Crisisnoodopvang ‘t Haeren”

Geldend van 28-07-2022 t/m heden

Intitulé

Gedoogbesluit “Tijdelijke Crisisnoodopvang ‘t Haeren”

Aanleiding

Het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel loopt over. Vanwege de enorme toeloop van asielzoekers regelen daarom alle veiligheidsregio’s in Nederland voor 2 weken alle crisisnoodopvang voor 150 asielzoekers. De Veiligheidsregio Limburg-Noord heeft de gemeenten in haar regio gevraagd om verantwoordelijkheid te nemen voor de tijdelijke opvang voor crisisnoodopvang.

Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Horst aan de Maas bereid om een bijdrage te leveren aan de tijdelijke crisisnoodopvang van asielzoekers. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas heeft inmiddels nadrukkelijk de bereidheid daartoe uitgesproken.

Tijdelijke noodopvang

In Horst aan de Maas wordt de crisisnoodopvang gerealiseerd in Gymzaal, Sporthal en MFC ‘t Haeren, gelegen aan de Irenestraat 20 in Grubbenvorst (hierna verder te noemen: “de Opvanglocatie”). Er is geen sprake van permanente opvang, maar van een tijdelijk verblijf. Voor de duur van 2 weken, in de periode tussen 27 juli 2022 tot en met 10 augustus 2022, zullen maximaal 150 asielzoekers in de Opvanglocatie verblijven, in afwachting van doorstroming naar een andere (permanente) opvanglocatie.

Planologisch kader

Voor de Opvanglocatie geldt op grond van het ter plaatse geldende bestemmingsplan Maaskernen (vastgesteld op 03-02-2009) de enkelbestemming “Maatschappelijk”. Het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie is in strijd met deze bestemming.

Het vigerende bestemmingsplan kent voor de tijdelijke crisisnoodopvang geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden, zodat een buitenplanse afwijkingsprocedure gevolgd zal moeten worden om het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie toe te staan.

Gelet hierop is voor het toestaan van het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie, een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) vereist. Daarvoor dient een procedure te worden doorlopen die enige weken in beslag zal nemen.

Beginselplicht tot handhaving

Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas, bij de overtreding van wettelijke voorschriften in beginsel verplicht is om handhavend daartegen op te treden.

Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Volgens relevante rechtspraak is gedogen aanvaardbaar indien:

  • 1.

    het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd.

  • 2.

    het gedogen expliciet bij een besluit gebeurt.

  • 3.

    sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging.

  • 4.

    duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld.

  • 5.

    regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

Belangenafweging

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft te weinig opvanglocaties. De asielzoekerscentra zitten vol en het aanmeldcentrum Ter Apel heeft niet genoeg plaats voor alle nieuwe asielzoekers. Ondertussen blijft de stroom van asielzoekers toenemen. Dit is een onverwachte gebeurtenis waarmee het college geen rekening kon houden. Er is daarom op dit moment sprake van een acute en dringende behoefte aan een tijdelijke crisisnoodopvanglocatie waar de asielzoekers (tijdelijk) kunnen worden opgevangen.

Het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas is van mening dat sprake is van een zwaarwegend humanitair belang dat noopt tot deze tijdelijke gedoogsituatie. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan Maaskernen.

Veiligheid van de Opvanglocatie

Het college hecht eraan dat de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie voldoet aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten.

De Veiligheidsregio Limburg-Noord heeft op woensdag 13 juli 2022 de Opvanglocatie aan een inspectie onderworpen en de Opvanglocatie als geschikt beoordeeld voor de tijdelijke opvang van 150 asielzoekers, onder de voorwaarden dat:

  • -

    in de periode tussen 22.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends minimaal twee brandwachten (BHV-gecertificeerd) in de Opvanglocatie aanwezig zijn.

  • -

    indien de twee aanwezige brandwachten niet BHV-gecertificeerd zijn, dan dienen minimaal twee andere BHV-gecertificeerde personen in de Opvanglocatie aanwezig te zijn.

  • -

    de wandelgangen, looppaden en vluchtroutes in de Opvanglocatie dienen te allen tijde vrij te zijn van obstakels en mogen niet op een wijze in gebruik zijn genomen die een gemakkelijke doorgang (kunnen) verhinderen.

  • -

    er voldoende rookmelders en brandblusmiddelen worden geplaatst.

  • -

    er een wijziging komt in de aanduiding van de vluchtroute.

In de bij dit gedoogbesluit behorende bijlage is een situatietekening/plattegrond opgenomen met daarop aangetekend alle opmerkingen van de Veiligheidsregio.

Verkeersveiligheid

Het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie zal, vergeleken met de huidige functie Maatschappelijk van de Opvanglocatie, niet leiden tot een wezenlijke toename van het aantal verkeersbewegingen, dan wel anderszins tot verkeersonveilige situaties leiden.

Toezicht en beheer

In het belang van het borgen van een goed woon- en leefklimaat voor de inwoners, in het bijzonder de mensen die woonachtig zijn in de directe omgeving van de Opvanglocatie, heeft de gemeente voorzien in 24-uurs bewaking in en rondom de Opvanglocatie. Tevens is 24 uur per dag in de Opvanglocatie een contactpersoon aanwezig die fungeert als aanspreekpunt voor de asielzoekers zelf en eventuele derden, zoals COA, vrijwilligers en hulpverleners, waarvan het noodzakelijk is dat deze in de Opvanglocatie aanwezig zijn.

Uitgaande van het tijdelijke gebruik van de Opvanglocatie als doorstroomlocatie, waarbij maximaal 150 asielzoekers in de Opvanglocatie verblijven, zijn er geen omstandigheden die leiden tot een verslechtering van het woon- en leefklimaat in de directe omgeving van de Opvanglocatie.

Communicatie

De gemeente hecht aan het belang van een zorgvuldige en volledige communicatie over het tijdelijk gebruik van de Opvanglocatie als crisisnoodopvanglocatie en ontwikkelingen dienaangaande. In dat kader heeft de gemeente de bewoners geïnformeerd via een bewonersbrief over het besluit om de locatie als tijdelijke crisisnoodopvang in gebruik te nemen. Tevens heeft op 4 juli 2022 een bijeenkomst plaatsgevonden, waarbij de omwonenden zijn bijgepraat over voornoemd besluit en zijn de omwonenden in de gelegenheid gesteld om daarover vragen te stellen. Daarop heeft de gemeente geen reacties ontvangen die ertoe leiden om te overwegen daarvan af te zien. Op 26 juli 2022 hebben de omwonenden nog de gelegenheid om de Opvanglocatie te bezoeken.

Verdere berichtgeving en informatieverstrekking vinden doorlopend plaats op de website van de gemeente Horst aan de maas via www.horstaandemaas.nl.

Besluit

Gelet op het hiervoor overwogene, waaruit blijkt dat de behoefte aan tijdelijke crisisnoodopvang dermate dringend en acuut is, besluit het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas om te gedogen dat, in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingplan Maaskernen, de Opvanglocatie, zijnde Gymzaal, Sporthal en MFC ‘t Haeren, gelegen aan de Irenestraat 20 in Grubbenvorst tijdelijk als crisisnoodopvanglocatie wordt gebruikt.

Voorwaarden

Aan dit gedoogbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:

A.

Dit gedoogbesluit heeft betrekking op Gymzaal, Sporthal en MFC ‘t Haeren, gelegen aan de Irenestraat 20 in Grubbenvorst, gemeente Horst aan de Maas, kadastraal bekend GBV00, sectie C, nummer 6912.

B.

De Opvanglocatie wordt gebruikt als doorstroomlocatie. Dat betekent dat gedurende de duur van dit gedoogbesluit maximaal 150 asielzoekers in de Opvanglocatie zullen verblijven, in afwachting van doorstroming naar een andere (permanente) opvanglocatie.

C.

Dit gedoogbesluit geldt, voor de duur van twee weken, in de periode van 27 juli 2022 tot en met 10 augustus 2022, en vervalt na het verstrijken van deze termijn van rechtswege.

D.

Na het verstrijken van de termijn van dit gedoogbesluit, wordt door de gemeente het strijdige gebruik van de Opvanglocatie met onmiddellijke ingang gestaakt en de voorzieningen die daarin zijn aangebracht ten behoeve van de opvang, indien nodig, direct en permanent verwijderd.

E.

De Opvanglocatie dient uiterlijk ten tijde van de feitelijke ingebruikname ten behoeve van de opvang van asielzoekers te voldoen aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten en de ter zake door de Veiligheidsregio Limburg-Noord op 13 juli 2022 gemaakte opmerkingen zoals vermeld in bijgevoegde situatietekening.

F.

Alle risico’s, van welke aard en in welke omvang dan ook, van het gebruik en inrichting van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie, liggen bij de gemeente Horst aan de Maas. Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.

Bekendmaking en inwerkingtreding gedoogbesluit

Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager.

In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de tijdelijke opvang van asielzoekers te gedogen, zodat onderhavig gedoogbesluit ambtshalve wordt genomen en in die zin kwalificeert als een gedoogbeslissing van algemene strekking. De bekendmaking van het gedoogbesluit zal, overeenkomstig artikel 3:42 van de Awb en de artikelen 5 en 6 van de Bekendmakingswet, gebeuren door plaatsing van het gedoogbesluit in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Horst aan de Maas op www.officielebekendmakingen.nl.

Het voorliggende gedoogbesluit treedt aldus per direct in werking op het moment van bekendmaking.

In de eerstvolgende uitgave van het huis-aan-huisblad Hallo Horst aan de Maas zal op de gemeentepagina, onder Bekendmakingen, een (informerende) verwijzing naar deze bekendmaking worden opgenomen.

Rechtsmiddelen

Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een gedoogbesluit geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend. Desgewenst kan een verzoek om handhaving worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Tegen het besluit dat het college daarop zal nemen staan wel rechtsmiddelen open.

Vragen en informatie

Voor vragen en informatie kan contact worden opgenomen met het algemene telefoonnummer van de gemeente Horst aan de Maas, 077 – 477 9777. Informatieverstrekking vindt daarnaast doorlopend plaats via de website van de gemeente Horst aan de Maas via www.horstaandemaas.nl.

Ondertekening

Horst, 19 juli 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas,

De burgemeester,

drs. R.F.I. Palmen

De secretaris,

mr. L.M.C. Beckers

Bijlage: Situatietekening/plattegrond Gymzaal, Sporthal en MFC ’t Haeren

afbeelding binnen de regeling