Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR468437
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR468437/1
Reglement basisregistratie personen
Geldend van 14-10-2017 t/m heden
Intitulé
Reglement basisregistratie personenBurgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen
Gelet op de
Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen
Wet bescherming persoonsgegevens
Gelet op artikel 156 Gemeentewet
Verordening basisregistratie personen van Tubbergen
BESLUIT:
Vast te stellen het volgende Reglement:
Reglement basisregistratie personen
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Tubbergen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Tubbergen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Tubbergen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Tubbergen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit Reglement;
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit Reglement treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
-
2. Dit Reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Tubbergen (Reglement BRP).
Ondertekening
Bijlage 1
Lijst van de organisatieonderdelen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de BRP (Basisregistratie Personen)
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Tubbergen hebben rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke Voorziening en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, blijkt uit de kolom Gegevensset GBA-V.
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset Basisregistratie |
Gegevensset GBA-V |
team burgerzaken |
Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitwetgeving, Gemeentewet, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen. Wet 29/09/1815. Instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw. |
Alle gegevens op PL en verwijsgegevens. |
Alle gegevens op PL. |
team belastingen |
Art 216 Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ verordening, Leges verordening |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens. |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens. |
team wonen en leven |
Wet milieubeheer, Wet verontreiniging Oppervlaktewater, Woningwet en het BW Boswet, Kapverordening, APV, en bijzondere wetgeving. |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens. |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens. |
team zorg |
Artikel 19 van de leerplichtwet en artikel 3 van de leerplichtregeling 199. WWB, Bureau opvang Nieuwkomers. Art. 2 Wet voorzieningen gehandicapten WMO en Verordening voorziening gehandicapten gemeente Dinkelland. Uitvoering Sociale wetten. Uitvoering Leerplichtwet. Uitvoering Wet Inburgering Nieuwkomers, Uitvoering W.M.O. |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens. |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens. |
team administratie en beheer |
Uitvoering belastingwetgeving, Vastgoedadministratie, Gemeentewet, |
Persoonsgegevens en verblijfplaatsgegevens. |
Persoonsgegevens. |
team handhaving |
WRO, Woningwet, APV, Marktverordening, Verordening straatnaamgeving en huisnummering, kapverordening, afvalstoffenverordening, WOR, Wet milieubeheer, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet Milieu gevaarlijke stoffen, Wet geluidhinder, Wet bodembescherming, Wet op kansspelen, Huisvestingwet, Monumentenwet |
Persoonsgegevens en verblijfplaatsgegevens. |
Persoonsgegevens. |
team administratie en beheer |
Uitvoering Belastingwetgeving, Vastgoedadministratie, Gemeentewet, Invorderingswet. Financiële verhoudingswet. |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens. |
Persoonsgegevens. |
team informatie en techniek team secretariaat |
Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties Archiefwet, Post, Wet Openbaarheid van Bestuur jubilea |
Persoonsgegevens en verblijfplaatsgegevens. Persoonsgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens. Persoonsgegevens |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Lijst van de organisatieonderdelen binnen de gemeente Tubbergen waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
Stichting Sport en Recreatie Tubbergen |
Babyzwemmen. |
Persoonsgegevens. |
Het college van Burgemeester en Wethouders |
Lijst van jubileums van huwelijken 100 jarigen en ouder |
Persoonsgegevens. |
Lijst van de organisatieonderdelen van de gemeente Tubbergen , met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Beheerder van DDS (Data Distributiesysteem DDS-Tubbergen: ·DDS-Noaberkracht ·DDS Dinkelland ·Zaaksysteem ·BySpy ·Topicus ·Key2Fin ·KvK ·Suite4Basisgegevens (BAG) ·GBV ·GisVG ·GWS ·VOA ·Key2Burgerzaken DDS-Dinkelland ·DDS Noaberkracht ·DDS Tubbergen ·KvK ·VOA ·GBV ·Zaaksysteem ·BySpy ·GisVG ·Suite4Basisgegevens (BAG) ·Topicus ·Key2Financiën ·GWS ·LLA (Onderwijs) ·Key2Burgerzaken DDS-Noaberkracht ·Corsa ·Squit ·DDS Tubbergen ·DDS Dinkelland |
Inzage en gebruik van de BRP persoonsgegevens en de drie applicatie systemen van DDS-Tubbergen, DSS-Dinkelland en DDS-Noaberkracht. |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens. |
Beheerder van het zaaksysteem |
Inzage en gebruik van BRP persoonsgegevens en eventueel terugmelden van afwijkende BRP-gegevens. |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens. |
Bijlage 2 behorend bij artikel 3 Reglement BRP
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl