Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR251457
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR251457/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Ondermandaat dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken 2013
Geldend van 01-01-2013 t/m 31-01-2013
Intitulé
ONDERMANDAAT DIENST RUIMTELIJKE ORDENING EN ECONOMISCHE ZAKEN 2013DE CONCERNDIRECTEUR ALS DIENSTHOOFD VAN DE DIENST RUIMTELIJKE ORDENING EN ECONOMISCHE ZAKEN VAN GRONINGEN,
(RO 12.3394665);
gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2013, zoals vastgesteld op 11 december 2012;
gelet op het dienstmandaat dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken 2013;
zoals vastgesteld op 11 december 2012;
HEEFT BESLOTEN:
het ondermandaat dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken 2013 vast te stellen.
ALGEMENE BEPALINGEN ONDERMANDAAT RO/EZ
Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken aan te sturen.
Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2013” nadrukkelijk van toepassing.
Belangrijk (het fingerspitzengefûhl voor politiek/bestuurlijke besluiten)
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende vakdirecteur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.
Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2013 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:
Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2013” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.
In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:
- a.
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
- b.
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
- c.
indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
- d.
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
- e.
indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.
Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:
- f.
Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koningin
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.
Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2013” geeft aan dat ook besluiten waarbij een andere dienst belang heeft of waarbij het taakgebied van die dienst wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan de betreffende dienst moeten worden voorgelegd.
Vervangingsregeling Concerndirecteur Groningen
Voor de vervanging van de Concerndirecteur Groningen geldt een vaste (hiërarchische) volgorde:
• Eerste vervanger en plaatsvervangend Concerndirecteur Groningen is de vakdirecteur Ontwikkeling en Uitvoering (dir. O & U)
• Tweede vervanger is (bij afwezigheid van de Concerndirecteur Groningen en vakdirecteur O & U) de vakdirecteur Beleid en Programmering en Ontwerp (dir. B & O)
• Derde vervanger is (bij afwezigheid van de Concerndirecteur Groningen, dir. O & U en dir. B & O) de vakdirecteur Dienstverlening en Control (dir. D & C)
Tijdens de periode, waarin één van de genoemde vakdirecteuren de Concerndirecteur Groningen vervangt, is deze gemachtigd alle handelingen te verrichten, die aan de functie van Concerndirecteur Groningen voor zover het de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken betreft zijn verbonden.
Plaatsvervanging vakdirecteur/afdelingshoofd/teamleider
Bij afwezigheid van een vakdirecteur gelden de andere vakdirecteuren en bij afwezigheid van een afdelingshoofd de andere afdelingshoofden als plaatsvervanger. Overigens geldt voor alle ondermandateerden dat bij afwezigheid zijn of haar leidinggevende als plaatsvervanger is aangewezen.
Herverdeling afdelingen en/of taken
Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende vakdirecteuren, verkrijgt de vakdirecteur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de vakdirecteur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.
Niet benoemde besluiten
Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door de dienst RO/EZ worden genomen wordt geondermandateerd aan die vakdirecteur en dat afdelingshoofd welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn. Het aanvragen van (europese) subsidies kan bijvoorbeeld door het hoofd FIA of door het hoofd Wonen worden gedaan.
Afwezigheid
De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.
Kleine intern gerichte besluiten
Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefûhl) is vervanging van een afdelingshoofd door één van zijn of haar teamleiders toegestaan.
Aangifte strafbaar feit
Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).
Het voeren van verweer
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in zowel bestuursrechtelijke als privaatrechtelijke procedures. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet ondergemandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.
Wet dwangsom
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.
HANDHAVING
Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht en zijn vakdirecteur daartoe ondermandaat te verlenen.
Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht en zijn vakdirecteur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen de dienst RO/EZ uit te voeren, regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.
Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Woningwet en APV.
Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.
PRIVAATRECHT
zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)
(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaanvan privaatrechtelijke overeenkomsten:
Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “namens burgemeester en wethouders, de Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”
De privaatrechtelijke ondertekening
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de gemeente Groningen, de burgemeester, namens hem, de (onder)gemandateerde”.
TEN BOER
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
Afdeling 1 Algemeen
Afdeling 2 Privaat- en Strafrechtelijke rechtshandelingen
Afdeling 3 Diverse voorbereidings- en uitvoeringshandelingen
Afdeling 4 Financiële uitvoeringsregelingen
Afdeling 5 Subsidieregelingen
Afdeling 6 Wet RO e.a.
Afdeling 7 Wabo, Woningwet Monumentenwet e.a.
Afdeling 8 Huisvestingswet e.a.
Afdeling 9 APVG
AFDELING 10 Omzetbelasting, Winkels en Horeca
Afdeling 11 Verkeer
Afdeling 12 Watergerelateerde regelingen
Afdeling 13 Wet Kinderopvang; Verordening Kwaliteits-regels Peuterspeelzaalwerk
Ondertekening
Afdeling FIA,
Groningen, december 2012
Akkoord,
drs. P.J.L.M. (Peter) Teesink,
Concerndirecteur.
Bijlage 1 Bevoegde inkopers en verkopers m.b.t. de Algemene Inkoopvoorwaarden c.q. de Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden
Bijlage 2 Budgethoudersregeling dienst RO/EZ
Overzicht per directie van budgethouders en -beheerders
i165258.pdf [Klik hier om het document te downloaden]
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl