Regeling vervallen per 19-04-2016

Subsidieregeling kadewerk met kavelwerk

Geldend van 01-01-2009 t/m 18-04-2016

Intitulé

Subsidieregeling kadewerk met kavelwerk

Bijzondere subsidieverordening (kade)werk met (kavel)werk Wetterskip Fryslân.

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân

  • b.

    Boezemkade: een waterkering langs de boezemwateren in beheer bij Wetterskip Fryslân

  • c.

    Normhoogte: hoogte volgens de geldende normering

  • d.

    Aanleghoogte: normhoogte plus de te verwachten inklink en zetting

  • e.

    Standaard afmeting: zie onder toelichting de schets “doorsnede werk met werk kade”

  • f.

    Kavelwerk: particuliere werkzaamheden ter herinrichting van een perceel

Artikel 2 doelstelling

Deze verordening beoogt het combineren van kavelwerken met kadewerken.

Artikel 3 te subsidiëren activiteit

  • 1. De te subsidiëren activiteit betreft het op normhoogte en op standaard afmeting brengen van een boezemkade met grond afkomstig uit het perceel waarop de kade is gelegen.

  • 2. De te gebruiken grond voor het verbeteren (ophogen/verbreden) van de kade dient van een zodanige kwaliteit te zijn dat gebruik hiervan leidt tot een constructie van de kade die beantwoordt aan haar functie.

Artikel 4 procedure aanvragen subsidie

  • 1. Het aanvragen van subsidie in het kader van deze verordening dient te geschieden met inachtneming van het gestelde in de Algemene subsidieverordening Wetterskip Fryslân.

  • 2. Conform artikel 3.1 lid 2 van de Algemene subsidieverordening Wetterskip Fryslân wordt alleen een beschikking tot subsidievaststelling gegeven.

  • 3. Aanvrager wordt ontheffing verleend van het gestelde in artikel 5.1 Algemene subsidieverordening Wetterskip Fryslân.

  • 4. Bij een gehonoreerde aanvraag, wordt een keurontheffing verleend voor de uit te voeren werken.

Artikel 5 bijdrage

  • 1. De bijdrage wordt berekend vanaf de huidige kruinhoogte tot en met de nieuwe, voorgeschreven, aanleghoogte.

  • 2. De bijdrage voor de eerste 25 centimeter ophoging bedraagt € 15,00 per strekkende meter. Vanaf 25 centimeter ophoging tot de maximale ophoging bedraagt de bijdrage € 2, per 5 centimeter ophoging, per strekkende meter

Artikel 6 weigeringsgronden

Ter aanvulling van de weigeringsgronden zoals genoemd in de Algemene subsidieverordening van Wetterskip Fryslân komen in ieder geval niet voor een bijdrage in aanmerking de werkzaamheden aan een kade:

  • 1.

    Waarvan de normhoogte meer dan 75 cm. t.o.v. de achterliggende maaiveldhoogte bedraagt.

  • 2.

    Die deel uit maakt van een kadeverbeteringsproject van Wetterskip Fryslân waarvan de uitvoering binnen twaalf maanden na de aanvraag wordt voorzien op basis van een door het dagelijks bestuur vastgestelde prioritering.

Artikel 7 bevoegdheid tot nadere uitwerking

Het dagelijks bestuur is bevoegd om nadere regels te stellen ter praktische uitvoering van deze verordening.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling kan aangehaald worden alsde bijzondere subsidieverordening

(kade)werk met (kavel) werk

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2008.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân d.d. 22 mei 2007 en gewijzigd bij besluit van het algemeen bestuur d.d. 16 december 2008.

, dijkgraaf

, secretaris-directeur

Toelichting op de bijzondere subsidieverordening (kade)werk met (kavel)werk

Algemene toelichting

Het uitvoeren van groot onderhoud aan boezemkaden is een reglementaire taak van Wetterskip Fryslân. Het wetterskip voert die taak veelal zelf uit. Er zijn evenwel gevallen denkbaar waarin het efficiënt is dat tegelijkertijd met het uitvoeren van kavelwerken ook het werk aan de kade (op normhoogte brengen, herprofileren) door een ingeland wordt verricht. Deze bijzondere subsidieverordening (kade) werk met (kavel)werk voorziet in de mogelijkheid dergelijke werkzaamheden met een bijdrage te ondersteunen.

Artikelsgewijze toelichting

In artikel 1 worden enige begrippen uit de verordening gedefinieerd, terwijl in artikel 2 de doelstelling van de regeling staat vermeld. Het doel is werk met werk te maken en te voorkomen dat percelen landbouwgrond binnen een relatief kort tijdsbestek twee keer ‘over de kop’ moeten.

In artikel 3 wordt uiteengezet welke activiteit subsidiabel is: het met grond uit het perceel waarop de waterkering is gelegen op normhoogte brengen van een boezemkade en deze ook overigens te dimensioneren volgens de standaarden van het waterschap. (Zie bijgaande tekening)

Voorts is het van belang dat de te gebruiken grond voldoet aan die kwalificaties dat de constructie van de kaden van dusdanige sterkte is dat de kade voor langere duur haar functie als kering kan behouden. Het gebruik van veen zal dus niet tot een positieve beschikking leiden, terwijl dat voor klei in de regel wel het geval zal zijn.

De subsidieregeling heeft alleen betrekking op het ophogen van het grondlichaam; oeverconstructies worden buiten beschouwing gelaten.

In artikel 4 wordt verwezen naar de algemene subsidieverordening.

Ten behoeve van een doelmatige werking van de verordening is er voor gekozen om geen afzonderlijk subsidieverleningsbesluit te nemen. Op basis van de algemene wet bestuursrecht (Awb) en de algemene subsidieverordening is dit namelijk het uitgangspunt. De reden om af te wijken op dit punt van de Awb en de algemene subsidieverordening is dat deze bijzondere subsidieverordening en die hierbij samenhangende voorwaarden niet zodanig ingewikkeld zijn dat een apart subsidie verleningsbesluit noodzakelijk is. Uiteraard vindt er wel controle plaats in hoeverre de afrasteringen daadwerkelijk zijn verwijderd, alvorens de subsidie wordt verstrekt aan de aanvrager.

In lid 3 wordt geregeld dat de in art. 5.1 van de algemene subsidieverordening vermelde stukken niet vergezeld ingezonden hoeven te worden met de aanvraag. De aard van de verordening maakt dit ook niet nodig.

In lid 4 wordt geregeld dat er bij het besluit tot vaststelling van de subsidie tegelijkertijd een keurontheffing wordt verstrekt. Voor het verwijderen van een afrastering van een kering is namelijk, conform artikel 11 lid 1 b. Keur Wetterskip Fryslân, een keurontheffing vereist.

Omdat er geen leges geheven worden bij de verstrekking van de keurontheffing wordt er in de tarieventabel van de legesverordening een uitzondering gemaakt voor de onderhavige keurontheffingen.

In artikel 5 worden de bedragen genoemd die uitgekeerd worden.

De genoemde bedragen zijn inclusief het leveren van de grond ( t.b.v. de ophoging), het frezen van de grasmat, het verwijderen en herplaatsen van de teelaarde en het inzaaien van de kade. Het waterschap betaalt tot de maat van de voorgeschreven aanleghoogte. Het waterschap betaalt geen gewassenschade en inkomens- en vermogensschade uit en de uit te keren bijdragen zijn inclusief BTW

In de algemene subsidieverordening van Wetterskip Fryslân staan een aantal algemene weigeringsgronden. Deze bijzondere subsidieregeling voegt daar nog een tweetal aan toe en wel in artikel 6. De eerste heeft betrekking op een situatie waarbij het verschil tussen het normprofiel en het achterliggende maaiveld meer dan 75 cm. bedraagt. In de visie van het waterschap is het dan niet meer acceptabel dat deze kade in kader van “werk met werk” wordt opgehoogd. Grondverzet zal dan dusdanige proporties aannemen dat dit redelijkerwijs niet meer uit het perceel kan worden gehaald. Er zal dan ook gekozen moet worden voor een projectmatige aanpak waarbij grond van elders wordt aangevoerd. De tweede weigeringsgrond heeft betrekking op het programma dat het waterschap zelf ontwikkelt. Wanneer binnen een jaar de planning van het waterschap voorziet in kadeherstel wordt geen subsidie verstrekt in het kader van een werk met werk-situaties.

In artikel 7 krijgt het dagelijks bestuur de bevoegdheid nadere regels te stellen ten einde te komen tot een praktische uitvoering van deze regeling. Daarbij moet onder meer worden gedacht aan standaardformulieren voor aan- en afmelding van de werkzaamheden en betalingsprocedures. In de algemene subsidieverordening is voorzien in een rapportage over de uitvoering van de regeling.

De artikelen 8 en 9 spreken voor zich.

·Indien mogelijk, qua toepasbaarheid bagger (lutum/humus gehalte) en wetgeving (bouwstoffenbesluit en milieuwetgeving) wordt de naastliggende boezemsloot, indien noodzakelijk, uitgebaggerd en de uitkomende grond verwekt in het kadelichaam.