Regeling vervallen per 17-12-2021

Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 2021

Geldend van 24-12-2020 t/m 16-12-2021

Intitulé

Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 2021

Tekst van de regeling

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN;

  • in aanvulling op en ter nadere uitwerking van de Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarden 2018 (ASVL);

  • gelet op de ASVL artikel 2;

  • gelet op de Gemeentewet artikel 156

BESLUITEN:

De volgende regeling vast te stellen:

Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 202 1

LUIDENDE:

Artikel 1Begrippen

  • 1.

    De begripsbepalingen van de Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarden 2018 zijn overeenkomstig van toepassing op onderhavige regeling.

  • 2.

    In aanvulling op bovenstaand lid 1 gelden de onderstaande begripsbepalingen:

  • a.

    ASVL: Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarden 2018 ;

  • b.

    Regeling: de regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 2021;

  • c.

    IKC: Integraal Kind Centrum, definitie zoals vastgesteld in het Vlekkenplan van 2014. Ook IKC’s in oprichting vallen hieronder;

  • d.

    IKC in oprichting: Onderwijsinstelling en kinderopvangorganisatie op één specifieke

    locatie hebben een gezamenlijk streven om te komen tot een IKC en hebben dit vastgelegd in een intentieverklaring. Een intentieverklaring beschrijft het gezamenlijk doel van partijen om op een specifieke locatie binnen een bepaalde termijn tot een gezamenlijk IKC te komen. In de intentieverklaring worden de overwegingen die tot de intentie hebben geleid opgenomen. Tevens staan hierin de volgende stappen die gezet gaan worden om de intentie verder uit te werken en tot het IKC te komen. Het vervolg hierop is een samenwerkingsovereenkomst tussen de onderwijsinstelling en de kinderopvangorganisatie.

  • e.

    Profiel: een extra aanbod naast het reguliere onderwijsaanbod van een IKC. Het profiel komt tot uiting in een integraal profielplan van minimaal één schooljaar waarin extra activiteiten worden aangeboden, naast, aansluitend en aanvullend op het reguliere lesprogramma. Dit betekent dat leerlingen een breder aanbod van activiteiten aangeboden krijgen onder verantwoordelijkheid van het onderwijs. Dit aanbod dient bij te dragen aan de brede ontwikkeling van kinderen. Voor de praktische invulling van de profielen worden professionals ingezet, zoals o.a. sport-en cultuurcoaches, maar ook leerkrachten;

  • f.

    IKC-Commissie: een door het college ingestelde commissie bestaande uit afgevaardigden van de schoolbesturen van het Primair Onderwijs en van organisaties voor Kinderopvang in de gemeente Leeuwarden, een voorzitter, niet behorend tot eerder genoemde schoolbesturen en een onafhankelijk pedagoog/onderwijsdeskundige.

    g. Aandachtswijken: wijken waar naar verhouding veel kinderen in achterstandssituaties opgroeien als gevolg van sociale of financiële problematiek. Hieronder worden de volgende wijken verstaan: Vrijheidswijk, Bilgaard, Heechterp, Schieringen, Oud-Oost, Achter de Hoven, Schepenbuurt, Wielenpolle, Huizum-West en Nijlân.

Artikel 2Doel van de regeling

Deze regeling heeft als doel om middelen beschikbaar te stellen aan IKC’ s in de gemeente Leeuwarden voor het uitvoeren van hun profiel.

Artikel 3 Subsidieplafond

Het College van Burgemeester en Wethouder stelt jaarlijks een subsidie plafond vast.

Artikel 4Aanvraag

  • 1.

    Het schoolbestuur vraagt per IKC een subsidie aan door het indienen van een ondertekend profielplan, voorzien van de bijlagen, genoemd in het vierde lid.

  • 2.

    Aanvragen dienen door het betreffende schoolbestuur voor 1 februarivoorafgaand aan het schooljaar waarop de aanvraag betrekking heeft bij het college te worden ingediend.

  • 3.

    Aanvragen dienen hetzij schriftelijk hetzij digitaal te worden ingediend met gebruikmaking van het door het college vastgestelde aanvraagformulier.

  • 4.

    Bij het profielplan worden onderstaande bijlagen aangeleverd:

  • a.

    Een schriftelijke toelichting van de directeur van het IKC op het profielplan met daarin minimaal:

  • een analyse van de wijk/populatie van het IKC gebaseerd op de Sociale Index, Gebiedsscan en verdere statistische gegevens;

  • het hieruit voortvloeiende profiel van het IKC;

  • de praktische vertaling van het profiel in extra onderwijstijd.

  • de onder artikel 1 lid 2 sub d van deze regeling genoemde intentieverklaring dan wel een samenwerkingsovereenkomst.

  • b.

    Een gespecificeerde begroting, rekening houdend met:

  • een maximum uurtarief van € 56,87 (inclusief maximaal 10% noodzakelijke scholingskosten) voor de inzet van gespecificeerde leerkrachten dan wel extern ingehuurde krachten. Indien de inzet van reguliere leerkrachten mogelijk is verdient dit de voorkeur uitgaande van een lager uurtarief.

  • maximaal 20% van het totale aanvraagbedrag bestemd voor materiaalkosten nodig voor de uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd,

  • minimaal 80% van het totale aanvraagbedrag bestemd voor de inzet van leerkrachten c.q. andere professionals .

  • een gehanteerde voorbereidingstijd van de inzet van de leerkrachten of andere professionals van maximaal 40%.

  • Het buiten beschouwing laten van de kosten voor coördinatie . Deze kosten zijn geheel voor rekening van de aanvrager.

c. Uit de aanvraag moet blijken dat er een inhoudelijke samenwerking is tussen onderwijs en opvang met betrekking tot de uitwerking van het profielplan op de locatie waar de aanvraag voor ingediend wordt. Dit dient aangevuld te worden met de in artikel 1 lid 2 sub d genoemde intentieverklaring. Indien de aanvrager voor het desbetreffende IKC reeds twee maal eerder op grond van de subsidieregeling Kansen voor Kinderen een subsidie is toegekend dient bij de aanvraag een door de onderwijsinstelling en kinderopvangorganisatie ondertekende samenwerkingsovereenkomst te worden overlegd.

  • d.

    Daarnaast dient de aanvraag voorzien te zijn van een handtekening van de directeur van het IKC, de leiding van de betreffende kinderopvangorganisatie, de voorzitter(s) van en namens de medezeggenschapsraad van de school en/of de oudercommissie van de kinderopvang, waarmee zij instemmen met de subsidie aanvraag en het betreffende profielplan.

  • e.

    Een handtekening ‘voor gezien’ van de teamleider van het Sociaal Wijkteam (SWT) in de eigen wijk op het profielplan, waaruit blijkt, dat het SWT op de hoogte is van het profielplan.

Artikel 5 IKC-commissie

  • 1.

    Voordat een besluit wordt genomen over een subsidieaanvraag wordt advies gevraagd aan de IKC-commissie.

  • 2.

    De IKC-commissie toetst de subsidieaanvraag aan de regeling.

  • 3.

    De inrichting en werkwijze van de IKC-commissie wordt geregeld in een reglement.

Artikel 6 Procedure

  • 1.

    Uiterlijk 4 weken na de in artikel 4 lid 2 van de regeling genoemde indieningstermijn

    worden aanvragen, mits zij voldoen aan de eisen opgenomen in artikel 4 van de regeling, ter advisering voorgelegd aan de IKC-commissie.

  • 2.

    Aan IKC ‘s in de onder artikel 1 lid 2 sub g genoemde aandachtswijken kan maximaal €63.250,- subsidie verleend worden indien tevens een bijdrage op grond van artikel 7 lid 1 sub i van de regeling wordt toegekend. Voor de overige gebieden bedraagt de maximale bijdrage € 25.000,-.

  • 3.

    Alvorens de IKC-commissie advies aan het college uitbrengt, wordt het betreffende IKC uitgenodigd bij de IKC-commissie een presentatie te geven en de aanvraag mondeling toe te lichten.

  • 4.

    De commissie geeft na de presentaties een advies aan het college over de aanvragen.

  • 5.

    Voor 15 april voorafgaand aan het schooljaar waarop de aanvraag betrekking heeft adviseert de IKC-commissie het college over de desbetreffende aanvraag.

  • 6.

    Uiterlijk 15 mei voorafgaand aan het schooljaar waarop de aanvraag betrekking heeft beslist het college op de aanvraag.

Artikel 7 Beoordeling van de ingediende profielplannen

Afwegingsfactoren en tevens afwijzingsgronden.

1. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet voldaan worden aan onderstaande factoren;

a) Langdurig

Een profielplan omschrijft op praktische wijze het extra aanbod naast het onderwijscurriculum voor minimaal de duur van 1 schooljaar met een doorkijk naar de periode daarna zodat een doorgaande lijn van het extra aanbod zichtbaar is

b) Extra

Het budget kan niet worden ingezet om het reguliere onderwijscurriculum te financieren. Het gaat om extra aanbod wat naast, aansluitend en aanvullend op het reguliere onderwijscurriculum wordt ingezet. Dit extra aanbod mag geen substitutie zijn van het reguliere aanbod.

c) Integraal. Er moet sprake zijn van aantoonbare integrale samenwerking tussen onderwijs en opvang met betrekking tot de uitwerking van het profielplan op de locatie waar de aanvraag voor wordt ingediend.

d) Intensief Het extra aanbod bestaat uit een programma wat frequent en met aandacht wordt uitgevoerd.

e) Aansturing. Er is sprake van een éénhoofdige aansturing van het IKC waarbij onderwijs en opvang gelijkwaardig zijn, dan wel van een stappenplan om dit maximaal binnen 3 jaar gerealiseerd te hebben.

f) Professionals

De uitvoering van het extra aanbod wordt verzorgd door daarvoor gekwalificeerde professionals.

g) Domeinen

De inhoud van het profielplan valt binnen één of meer van de volgende domeinen: cognitie, sociaal- emotioneel, cultuur of sport. Het extra aanbod van IKC ’s in de onder artikel 1 lid 2 sub g genoemde aandachtswijken waarvoor subsidie wordt aangevraagd moet bijdragen aan talentontwikkeling, het vergroten van kansen voor kinderen in armoede, de ontwikkeling van het jonge kind en het verminderen van taal- en rekenachterstanden.

h) Ouder(s)/verzorger(s)

De manier waarop en de mate waarin ouders betrokken zijn bij de educatie, is cruciaal voor de ontwikkeling van het kind. Ouders dienen daarom actief te worden betrokken bij de uitwerking van het profielplan.

i) versterken doorgaande lijn voorschool – vroegschool

IKC ’s in de onder artikel 1 lid 2 sub g genoemde aandachtswijken kunnen in aanmerking komen voor een extra bijdrage ter versterking van de afstemming van de pedagogisch-educatieve werkwijze van voor- en vroegschool. Deze bijdrage dient gebruikt te worden voor extra personele inzet op de vroegschool. Deze bijdrage bedraagt maximaal € 13.250,- Om in aanmerking voor deze bijdrage te komen dient in de aanvraag een concreet plan van aanpak met begroting opgenomen te worden waaruit duidelijk blijkt hoe de extra inzet gerealiseerd zal gaan worden. De aanvraag hiervoor is aanvullend op de reguliere aanvraag.

2. Indien er sprake is van overschrijding van het onder artikel 3 genoemde subsidieplafond adviseert de commissie aan de hand van de aanvragen en presentaties over de rangorde van de aanvragen. Aanvragen van IKC’s in de in artikel 1 lid 2 sub g genoemde aandachtswijken krijgen voorrang bij de toekenning van subsidie. De resterende aanvragen worden geprioriteerd volgens een door de IKC commissie te bepalen score per aanvraag op de hiervoor onder artikel 7 lid 1 sub a tot en met h genoemde punten. De maximale score voor de daarin genoemde onderdelen a, b, d, e, f, g bedraagt 3 punten. Voor de onderdelen genoemd onder c en h bedraagt de maximale score 6 punten.

Artikel 8Verantwoorden en vaststellen en verplichtingen

  • 1.

    Voor de wijze van verantwoording en vaststelling zijn de bepalingen hierover in de ASVL van toepassing.

  • 2.

    De aanvraag tot vaststelling dient uiterlijk 12 weken na afloop van de subsidieperiode te worden ingediend. Daarbij dient gebruik te worden gemaakt van een daarvoor ontwikkeld format.

  • 3.

    Gedurende de subsidieperiode dienen de IKC ’s waaraan subsidie is verleend op creatieve wijze aan een delegatie te tonen hoe de subsidiemiddelen op de locatie worden besteed.   Aan deze locatiebezoeken zullen op uitnodiging van de gemeente afwisselend ambtenaren, raadsleden en/of wethouders en andere belangstellenden deelnemen. Het IKC kan het moment hiervoor zelf bepalen maar de bezoeken dienen plaats te vinden binnen de subsidieperiode.

  • 4.

    IKC’s die een subsidie op grond van deze regeling hebben ontvangen dienen hun medewerking te verlenen aan evaluaties, effectmetingen en kennisuitwisseling van de regeling wanneer hen dat gevraagd wordt.

  • 5.

    De commissie doet aanbevelingen die erop gericht zijn dat de IKC’s van elkaar leren met betrekking tot het opstellen van profielplannen en het uitvoeren daarvan.

Artikel 9Citeertitel, inwerkingtreding en duur

Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen 2021’ en is voor het eerst van toepassing op aanvragen voor het schooljaar 2021 - 2022 . De regeling treedt in werking 1 dag na publicatie.

Ondertekening