Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR220021
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR220021/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening maatschappelijke ondersteuning Achtkarspelen 2012
Geldend van 01-11-2012 t/m 31-12-2014
Intitulé
Verordening maatschappelijke ondersteuning Achtkarspelen 2012Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen 4
Artikel 1. Begripsomschrijvingen 4
Lid 1. Wet 4
Lid 2. College 4
Lid 3. Compensatieplicht 4
Lid 4. Aanmelding 4
Lid 5. Gesprek 4
Lid 6. Aanvraag 4
Lid 7. Belanghebbende 4
Lid 8. Psychosociaal probleem 4
Lid 9. Algemene voorziening 5
Lid 10. Algemeen gebruikelijke voorziening 5
Lid 11. Collectieve voorziening 5
Lid 12. Voorliggende voorziening 5
Lid 13. Wettelijk voorliggende voorziening…………………………………………………………5
Lid 14. Individuele voorziening 5
Lid 15. Gebruikelijke zorg 5
Lid 16. Voorziening in natura 5
Lid 17. Persoonsgebonden budget 5
Lid 18. Financiële tegemoetkoming 5
Lid 19. Mantelzorger 5
Lid 20. Hoofdverblijf 5
Lid 21. Woning…………………………………………………………………………………………6
Hoofdstuk 2. Resultaatgerichte compensatie 7
Artikel 2. De te bereiken resultaten 7
Hoofdstuk 3. Hoe te komen tot de te bereiken resultaten 8
Artikel 3. Scheiding aanmelding en aanvraag 8
Artikel 4. Aanmelding voor een gesprek 8
Artikel 5. Het gesprek 8
Artikel 6. Het verslag 8
Hoofdstuk 4. De aanvraag van een individuele voorziening 9
Artikel 7. De aanvraag 9
Hoofdstuk 5. Beoordeling van de te bereiken resultaten 10
§1. Algemene regels 10
Artikel 8. Het maken van een afweging 10
§2. De te bereiken resultaten 10
Artikel 9. Een schoon en leefbaar huis 10
Artikel 10. Wonen in een geschikt huis 10
Artikel 11. Beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften 11
Artikel 12. Beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding en schoon linnengoed 11
Artikel 13. Het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren 12
Artikel 14. Zich verplaatsen in en om de woning 12
Artikel 15. Zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel 12
Artikel 16. De mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten 13
Hoofdstuk 6. Wijze van verstrekking, eigen bijdrage en eigen aandeel
§ 1. Verstrekking van voorzieningen 14
Artikel 17. Mogelijke verstrekkingwijzen 14
§ 2. Verstrekking in natura 14
Artikel 18. Inhoud beschikking 14
§ 3. Verstrekking als persoonsgebonden budget 14
Artikel 19. Overwegende bezwaren 14
Artikel 20. Persoonsgebonden budget 14
§ 4. Verstrekking als financiële tegemoetkoming 15
Artikel 21. Inhoud beschikking 15
§ 5. Eigen bijdrage en eigen aandeel 15
Artikel 22. Eigen bijdragen en eigen aandeel 15
Hoofdstuk 7. Procedurele bepalingen rond onderzoek, advies en besluitvorming, intrekking en terugvordering 16
Artikel 23. Beslistermijn 15
Artikel 24. Beperkingen 15
Artikel 25. Advisering 17
Artikel 26. Wijziging situatie 17
Artikel 27. Intrekking 17
Artikel 28. Terugvordering 18
Hoofdstuk 8. Slotbepalingen 19
Artikel 29. Overgangregeling 19
Artikel 30. Hardheidsclausule………………………………………………………………………19
Artikel 30. Indexering 19
Artikel 31. Evaluatie 19
Artikel 32. Inwerkingtreding 19
Artikel 33. Citeertitel 19
Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Lid 1. Wet
Wet maatschappelijke ondersteuning.
Lid 2. College
College van burgemeester en wethouders.
Lid 3. Compensatieplicht
Compensatieplicht: De plicht van het College aan personen met een beperking, een chronisch psychisch of een psychosociaal probleem voorzieningen te bieden ter compensatie van hun beperkingen op het gebied van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie teneinde hen in staat te stellen een huishouden te voeren, zich te verplaatsen in en om de woning, zich lokaal te verplaatsen per vervoermiddel en medemensen te ontmoeten en op basis daarvan sociale verbanden aan te gaan. Daarbij legt artikel 4 van de wet het College de plicht op om een resultaat te bereiken dat als compensatie mag gelden en dat in het individuele geval maatwerk is.
Lid 4. Aanmelding
Aanmelding: de mededeling van een belanghebbende aan het college dat hij beperkingen ondervindt op grond waarvan hij verzoekt een afspraak te maken voor een gesprek.
Lid 5. Gesprek
Gesprek: het eerste contact na een aanmelding waarin met degene die maatschappelijke ondersteuning zoekt zijn gehele situatie wordt geïnventariseerd ten aanzien van de beperkingen en de gevolgen daarvan, de te bereiken resultaten, de te kiezen oplossingen via eigen mogelijkheden of via mogelijkheden van het netwerk dan wel via algemene, algemeen gebruikelijke collectieve, (wettelijk) voorliggende en individuele voorzieningen.
Lid 6. Aanvraag
Aanvraag: het verzoek van een belanghebbende om in aanmerking te komen voor één of meerdere voorzieningen om een resultaat te bereiken in het kader van deze verordening.
Lid 7. Belanghebbende
Belanghebbende: een persoon met een beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem die behoefte heeft aan compensatie ten behoeve van het bevorderen van zijn deelname aan het maatschappelijk verkeer en het zelfstandig functioneren, die voor zichzelf of, met behulp van een machtiging, door een ander een aanmelding of een aanvraag doet of laat doen.
Lid 8. Psychosociaal probleem
Psychosociaal probleem: een situatie van verlies van zelfstandigheid en, met name, een gebrek aan mogelijkheden tot deelname aan het maatschappelijk verkeer, veroorzaakt door belemmeringen die iemand ondervindt in zijn relatie met anderen, met zijn sociale omgeving.
Lid 9. Algemene voorziening
Algemene voorziening: een voorliggende voorziening die weliswaar niet bestemd is voor, noch te gebruiken is door alle personen als bedoeld in artikel 4 lid 1 van de wet, maar die anderzijds door iedereen waarvoor de voorziening wel bedoeld is op eenvoudige wijze te verkrijgen of te gebruiken is, zonder een ingewikkelde aanvraagprocedure.
Lid 10. Algemeen gebruikelijke voorziening
Algemeen gebruikelijke voorziening: een voorziening die niet speciaal bedoeld is voor mensen met een beperking, dus ook door anderen gebruikt wordt, algemeen verkrijgbaar is en niet – aanzienlijk – duurder is dan vergelijkbare producten.
Lid 11. Collectieve voorziening
Collectieve voorziening: een voorziening die individueel wordt verstrekt maar die door meerdere personen tegelijk wordt gebruikt, in casu het collectief vraagafhankelijk vervoer.
Lid 12. Voorliggende voorziening
Voorliggende voorziening: een voorziening die normaal in de maatschappij aanwezig en beschikbaar is en bedoeld voor iedereen die daar behoefte aan heeft.
Lid 13. Wettelijk voorliggende voorziening
Wettelijk voorliggende voorziening: een voorziening op grond van een wettelijke bepaling anders dan ingevolge de wet, waarmee het resultaat geheel of gedeeltelijk bereikt kan worden.
Lid 14. Individuele voorziening
Individuele voorziening: een voorziening die door het college ten behoeve van één persoon op basis van artikel 4 Wmo wordt verstrekt.
Lid 15. Gebruikelijke zorg
Gebruikelijke zorg: de zorg die op het gebied van het voeren van het huishouden voor alle meerderjarige leden van een leefeenheid als algemeen aanvaardbaar wordt beschouwd.
Lid 16. Voorziening in natura
Voorziening in natura: een voorziening, in te zetten om het resultaat te bereiken, in de vorm van goederen in (bruik)leen of in eigendom, of als persoonlijke dienstverlening.
Lid 17. Persoonsgebonden budget
Persoonsgebonden budget: een geldbedrag om te gebruiken voor het te bereiken resultaat, als alternatief voor een voorziening in natura.
Lid 18. Financiële tegemoetkoming
Financiële tegemoetkoming: een geldbedrag, al dan niet forfaitair of gemaximeerd, bedoeld om een voorziening mee aan te schaffen voor het te bereiken resultaat.
Lid 19. Mantelzorger
Mantelzorger: een persoon die mantelzorg in de zin van artikel 1, lid 1 onder b van de wet biedt.
Lid 20. Hoofdverblijf
Hoofdverblijf: de plaats waar een persoon daadwerkelijk de meeste nachten per jaar doorbrengt.
Lid 21. Woning
Woning: onder woning wordt verstaan een zelfstandige woning, een aangewezen wooneenheid of woonwagen. Een zelfstandige woning is een woning, voorzien van een eigen toegang, waarbij geen wezenlijke woonfuncties zoals woon- en slaapruimte, was- en kookgelegenheid en toilet met ander woningen wordt gedeeld. Met eigen toegang wordt bedoeld dat men de woonruimte kan bereiken zonder daarbij de vertrekken of gangen en dergelijke te hoeven passeren, waarover anderen zeggenschap hebben, omdat zij huurder of eigenaar zijn.
Hoofdstuk 2. Resultaatgerichte compensatie
Artikel 2. De te bereiken resultaten
De op basis van artikel 4 lid 1 van de wet via compenserende maatregelen te bereiken resultaten zijn:
- a.
een schoon en leefbaar huis;
- b.
wonen in een geschikt huis;
- c.
beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften;
- d.
beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding;
- e.
het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren;
- f.
zich verplaatsen in en om de woning;
- g.
zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel;
- h.
de mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten.
Hoofdstuk 3. Hoe te komen tot de te bereiken resultaten
Artikel 3. Scheiding aanmelding en aanvraag
Lid 1.
Aan een aanvraag voor een individuele voorziening ex artikel 1, lid 1 aanhef en onder g sub 6 van de wet gaat een aanmelding voor een gesprek vooraf indien:
- a.
De aanvraag afkomstig is van een belanghebbende die nog niet eerder een aanvraag in het kader van de wet heeft gedaan;
- b.
De aanvraag afkomstig is van een belanghebbende die al eerder een gesprek heeft gevoerd maar waarbij sprake is van gewijzigde omstandigheden of gewijzigde te bereiken resultaten;
- c.
Belanghebbende of het college daarom verzoekt.
Lid 2.
Indien belanghebbende aangeeft direct een aanvraag in te willen dienen vervalt het gestelde in het eerste lid.
Artikel 4. Aanmelding voor een gesprek
Een aanmelding voor een gesprek kan schriftelijk, elektronisch, mondeling of telefonisch worden gedaan bij het Wmo-loket in het Klanten Contact Centrum van de gemeente Achtkarspelen door of namens een persoon met een beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem die behoefte heeft aan compensatie ten behoeve van het bevorderen van zijn deelname aan het maatschappelijk verkeer en het zelfstandig functioneren.
Artikel 5. Het gesprek
Lid 1
Bij het voeren van het gesprek zal de International Classification of Functions, Disabilities and Health als basis voor het begrippenkader worden gehanteerd.
Lid 2.
Als de belanghebbende een mantelzorger is wordt met de mantelzorger en zo mogelijk met de verzorgde geïnventariseerd welke belemmeringen de belanghebbende ondervindt bij de uitvoering van de mantelzorg.
Artikel 6. Het verslag
Lid 1.
Het gesprek kan worden afgesloten met een verslag. Opmerkingen van belanghebbende over dit verslag kunnen als bijlage aan het verslag worden toegevoegd. Een door belanghebbende ondertekend verslag kan als aanvraagformulier als bedoeld in artikel 7 lid 3 worden gebruikt.
Lid 2.
Na het voeren van een gesprek kan een belanghebbende, gebruik makend van het ondertekende verslag van het gesprek, dat in die situatie als aanvraagformulier dient, een aanvraag indienen voor een individuele voorziening ex artikel 1, lid 1 aanhef en onder g sub 6 van de wet.
Hoofdstuk 4. De aanvraag van een individuele voorziening
Artikel 7. De aanvraag
Lid 1.
De aanvraag van een individuele voorziening moet schriftelijk of elektronisch plaatsvinden .
Lid 2.
Indien een aanvraag mondeling (via de telefoon of op een andere manier) plaatsvindt wordt dit per omgaande schriftelijk bevestigd. Bij deze bevestiging wordt een aanvraagformulier meegezonden.
Lid 3.
Bij de aanvraag wordt, als er een ondertekend verslag van het gesprek aanwezig is, dit
ondertekende verslag als aanvraagformulier beschouwd.
Lid 4.
Het college kan belanghebbende alsmede zijn gemachtigde of wettelijke vertegenwoordiger verplichten zich te legitimeren door middel van een identiteitsbewijs als bedoeld in de Wet op de Identificatieplicht.
Hoofdstuk 5. Beoordeling van de te bereiken resultaten
§ 1. Algemene regels
Artikel 8. Het maken van een afweging
Lid 1.
Bij het beoordelen welke voorzieningen getroffen gaan worden, neemt het college het verslag van het gesprek, indien aanwezig, als uitgangspunt. Het college gaat uit van de behoeften en persoonskenmerken van de belanghebbende. Daarbij zal onderzoek gedaan worden naar de noodzaak en mogelijkheid tot leveren van maatwerk ten aanzien van het te bereiken resultaat.
Lid 2.
Alle voorliggende, algemeen gebruikelijke en collectieve voorzieningen die beschikbaar en bruikbaar zijn, worden, als ze al niet tot een oplossing hebben geleid in het gesprek, of als er geen gesprek heeft plaatsgevonden, eerst beoordeeld.
§ 2. De te bereiken resultaten
Artikel 9. Een schoon en leefbaar huis
Lid 1.
Het eerste te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het kunnen wonen in een huis dat schoon is. Dit geldt ten aanzien van de woonkamer, slaapvertrekken, keuken en sanitaire ruimten.
Lid 2.
Met het oog op een schoon en leefbaar huis kan een individuele voorziening getroffen worden voor het lichte en/of het zware huishoudelijke werk.
Lid 3.
Indien de belanghebbende een of meer huisgenoten heeft die beschikbaar en in staat zijn werkzaamheden over te nemen wordt dit eerst in het kader van gebruikelijke zorg beoordeeld.
Lid 4.
Voor zover de in het vorige lid genoemde mogelijkheden beschikbaar en bruikbaar zijn worden ten aanzien van die onderdelen geen individuele voorzieningen verstrekt.
Artikel 10. Wonen in een geschikt huis
Lid 1.
Het tweede te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het normaal gebruik kunnen maken van de woning waar men over beschikt. Dit geldt ten aanzien van de woonkamer, slaapvertrekken, keuken, sanitaire ruimten, berging, tuin of balkon.
Lid 2.
Met het oog op het normale gebruik van de woning kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van de bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van de woning.
Lid 3.
Voor zover de belanghebbende kan verhuizen naar een geschikte woning of een gemakkelijker geschikt te maken woning welke verhuizing kan leiden tot het te bereiken resultaat zal deze mogelijkheid eerst beoordeeld worden. Deze beoordeling vindt alleen plaats indien de aanpassing van de woning een bedrag van € 10.000,-- te boven gaat.
Lid 4.
Voor zover de in het vorige lid genoemde mogelijkheden beschikbaar en bruikbaar zijn worden ten aanzien van die onderdelen geen individuele voorzieningen verstrekt. Een verhuiskostenvergoeding kan dan wel verstrekt worden.
Artikel 11. Beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften
Lid 1.
Het derde te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het voorzien zijn van de dagelijks benodigde hoeveelheid voedsel voor maaltijden en andere momenten waarop iets genuttigd wordt, evenals toiletartikelen en schoonmaakartikelen. Ook de noodzakelijke bereiding van maaltijden kan hieronder vallen.
Lid 2.
Met het oog op het beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het doen van boodschappen, voor wat betreft levensmiddelen, schoonmaakmiddelen, en toiletartikelen, alsmede het bereiden en aanreiken van maaltijden.
Lid 3.
Indien de belanghebbende een of meer huisgenoten heeft die beschikbaar en in staat zijn werkzaamheden over te nemen of voor zover de belanghebbende gebruik kan maken van een aanwezige en bruikbare boodschappenservice of maaltijdvoorziening die in de individuele situatie van de belanghebbende kan leiden tot het te bereiken resultaat wordt deze mogelijkheid eerst beoordeeld.
Lid 4.
Voor zover de in het vorige lid 3 genoemde mogelijkheden beschikbaar en bruikbaar zijn worden ten aanzien van die onderdelen geen individuele voorzieningen verstrekt.
Artikel 12. Beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding en schoon linnengoed
Lid 1.
Het vierde te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het aanwezig zijn van kleding in gewassen en zonodig gestreken, opgevouwen of opgehangen staat en schoon linnengoed. Linnengoed wordt niet gestreken, tenzij er sprake is van een uitzonderingssituatie zoals verwoord in de beleidsregels.
Lid 2.
Met het oog op het beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het wassen, drogen en strijken en opruimen van de dagelijkse was.
Lid 3.
Indien de belanghebbende een of meer huisgenoten heeft die beschikbaar en in staat zijn werkzaamheden over te nemen, wordt dit eerst in het kader van gebruikelijke zorg beoordeeld.
Lid 4.
Voor zover de in het vorige lid genoemde mogelijkheden beschikbaar en bruikbaar zijn worden ten aanzien van die onderdelen geen individuele voorzieningen verstrekt.
Artikel 13. Het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren
Lid 1.
Het vijfde te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit de dagelijkse, gebruikelijke zorg voor in het huishouden aanwezige kinderen.
Lid 2.
Met het oog op het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren, kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het – zo mogelijk tijdelijk ter overbrugging van een periode noodzakelijk voor het nemen van meer definitieve maatregelen – vervangen van de ouder die in principe voor de kinderen zorgt.
Lid 3.
Voor zover de belanghebbende gebruik kan maken van een aanwezige en bruikbare voor- tussen- en naschoolse opvang, kinderopvang of andere opvangmogelijkheden die in de individuele situatie van de belanghebbende kunnen leiden tot het te bereiken resultaat worden deze mogelijkheden eerst beoordeeld.
Lid 4.
Voor zover de in het vorige lid genoemde mogelijkheden beschikbaar en bruikbaar zijn worden ten aanzien van die onderdelen geen individuele voorzieningen verstrekt.
Artikel 14. Zich verplaatsen in en om de woning
Lid 1.
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het zich verplaatsen in en om de woning bestaat uit het in staat zijn de woonkamer, het slaapvertrek en/of de slaapvertrekken, het toilet en de douche, de berging, de tuin of het balkon kunnen bereiken en er zich zodanig kunnen redden dat normaal functioneren mogelijk is.
Lid 2.
Met het oog op het verplaatsen in en om de woning kan een individuele voorziening worden getroffen bestaande uit een rolstoel voor dagelijks zittend gebruik.
Lid 3.
Voor zover belanghebbende niet meer dan 2 dagen per week gebruik hoeft te maken van een rolstoel, wordt eerst beoordeeld of er gebruik kan worden gemaakt van een aanwezige rolstoelpool die in de individuele situatie van de belanghebbende kan leiden tot het te bereiken resultaat
Lid 4.
Voor zover de in het vorige lid genoemde mogelijkheden beschikbaar en bruikbaar zijn worden ten aanzien van die onderdelen geen individuele voorzieningen verstrekt.
Artikel 15. Zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel
Lid 1.
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel bestaat uit het kunnen doen van dagelijkse boodschappen, het kunnen bezoeken van familie, kennissen en het doen van gewenste activiteiten, alles binnen de directe woon- en leefomgeving.
Lid 2.
Met het oog op het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel, kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het verplaatsen over de korte afstand rond de woning en het verplaatsen over de langere afstand binnen de directe woon en leefomgeving.
Lid 3.
Voor zover de belanghebbende gebruik kan maken van een aanwezige en bruikbare scootermobielpool of van collectief vraagafhankelijk vervoer van deur tot deur die in de individuele situatie van de belanghebbende kan leiden tot het te bereiken resultaat worden deze mogelijkheden eerst beoordeeld.
Lid 4.
Voor zover de in het vorige lid genoemde mogelijkheden beschikbaar en bruikbaar zijn worden ten aanzien van die onderdelen geen individuele voorzieningen verstrekt.
Artikel 16. De mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten
Lid 1.
Het te bereiken resultaat ten aanzien van de mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten bestaat uit het zo mogelijk kunnen afleggen van gewenste bezoeken en het deelnemen aan gewenste activiteiten.
Lid 2.
Met het oog op de mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het vervoer naar de gewenste bestemmingen.
Lid 3.
Voor zover de belanghebbende gebruik kan maken van een of meer aanwezige en bruikbare (vrijwilligers)organisaties die in de individuele situatie van belanghebbende kan leiden tot het te bereiken resultaat worden deze mogelijkheden eerst beoordeeld.
Lid 4.
Voor zover de in het vorige lid genoemde mogelijkheden beschikbaar en bruikbaar zijn worden ten aanzien van die onderdelen geen individuele voorzieningen verstrekt.
Hoofdstuk 6. Wijze van verstrekking, eigen bijdrage en eigen aandeel
§ 1. Verstrekking van voorzieningen
Artikel 17. Mogelijke verstrekkingwijzen
De te treffen voorzieningen kunnen als voorziening in natura, als persoonsgebonden budget en als financiële tegemoetkoming worden verstrekt.
§ 2. Verstrekking in natura
Artikel 18. Inhoud beschikking
Lid 1.
Bij het treffen van een voorziening in natura wordt in de beschikking vastgelegd:
- a.
welke de te treffen voorziening is;
- b.
wat de duur is van de verstrekking is;
- c.
hoe de voorziening in natura verstrekt wordt en
- d.
of er sprake is van een overeenkomst waarin deze verstrekking is geregeld.
Lid 2.
Als er sprake is van een te betalen eigen bijdrage wordt dit in de beschikking opgenomen.
§ 3. Verstrekking als persoonsgebonden budget
Artikel 19. Overwegende bezwaren
Het college legt in het Gemeentelijk besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Achtkarspelen vast in welke situaties sprake is van overwegende bezwaren zodat er geen persoonsgebonden budget verstrekt wordt.
Artikel 20. Persoonsgebonden budget
Lid 1.
Een persoongebonden budget wordt alleen verstrekt ten aanzien van individuele voorzieningen
Lid 2.
De wijze waarop het persoonsgebonden budget wordt vastgesteld wordt door het college bepaald in het Besluit maatschappelijke ondersteuning Achtkarspelen 2012.
Lid 3.
Bij het treffen van een voorziening in de vorm van een persoonsgebonden budget wordt in de beschikking het volgende vastgelegd:
- a.
Voor welk te bereiken resultaat het persoonsgebonden budget gebruikt moet worden, eventueel aangevuld met een programma van eisen waaraan bij de besteding voldaan moet worden.
- b.
Wat de omvang van het persoonsgebonden budget is en hoe deze omvang tot stand is gekomen.
- c.
Wat de duur is van de verstrekking waarvoor het persoonsgebonden budget bedoeld is en welke regels gelden ten aanzien van verantwoording van het persoonsgebonden budget.
- d.
Als er sprake is van een te betalen eigen bijdrage wordt dit in de beschikking opgenomen.
§ 4. Verstrekking als financiële tegemoetkoming
Artikel 21. Inhoud beschikking
Lid 1.
De wijze waarop de financiële tegemoetkoming wordt vastgesteld wordt door het college bepaald in het Besluit maatschappelijke ondersteuning Achtkarspelen 2012.
Lid 2.
Bij het treffen van een voorziening in de vorm van een financiële tegemoetkoming wordt in de beschikking vastgelegd:
- a.
voor welk te bereiken resultaat de financiële tegemoetkoming bestemd is;
- b.
wat de duur van de verstrekking is;
- c.
of er sprake is van een overeenkomst waarin deze verstrekking is geregeld;
- d.
wat de hoogte van de financiële tegemoetkoming is;
- e.
Als er sprake is van een te betalen eigen aandeel wordt dit in de beschikking opgenomen.
Paragraaf 5. Eigen bijdrage en eigen aandeel
Artikel 22. Eigen bijdragen en eigen aandeel
Lid 1.
Bij het verstrekken van een voorziening is een eigen bijdrage of een eigen aandeel verschuldigd ten aanzien van de volgende resultaten:
- a.
een schoon en leefbaar huis;
- b.
wonen in een geschikt huis;
- c.
beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften;
- d.
beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding;
- e.
het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren;
- f.
zich verplaatsen in, om en nabij de woning voor zover het geen rolstoel betreft;
- g.
zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel;
- h.
de mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten.
Lid 2.
Het college legt in het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Achtkarspelen vast voor welke onderdelen welke eigen bijdragen of welke eigen aandelen verschuldigd zijn.
Hoofdstuk 7. Procedurele bepalingen rond onderzoek, advies en besluitvorming, intrekking en terugvordering
Artikel 23. Beslistermijn
De termijn waarbinnen een besluit genomen moet worden bedraagt voor:
- a.
Een voorziening voor het wonen in een schoon en leefbaar huis: maximaal 8 weken.
- b.
Een voorziening voor het beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften: maximaal 8 weken.
- c.
Een voorziening voor het beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding: maximaal 8 weken.
- d.
Een voorziening voor het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren: maximaal 8 weken.
- e.
Een voorziening voor het wonen in een geschikt huis:
- 1.
als het gaat om een voorziening waarvoor geen bouwkundige offertes opgevraagd moeten worden: maximaal 8 weken;
- 2.
als het gaat om voorzieningen waar wel bouwkundige offertes opgevraagd moeten worden: maximaal 16 weken.
- 1.
- f.
Een voorziening voor het zich verplaatsen in en om de woning: maximaal 8 weken.
- g.
Een voorziening voor het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel: maximaal 8 weken.
h Een voorziening voor het ontmoeten van medemensen het op basis daarvan sociale verbanden aangaan: maximaal 8 weken.
Artikel 24. Beperkingen
Lid 1.
Een voorziening kan slechts worden toegekend voor zover:
- a.
De noodzaak voor het te bereiken resultaat langdurig is, tenzij kortdurende hulp bij het huishouden leidt tot het te bereiken resultaat.
- b.
De te verstrekken voorziening als de goedkoopst-compenserende voorziening aan te merken is.
Lid 2.
Geen voorziening wordt toegekend:
- a.
Indien de voorziening algemeen gebruikelijk is.
- b.
Indien de belanghebbende niet zijn hoofdverblijf heeft in de gemeente Achtkarspelen.
- c.
Voor zover de aanvraag betrekking heeft op kosten die de belanghebbende voorafgaand aan het moment van aanvragen of het moment van beschikken heeft gemaakt en niet meer is na te gaan of deze voorziening noodzakelijk was en als goedkoopst-compenserend aan te merken valt.
- d.
Voor zover een voorziening als die waarop de aanvraag betrekking heeft reeds eerder in het kader van enige wettelijke bepaling of regeling is verstrekt en de normale afschrijvingstermijn van de voorziening nog niet verstreken is, tenzij de eerder vergoede of verstrekte voorziening verloren is gegaan als gevolg van omstandigheden die niet aan belanghebbende zijn toe te rekenen, of tenzij belanghebbende geheel of gedeeltelijk tegemoetkomt in de veroorzaakte kosten.
Artikel 25. Advisering
Lid 1.
Het college is bevoegd om, voor zover dit van belang kan zijn voor de beoordeling van het recht op de aangevraagde voorziening, degene door wie een aanvraag is ingediend of bij gebruikelijke zorg diens relevante huisgenoten:
- a.
Op te roepen in persoon te verschijnen op een door het college te bepalen plaats en tijdstip en hem te bevragen.
- b.
Op een door het college te bepalen plaats en tijdstip door een of meer daartoe aangewezen deskundigen te doen bevragen en/of onderzoeken.
Lid 2.
Het college kan een door hem daartoe aangewezen adviesinstantie om advies vragen indien:
- a.
Het handelt om een aanvraag van een persoon die niet eerder een voorziening heeft gehad c.q met wie niet eerder een gesprek als bedoeld in artikel 3 is gevoerd.
- b.
Het handelt om een aanvraag van een persoon die wel eerder een voorziening heeft gehad of een gesprek zoals bedoeld in artikel 3 heeft gevoerd, maar waarvan de medische omstandigheden zodanig zijn veranderd dat die gewijzigde omstandigheden de noodzaak van een voorziening of de soort van voorziening kunnen beïnvloeden.
- c.
Het college dat overigens gewenst vindt.
Artikel 26. Wijziging situatie
Degene aan wie krachtens deze verordening een voorziening is verstrekt, is verplicht zo spoedig mogelijk en schriftelijk aan het college mededeling te doen van feiten en omstandigheden, waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het recht op een voorziening.
Artikel 27. Intrekking
Lid 1.
Het college kan een besluit, genomen op grond van deze verordening, geheel of gedeeltelijk intrekken indien:
- a.
Niet of niet meer is of wordt voldaan aan de voorwaarden gesteld bij of krachtens deze verordening.
- b.
Beschikt is op grond van gegevens waarvan gebleken is dat die gegevens zodanig onjuist waren dat, waren de juiste gegevens bekend geweest, een andere beslissing zou zijn genomen.
Lid 2.
Een besluit tot verlening van een financiële tegemoetkoming of een persoonsgebonden budget kan worden ingetrokken indien blijkt dat de tegemoetkoming of het budget binnen zes maanden na uitbetaling niet is aangewend voor de bekostiging van het resultaat waarvoor de verlening heeft plaatsgevonden.
Artikel 28. Terugvordering
Lid 1.
Indien het recht op een voorziening is ingetrokken kan op basis daarvan een reeds uitbetaalde financiële tegemoetkoming of persoonsgebonden budget worden teruggevorderd.
Lid 2.
Ingeval het recht op een in eigendom verstrekte voorziening is ingetrokken kan deze voorziening worden teruggevorderd indien de voorziening is verleend op basis van valselijk verstrekte gegevens.
Lid 3.
Ingeval het recht op een in bruikleen verstrekte voorziening is ingetrokken kan deze voorziening worden teruggehaald indien de voorziening is verleend op basis van valselijk verstrekte gegevens.
Hoofdstuk 8. Slotbepalingen
Artikel 29. Overgangsregeling
Lid 1.
Voor belanghebbenden die een vervoerkostenvergoeding (contante waarde) ontvangen op grond van artikel 22 lid a van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Achtkarspelen 2007, vervalt deze vergoeding per 1 april 2013
Lid 2.
Voor belanghebbenden die op grond van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeenten Achtkarspelen 2007 een voorziening hebben ontvangen, is de eigen bijdrage zoals omschreven in artikel 22 van toepassing per 1 april 2013.
Lid 3.
Voor belanghebbenden met een persoonsgebonden budget voor huishoudelijke hulp vervalt het vrij besteedbaar bedrag met ingang van 1 januari 2013.
Artikel 30. Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze verordening indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 31. Indexering
Het college kan jaarlijks per 1 januari de in het kader van deze verordening en het op deze verordening berustende gemeentelijk besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Achtkarspelen geldende bedragen verhogen of verlagen aan de hand van de prijsindex voor de gezinsconsumptie, zoals bepaald in artikel 4.5 lid 1 van het Besluit maatschappelijke ondersteuning (Stb. 2006, 450).
Artikel 32. Evaluatie
Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt eenmaal per vier jaar geëvalueerd. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft wordt het beleid vervolgens aangepast. Het college stelt de gemeenteraad via de bestuursrapportage of het jaarverslag in kennis van belangrijke ontwikkelingen over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk.
Artikel 33. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 november 2012.
De "Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Achtkarspelen 2007" wordt met ingang van 1 november 2012 ingetrokken.
Artikel 34. Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening maatschappelijke ondersteuning Achtkarspelen 2012" .
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl