Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2017

Geldend van 13-10-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2017

Paragraaf 1 Begripsomschrijving

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    informatie: gegevens neergelegd in schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat;

  • b.

    advies: het kenbaar maken van deskundig oordeel;

  • c.

    bijstand: het verzamelen en verwerken van informatie en het verlenen van hulp bij de redactionele vormgeving van voorstellen, amendementen en moties;

  • d.

    ambtelijke organisatie: de organisatie in dienst van het college met als hoofd de gemeentesecretaris;

  • e.

    griffie: de organisatie in dienst van de gemeenteraad met als hoofd de griffier.

Paragraaf 2 Ambtelijke bijstand

Artikel 2 Verzoek om ambtelijke bijstand

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om: a. feitelijke informatie en inzage in of afschriften van documenten; b. bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of, op verzoek van de griffier, door tussenkomst van de gemeentesecretaris, door een medewerker van de ambtelijke organisatie gegeven.

  • 3. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand verlenen.

Artikel 3 Verlening ambtelijke bijstand

  • 1. Bijstand door de ambtelijke organisatie wordt verleend tenzij het aannemelijk is dat de bijstand geen betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier, die op zijn beurt het raadslid dat het verzoek heeft ingediend in kennis stelt.

Artikel 4 Weigering verzoek ambtelijke

Indien het verzoek om bijstand door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan het presidium.

Artikel 5 Ontevreden over ambtelijke bijstand

  • 1.

    • Indien een raadslid niet tevreden is over de verleende bijstand, doet hij hiervan mededeling aan de griffier, die dit bespreekt met de gemeentesecretaris.

  • 2.

    • Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan het presidium.

Paragraaf 3 Fractieondersteuning

Artikel 6 Materiële en faciliterende ondersteuning

De fracties, zoals bedoeld in het Reglement van Orde voor de gemeenteraad, hebben recht op materiële en faciliterende ondersteuning ten behoeve van het functioneren van de fractie zoals nader gespecificeerd in de bij deze verordening horende toelichting.

Artikel 7 Ondersteuning

De ondersteuning moet ten dienste staan van het versterken van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de fracties.

Paragraaf 4 Slotbepaling

Artikel 8

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2017”.

  • 2. Deze verordening treedt direct in werking na vaststelling. Op dat moment vervalt de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003 van de gemeente IJsselstein.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 april 2017

A.J.O. van Kooij

de griffier

mr. P.J.M. van Domburg

de voorzitter